Mini PC: XP eller Linux
|
Mini PC: XP eller Linux
17/10/2008 08:44
|
haavardhun
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Halai, har tenkt å kjøpe minipc til dama, blir vel Asus eeeeeeee.... eller Acer the one. Det jeg lurer på er om jeg skal kjøpe den med XP eller Linux. Hun er vant med både WIndows og Mac, så tror hun skal klare Linux også. Hun skal vel stort sett bruke den til surfing og ett og annet word dokument. Slipper man virus med Linux på samme måte som på mac? Takk for innspill
grove sykler og mørk musikk
|
|
|
Re: Mini PC: XP eller Linux
[Re: haavardhun]
17/10/2008 08:48
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Du får ikke kjørt Windows Office på Linux, men OpenOffice duger minst like bra.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
17/10/2008 09:26
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Linux. Forresten får du kjørt Windowsprogrammer på Linux, om du bruker emulatoren WINE. Og...det er noen som mener at Office-pakke for Linux er like rundt hjørnet. Vi venter spent...
Redigert av anonymous5; 17/10/2008 09:27. Rediger grunn: mellomrom, my kingdom for mellomrom
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
17/10/2008 09:34
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Det er ikke noe og vente på, det kommer aldri til å skje.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
17/10/2008 14:33
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Halai, har tenkt å kjøpe minipc til dama, blir vel Asus eeeeeeee.... eller Acer the one. Det jeg lurer på er om jeg skal kjøpe den med XP eller Linux. Hun er vant med både WIndows og Mac, så tror hun skal klare Linux også. Hun skal vel stort sett bruke den til surfing og ett og annet word dokument. Slipper man virus med Linux på samme måte som på mac? Takk for innspill Jeg ville ikke eid en slik underpowered boks hadde den hatt noe annet enn linux. Og jeg ville gått for msi wind, men det er no meg.
|
|
|
17/10/2008 16:46
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Linux funker mer enn godt nok. Jeg selv kjøpte MSI wind og kjører både ubuntu og xp i dualboot. Mulig å ha trippelboot med OSX i tillegg. http://wiki.msiwind.net/index.php/Triple_Boot_Installation_GuideMen jeg ser ikke poenget med OSX når jeg har det andre. Når det gjelder virus og slikt er ingen os bulletproof. Hovedforskjellen er at når det blir oppdaget en svakhet/exploit i linux blir det rettet nesten umiddelbart, i motsetning til andre os. Og de fleste linux distroer har automatisk oppdateringstjeneste som gjør det enkelt å oppdatere når det kommer oppdateringer. Trykke på en knapp og that's it.
|
|
|
[Re: GeirEivind]
17/10/2008 17:03
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Jeg støtter GeirEivind her..
De tilbakemeldinger jeg har fått på disse minipc`ne som er solgt her med windows er at de er utrolig treige, akkurat som om hele operativsystemet sitter i sirup, mens linux variantene har oppført seg mye bedre..
Take Care!
|
|
|
18/10/2008 09:52
|
bonzai
Medlem
|
Medlem
Disclaimer: Jeg har aldri prøvd noen mini laptop. Det jeg har hørt er at Linux distroen som følger med eee er dårlig. Ubuntu har laget en distro spesiellt for eee og den skal vist være helt genial. http://www.ubuntu-eee.com/index.phpSom svar på det opprinnelige spørsmålet: Uten tvil Linux.
|
|
|
[Re: bonzai]
18/10/2008 13:38
|
EgilH
Entusiast
|
Entusiast
Ubuntu eee har jeg ikke prøvd, men Ubuntu distroen jeg har på min laptop har jeg ikke hatt noen problemer med. Kjører dualboot med XP. Booter veldig sjelden XP.
Mvh Egil
|
|
|
[Re: EgilH]
19/10/2008 08:03
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vil du ha brukbart, skaff XP. Vil du ha knot, skaff linux. Uansett hva folk sier om at linux er isipisi, så er det ikke det. Har installert (og avinstallert linux et titalls ganger av den enkle grunn at det er ikke brukervennlig for gud og herman. Og ikke kom og si at dette er brukerfeil. Skal en person som ikke er datakyndig ha maskinen er XP best. Der kjenner man til hvordan systemet fungerer, og ikke noe nytt kommer som en overraskelse.
