Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 15 av 25 1 2 13 14 15 16 17 24 25

Blogg - Treningsprogram sesongen 2009

Re: Proffenens watt og egne prestasjoner [Re: sigmund1] #682407 18/02/2009 14:46
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg prøver å unngå økter som ligger over terskel. Ofte har jeg erfart å bli syk etter en knallhard økt, hvilket ikke er gunstig for treningen. Det andre er at restitusjonstiden etter en knallhard økt er svært lang, i alle fall er det for meg. Hvis jeg kjører maksimalt i en time, kan det gå 2 døgn før jeg føler meg på topp igjen. Tilsvarende kan jeg kjøre på 70-90% FTP i 3 timer og like vel føle meg opplagt etter ca ett døgn. Jeg tror treningseffekten er mye høyere når man kan trene i 3x3 timer under terskel enn 2x1 timer over terskel. Mange sykkelritt ganske lange (over 4 timer)og jeg og mange andre mosjonister har ingen ambisjoner om være blandt de beste. Derfor tror jeg at mosjonister er best tjent med å trene utholdenhet. Å kunne spurte eller kjøre hardt i 10-20 minutter er helt unødvendig for oss.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Proffenens watt og egne prestasjoner [Re: sykkelfantometJF] #682411 18/02/2009 14:56
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Men om du og jeg og andre mosjonster vil sykle f.eks Enebakk rundt og henge inn med feltet hele veien MÅ vi ha evnen til å tåle å kjøre over terskel i kortere eller lengre periode og kunne ta oss inn igjen.

Om man kan ligge trygt oppunder terskel i fire timer er det flott for ensomme ryttere, men evnen til å tåle, og kvitte seg med syra er også viktig. Spørsmålet er selvsagt hvordan man gjør det. Løsningen er sikkert ikke å drive massive treningsøkter i røde sonner hele vinteren, men det er det ikke så mange som mener heller.

LarsB

Re: Proffenens watt og egne prestasjoner [Re: sykkeloyvind] #682413 18/02/2009 14:57
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sykkeloyvind
Dette har vært min konklusjon lenge også. Jeg vet f.eks at Tom Larsen aldri har dopet seg, samtidig som jeg vet at han på sitt beste syklet like fort oppover som alle de beste i verden. Dette forteller meg at du kan bli best i verden uten dop og at de som driver med sykling egentlig er som deg og meg, bare bedre til å sykle. Akkurat som oss er de fleste egentlig motivert av at sykling er kjempegøy å drive med og at det å få drive med det på heltid er en drømmetilværelse.
Dessverre er noen villige til å jukse for å oppnå denne tilværelsen, men på langt nær de fleste/alle.

Jeg lest i det siste nummeret av Sykkelmagasinet at den egentlige grunnen til at Lance vil starte i TdF 2009 var at han vil ha det moro. Og det er av samme grunn de fleste av oss driver med sykling...
Forklaring hans er troverdig. Han har mer penger og berømmelse enn noen av kan drømme om, og det ikke sannsynlig at han vinner sin åttende sammenlagtseier.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Proffenens watt og egne prestasjoner [Re: larsb] #682419 18/02/2009 15:11
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: larsb
Men om du og jeg og andre mosjonster vil sykle f.eks Enebakk rundt og henge inn med feltet hele veien MÅ vi ha evnen til å tåle å kjøre over terskel i kortere eller lengre periode og kunne ta oss inn igjen.

Om man kan ligge trygt oppunder terskel i fire timer er det flott for ensomme ryttere, men evnen til å tåle, og kvitte seg med syra er også viktig. Spørsmålet er selvsagt hvordan man gjør det. Løsningen er sikkert ikke å drive massive treningsøkter i røde sonner hele vinteren, men det er det ikke så mange som mener heller.

