Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tubeless...?

Tubeless...? #624618 15/10/2008 19:52
P
Palm Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Heisann,

Beklager hvis dette er barnelærdom, men jeg får unnskylde meg med at jeg er rimelig fersk på terrengsykkel (både i praksis og i dette forumet). Men altså, jeg lurer på et par ting om tubeless:
1. Har sett at det reklameres med at tubeless er punkteringsfritt. Skjønner jo at man aldri kan være 100% garantert mot punktering, men er det fakta at tubeless omtrent eliminerer faren for punktering?
2. Dersom man likevel skulle være så uheldig å punktere f.eks. i et ritt, hva gjør man isåfall da? Er det bare å kaste inn håndkleet, eller er det fortsatt mulig å fikse dette i "felten"? Det forutsetter vel i det minste at man har med seg et ekstra dekk og sånn "guffe" i sekken, antar jeg?
3. Passer tubeless til alle typer felger, eller trenger man en bestemt type felg?
4. Har bestilt meg en Commencal Flame fra utlandet, og tenker å bytte dekk på den (siden dekkene ble slaktet i testen i Terrengsykkel i vår). Hadde opprinnelig tenkt meg Maxxis Crossmark 2.1, som ble best i test i Terrengsykkel, men nå lurer jeg på om jeg kanskje bør gå for tubeless istedet. Er nemlig notorisk bekymret for å punktere. Har dere isåfall noen tips til hvilke dekk som kan være aktuelle? Det bør være allround-dekk som trives godt både på rufsete sti og som ruller godt på grus.

Pål

Re: Tubeless...? [Re: Palm] #624625 15/10/2008 20:05
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Alt dette er diskutert 100 ganger men kort sagt:

1. Tubeless med guffe tetter seg selv om det er små hull. Du slipper nesten helt gjennomslagspunkteringer

2. Punkterer du legger du inn en ny slange. Litt avhengig av type felg må du enten demontere bare ventilen eller ventilen og et felgbånd. Ikke mye verre enn å ta ut en punktert slange altså.

3. Om du ikke har en felg som er tett i bunnen, såkalt UST felg trenger du tape og felgbånd fra www.notubes.no. Kan handles fra bla. Oslo Sportslager og www.dogstar.no

4. Dette er en egen diskusjon som kan vare evig det også. Du får i alle fall Crossmark som UST da er det solid og lufttett. Det vanlige kan bli litt tynt uten slange om man kjører i mye stein. Jeg har ikke brukt annet dekk enn Crossmark siden juni i år på min 29"

Lykke til

LarsB

Redigert av larsb; 15/10/2008 20:06.
Re: Tubeless...? [Re: larsb] #624764 16/10/2008 09:14
stigeso Offline
Ringrev
Ringrev
Et lite tillegg til punkt 1: risikoen for punktering og påfølgende slangeilegg ved bruk av guffe oppstår først og fremst hvis du får en rift i dekksiden som guffa ikke klarer å tette. Noen (lette) dekk har ganske tynne dekksider, og det er en viss risiko for å rive dem opp hvis du kjører i steinete terreng. Enkelte dekkmodeller kommer i versjoner med litt forsterkede dekkvegger (f.eks. snakeskin-variantene til Schwalbe, eller ProTection-modellene fra Conti). De veier noen få gram ekstra, men gir noe beskyttelse.

Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
Re: Tubeless...? [Re: stigeso] #624919 16/10/2008 15:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg har kjørt mine Crossmark 2,1" non-UST med guffe siden i sommer. Både på sti og ritt og til jobb. Ikke hatt noen problemer med punktering eller noe. Man bør dog gjøre en god jobb med tilpassing så de ikke fiser for mye.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tubeless...? [Re: baronKanon] #624959 16/10/2008 17:11
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Felgbånd for å mekke tubless av felgen din kan også være av merket Joe's NoFlats og føres av Deler AS i Norge. Dvs at stort sett alle sportsbutikker kan skaffe det i løpet av få dager.

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler

Moderator  support