|
|
Prolaps??
|
Prolaps??
17/10/2008 16:57
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Velger å legge ut denne i en ny tråd siden det neppe har noen sammenheng med Qrings og for å oppnå litt sympati og kanskje noen kommentarer:
Denne elendigheten fortsetter.Selv uten Q rings har jeg leie krampetendenser. I dag prøvde jeg en tur med lett belastningog kjente kun litt på slutten av turen. MEN, etter en dusj krampa det til igjen. I vanlige situasjoner er det feks vondt å sitte i et bilsete med god lårstøtte.Det presser på hele tiden lissom. Har noen bra dager underveis men alti tilbakeslag dagen etter. Har ikke sykla på 6 uker før turen i dag. Fysioterapauten eller rettere sagt manuellterapauten rister forløpig litt på hodet og vet ikke helt hvor det kommer fra(muskler kontra rygg)Har litt vondt i korsrygen som kommer og går. Har sjekket ut sittestilling med Ben fra Bryn fysiterapi og den er(var) bortimot optimal. Kun itt finjustering. Tøyer litt nerver og bakside noen ganger om dagen. Kanskje det hjelper litt? Hva burde jeg gjøre nå??Begynne med kortspill i stedet? Dritt.
Redigert av jan erik (12/10/2008 18:31) Dette ligner mere og mere et skiveprolaps. Smertene sitter nå i ryggen og stråler ned i vært lår. Trening eller ei.Ingen stillinger det blir værre eller bedre i. Isjias? Noen legmenn(damer)som kan uttale seg om at et prolaps kan uttarte seg slik?
|
|
|
Re: Prolaps??
[Re: jan erik]
17/10/2008 18:56
|
Smøla
Fersking
|
Fersking
Hei, Prolaps er som ordet sier en prolaps eller en sammenklemming av to rygghvirvler(skiver) Brusken mellom skivene kommer ut og presser på isjiasnerven. Dette kan lage strålesmerter nedover i beina(et). Isjias er vel en betegnelse på ryggvondt. Jeg er operert for prolaps for lenge siden og må holde meg i gang for ikke å få vondt i ryggen. Jeg har en kiropraktor som knekker litt på meg iblant. Har du hatt noen uheldige landinger/kjørt i hull, på sykkel der du satt på setet? Jeg er ikke lege eller noe, men for å finne ut av om det er et prolaps må du nok på røntgen og foreta et kontrastrøntgen eller de finner det ut med en nymoderne MR/CT maskin? Få legen til å henvise deg til et røntgeninstitutt. 6 uker er lenge uten å sykle! Det er et røntgeninstitutt på Brynsenteret.
|
|
|
[Re: Smøla]
17/10/2008 19:47
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Hei
jeg har hatt lignende symptomer og prolaps. Problemet var at det ikke var prolapsen som forårsaket det ifølge legene men at de små nervene som er tvinnet rundt ryggsøylenen "knyttet" seg. Hvorfor de gjør det vet jeg ikke.
Historien: Litt vel disrespekt for tunge vekter i knebøy og markløft ga meg etterhvert vondt i korsrygg, stråling nedover venstre bein, gjorde det nærmest plent umulig å sitte i mer enn 30 minutter og noen ganger "knakk" hoften under meg. Jeg sluttet sporenstreks med tunge bøy(stanga-bak-nakken-bøy) og mark og gikk til manuell terapeut etter rekvisijon fra legen. Jeg hadde da tatt røntgen og CT som avslørte ett lite søtt midtstilt prolaps rundt L5(?) i korsryggen. Dette skulle visstnok ikke klemme på noen nerver. Visstnok tror man at ganske stor andel av befolkningen har små prolaps.