LarsB

Du har et poeng der. Det er klar en fordel å kunne kjøre over terskel en kort periode, f.eks i starten av et ritt for kunne henge på dem som er litt bedre. Men dilemmaet er hvor lenge og hvor hardt man bør kjøre. Sykler man knallhardt de første 15 minuttene må man betale dyrt for det senere i rittet og da mister man feltet. Og jo lengere ut i rittet man er jo lengere er det tilbake til neste felt. Det neste dilemmaet er når man skal slipp feltet når man føler at det går litt for fort. Kanskje kunne man vært bedre tjent med ta det litt roligere i starten og legge seg i et felt som ikke går for fort. Uannsett er det veldig nyttig å kjenne sine begrensninger

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Proffenens watt og egne prestasjoner [Re: sykkelfantometJF] #682645 18/02/2009 23:24
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkelfantometJF
Sitat: larsb

LarsB

Du har et poeng der. Det er klar en fordel å kunne kjøre over terskel en kort periode, f.eks i starten av et ritt for kunne henge på dem som er litt bedre. Men dilemmaet er hvor lenge og hvor hardt man bør kjøre. Sykler man knallhardt de første 15 minuttene må man betale dyrt for det senere i rittet og da mister man feltet. Og jo lengere ut i rittet man er jo lengere er det tilbake til neste felt. Det neste dilemmaet er når man skal slipp feltet når man føler at det går litt for fort. Kanskje kunne man vært bedre tjent med ta det litt roligere i starten og legge seg i et felt som ikke går for fort. Uannsett er det veldig nyttig å kjenne sine begrensninger

Her er det kun én ting som gjelder. Nemlig å kjøre på alt du har så lenge det går. En dag sitter du med feltet inn. Bare tull å slippe feltet fordi du kanskje tror det går for fort. Hvis du kjører den taktikken så lover jeg deg at du aldri noen gang sitter med feltet helt inn.

Re: Proffenens watt og egne prestasjoner [Re: erling] #682658 19/02/2009 06:00
bullet Offline
Besatt
Besatt
Enig. På landeveien er det bare å klamre seg fast og ikke se på pulsklokka i det hele tatt

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Proffenens watt og egne prestasjoner [Re: bullet] #683869 22/02/2009 16:58
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: bullet
Enig. På landeveien er det bare å klamre seg fast og ikke se på pulsklokka i det hele tatt

Jeg vil si at det samme gjelder i terrengritt også, eller ihvertfall på ritt som Birken. Og særlig nå som man har seeding. Tar du det for lett i begynnelsen får du ikke heng på de rikgte gruppen for deg, og tida blir ganske så mye dårligere. I tillegg vil du komme imål og føle at du hadde mye å gå på. Det er jo ikke noe gøy.

Noe av det som gjør sykling så fascinerende og ikke minst vanskelig å finne et komplett treningsopplegg er at det krever så mange forskjellige egenskaper. Du må ha en høy aerob kapaistet, men i tillegg må du ha en høy anaerob kapaistet, i tillegg til en høy anaerob utholdenhet, hvis ikke henger du ikke med når det går fort. Dette gjelder etter min oppfatning både terreng og landevei, det bare syns myte tydligere på landeveien, for når du faller av så er du plutselig alene.

Re: Ferdig roliguke - ny periode venter [Re: sigmund1] #683928 22/02/2009 19:22
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
I dag var siste dagen i min rolige uke, en uke som har bestått av mye alternativ trening, og litt mer fri en vanlig. Jeg var veldig sliten på mandag, etter søndagens harde økt og de lange skiturene på fredag og lørdag. På tirsdag var treningsmotivasjonen på abdolutt bånn, dermed ble det enda en fridag. Beina kjentes tunge og kroppen var heller ikke med, så jeg tror nok det var bra med en ekstra fridag også. Onsdag ble det 1time rolig visping på rulla, torsdag ca 1t rolig løpetur, på fredag 1t45min rolig skitur og på lørdag gjorde jeg et forsøk på en 20min test.

Den gikk dårlig, og det var omtrent som forventet, jeg følte meg overhodet ikke i form, og det var egentlig bare tull å prøve. Med en så defensiv innstilling som jeg hadde på starten av testen var jeg sjanseløs fra første pedaltråkk. Har du ikke hode med deg får du ikke til noenting.

