Heisann, min sykkel det der!
Jeg er knallfornøyd med 69'eren. Bruker den til stisykling og jeg synes den fungerer veldig bra på det meste av underlag. Det store framhjulet sluker ujevnheter på en helt annen måte enn et vanlig framhjul. I tillegg synes jeg det er supert med stiv gaffel i knotete (langsomme) utforkjøringer, da det gir en bedre tilbakemelding om hva som foregår der framme enn en dempegaffel gjør.
Den er nok noe tregere i aksellerasjonen enn en 26", men det plager ikke meg når jeg sykler sti. Der min sykkel fungerer dårligst er på raske partier med mye røtter og stein. Det krever mer energi å holde farten oppe med min sykkel enn en sykkel med dempegaffel. I tillegg kan jeg bli litt nummen i hendene ved lange humpete og raske utforkjøringer. Dette har nok både med sykkel og med teknikk å gjøre. Det går merkbart lettere nå på slutten av sesongen.
Tror at noe av nøkkelen til at det har blitt så vellykket er at Viciousgaffelen ikke er dønn stiv. Dette gjør at det er litt demping foran. Pass også på at gaffelen har riktig lengde, slik at den ikke løfter fronten på sykkelen for mye. Ellers blir det vanskelig å si hvordan geometrien vil fungere.
Du må gjerne prøve 69'eren min, Jo.
Øivind