Men men ihvertfall så tøyde og trykket og bøyde og torturerte denne manuell terapeuten på meg og mente det var disse små nervene som hadde skylden og at korsettmuskelaturen ikke hadde fulgt med utviklingen de store utepåliggende musklene i rygg og maveområdet hadde hatt. Fikk forbud mot ryggtrening ett halvt år- bortsett fra ett dørgende kjedelig program som jeg kalte gammeldameprogrammet. Masse balanseøvelser på sånne pløseballer, både stående og sittende. Dette hjalp tildels.
jeg har enda symptomer men er verst hvis jeg ikke trener styrke- jeg trener nå lett knebøy med stanga foran hodet- såkalt frontbøy (som vektløftere bruker mye) siden det tvinger beina til å gjøre jobben og ikke ryggen til å overkompensere. Jeg er ekstremt pedantisk på korrekt teknikk når de gjelder de store øvelsene som markløft, knebøy, strakmark etc. Trener også ett utvalg av gammeldameøvelsene. Føler jeg holder symptomene i sjakk- men merker det godt hvis jeg sykler flere dager på rad.
Dette var min historie; anbefaler CT/røntgen for å se om det kan være prolaps som trykker på en dum nerve så evt henvisning til manuell terapeut. Har gode erfaringer med NIMI i Oslo, men finnes sikkert andre gode i nærheten der du bor. Det kan være så utrolig mye rart feil i ryggen så første skritt er nok bilder. Å sitte og spille kort er ihvertfall feil. Jeg har trua på at det meste kan fikses med litt innbitthet og/eller workarounds.
Lykke til.
|
|
|
[Re: Smøla]
17/10/2008 20:07
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Hei
Jeg hadde prolaps for ett år siden nå (da var jeg 13). Jeg merket først at jeg ikke kunne spurte skikkelig på fotballtreningen etter jeg hadde løftet på et mål (med feil løftestilling seff) Dro hjem til mamma, som er sykepleier og hun sa at det sikker ikke var noe gærent. Men hun forhørte seg litt på jobben da jeg fikk nummenhet i høyre bein og jeg fikk en time til rønken.
De så noe rart på bildene så jeg ble sendt til Oslo for å ta MR (sånn maskin som tar bilder på tvers gjennom kroppen). Der påviste de en skiveutglidning, og da vi bestilte time til kiropraktor trodde han ikke sine egne ører, for han hadde aldri hørt om noen så unge med prolaps. Anyways så fikk jeg råd om å ise ned korsryggen så mye jeg kunne, særlig når jeg kom hjem fra skolen (jeg husker jeg grein da jeg kom hjem fra skole, har aldri hatt så vondt før, helt ufattelig). Fikk også råd om å bruke korsett for å stabilisere.
Gikk til kiropraktor 2 ganger i uken, og han drev å tøyde og bøyde på meg mens jeg lå på en benk. Det gikk etterhvert over etter et halvt års tid.
I løpet av perioden mistet jeg helt følelsen i huden på høyre bein, sånn at jeg kunne klype meg selv uten å kjenne noe som helst (nummenheten har enda ikke gått bort helt) Jeg mistet også 1/3 av muskelmassen i leggen og får fort kramper når jeg løper.
Håper ikke du har fått den dritten her i ryggen ass, det er helt jævelig. (mest fordi du ikke kan sykle).
Lykke til!
Jørgen
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
[Re: Freakout]
19/10/2008 00:03
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Fikk prolaps i nakken for 5 år siden, skaden gjør seg fortsatt gjeldende dersom jeg belaster kroppen feil, utsettes for støt osb. Når det sto på som verst var overkroppen på det nærmeste lammet, jeg hev etter pusten og slet med å løfte armene. Årsaken var sannsynligvis kraftig betennelse ettersom skiveveske trengte inn i ryggmargen - MR-bildene kunne ihvertfall tyde på det. Lang rekonvalesens var tvingende nødvendig for meg i alle fall. Trøsten er at selv om skadestedet aldri får tilbake sin opprinnelige fleksibilitet blir man "bra" igjen. Kiropraktorer o.l som kan jobben sin anbefales.
|
|
|
[Re: JonahHex]
19/10/2008 12:46
|
brumbrum
Medlem
|
Medlem
Hei.
Har prolaps i 3de nederste rygghvirvel. Stråler ut i venstre beine hele tiden. Beinet virker som det sovner. Har hatt det slik i 2 år men i mai i år kom jeg ikke ut av bilen. Da måtte man ta en tur på legevakta og få sprøyte.
