Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ??

Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ?? #624652 15/10/2008 20:49
S
stag Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Noen som vet om noen ok stier der, som ikke er for tekniske. Har ikke syklet mye sti, blir bare grusveier i nordmarka, må bli bedre på sti..

Train, rest, sleep and repeat....
Re: Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ?? [Re: stag] #625730 18/10/2008 09:33
M
Martin B Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Jeg har ervervet noen gode men meget uoffisielle kart over området Sørskogen - Sørli (skolen vet du). Skal prøve å huske å ta de med på jobben på mandag, så kanskje jeg får til å scanne de til deg.
Har ikke testet mange av stiene på kartene, men det er ihvertfall et utgangspunkt.

I første omgang kan jeg nevne:
Fra Sinober, følg grusveien nedover mot Skøyen, følg godt med, på venstre hånd kommer en gulmerket sti merket bl.a. Nygård. Hiv deg inn på denne og følg den til du treffer blåmerket sti. den kan du da følge helt til Nygård, omtrent. Det er noe knot, noe veldig bratt, men veldig morro hele veien, og en fantastisk nedkjøring helt på slutten mot Nygård. Lykke til ICON_SMILE

Re: Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ?? [Re: Martin B] #625762 18/10/2008 11:31
panorama Offline
Veteran
Veteran
går en veldig artig sti (blåmerka) oppover fra Ask (like ved Glømmi sport) som går i retning Busterudvangen i Romeriksåsen.

Re: Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ?? [Re: panorama] #627872 22/10/2008 21:44
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Lett teknisk og fin start for litt mestringsfølelse om man er helt ny:

Enkel men morsom sti/"kjerrevei er skiløypa fra lysløypa på Sørli til Movann. Når du kommer ut på grusen igjen til Movann så tar du til høyre inn(etter passering av jernbane) på den gruslagte singletracken som Nittedal IL(?) har laget som transportetappe tilbake til grusveien som vender motsatt vei tilbake til Sørli. En rask runde morsom runde. Kansje ikke mest "sti", men likevel..!

Om du først er på Sinober så legg turen mot Lilloseter. Ikke luftlinje korteste vei, men sti som til slutt ender på veien ned mot Kjultjern.

Og når du først er kommet deg til Kjultjern/Sørskogen så kan du gjøre 1 av 3 morsomme ting. Du kan ta østsiden av vannet mot Lilloseter. Fin sti og trening for nye. Eller du kan ta skiløypa ned mot Skredderud/Skytta/Slattum som er moro og snilt nedover. Eller du kan ta til høyre og svinge sørover på nordsiden av vannet. Til slutt kommer du på en snuplass, ta en litt gjørmete hogstvei som går oppover. Denne runden er fin innover i Lillomarka, f.eks mot Griseputt eller rundt til Sinober igjen.

Dette er alle veldig snille og morsomme stier som en start. I tillegg går det masse stier på kryss og tvers i disse områdene som trygt kan prøves for mer teknisk utfordring. Du kommer alltid hjem til slutt uansett!

Del stien, skru av Strava
Re: Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ?? [Re: Lillosti29] #628592 24/10/2008 12:08
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Ja jeg kan arrangere en tur på rotnes om det er ønsket.
Sykler mye sti ut i fra Sørli og er så godt som alltid alene.
Send meg en PM eller svar her så kan vi ta en tur sammen som er fin for nybegynnere, og legge på litt om du føler for det.

Har du lys? Hvis ikke må det bli en helg.

Skal på en kjapp ettermiddagstur etter jobb i dag. Blir kanskje noe kort varsel

Redigert av la1hka; 24/10/2008 12:09.

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ?? [Re: la1hka] #630665 29/10/2008 00:24
S
Sindre Engh Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Det går en veldig fin sti fra Fossestua (En gammel husmansplass som ligger nord-vest for parkeringsplassen ovenfor Høldippern. Følg kjerreveien som går vidrer fra parkeringa og ta til høyre når du komer til den store myra og følg veien opp til en krapp venstresving på toppen av en kneik)og ned til Varingskollen stasjon. Når du kommer ditt hvor kjerreveien tar til venstre på toppen av en liten kneik når du har fossestua på venstre hånd så fortsetter du 10 meter videre rett fram på stien opp mot Varingskollen. Der går det en sti inn til Høyre. Selve stien består av skogbunn og noe stein og berg. Stien er kanskje litt krevende, men det skal være mulig å sykle hele. Er det noen andre som har syklet denne stien??? Anbefales på det sterkeste å prøve

Ellers går det en fin sti fra (sør)/vestenden av Ørrefiske-damningen. Den er kanskje enda litt mer krevende, men enda morsommere. Endel røtter og stein, men også partier med god flyt. Stien ender opp ved Svingbakken. Der kan du kan ta rett fram og komme ned på grusveien som går til Sørli, eller ta opp til venstre på en kjerrevei og komme ned ved brua over togsporet. Det er også en tredje mulighet (Ivars rundløype)

Merker at jeg allerede gleder meg til å komme hjem til våren for å sykle disse stiene..

"You mean you've been up here in all this beastly mud and oomska without wellingtons?"
Re: Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ?? [Re: Sindre Engh] #631112 29/10/2008 18:43
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Sitat: Sindre Engh

Merker at jeg allerede gleder meg til å komme hjem til våren for å sykle disse stiene..