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/10/2008 08:43
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Kan du være litt mer konkret? Hva er det du syns er knot i Linux?
|
|
|
[Re: Loki]
19/10/2008 09:00
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Har EEE 900 med linux, og syns det fungerer greit. Som ikke datanørd, så er det pes å vite åssen jeg legger til codecer, programmer og generelt optimaliserer maskinen for normal bruk. Som ett eksempel: Når jeg streamer video på nettet på for eks. freecaster.com så hakker bildet voldsomt. Sikkert enkelt å fikse med en codec eller noe, men som ikke datakyndig er det pes å finne ut av på Linux syns jeg. Noen som vet om det er greit å bytte til ubuntu? Er det å anbefale å prøe å gjøre dette selv, når man har 8 datatommeltotter?
|
|
|
[Re: Sverre]
19/10/2008 09:11
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Enig at codecer er et problem, løsningen i Linux er som regel den samme som på Windows: installer vlc: http://www.videolan.org/vlc/
|
|
|
[Re: Loki]
19/10/2008 13:06
|
Espen
More than words
|
More than words
Få en eee med VISTA så slipper du å bruke maskinen, så kan du dra ut i skauen isteden.
E
|
|
|
[Re: Espen]
19/10/2008 13:16
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Sverre, skal du ha brukervennlig linux installerer du linux mint eller mandriva. Linux mint er ubuntu, bare at de har forhåndsinnstallert alle mer eller mindre lovlige saker, som mp3 codecs og greier, og alt fungerer stort sett rett opp og ned med en gang, uten ekstra mikking. XP er nok uansett å foretrekke om du kan reinstallere en gang iblant, hvis du kjøper mye nytt utstyr du ikke er sikker på er støttet i linux, fordi hardwarestøtten er bedre i xp enn i linux. Vista er så råttent at kameraten min ikke kunne spille de gamle pc spillene sine lenger pga DRM, så da fikk jeg endelig overtalt ham til å skrote windowsen sin. Så nå håper jeg han blir så flink at jeg slipper å searche etter løsninger på fora lenger. 
Redigert av Hvilepuls; 19/10/2008 13:19.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
19/10/2008 14:50
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Sverre, skal du ha brukervennlig linux installerer du linux mint eller mandriva. Linux mint er ubuntu, bare at de har forhåndsinnstallert alle mer eller mindre lovlige saker, som mp3 codecs og greier, og alt fungerer stort sett rett opp og ned med en gang, uten ekstra mikking.
Har har man kjernen i problemet... "Syns man medfølgende os er for knotete laster man ned ditt og fikser på datt" Dette er for mye for folk som vil pakke opp maskinen å bruke den. Windows XP strippet for fancy grafikk eller helt plain installasjon + NOD32 antivirus. Dette holder til kontorarbeid, epost, web og å se litt video på en av disse mini maskinene. Fattern sitter hjemme på kjøkkenet med en 7 år gammelt hjemmebygg som kjører Xp+norman. Sluggish om du har ca fjorten firefox vinduer åpent, men ellers bra til sitt bruk. Vil jeg se HD film eller redigere hd video har jeg jo min egen laptop....
|
|
|
[Re: Christian M.]
19/10/2008 17:49
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
"Syns man medfølgende os er for knotete laster man ned ditt og fikser på datt" Dette er for mye for folk som vil pakke opp maskinen å bruke den.
Ja, jøss: # emerge -Dvu mplayer vlc ... er jo kjempeproblematisk. På ubuntu er det sogar en knapp for det. Når det gjelder "fikset på datt" og "last ned ditt", så er dette uunngåelig med XP (eksempelvis tweakUI, noe annet av powertoys, firefox/opera, putty, AVG/Avast!, ccleaner, et par ting fra sysinternals, og da har jeg ikke begynt å bruke maskinen enda). (Det *er* høyere kunnskapskrav, dersom man skal ta linux i bruk. Men det er ikke sant at man bare har å pakke ut en windowsboks og ta den i bruk. nLite kan gjøre det bittelitt enklere, men det er fortsatt en del drift/oppfølging). Windows XP strippet for fancy grafikk eller helt plain installasjon + NOD32 antivirus. Dette holder til kontorarbeid, epost, web og å se litt video på en av disse mini maskinene.
Tiltredes.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
19/10/2008 18:46
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Sverre, skal du ha brukervennlig linux installerer du linux mint eller mandriva. Linux mint er ubuntu, bare at de har forhåndsinnstallert alle mer eller mindre lovlige saker, som mp3 codecs og greier, og alt fungerer stort sett rett opp og ned med en gang, uten ekstra mikking.