Etter ca 1 time på sykkelsete er smerten ekstrem i korsryggen.
Litt frem og tilbake hva man bør gjøre. MR ble tatt og konkludert med prolaps. Fikk beskjed av legen om alt jeg ikke skulle gjøre, og at jeg måtte trene. Det stod ingenting om hva jeg skulle eller burde gjøre for å bli bedre. Trener 20t i mnd og mente at det var nok så jeg gikk til legen og krevde å få instruksjon om hva jeg skal gjøre. Resultat: Nevrolog. Ikke så mye klokere med andre ord.
Tok selv kontakt med Kiropraktor, som mente at det ikke var noe problem å rette på dette. Tok også kontakt med NIMI på ekeberg.
Begynte hos kiropraktor og på idrettsmassasje hos NIMI. (PS. idrettsmassasje er vondere enn 2xbirken).
Nå er jeg mye bedre. Har fortsatt smerter og stråling ut i beinet men det er vesentlig bedre. Har sluttet hos kiropraktor og går kun til idrettsmassasje hver 14 dag:-)
Fikk også beskjed fra NIMI om å gå mye turer i ulendt terreng for å styrke muskelaturen i korsryggen.
Hard Rocx Helium Ovrep Salsa Moto Rapido Salsa Mamacita 29"
Practise to perfection.
|
|
|
19/10/2008 13:35
|
oyvind
AKA DynamittGubb
|
AKA DynamittGubb
I april fikk jeg prolaps nederst i korsryggen. Det var såpass ille at jeg mistet følelse i tærne på venstre fot og baksiden av leggen. Samtidig hadde jeg strålinger. Endte i mitt tilfelle med operasjon. Selvfølgelig surt, men smertene forsvant.
Jeg var sykemeldt i 4 uker, men gikk tur hver dag i skogen for å styrke muskelaturen i mage/ryggregionene. Etter 4 uker begynte jeg hos fysioterapeut på NIMI på Ullevål. Samtidig som jeg gradvis begynte å sykle igjen var jeg bevistt på å gjøre ryggøvelser samt å tøye ordentlig godt ut. Dette har hjulpet meget godt og jeg har kjørt norgescup i utfor, syklet sti og masse racer i år, helt uten problemer.
Treningen man får beskjed å gjøre hos fysioterapeut vil kanskje i begynnelsen oppleves som "husmortrim", men jeg har dratt god nytte av det. Jeg tror det er viktig å trene den dypere mage og ryggmuskelaturen (ikke forvent deg å få sixpack av det) og å tøye godt. Tøyingen gjør at muskelaturen er fleksibel rundt nervekanalen i ryggen. Dette gjør at nervene har god plass selv om jeg også har en annen ganske stor prolaps jeg ikke er operert for.
Jeg tror det er viktig som syklist å tøye godt etter trening (spesielt de dyptgående setemusklene) slik at muskelaturen i ryggen ikke drar seg sammen, men forblir fleksibel. Det har ihvertfall løst mine problemer i forhold til prolaps og stiv korsrygg.
|
|
|
[Re: oyvind]
19/10/2008 18:01
|
brumbrum
Medlem
|
Medlem
Det er også foreslått operasjon hos meg, men jeg er veldig skeptisk. Mange mener at det er bra bare i et par år etter operasjonen. Har du hørt noe lignende? Hvor ble du operert?
Hard Rocx Helium Ovrep Salsa Moto Rapido Salsa Mamacita 29"
Practise to perfection.
|
|
|
[Re: brumbrum]
19/10/2008 18:57
|
oyvind
AKA DynamittGubb
|
AKA DynamittGubb
Ble opperert på Ullevål. Har lest at 95% får en varig bedring over en 10 års periode, mens resterende 5 % får problemer igjen. Hos meg var nevrologene ikke i tvil om at jeg måtte opereres, men det beste er jo om man slipper unna operasjon.
|
|
|
[Re: oyvind]
22/10/2008 11:04
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Har tatt MR og det viste "kun" noen "flate" skiver? Hva betyr det??Og fremdeles like vondt i ryggen.
|
|
|
22/10/2008 20:49
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Forklarer ikke legen noe? Eller skal du tilbake til legen din for konsultasjon?
