Campa-kjede-drit!(eller inkompetent mekaniker)
|
Campa-kjede-drit!(eller inkompetent mekaniker)
16/10/2008 21:01
|
gare
OP
More than words
|
OP
More than words
Ulempen med at det har gått så greit med monteringen til nå er at jeg har begynt å tro at jeg kan mekke. Det er intet som kan bringe en ned på jorden så ettertrykkelig som litt Campa Master Link-mekking... Jeg forsøkte med hurtigkobling, sleit med det, men fikk et brukbart tips om å montere kjedet sammen på toppen, holde bakbremsen inne og trykke på pedalen, det fungerte umiddelbart, og jeg var meeeeget fornøyd og tenkte at nå var det bare å justere litt gir. Neida, stivt ledd i hurtigkoblingen, og uansett hvordan man bar seg med bøying, vriing, mild makt og etterhvert rå makt samt smøring ville det stive leddet forbli et stivt ledd. Men er man rådløs? Neheida, for jeg hadde nemlig Campa-Master-Link på lur! Grundig(nåja, jeg er jo supermekker)lesing av bruksanvisningen og så montering av første masterlink(la meg her skyte inn at det nok var en tabbe å fjerne tilsvarende andel lenker på kjedet før jeg begynte å skjøte den ene siden). Vaaaanskelig å få det til å stå rett på ja.......sååååånn, og derrr skrur man til! Trodde man....og så knakk selvsagt den lille guidepinnen på den der hylsen som den der akslingen skal inni...... Dette gjorde jeg selvsagt to ganger, det var jo to "Master Link`er" i pakken.....kjedet er nå litt vel kort, og jeg er satt ørlite tilbake, men det positive her er at jeg er tilbake på det mekkenivået jeg hører hjemme, både fysisk og psykisk  Hørte jeg nytt kjede?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Campa-kjede-drit!(eller inkompetent mekaniker)
[Re: gare]
16/10/2008 21:16
|
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Dette lukter klønete mekaniker lang vei.  Selv jeg klarte å få sammen et Campa-kjede på første forsøk. Bra verktøy og litt tålmodighet hjelper på. 
|
|
|
[Re: asbjorjo]
16/10/2008 22:58
|
cannondalist
Ringrev
|
Ringrev
Hehe...god beskrivelse mekke frustrasjon  Er ikke så vanskelig, må bare ha en god kjedekutter... Eller så kan du bruke kmc kjedelås. (Det gjør jeg)
|
|
|
17/10/2008 06:03
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Gare, her har du fire alternativer: 1) Punge ut $$$ for et Campa CN2000-verktøy 2) Prøve Park Tool sin metode 3) Gråte på skulderen til Eldar og høre om han kan hjelpe deg 4) Sette på et Shimano CN-7801
Recovery-mode
|
|
|
[Re: Pete]
17/10/2008 07:47
|
gare
OP
More than words
|
OP
More than words
Gare, her har du fire alternativer:
1) Punge ut $$$ for et Campa CN2000-verktøy Det er klart at jeg trenger det, særlig siden mitt kjedekutteverktøy er usevanlig mediokert, men dette er ikke noe som ligger klart i noen butikk i Stavanger/Sandnes-området(tror jeg), og selv om det er lekkert kjennes det ørlite dustete ut å betale 1 million for en kjedekutter, selv om det står Campa på den. Ja, det var akkurat sånn(host)jeg gjorde det, det var i hvertfall sånn jeg tenkte jeg skulle gjøre det. 3) Gråte på skulderen til Eldar og høre om han kan hjelpe deg Jepp, det er jo ellers det jeg pleier å gjøre :), men nå er det ikke tid, jeg rekker ikke å levere sykkelen før den skal på allerede avtalt jomfrutur på søndag, så jeg må klare det selv. 4) Sette på et Shimano CN-7801 Hmmmmmm, jeg har jo på alle mulige sett og vis et sånt liggende som egentlig var tiltenkt det som nå heter gammelraceren  Kanskje det er veien å gå, jeg har jammen KMC-hurtigkobling til det kjedet også...interessant.(eller er det "bare" CN-7800 jeg har forresten?? Hmmmmm, jeg må handle på vei hjem fra jobb, konemor skal på jobb så jeg rekker ikke noe hverken i ettermiddag eller i morgen...det lukter buksesele/belteinnkjøp lang vei her Men-men-men, passer det sammen da?? Det er ikke noe du sier bare for at jeg ikke skal bruke Campa vel? Husk på at jeg har både Shimanobremser og skal ha Shimanopedaler på denne!
|
|
|
[Re: cannondalist]
17/10/2008 07:48
|
gare
OP
More than words
|
OP
More than words
Hehe...god beskrivelse mekke frustrasjon  Er ikke så vanskelig, må bare ha en god kjedekutter... Eller så kan du bruke kmc kjedelås. (Det gjør jeg) Hmmmm, jeg hadde i hvertfall KMC kjedelås, men god kjedekutter? Det har jeg ikke(ennå).
|
|
|
17/10/2008 07:54
|
Don
Fersking
|
Fersking
Fantastisk hvis du får den klar til jomfruturen. Skal defently ta med kamera.
|
|
|
[Re: Pete]
17/10/2008 10:53
|
anderz
Besatt
|
Besatt
Gare, her har du fire alternativer: 1) Punge ut $$$ for et Campa CN2000-verktøy 2) Prøve Park Tool sin metode 3) Gråte på skulderen til Eldar og høre om han kan hjelpe deg 4) Sette på et Shimano CN-7801 Jeg har prøvd 2) med stort hell. Brukte da Park Tool sin CT-3 kombinert med stoisk ro og rikelig med tålmodighet. Men da jeg skiftet fra voksen til kompakt-krank valgte jeg å gå for SRAM sin kjedelås for 10-delt kjede da Boa ville ha 380,- for en ny Masterlink. De ville også ha 580 for et CN-7801 kjede så det var store incentiv for å betale kun 50kr for en hurtiglås. Denne fungerer upåklagelig etter 3000 km.
|
|
|
17/10/2008 12:48
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
4) Sette på et Shimano CN-7801 Hmmmmmm, jeg har jo på alle mulige sett og vis et sånt liggende som egentlig var tiltenkt det som nå heter gammelraceren  Kanskje det er veien å gå, jeg har jammen KMC-hurtigkobling til det kjedet også...interessant.(eller er det "bare" CN-7800 jeg har forresten?? Hmmmmm, jeg må handle på vei hjem fra jobb, konemor skal på jobb så jeg rekker ikke noe hverken i ettermiddag eller i morgen...det lukter buksesele/belteinnkjøp lang vei her Så lenge du bruker riktig kjedestift er det knekkende likegyldig om du bruker CN-7801, CN-7800, CN-6600 eller CN-5600 fordi.. Men-men-men, passer det sammen da?? Det er ikke noe du sier bare for at jeg ikke skal bruke Campa vel? Husk på at jeg har både Shimanobremser og skal ha Shimanopedaler på denne!
..både Shimano og Campa 10-spd. kjeder er 5.9mm breie og har samme "pitch". I hvertfall i teorien, og jeg har aldri fått testa selv, men har blitt fortalt gjentatte ganger at det funker finemang i praksis også
Recovery-mode
|
|
|
|
|