Si i fra da, sykler stadig vekk ca samme runde + en del andre stier her.

Eirik Nøkleby

Re: Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ?? [Re: la1hka] #633374 03/11/2008 15:22
Dr.Gonzo Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: la1hka

Si i fra da, sykler stadig vekk ca samme runde + en del andre stier her.

Det skal jeg gjøre vettu. Alle de jeg sykler med griner på nesa når jeg nevner stisykling. Studerer i Trondheim for tiden så er lite i Nittedal, men det blir noen turer hjem en gang i blandt. Er forholdene gode så blir det kanksje noe snøsykling i jula. Til sommern flytter jeg hjem for godt så da blir det masse stisykling i bygda. Er ganske godt kjent i "Nittedalsmarka", og har store planer om å utforske mer av Romeriksåsen og Lillomarka.

Re: Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ?? [Re: Dr.Gonzo] #633511 03/11/2008 19:03
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Den er god, hadde siste stitur i fjor 30.12.07 så det er nok ikke umulig..

Eirik Nøkleby

Re: Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ?? [Re: Dr.Gonzo] #634743 05/11/2008 19:07
Lasse65 Offline
Entusiast
Entusiast
Romeriksåsen ser spennende ut på kartet, særlig noen lange nedkjøringer med stor høydeforskjell. Har noen prøvd følgende blåstier;

Paradiskollen - Harestua
Rundkollen - Nittedal Jordstasjon
Lauvtangen - Hakadal

Alle er 2-3 km lange med høydeforskjell på 300 - 400 meter, med grusvei for å komme seg opp til start. Hvis en bruker det vanlige kartet Oslo Nordmark sommer er dette noen av de mest åpenbare nedkjøringene med stor høydeforskejll som jeg har funnet.

Men har noen prøvd - er de sykkelbare eller rentav bra - finner ingen stiguider..?

"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"

Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010
Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Re: Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ?? [Re: stag] #642341 21/11/2008 19:23
Dr.Gonzo Offline
Avhengig
Avhengig
Kom over denne linken i dag
Orienteringskart fra Nittedal Orienteringslag

Har sittet å nistirra på kartene i ca 1 time nå, og sett meg ut stier som skal prøves til våren.

Har lagd noen kart hvor jeg har markert stier som jeg har sykla/skal prøves ut. Send PM hvis noen er interessert, så skal kan jeg maile det

Om noen andre har noen godstier på lur så er jo disse kartene ypperlige til stiguiden.

Re: Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ?? [Re: Dr.Gonzo] #945502 18/05/2010 11:14
R
runeFK Offline
Avhengig
Avhengig
R
Har du dette karet eller Gonzo?

Tråkker litt rundt i omerådet og leter etter fine stier.

Favoritten sålangt er nok jenserud og ned til mostu.

Noen tips?

Jeg heier på NOTS, gjør du?
Re: Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ?? [Re: Sindre Engh] #1306859 02/12/2011 08:56
bronx Offline
Veteran
Veteran
Bumper denne med svar i form av lenker til kartskisser (OpenStreetMap).

Det går en veldig fin sti fra Fossestua (En gammel husmansplass som ligger nord-vest for parkeringsplassen ovenfor Høldippern. Følg kjerreveien som går vidrer fra parkeringa og ta til høyre når du komer til den store myra og følg veien opp til en krapp venstresving på toppen av en kneik)og ned til Varingskollen stasjon. Når du kommer ditt hvor kjerreveien tar til venstre på toppen av en liten kneik når du har fossestua på venstre hånd så fortsetter du 10 meter videre rett fram på stien opp mot Varingskollen. Der går det en sti inn til Høyre.

http://www.openstreetmap.org/browse/way/138800155

Ellers går det en fin sti fra (sør)/vestenden av Ørrefiske-damningen. Den er kanskje enda litt mer krevende, men enda morsommere. Endel røtter og stein, men også partier med god flyt. Stien ender opp ved Svingbakken.

http://www.openstreetmap.org/browse/way/135331552
http://www.openstreetmap.org/browse/way/138486117

Det er også en tredje mulighet (Ivars rundløype)

http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1874944

Langs Ørfiskebekken er morromorro

http://www.openstreetmap.org/browse/way/138486082

Sharing data is the first step toward community.
Re: Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ?? [Re: stag] #1323830 17/01/2012 11:32
R
runeFK Offline
Avhengig
Avhengig
R
se der ja, disse skal prøves!

Jeg heier på NOTS, gjør du?
Re: Noen bra stier i nærheten av Nittedal, Rotnes ?? [Re: stag] #1324221 18/01/2012 11:14
Dr.Gonzo Offline
Avhengig
Avhengig
Nå på vinteren er ofte stiene øst for Høldippern bra oppgått av turfolket.
Start ved høydebassenget innerst i Høgdaveien og fortsett på grusveien oppover. Stiene på begge sider av veien er ofte ypperlige for vintersykling

Kartene med inntegnede stier har dessverre forsvunnet i en PC død, men orienteringkartene kan kan bestilles hos Yngve Gottfridsson, Østlivegen, tlf:67 07 14 10

Redigert av Dr.Gonzo; 18/01/2012 11:17.

Moderator  support