De må jo forklare hva de ser, og hvis de ikke ser noe som umiddelbart gir svar må de gi deg henvisning til fysio/manuel-terapeut. Det er det som skjedde i mitt tilfelle og han ga jo en slags diagnose basert på en del undersøkelser.
ps. hvis du må gjennomgå triggerpunktmassasje så vit at det er satans vondt, men samtidig litt digg etterpå. Litt som intervaller.
|
|
|
[Re: ]
22/10/2008 21:32
|
freeair
Ringrev
|
Ringrev
Hmmm... Prolaps betyr at en mellomvirvelskive blir skviset mellom virvlene og tyter ut. Avhengig av i hvilken retning den måtte tyte ut, kan den enten presse på ryggmargen eller på en av nervene som forlater ryggmargen i nærheten av prolapset. Det går ut et par nerver pr virvel. Det er vanligst å ha prolaps i korsryggen. Det er her nervene som går ned i bena kommer ut. Isjiasnerven er den store nerven som går nedover i låret. Dersom denne kommer i klem får man symptomer som prikking, nummenhet, smerter, følelsestap og krafttap nedover i bena. Men isjiasnerven består av flere av nervene som kommer ut i korsryggen. Derfor kan man få ganske like symptomer om en ryggmargsnerve kommer i klem av et prolaps, eller om det er selve isjiasnerven som kommer i klem. Isjias er blitt et folkelig uttrykk for smerter forårsaket av klem på disse nervene. Det er ganske uvanlig at et prolaps trykker på nerver til begge bena. Og siden MR viser litt flate skiver, og ikke noe prolaps, er det lite sannsynlig at det er dette du lider av. Hos noen, spesielt veltrente, kan isjiasnerven komme i klem/bli irritert av en muskel som heter piriformis. Denne muskelen går mellom korsbenet og baksiden av lårbeinet og har som hovedoppgave å rotere hofteleddet utover. Når denne muskelen klemmer på isjiasnerven gir det isjiassymptomer og utfra det du forteller kan det godt være årsak til plagene. PIRIFORMIS SYNDROM der altså...
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
[Re: freeair]
22/10/2008 21:37
|
freeair
Ringrev
|
Ringrev
Det er ikke alltid lett å behandle, men det er i hovedsak hvile og strekking som er tingen. Dersom det er sykling som gjør det verre, bør du ta en pause(ja jeg vet det er et helvete). Får du vondt av å sitte på kontoret, stå, eller finn deg en ny jobb. Frisør for eksempel Strekkeøvelser er for eksempel å sitte på gulvet og trekke høyre kne opp mot venstre skulder og motsatt. Det er godt mulig du kunne ha nytte av en fysioterapeut til å hjelpe deg med å komme igang med de rette øvelsene. Kiropraktikk har ingen plass i behandlingen her. En naprapat derimot kan godt ha mye fornuftig å bidra med. Og er det noen som lokker med operasjon bør du nekte plent før du har prøvd alt annet. Var det noe mer?
Mvh, Leger uten bremser
PS: det er ingenting som heter slagg i muskler
Måtte skrive i to omganger da jeg sleit med å få inn alt på en gang...
Redigert av freeair; 22/10/2008 21:38.
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
23/10/2008 10:24
|
Dr.E
Avhengig
|
Avhengig
Enig med freeair. Prolaps er usannsynlig med negativ MR og tosidighet.
Jeg tror også at isjialgi fra kompresjon av isjiasnerven mellom m.piriformis og m.gemellus er sannsynlig. En normalvariant er at isjiasnerven går gjennom selve piriformismuskelen. Da oppstår dette i enda større grad. Ikke skjelden hos folk som bedriver aktivitet som medfører en veltrimmet hekk.
|
|
|
[Re: Dr.E]
24/10/2008 06:26
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Siden du allerede har fått diagnose og behandlingsråd, så kan jeg komme med litt sympati som du også etterlyser.