Idet hele tatt har jeg hatt skikkelig dårlig treningsmotivasjon hele denne uken. Jeg kjenner at jeg begynner å bli skikkelig lei av vinteren.
I tillegg syns jeg ski bare er måtelig morsomt, denne sesongen har skilysten min gått i skikkelig feil retning. Jeg føler jeg har hatt null fremskritt på teknikken og med noen få unntak har skiturene føltes som et ork. Løping er fortsatt noe jeg koser meg med, men de siste dagers snøstorm på østlandet har gitt alt annet enn optimale løpsforhold.

En annen ting jeg har oppdaget er at skigåinga gir meg skikkelig underskudd. Det er mulig at jeg rett og slett har så dårlig teknikk at alle skiturer blir litt for harde, selvom jeg bare lunter avgårde. Ihvertfall så slo det meg at intervalløktene mine plutselig ble mye tyngre igjen når skiene nå ble plukket fram igjen. Jeg bestemte meg derfor for å gå gjennom treningsdagboka mi her på forumet, og det virker som det samme skjedde forrige periode jeg gikk "mye" på ski. Det var litt etter at skiføret forsvant og løpeskoene hadde tatt over forrige gang at intervallene plutselig begynte å gå bra. I tillegg var det først etter et par uker med skigåing at intevallene begynte å gå tungt igjen i begynnelsen av forrige uke.

Jeg skal prøve å ta konsekvensen av dette å gå minst mulig påski i tidne framover. Sesongen begynner jo nå også å nærme seg så seriøsiteten må løftes enda et hakk.

Det er også tid for å heve intensiteten et hall i mitt eget treningsprogram, fortsatt kommer jeg ikke til å gjøre mye O2max intervaller, men jeg kommer til legge meg mye nærmere terskel på langdragene.
Før jeg kommer med detaljene for neste måned, her er datanene fra den avbrutte testen i går:

10 min 409W, CP5 417W, GP168 MP176.
Jeg begynte med 1 min på ca 390W, og deretter la jeg meg på +415W, dette varte i 7 min og så var det helt slutt. Jeg bestemete meg for å fortsette til jeg hadde gjort 10 min, og det siste min gikk på 380W.

Denne måneden skal jeg som sagt øke intensiteten ganske mye. Jeg tar utgangspunkt i en terskel på ca 390W og legger opp til 3 intervalløkter i uka. I tillegg vil jeg legge inn en skitur, når det er føre som jeg komme til å behandle som en mellomhard langtur. Fra nå av er det slutt på intervalløkter to dager på rad.

Intervalløkt 1: 50 - 60 min 90% FTP (350W)
Intervalløkt 2: 40 - 50 min 95% FTP (370W)
Intervalløkt 3: 40 - 60 min 90% - 100% FTP (avhengig av dagsformen, målsettingen er at denne økten skal være den hardeste). På dager hvor jeg føler meg veldig sterk vil jeg legge inn noen O2max intervaller tilslutt.

Første uken planlegges som følger:
Mandag: 6 - 10 - 10 - 10 - 10 - 6 min intervaller
Tirsdag: Rolig løpetur
Onsdag: 6x8
Torsdag: Fri
Fredag: 4(350W)-3(360W)-2(370W)-1(380W), 1(350W)-2(360W)-3(370W)-4(380W), 4-3-2-1, 1-2-3-4, de to siste som de to første.
Lørdag: 2t rolig løp eller ski, 1t styrke
Søndag: 1t rolig løp, 1t rolig på rulla

Re: Ferdig roliguke - ny periode venter [Re: sigmund1] #683990 22/02/2009 21:59
H
Helgeleo Offline
Entusiast
Entusiast
H
Hei. Tenkte å prøve en av intervallene dine neste uke. Kanskje jeg prøver meg på den siste.