Har har man kjernen i problemet... "Syns man medfølgende os er for knotete laster man ned ditt og fikser på datt" Dette er for mye for folk som vil pakke opp maskinen å bruke den. Tror ikke det er kjernen i problemet. Jeg tror det heller er slik at: 1) folk tror det er knot, og at en må skrive mye kommandoer som en superhacker-et-eller annet. 2) programmene heter noe annet og menyen ser litt annerledes ut. 3) dårligere støtte for ny hardware og spill. Første terskelen er å kunne installere windows på nytt dersom noe går galt. Om mange visste hvordan man gjorde det, så ville de lettere turd å prøve linux. Siden de fleste får pc-en sin med ferdiginstallert OS, så vet de heller ikke hva det betyr å installere noe, eller om en må bruke kabel, floppies, kassetter, eller skrive masse kommandoer som de må lese tre leksikon for å få til.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
19/10/2008 19:27
|
Espen
More than words
|
More than words
Man må ha litt kunnskap og/eller erfaring for å ha en Xp intsallasjon gående år etter år også.
Folk synes det er kryptisk å skrive i teksfiler, kontra å trykke på knapper og svare på spørsmål man ikke alltid vet svaret på.
Man gjør seg selv en tjeneste ved å sette seg litt inn i hvordan verktøyet man bruker fungerer.
Jeg vil bare ha en sykkel jeg, en som ikke trenger vedlikehold eller justering.
E
|
|
|
19/10/2008 19:47
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Jeg vil bare ha en sykkel jeg, en som ikke trenger vedlikehold eller justering.
E
Det er jo det vi drømmer om!! En vakker dag...!
|
|
|
[Re: schnappi]
19/10/2008 23:49
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
"Syns man medfølgende os er for knotete laster man ned ditt og fikser på datt" Dette er for mye for folk som vil pakke opp maskinen å bruke den.
Ja, jøss: # emerge -Dvu mplayer vlc ... er jo kjempeproblematisk. På ubuntu er det sogar en knapp for det. Joda, og man forventer at folk flest skal gidde å lære seg slikt? Når man kan trykke på noen knapper i Windows eller OSX? Finnes sikkert en knapp for å gjøre det i Ubuntu, men manglende muligheter til å spille av en del media, blant annet Bluray gjør at Linux ikke er veldig interessant som maskin for å se film. Selv om det sikkert finnes måter å gjøre det på så vil jeg helst slippe en operasjon på linje med å hacke pentagon for å se Planet Earth på BD skiver! Windows XP strippet for fancy grafikk eller helt plain installasjon + NOD32 antivirus. Dette holder til kontorarbeid, epost, web og å se litt video på en av disse mini maskinene.
Tiltredes. Om man vil gjøre Xp effektivt, strip det helt for alt unødig om man ønsker å lære seg det, selvfølgelig litt i samme gate som å lære seg basic Linux bruk. Å installere windows på nytt på, i det minste på mine to HP arbeidstasjoner, var i det minste logisk. Jeg har prøvd meg på Linux en gang og ga faktisk opp... Jeg må dog innrømme at jeg aldri kom gjennom første året på informatikk studiet, film og tv var min greie i steden, men jeg anser meg selv om ganske langt over gjennomsnittet innen teknisk kunnskap. Men jeg syns linux ble for mye knot når det tok halve tiden å få en mini ftp server opp med en strippet Xp installasjon. Eneste formen for komandolinje jeg har bruk for å gidder å kunne noen få fraser av er for å forandre instillinger på maskinen jeg redigerer video, både i XP og i Avid. Men for all del, ligg unna Vista. Makan til makkverk, blir nesten aggressiv å prøve å gjøre noen systemforandringer på min brors laptop. I tillegg er nettverksbiten på Vista home instalasjonen hans like stabil som verdens økonomien om dagen. Nå sporer jeg litt av, men man skulle gjerne sett at XP 64bit var litt mer utbredt enn Vista opplegget.
|
|
|
21/10/2008 20:28
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
# emerge -Dvu mplayer vlc
... er jo kjempeproblematisk. På ubuntu er det sogar en knapp for det.
Joda, og man forventer at folk flest skal gidde å lære seg slikt? Forventer man at folk skal lære seg trafikkreglene før de setter seg bak rattet i en bil? Når man kan trykke på noen knapper i Windows eller OSX?