Stakkars, stakkars deg ;-)
|
|
|
[Re: Dexter]
24/10/2008 10:33
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hei alle og takk for svar! En liten oppdatering: Fysioterapauten (som ordinerte MR) har nå tildels utelukket piriformis siden sideveisrotasjon utover med beinet delvis rett op ikke var positiv. Hun mener det kanskje er en annen nerve som har blitt sitti i klem eller og et avrevet muskelfeste(alts en liten del av muskelen ,ikke hele) Har fått en strikk og beskjed om øvelser. Hun masserte rompa mi (øhh) for å løse litt opp en eventuell klemt nerve. Til i forgårs synes jeg det begynte å bli bedre dvs at jeg ikke merket noe vondt mens jeg sitter. I går gikk jeg meg en tur og merket litt vondt på baksia av låret og i dag er det igjen vondt å sitte. Fysioen sier dette kan ta 3-6 måneder å bli bedre samt at tilbakeskritt nå og da er å forvente. Vondt i korsryggen har blitt bedre ettersom jeg har gjort litt øvelser av "indrefileten" etter en bok av Pete egosque. Sjekk her:http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0553379887 Følg med !
|
|
|
04/11/2008 14:00
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ikke stort nytt å melde. Sliter med smerter som vandrer fra rygg til lår osvosvosvosvosv
|
|
|
04/11/2008 18:04
|
laurids
Entusiast
|
Entusiast
Denne tråden har visst blitt til en tråd der vi kan dele våre prolapserfaringer, og det kan jo være fint å se hva andre har gjort for å lindre ubehag og forebygge forverringer.
Selv om det desverre ikke finnes noen fasit som gjelder for oss alle kan det jo være greit å dele hva som har funket (/ikke funket).
For min del har jeg måttet ta det helt rolig i dårlige perioder, og har brukt korsett dersom det har vært ting jeg har vært nødt til å gjøre (eksamener f.eks) men korsett er selvfølgelig ikke noen løsning på selve problemet siden det avlaster støttemuskulaturen og dermed kan føre til at disse musklene blir svakere. I gode perioder har jeg nytte av å trene "core strength" aka de små musklene mellom hver rygghvirvel og disse øvelsene er nok de såkalte gammeldameøvelsene (#1: ligge på ryggen med helene trukket opp mot rumpa til kneet har ca 90 grader og løfte bekkenet slik at hoften er strukket ut, for så å løfte en og en fot fra bakken og holde den oppe i min. 4 sekunder. Det er tyngre jo bredere beinstilling man har. #2: ligge på siden og løfte beina fra bakken slik at man ligger formet som en banan med beina fra bakken. nesten som å ta sit-ups liggende på siden. #3: ligge på magen med armer og bein strakt ut for så å løfte høyre arm/venstre bein samtidig, og deretter venstre arm/høyre bein). I halvveis dårlige perioder har det mest nyttige for meg vært å strekke ut godt på baksiden av låret (hovedsaklig hamstrings).
Med tanke på sykkel har jeg ikke hatt problemer siden jeg gikk over til å utelukkende sykle enduroen min som er ganske plush, og dermed unngår støt/slag mot ryggen.. At skolesykkelen og leketøyene mine har havnet i kjelleren for å samle støv er selvfølgelig trist, men alt er bedre enn en rygg jeg ikke kan sykle med..
Uansett sender jeg sympati og god bedring din vei.
I won't drink and dial anymore.