Bare lurte på hvor lang pause du har mellom intervallene og hvilken watt pausen ligger på..

Sitat: sigmund1

Fredag: 4(350W)-3(360W)-2(370W)-1(380W), 1(350W)-2(360W)-3(370W)-4(380W), 4-3-2-1, 1-2-3-4, de to siste som de to første.

Re: Ferdig roliguke - ny periode venter [Re: Helgeleo] #683993 22/02/2009 22:13
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Skitreningen din gir ikke overskudd men underskudd skriver du. Det er jo helt greit på denne tiden av året, nå legger du grunnlaget og mengden, og alle de timene du har på ski nå har gitt deg ett godt grunnlag for sommeren. Det er helt normalt å føle at kroppen er tung og uten overskudd etter mye mengde.
Formen blir kanon til sommers skal du se!:)

40årskrisesylist
Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: sigmund1] #686660 26/02/2009 16:02
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvordan er ståa etter første uke i ny periode, sigmund1?

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: kjerts] #686708 26/02/2009 18:33
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Utrolig hyggelig at noen etterspør oppdateringer. Ståa etter første uka er sånn passe egentlig. jeg er inne i en ny usedvanlig travel jobbperiode, og selv om det egentlig ikke går veldig mye utover treningstiden, så går det definitvt utover overskuddet.

Jeg er ingen morgefugl, men denne uken har jeg allikevel startet en av dagene med et møte kl. 07.00 dagen etter det var vi igang med første eksterne møte kl. 08.00, og i morgen skal jeg med 8 flyet til Bergen, hvilket betyr nok en oppstandelse før kl. 6. Jeg får sjelden gitt meg søvnen i favn før kl. 0030, og under 7:30min søvn er ikke bra for treningen.

Vel, vel, treninga har allikevel gått brukbart. Det ble fri på mandag, men tirsdag var vi i gang med intervaller, i går var det en rolig løpetur på ca 1time, og idag har jeg akkurat blitt ferdig med nok en intervalløkt. Øktene har hatt det fellestrekket at de har kjentes forholdsvis tunge uten å være mislykket, løpeturen i går gikk faktisk bra. Jeg føler at jeg har litt steg igjen, etter ganske mye løping de siste 4 månedene. Jeg føler også en hviss glede over å planlegge litt økt intensitet, og gleder meg litt de første O2 max dragene. Jeg vet de blir vonde, men samtidig vet jeg også at farmgangen vil være veldig rask i begynnelsen (dessuten så driver man jo på med dette fordi man liker smerte, ihvertfall litt).

Tirsdagens økt var planlagt som 4321 1234 4321 1234, men jeg ble isteden 1234 1234 1234 1234 uten at det egentlig har noen betydning. Det er da kun pauser etter hver 1234 blokk, økten blir altså kjørt som 4x10 men watten blir variert i henhold til 1234 OSV.SOm sagt gikk denne brukbart, siste halvdel av siste intervall var meget tungt, men jeg kom meg igjennom. Ingen av dragene kjentes bra, men det de 3 første var gnaske så greie. Jeg hadde ikke mye å gå på, selvom watten var såpass lav at jeg burde ha hatt et par gear til. Som tidligere sagt har formen de to siste ukene vært ytterst middelmådig, og jeg tror ikke det blir noen ordentlig bedring før det roer seg litt på jobben.

Løpeturen på onsdag gikk mye bedre, og kanskje gikk den litt for fort. Som sagt føles det som om jeg er iferd med å tilbake noe av steget fra gamle dager. Ihvertfall kjennes det som om jeg har litt fart inne hvis jeg skulle få lyst. I fjor var jo dette helt håpløst, og de første månedene etter at jeg kom igang med løpinga igjen løp jeg som en krøkke. Jeg like rvirkleig å løpe og gjrø definitvt mye heller det enn å gå på ski. Selvom det er kortere enn på lenge til skiføret er det fortsatt ikke slik at jeg bare kan ta på meg skia utafor døra og dette er jo nok et pluss for løping.

