Her kommer en utfordring til alle stientusiaster i Trondheim: Søndag morgen kl 0830 forlater jeg mitt lune hjem og setter kursen mot Byåsen Butikksenter. Der dukker jeg opp rundt kl 0900 med min tohjulede følgesvenn kledd i sine groveste høstsko.
Etter å ha samlet opp eventuelle turkamerater venter flere kilometer sammenhengende motbakke i skog og mark mot skistua, der vi finner veien innover Udbye-løypa, stuper ned mot kobberdammen, triller ned til lavollen og klatrer opp til Geitfjellet, nyter utsikten ett minutt eller to før vi leker oss ned til Våttakammen, driftsveien (bringebærstien, om jeg ikke tar feil), bringebærdesserten, tar første til venstre etter vi når driftsveien igjen og til slutt spyttes ut i grøfta ved bynesvegen smilende fra øre til øre.
Det er tidlig, det kan faktisk være mørkt når vi starter hjemmefra, det vil mest sannsynlig regne og det vil heller ikke være plagsomt varmt. Med andre ord ligger alt til rette for en knallbra tur med minst mulig konfrontasjoner med uskyldige turgåere
Så om du som meg setter pris på en høsttur en stille søndags morgen, møt meg på BB søndag kl 0900. Mitt telefonnummer ved behov for fjernkontakt før oppmøte er 996 04 228. Vi snakkes!
mvh Helge Innpisker
mvh Helge
Re: Søndagstur i Trondheim (advarsel: tidlig!)
[Re: ventle]
#62519217/10/200806:46
Dette høres bra ut! Jeg skal prøve å stille. Sender meld om jeg (mot formodning) skulle bli noe forsinket. Om du ikke hører fra meg trenger du ikke vente.
[Re: Arne_And]
#62521817/10/200807:23
hmm tja... hvordan da mener du? tenker å klatre opp mot skistua fra Byåsen butikksenter via for eksempel baklidammen - lavollen - kobberdammen, da blir vel henriksåsen en omvei? Eller misforstår jeg hva du mener nå?
mvh Helge
#62576518/10/200811:39
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds the most discoveries, is not "Eureka!" (I found it!) but "That's funny..." ~Isaac Asimov
[Re: Oter]
#62595818/10/200820:49
Hu hei, hu hei, dette ser jo ut til å bli en riktig så folksom tur har nettopp byttet hjul på tramperten, nå er jeg klar!
For dem som hadde gledet seg til regnskyll har dessverre Storm vedtatt å trekke tilbake dette. yr.no, de gærningene, melder til og med om sol i det aktuelle tidsrommet.
mvh Helge
#62602519/10/200808:04
Turen begynte bra og utviklet seg til strålende med solgløtt fra vi ankom Skistua Sjokkerende høyt oppmøte også, hele 12 (!) stykker hadde funnet veien til Byåsen Butikksenter denne morgenen. Med over halvparten på fulldemper, tre singlespeed og noen klassiske hardtails var det meste representert.
Stipapparazzien fikk selvfølgelig svingt seg med så mange poseringsvillige stisyklister på tur
Gjengen som sto og trippet spent på BB ved daggry
Øyvind alias Knirkekne på vei ned Udbye-løypa med sin full pakke-sykkel: 29", singlespeed og stiv gaffel.
Henrik finner raskt det optimale sporvalget ned en middels drop i Udbye-løypa
Arne prøvde ett litt mer offensivt sporvalg med sin fulldempede Turner
Sindre gliser selvfølgelig bredt mens han danser ned på sin nye Cannondale Moto
Simen ser LITT skeptisk ut, men kom seg helberget ned med kanskje dagens dristigste taktikk: han stoppet, snudde bakhjulet 90 grader og tråkket ned. Alt uten å klikke ut av pedalene.
Stiv gaffel, singlespeed og dekk med tynt mønster var ikke noe hinder for Ola...
Pause på Våttakammen mens Trondheim by soler seg i bakgrunnen
Munkholmen blir liten der nede!
Ved stiens slutt på Bynesvegen ser fremgiret slik ut. Fungerer imidlertid fint enda!
Lærte litt om stisykling i dag også: - Demper er strengt tatt ikke nødvendig - Det er nok med ett gir (for det meste) - Bremser trenger man! V-bremser kan sutte sure sokker. Det er en grunn til at de fleste sykler kommer med skivebrems!
Ola.
#62618919/10/200816:10
hmm tja... hvordan da mener du? tenker å klatre opp mot skistua fra Byåsen butikksenter via for eksempel baklidammen - lavollen - kobberdammen, da blir vel henriksåsen en omvei? Eller misforstår jeg hva du mener nå?
Tenkte bare på at retur fra henriksåsen går via Grønlia - "øvre" snaken. Vips, så er man tilbake på Fjellsætra med kort stigning til Skistua. Litt omvei selvfølgelig, men får mye for lite ekstra slit. Er en passe fin rundtur også.
Skulle gjerne vært med i dag. Satt istedet på nordmøre i høljregn.
------------------ I don't believe a word
[Re: Oddeman]
#62619519/10/200816:28
aha, da skjønner jeg. Får ta det en annen gang, i dag ble turen akkurat passe lang (3 timer) og henriksåsen var i hvertfall forrige helg forvandlet til en bekk i nedre halvdel...
Jeg var forresten på Nordmøre i går. Nærmere bestemt Rindal (sesongavslutning i friidrettsklubben)
mvh Helge
#62643020/10/200807:18
Takk for en glimrende tur! Fine bilder! Anda er korrekt identifisert.
(For de som hørte meg klage på treghet i drivverket: etter en vask var den i tipp topp stand igjen. Mange turer med gjørme + sand + ingen vask hadde tydeligvis gjort sitt.)