|
|
|
05/11/2008 06:59
|
StigB
Señor
|
Señor
Fysioterapauten (som ordinerte MR) har nå tildels utelukket piriformis siden sideveisrotasjon utover med beinet delvis rett op ikke var positiv. Rygg er noe dritt, jeg har i alt for mange år slitt med rygg. Først etter at jeg kom i kontakt med Geir Hellerud Spesialist I Manuell Terapi ble det fres på sakene. Strekke og tøyeøvelser gjør susen og den største virkningen fikk jeg med å tøye Piriformis. Selv om ingen kunne relatere smertene til den mente han at bortimot alle ryggpasienter ville få en positv virkning med å tøye Piriformis. Dette ble også vektlagt uder rehab. oppholdet i vinter som var ved AIR. Om det kan gavne deg vil tiden vise, fysioterrapautene og idretspedagogene hadde god erfaring med ryggpasienter og tøying av denne dypliggende muskelen. Åkkesom jeg bruker innpå 20 min. med tøying hver morgen for å kunne komme igjennom dagen. Mulig jeg har hatt en prolaps for mange år tilbake, men det er på viste slitasjeskader, artritt og artose gjør sitt. Ingen av oss er vi like, for meg ble det mange smertefulle år med prøving. Nå er det greit levelig og passe smertefult. Lykke til, det er viktig å lytte til rådene du får i denne tråden og av andre. med de kan du prøve ut for å se om noe av dette kan bringe deg videre. Men husk vi er ikke like, dette som hjalp meg behøver ikke bety noe for andre.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
05/11/2008 07:06
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Fysioterapauten (som ordinerte MR) har nå tildels utelukket piriformis siden sideveisrotasjon utover med beinet delvis rett op ikke var positiv. Rygg er noe dritt, jeg har i alt for mange år slitt med rygg. Først etter at jeg kom i kontakt med Geir Hellerud Spesialist I Manuell Terapi ble det fres på sakene. Strekke og tøyeøvelser gjør susen og den største virkningen fikk jeg med å tøye Piriformis. Selv om ingen kunne relatere smertene til den mente han at bortimot alle ryggpasienter ville få en positv virkning med å tøye Piriformis. Dette ble også vektlagt uder rehab. oppholdet i vinter som var ved AIR. Om det kan gavne deg vil tiden vise, fysioterrapautene og idretspedagogene hadde god erfaring med ryggpasienter og tøying av denne dypliggende muskelen. Åkkesom jeg bruker innpå 20 min. med tøying hver morgen for å kunne komme igjennom dagen. Mulig jeg har hatt en prolaps for mange år tilbake, men det er på viste slitasjeskader, artritt og artose gjør sitt. Ingen av oss er vi like, for meg ble det mange smertefulle år med prøving. Nå er det greit levelig og passe smertefult. Lykke til, det er viktig å lytte til rådene du får i denne tråden og av andre. med de kan du prøve ut for å se om noe av dette kan bringe deg videre. Men husk vi er ikke like, dette som hjalp meg behøver ikke bety noe for andre. Du har nok rett i det StigB. I tillegg er det slik at ca 90% ikke med sikkerhet får vite hva nøyaktig det er som feiler dem. Trøster meg også med at mange blir bra av seg selv etter en stund. Uansett;Piriformis utttøyning; Ligge på rygg og dra kne ned mot motsatt skulder ?
|
|
|
05/11/2008 09:40
|
StigB
Señor
|
Señor
[quote][/quote]Uansett;Piriformis utttøyning; Ligge på rygg og dra kne ned mot motsatt skulder ?
Send meg en pm med epost skal du få en øvelse som tar mange ganger bedre enn det du beskriver. Brukte den du beskriver i mange år, men fikk en ny vri på å få tak i akkurat PF på AIR som virkelig gjør susen.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
26/11/2008 13:11
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Er ikke blitt noe særlig bedre i ryggen i det minste. Høyre lår(hamstrings) kramper bare jeg statisk spenner muskelen. Og det gjør vondt å sykle. Korsryggen er også vond. Det jeg kan si er at jeg nå er blitt mykere. Strekker hamstringsen på en endevegg hvor jeg ligger på ryggen og strekker den ene foten opp langs endeveggen og den andre rett frem. Samt prøver å strekke hoftestrekkerne. Fysioterapauten ga meg litt innblikk om hvordan denne skulle være. Ligg på ryggen langsmed langenden av et feks spisestue bord. Ta tak med begge armer rundt kneet og bøy det opp mot deg. La det andre beinet (og altså da halve kroppen) dingle utafor bordkanten. Låret på dette beinet skal da peke skrått nedover og man skal ha en lett bend i kneet og foten skal drmed nesten touche gulvet. De første timene hadde jeg vinkel OPPOVER på dette låret,mens nå henger det faktisk svakt nedover. Hamstringsene prøver jeg å trene opp på en Swissball(kjemegummiball) Ligg på ryggen med anklene over ballen. Hev hoftene slik at kroppen blir strak og skuldrene og anklene kun er i kontakt med henholdsvis gulv og ball.Trekk/rull ballen mot deg hva hjelp av hamstrings.Ganske tungt faktisk. Og det beste er at beina ikk kramper.