Før start på dagens økt kjentes beina ganske tunge, men så løsnet det på første intervallet. Jeg kalibrerte PT før dagens økt, og gjennom hele første draget tenkte jeg at den må ha vist for lave verdier de siste par ukene for beina føltes lette. Dagens økt var 2x20 min og når et 20 min drag kjennes lett ut hele veien pleier dette å være et positivt tegn. SÅ ikke denne gangen. 2 intervallet ble meget tungt, selv om det ble unnagjort på betydelig lavere watt en første drag. Det er helt utrolig hvor stor forksjellene kan være på før og etter pausr noen ganger. Faktisk gikk de første 20 min så lett at jeg vurderte å droppe pausen og gå på i 20 min til, men jeg måtte på do såp det gikk ikke. Overraskelsen var derfor stor når det allerede på 340W var blytungt. Første draget var avsluttet på oppunder 370W, som sagt helt uten slit, så hva som skjedde i pausen er et mysterium for meg. Jeg har opplevd dette på noen tildigere økter også, men det begynner å bli en stund siden. Forhåpentligvis vil ting se annerledes ut hvis jeg bare får sovet ordentlig ut i helgen.

Data for tirsdagens og dagen økt er som følger:

Måned 5, uke 1, tirsdag: 4x(4321) 90% - 95 % FTP tot 1t35min
I1: 352W GP150 MP160, 340W, 350W, 360W, 370W
I2: 361W GP153 MP160, 370W, 360W, 350W, 340W
I3: 354W GP157 MP167, 340W, 350W, 360W, 370W
I4: 361W GP167 MP173, 370W, 360W, 350W, 340W

LEgg særlig merke til pulsen på siste intervallet, det er overraaskende hvor mye tyngre enn første draget dette var.

Måned 5, uke 1 onsdag: 1t løping sone 1/2

Måned 5, uke 1 torsdag: 2x20 min 90 % - 92 % FTP, tot 1t20min
I1: 361W GP155 MP165, CP5 368W CP10 367W
I2: 345W GP166 MP174 CP5 350W CP10 347W

Det er virkleig utrolig stor forskjell på disse to intervallene. Jg hadde også ca 6 min pause mellom de så dette er på alle måte overraskende. CP10 i drag 1 er fra de siste 10 min og dette opplevdes som sagt ganske så lett. Jeg følte at jeg måtte holde igjen for ikke å ende opp med et for hardt første drag. Allikevel var altså 2. draget blytungt. Jeg har ingen gode forkalringer på denne opplevelsen, hvis noe av dere har noen forslag mottas de med takk.

Re: Ferdig roliguke - ny periode venter [Re: Helgeleo] #686709 26/02/2009 18:36
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: Helgeleo
Hei. Tenkte å prøve en av intervallene dine neste uke. Kanskje jeg prøver meg på den siste.

Bare lurte på hvor lang pause du har mellom intervallene og hvilken watt pausen ligger på..

Jeg kjører pausene mine helt rolig, hvilket betyr at pulsen min faller ned mot 125. Siden planen er å øke intensiteten vil pausene være fra 3 - 5 min avhengig av lengde på intervallene og dagsformen. Jo lengre intervaller jo lengre pauser.

Re: Ferdig roliguke - ny periode venter [Re: sigmund1] #686715 26/02/2009 19:18
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Allikevel var altså 2. draget blytungt. Jeg har ingen gode forkalringer på denne opplevelsen, hvis noe av dere har noen forslag mottas de med takk.

Sjekk gjennomsnittsfarten.. Det pleier jeg å gjøre når jeg mistenker feilkalibrering.

Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening venter! [Re: kjerts] #687784 28/02/2009 22:52
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Det ble ikke tid til noe trening på fredag. Jeg kom sent hjem fra Bergen og rakk bare akkurat min mors bursdagsmiddag. Når jeg endelig fikk lagt meg kl 12 var jeg stuptrøtt. Heldigvis vle det en god natts søvn, og i dag følte jeg meg ganske opplagt. Etter å ha lest om Kurterns 2x20 på 100% FTP bestemt ejeg meg for å legge intensiteten opp noen hakk. Jeg har kanskje vært litt for snill mot meg selv i det siste. Det er viktig å mentalt forberede seg på høyere wattverdier slik at man ikke blir redd for å gå på.

Jeg bestemte meg derfor for å kjøre noen intervaller på 100 % FTP. Planen var å kjøre på 390W til pulsen viste 173, eller 8 min, hvis pulsen ikke nådde 173 før det. For å få igang beina kjørte jeg et 6 min intervall først på ca 340W (88%FTP).

Dette ble en hard økt og jeg kjente at jeg lå på kanten av syra hele tiden, men formen kjentes grei. Ikke topp, men vesentlig bedre enn de siste par ukene. Jeg fikk tatt 4 drag på 390W og alle ble 8 min, pulsen makset ut på 172 - 173 etter 5 - 6 min på de siste intervallene uten å øke videre. Det føltes som om det var bitte litte grann å gå på, men dette var ganske tepp på grensen. SOm en avslutning gjorde jeg et 8 min drag på ca 340W.

Jeg må nok være litt hardere mot meg selv framover, jeg tror jeg skal prøve å få ca 1t20min i uka på ca 390W. Tror også jeg skal prøve noen drag på opp mot 410W. Det er nok på tide at jeg flyttet noen mentale grenser.

Dataene fra dagens økt ser slik ut:
Måned 5, uke lørdag: 1x6+5x8 totalt 1t30min.
I1: 341W GP143 MP150
I2: 391W GP162 MP170
I3: 391W GP165 MP173
I4: 392W GP167 MP170
I5: 392W GP168 MP173
I6: 342W GP157 MP163
Pausene var forholdsvis lange, ca 5min.

Redigert av sigmund1; 28/02/2009 23:03.

Re: Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening venter! [Re: sigmund1] #688021 01/03/2009 18:34
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Dagens treningsøkt var som planlagt svært rolig. Jeg har bestemt meg for å bare gå på ski når jeg er på fjellet, så det ble en løpetur på ca 1t40min. Kom litt sent igang iogmed at jeg måtte få med meg målgangen på Wasaloppet. Synd med Aukland brødrene og Jens Arne, jeg hadde trua på at de skulle være med helt i toppen (jeg heier på Jens Arne etter at jeg hadde gleden av å kjøre en bakkeintervall økt sammen med han for et par år siden, på sykkel ikke på ski).

Wasaloppet er virkelig stor underholdning, jeg så det første gang live i fjor, og selvom jeg bare er måtelig skiinteressert er dette topp å se på. Mye morsommere enn VM 5 mila, 5 mil skøyting fellesstart er ikke noe ordentlig manndomsprøve i mine øyne. Ikke det at det ikke er sinnsykt imponerende å se Northug ha vinne som han gjør, det er bare rett og slett for kort.

Utviklingen på utstyrssida har gått fra 5 mila. I gamle dager brukte man +- 3 timer og man måtte gå full spiker hele veien. VM burde få en ny ordentlig langdistanse igjen, 7 - 10 mil avhengig av løypeprofilen.

EN annen ting jeg ikke skjønner er NRK, her sender de hele Wasaloppet live (og vær så snill fortsett med det) men vår egen idrettslige folkefest, Birkebeinerrittet (og for den saks skuld rennet) får en stakkarslig halvtimes "Human interest" vinkling en sen kveld noen uker etterpå. Hva er dette for noe? Hvorfor kunne de ikke sendt Birken live? Rett og slett utrolig dårlig. Jeg er så lei av å betale masse lisenspenger for å få masse ballspill, og litt ski.

Vel, dette var en digresjon tilbake til dagens treningsøkt. SOm sagt ble det nok en løpetur, det føles litt dustete å løpe på strøken strøken skiføresnø men, men. Trening skal jo først og fremst være gøy.