Det var jo nettopp poenget -- det *er* en knapp for det i mange linuxdistroer. Og liker man ikke knapper, er det en mulighet for det også. Finnes sikkert en knapp for å gjøre det i Ubuntu, men manglende muligheter til å spille av en del media, blant annet Bluray gjør at Linux ikke er veldig interessant som maskin for å se film.
Problemet er ikke Linux, men BluRay. Det er et møkkaformat, først og fremst fordi det er veldig forbrukerfiendlig. Når det gjelder "media" -- hvilke andre (enn BR og HD-DVD (som er død)) er problematiske? Å installere windows på nytt på, i det minste på mine to HP arbeidstasjoner, var i det minste logisk. Jeg har prøvd meg på Linux en gang og ga faktisk opp...
Prøvd wubi?
|
|
|
21/10/2008 22:30
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
# emerge -Dvu mplayer vlc
... er jo kjempeproblematisk. På ubuntu er det sogar en knapp for det.
Joda, og man forventer at folk flest skal gidde å lære seg slikt? Forventer man at folk skal lære seg trafikkreglene før de setter seg bak rattet i en bil? Hvis man kan kjøre rundt i OSx eller Xp med airbags ute hele tiden hvorfor skal folk flest gidde? For å dra den med bil litt lenger, folk flest aner sjelden hva som er feil når de leverer bilen på verksted. Selvfølgelig er det for mange interessant å lære seg akkurat det lille ekstra du nevner her, men for majoriteten bryr det folk der hvor sola aldri skinner. Familien hjemme må være eksempelet på dette, fattern er økonomi, mor bokstavelig talt husmor og to brødre som er like teknisk anlagte som gud vet hva. Så lenge mediamonkey funker for begge brødrene mine og man kan klikke på en videofil så den spilles i vlc eller mediaplayer uten å gjøre noe mer er dem fornøyde. Finnes sikkert en knapp for å gjøre det i Ubuntu, men manglende muligheter til å spille av en del media, blant annet Bluray gjør at Linux ikke er veldig interessant som maskin for å se film.
Problemet er ikke Linux, men BluRay. Det er et møkkaformat, først og fremst fordi det er veldig forbrukerfiendlig. Når det gjelder "media" -- hvilke andre (enn BR og HD-DVD (som er død)) er problematiske? Jeg har en ting å utsette med bluray, det er hvordan man DRM og HDCP er implementert. Det kombinert med at formatet nok ble sluppet ett år for tidlig med tanke på at vi først i høst har spillere med ferdig BD versjon. Men brodern har BD på sin laptop og det var pga nyere avspiller enn min software en så og si problemfri affære, så og si pga at det bruker litt strøm.. Men jeg slutter liksom bare å irritere meg over slikt så fort jeg ser den til tider hårreisende kvaliteten på spesielt CGI filmer og animasjon. Det får heller være at det koster noen kroner mer pr skive og har hatt en litt trøblete start, kvaliteten spiller en mye større rolle for meg enn de ulempene formatet har. Sporer litt av nå men, Max Manus. Har sett noen små stills og kjenner folk som har sett litt av etterarbeidet. Gleder meg til to ting i vinter, se den på Kino og på BD når den kommer. Forventer frysninger, hår som reiser seg og blanke øyne når tyskerne intar Oslo i 1080p. Å installere windows på nytt på, i det minste på mine to HP arbeidstasjoner, var i det minste logisk. Jeg har prøvd meg på Linux en gang og ga faktisk opp...
Prøvd wubi? Prøvde å sette opp en ftp server kjapt, men ga opp å få det til å fungere som jeg ville. Isteden ble det en ferdig brannmurdistro som hadde ftp funksjon som halveis funket slik jeg ville. Forøvrig ikke mangel på tiltro til at Linux funker, er mye brukt sammen med Windows og Mac i filmbransjen, men i mer spesialiserte systemer med en oppgave. Men for folk flest har jeg ikke helt trua enda. Har hatt nok irriterende utfordringer med at jeg bruker Office 07 og noen medstudenter bruker Open Office. Dvs må se gjennom og formatere "alt" på nytt i .doc format når det leveres for å være sikker, brent oss en gang allerede.
|
|
|
21/10/2008 22:52
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Det får heller være at det koster noen kroner mer pr skive og har hatt en litt trøblete start, kvaliteten spiller en mye større rolle for meg enn de ulempene formatet har.