Redigert av jan erik; 26/11/2008 14:52.
|
|
|
26/11/2008 14:48
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Lykke til!
Har også blitt litt verre de siste måndedene i min rygg, har ikke vært så flink til å tøye så prøver å fokusere litt på det.
Fikk du noe nettside med tøyetips? Post gjerne, jeg bare tøyer det jeg føler intuitivt er riktig. Vet ikke om det er nok det jeg gjør (hamstrings, sete, korsrygg)
|
|
|
[Re: SiljeKH]
05/12/2008 10:11
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Lykke til!
Har også blitt litt verre de siste måndedene i min rygg, har ikke vært så flink til å tøye så prøver å fokusere litt på det.
Fikk du noe nettside med tøyetips? Post gjerne, jeg bare tøyer det jeg føler intuitivt er riktig. Vet ikke om det er nok det jeg gjør (hamstrings, sete, korsrygg) Send meg enpm med e-mail så vidersender jeg info fra StigB hvis han tillater det! Ok. Nå har jeg hatt først en 5-8 ganger hos en manuellterapeut samt 4 ganger etterpå hos en idrettsfysioterapeut. Sistnevnte var mye hardere mot meg og selv om det føltes godt der og då gikk det etpar timer så sa musklene fra og ble mer en stive igjen.Kjenner nå ingenting ved øvelsen ligge på rygge og få partner til å presse et ben bakover mens det andre holdes nede. Det stopper lissom bare. Føler at de fysioterapi har gjort sitt og bestemte meg for å prøve en kiropraktor.I utgangspunktet er jeg svært skeptisk siden jeg hadde en episode for 10 år siden. Konsultasjonen varte 10 minutter først hvor jeg ikke fikk tjangs til å trykke meg frem(som de sier). Deretter var det inn på samlekontor hvor praktøren vimset mellom en 2-3 rom og smalt i dører og knakk rygger. Samlebånd med andre ord. Helt ok det men likte ikke at han ikke gadd å høre. Googlet litt og fant en kiromann i mitt nærområde. Sendte han en e-mail egentlig for å teste ut responsnivå og han svarte faktisk utfyllende klokka 2100 på kvelden. Lovende. Bestilte time og fikk beskjed om å ta med MR bilder. Og maken til undersøkelse har jeg ikke hvert borti på NOEN tilsvarende terapeuter!. Undersøkelsen varte 1 time og 20 min(oppsatt til 1 time) og han tok seg meget god tid på dette og hørte godt etter og noterte underveis. Så satte vi oss ned for å se på MR bilder og han forklarte den tekniske siden av saken.Prolaps er det helt sikkert ikke. Men etpar av diskene kan være litt ute av posisjon og skape krøll på nervesignalet slik at muskler er innkobblet mere en de burde. Samtidig forklarte han også at han gjerne ville ta egne rønkenbilder siden det kunne være andre grunner til ryggplagene mine enn de litt sammentrykte skivene. Deretter fikk jeg beskjed om å sette meg opp på ny time senere slik at kunne få analysert de nye bildene og planlegge en behandling. Hans tanke var at de neste 6-8 behandlingene skulle rette på skaden. Deretter fulgte rehabilitering og deretter rettes behandlingen mot de å bli sterkere. Virker lovende dette. Sånn på pappiret.Noen andre med gode/dårlige erfaringer?
Redigert av jan erik; 05/12/2008 10:12.
|
|
|
05/12/2008 12:20
|
Østlendingen
Entusiast
|
Entusiast
Nå begynner det å høres lovende ut! :-) Det tar tid å rette opp i ting som har med ryggen å gjøre. Kroppen må vennes til at ryggen er annerledes enn "normalt" og så styrke de rette musklene.