Måned 5 uke 1, Søndag: 1t40min Rolig løp sone 1/2.

Re: Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening vente [Re: sigmund1] #688028 01/03/2009 19:01
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C

EN annen ting jeg ikke skjønner er NRK, her sender de hele Wasaloppet live (og vær så snill fortsett med det) men vår egen idrettslige folkefest, Birkebeinerrittet (og for den saks skuld rennet) får en stakkarslig halvtimes "Human interest" vinkling en sen kveld noen uker etterpå. Hva er dette for noe? Hvorfor kunne de ikke sendt Birken live? Rett og slett utrolig dårlig. Jeg er så lei av å betale masse lisenspenger for å få masse ballspill, og litt ski.

Helt enig. Vasaloppet synes jeg er skikkelig spennende og er helt sikker på at både rennet og rittet kunne ha vært produsert på samme måte. Den halvtimen som sendes på kvelden etter rittet dreier seg som regel om en eller annen ex-.... som skal se om han/hun klarer rittet.

Redigert av Christen; 01/03/2009 19:01. Rediger grunn: tyrkleif
Re: Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening vente [Re: Christen] #688030 01/03/2009 19:09
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Den siste tiden har det jo vært diskutert mye angående Snik Islamifisering.

Det å sende Vasaloppet på NRK i beste sendetid må jo være typisk Snik Svenskifisering. Et annet eksempel på det så jeg i går kveld med Skavland på Svensk tv.

Bare nevner i fleng. Paranoid, neida, ikke det minste.

---------------------------------------------
Kurt H.

Alt for mange sykler og alt for få timer
Re: Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening vente [Re: ] #689170 03/03/2009 20:02
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Ting er skikkelig tungt for tiden. Dagens trening gikk i dass.

Noe annet var antageligvis ikke å forvente når jeg ikke hadde klart å bestemme meg for hva jeg skulle gjøre før jeg satt på sykkelen. Økter uten planlegging går sjelden bra. Det hjelper ikke at jeg har hatt usedvanlig travle dager på jobben de siste par ukene. Å føle at man ligger på etterskudd gir ikke godfølelsen, verken jobbmessig eller treningsmessig.

Det har også gått ut over nattesøvnen, og dermed har overskuddet forsvunnet som dugg for solen. Når jeg kikker tilbake ser jeg at de siste to ukene har gitt klare indikasjoner på at alt ikke er som det burde være. Humøret har også vært ganske slett.

Jeg lurer på om jeg har gått i den gode gamle fella med å undervurdere hvor fin balansen er mellom for høy totalbelasting og akkurat passe.

Jeg elsker jobben min men når man nesten hver kveld blir sittende noen timer ekstra bare for å komme a jour tappes overskudd.

Vel her er ihvertfall dataene fra dagens halvveise treningsøkt.

Måned 5 uke 2, tirsdag: 4x12 min (6 min 102%FTP, 1min rolig, 5 min 90% FTP), totalt 1t20min

Planen (som ble lagt under oppvarmingen) ble ikke gjennomført.
Jeg kjørte 2x12, deretter 10 min rolig og tilslutt 1x10 min med 1min30sek 400W, 30 sek rolig.

I1: 365W, GP157 MP167, (6min 401W, 5min 351W)
I2: 354W, GP163 MP174, (6min 402W, 5min 335W)

Redigert av sigmund1; 03/03/2009 20:03.

Re: Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening vente [Re: sigmund1] #689187 03/03/2009 20:19
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du er ikke alene. Hadde selv ei grusom økt i dag. Blytungt fra start. Men presset meg gjennom 3 x 15 min på 95% av FTP. Måtte jobbe knallhardt med meg selv hele tiden. Fikk mørke tanker som under de tyngste ritt. Huff. Men sånn er det bare av og til. Neste hardøkt kan bli en solskinnshistorie. Så opp med motet gutt. Nå er det snart vår.