Formatet har *bare* ulemper. Det er nettopp det. Det blir omtrent som å kjøpe musikk-CD-er som ikke er CDDA. Har hatt nok irriterende utfordringer med at jeg bruker Office 07 og noen medstudenter bruker Open Office. Dvs må se gjennom og formatere "alt" på nytt i .doc format når det leveres for å være sikker, brent oss en gang allerede.
Pfah! LaTeX er løsningen.
Redigert av schnappi; 21/10/2008 22:52.
|
|
|
22/10/2008 05:59
|
bly
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Noen som har prøvd type MicroXP på disse Mini PC'ene?
Ned strippende XP versjoner bør jo kjøres raskere enn full versjonen...
|
|
|
[Re: bly]
22/10/2008 06:18
|
Espen
More than words
|
More than words
Kan noen fortelle meg hva slags fordeler docx gir brukeren?
e
|
|
|
22/10/2008 15:25
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Har hatt nok irriterende utfordringer med at jeg bruker Office 07 og noen medstudenter bruker Open Office. Dvs må se gjennom og formatere "alt" på nytt i .doc format når det leveres for å være sikker, brent oss en gang allerede.
Hvorfor ikke bare spare pengene, gå over til ODF og openoffice selv?
|
|
|
22/10/2008 15:32
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Men jeg slutter liksom bare å irritere meg over slikt så fort jeg ser den til tider hårreisende kvaliteten på spesielt CGI filmer og animasjon. Det får heller være at det koster noen kroner mer pr skive og har hatt en litt trøblete start, kvaliteten spiller en mye større rolle for meg enn de ulempene formatet har.
Nå har ikke jeg giddet å følge så mye med på next-gen-dvd debatten, men er det slik at BR er bedre visuelt enn hd-dvd? Men blir ikke slikt uansett satt av de som koder det fra ukomprimert kilde?
|
|
|
22/10/2008 15:38
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Det får heller være at det koster noen kroner mer pr skive og har hatt en litt trøblete start, kvaliteten spiller en mye større rolle for meg enn de ulempene formatet har.
Formatet har *bare* ulemper. Det er nettopp det. Det blir omtrent som å kjøpe musikk-CD-er som ikke er CDDA. Jeg tror vi kan diskutere oss hjel på dette.. Men det er to punkter man vanskelig kan rokke ved, ved gjennomførte utgivelser vel og merke. Visuell kvalitet som dvd eller nettdistribusjon ikke er i nærheten av idag, for dvd sin del er de teknisk umulig. Det samme gjelder lyden, for audiofile som har sett noen entusiastformater komme å gå i populæritet må jo dette være drømmen. Enten det er Trondheim Solistene i LPCM 192kHz/24bit Stereo kvalitet eller film... Menmen nok om det. Kan noen fortelle meg hva slags fordeler docx gir brukeren?
e Si det... Har til gode å se noen nytte akkurat nå, mer forvirring for dem som er klar over at det ikke er kompatibelt med eldre office versjoner.
|
|
|
29/11/2008 23:26
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg gjenoppliver denne tråden med et halvt relevant spørsmål.
Jeg har etter hvert rippet CD samlingen til ekstern disk som jeg har koblet (enten direkte til PC eller) til Airport Extreme, fra denne går det til Airport Express bak stereoen ved hjelp av Airfoil.
Nå lurer jeg på om jeg vil ha en bærbar mini PC. Denne skal funke som fjernkontroll for musikken min i stua med Windows mediecenter og mediamonkey, litt forumsurfing og enkle kontoroppgaver i open office. Det kommer til å være familiens nummer to PC.
I tillegg ser jeg for meg at jeg kommer til å koble opp Garmin Edgen og annet småtteri. På sikt vil jeg også introdusere Audiolense i musikkavspillingen (og en bedre DAC enn Airport Express, men det er en annen sak) Jeg kommer ikke til å herje med film fra denne maskinen (eller noen annen maskin enn DVDen på lenge) Jeg tror at Airfoil, Audiolense og Garmin gjør at jeg ikke kan bruke Linux her så jeg trenger en som bruker XP.
Videre vil jeg ha en med noe plass på disken, det er vel 160GB som er standard pt. Er det noen som vet om en maskin som er bedre enn de andre til mitt bruk?
Alle er akkurat like store, like dyre og ser ut til å ha de samme spesifikasjonene etter litt titting på nettet og en rask tur på Elkjøp
Tips og innspill mottas med takk.
LarsB
|
|
|
|
|