Høres ut som du har truffet på en som er seriøs og som kan hjelpe deg på rett vei! Lykke til med treningen - håper det blir bedre nå!
Anders .. det er litt bratt på Vestlandet.. www.nots.no+47476 87 695
|
|
|
[Re: Østlendingen]
08/12/2008 08:02
|
freeair
Ringrev
|
Ringrev
Tøyeøvelsene høres fine ut, men sa han ikke noe om trening?
Du har fått litt tvetydige tilbakemeldinger synes jeg. Dersom det er en skive er ute av posisjon og irriterer/trykker på nerver er det et prolaps. Men det betyr ikke så mye, siden det ikke får store konsekvenser for behandlingen.
Ble det ikke sagt noe om trening? Det eneste man vet sikkert at hjelper mot ryggsmerter er "aktiv hvile". Dvs du skal ikke drive med statisk aktivitet.(støvesuging, vasking, matlaging osv) Når du ikke er i en dynamisk aktivitet skal du innta en behagelig og avslappende posisjon. Gange i ulent terreng er det beste du kan drive med. Og fortsett med piriformistøyning!
Hadde han en forklaring på hvordan han skulle rette på skaden, de neste 8 behandlingene?
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
07/02/2009 10:21
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Har nå hatt ca 10 behandlinger hos kiropraktor men kan ikke se at jeg har hatt nevneverdig fremgang.Han sier at det er tendense til noe som heter spondylolisthese men at det er såpass lite(kun noen mm?/under grad 1) at en radiolog muligens ikke engang ville ha bemerket dette.Han har målt spenning og tempratur på ryggmusklene og verdiene ser ut til å ha bedret seg uten at symptombildet ha forandret seg. Siste time gikk med til å utføre diverse tester på muskelgrupper slik at han skal sette opp et treningsprogram. Han er fysioterapeut også.
Status er at hamstring ikke lenger kramper ved belastning men er tidvis øm og svak.De siste dagene er det lysken som har forvalt meg litt problemer med noe som kan ligne en strekk.
Ellers har jeg nå tenkt til å prøve en triggerpunktbehandling med nåler såkalt IMS. Ideen her er at man stikker en tynn nål inn i triggerpunktene.Den defekte (forkortede)muskelen vil gripe rundt nålen i noe som ligner en krampe. Dette vil så provosere en helbredning.Hvis muskelen er i orden vil man ikke få den reaksjonen og ei heller kjenne noe siden nålen er meget tynn. Har hatt 1 time.
Fortsetter selvsagt med å tøye ut uten at jeg merker at det hjelper.
Ser ut til at årets sesong nærmer seg spolert. Har meldt meg på Birken men holder ann med å melde meg på flere ritt før det løsner. For det SKAL det!
Redigert av jan erik; 07/02/2009 17:38.
|
|
|
07/02/2009 20:05
|
freeair
Ringrev
|
Ringrev
Leie greier dette her. Det er kjipt å bli loppet for penger uten at du får noen igjen. Denne spondylolistesen? Er det noe han har sett på røntgenbildene dine? Den kunne kanskje forklart litt av symptombildet, men dersom det er så lite som han sier har det ingen relevans...
Jeg veit ikke hva slags spesialister du har vært borti til nå, men jeg vil på det sterkeste anbefale at du får en fysikalsk medisiner til å se på saken.
Som du kanskje skjønte var jeg litt skeptisk til kiropraktoren du skrev om etter første behandling. Jeg er ikke mindre skeptisk til IMS.
Min anbefaling er bevegelsesklinikken på Ullevål Universitetssykehus. Evnt NIMI. Du trenger henvisning fra fastlegen din for å få time. Dessverre vil jeg tippe det er litt ventetid.
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
29/07/2009 20:24
|
jan erik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Tror vi legger denne død nå! Har fått hjelp av en dyktig fysio(Terje Totland;noen som husker han?) og for meg var en korrekt strekk av fremre lårmuskler avgjørende. Antagligvis har de blitt"korte" og dratt bekken og rygg skjeve, Tøy ut folkens!
|
|
|
29/07/2009 21:36
|
Cesc
Entusiast
|
Entusiast
|