Re: Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening vente [Re: erling] #689453 04/03/2009 11:45
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Flott med folk som er ærlige. Totalbelastning er noe mange glemmer da de ofte fokuserer på selve treningen.

Er ikke helt uten erfaring selv, men nå har jeg lært så mye at jeg tar det rolig når kroppen er daff.

Et par rolige dager så er du igang igjen. Som Erling skriver. Det går opp og ned ned treningen.

Selv følte jeg meg uovervinnelig i helga. I går var jeg preget av giddesløshet på en utendørstur på 2 t 30 min og orket såvidt de planlagte korte spurtene.

Men, man må ikke la seg overmanne av mørke tanker.

Kurt H.

Re: Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening vente [Re: Kurtern] #689462 04/03/2009 11:59
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Så sant, så sant, og takk begge to for oppmuntrnede tilbakemeldinger. Trening går uten tvil opp og ned, og kroppen er på ingen måte en maskin (heldigvis eller dessverre, alt etter som).

Jeg skal på en jobbreise fra fredag, så da blir det uansett kun løping i ca en uke, vanligvis passer jo slike avbrudd svært dårlig, men denne gange kan det kanskje være like greit.

Uasnett hadde jeg jo flere downperidoer på høsten som gikk over i kjempeoppturer.

Som dere begge sier må man bare akseptere at noen ganger er ting tungt, sånn er det bare.

Re: Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening vente [Re: sigmund1] #689534 04/03/2009 14:20
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Sigmund: Det er veldig interessant å følge denne tråden din.

Det er nok mange som gjør som meg; leser den hver gang noen har skrevet noe, men ikke tilfører så mye selv.

Det der med totalbelastning trur jeg er mye viktigere enn de fleste vil innrømme eller forstår.
Mye pes på jobb, unger som ikke sover om natta, koner som pinadø også har hobbyer de vil drive osv osv kan tære på en stakkars treningsnarkoman.

Jeg gleder meg til å se åssen det går med deg i Birken i år. Går det vesentlig bedre enn det gjorde i fjor så er det jammen meg imponerende!

Re Sykkelklubb
Re: Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening vente [Re: NilsRegin] #689564 04/03/2009 16:01
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: NilsRegin

koner som pinadø også har hobbyer de vil drive

Særdeles utidig !!!!!!!!!!!!!!!

Kurt H.

Re: Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening vente [Re: Kurtern] #689666 04/03/2009 19:59
E
Eager Offline
Medlem
Medlem
E
Sigmund,

hva jobber du med? Det virker jo som du har en seriøs jobb som krever sitt selv om det oppleves som morsomt også.

Selv har jeg etter 15 år som karrierejeger trappet litt ned for en periode og merker det utrolig godt på overskudd generelt og spesielt ifm trening.

Som eksempel hadde jeg en drømmedag i går 2 økter og 1.30 søvn i mellom øktene i tillegg til litt jobb, mat og beina høyt. Hjemmekontor halv dag. Anbefales av og til om mulig! ICON_SMILE

Re: Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening vente [Re: Eager] #689777 05/03/2009 02:09
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Eager
Som eksempel hadde jeg en drømmedag i går 2 økter og 1.30 søvn i mellom øktene i tillegg til litt jobb, mat og beina høyt. Hjemmekontor halv dag. Anbefales av og til om mulig! ICON_SMILE

Jeg er også veldig fan av hjemmekontor, og en litt fleksibel arbeidsgiver.

For min del gjør det seg utslag i at jeg får anledning til å jobbe hjemmefra når det passer meg, veldig mye administrativt og "skrivearbeid" kan likegodt gjøres fra hvorsomhelst og nårsomhelst.
Stadig vekk bruker jeg hjemmekontortida til langturer, det være seg på ski eller sykkel. Det er lissom ingen tvil om at det er mye bedre å dra på langtur en fredags formiddag når fuglene kvitrer i trærne enn på kvelden når mørket siger på og temperaturen minker.

Re Sykkelklubb
Re: Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening vente [Re: NilsRegin] #690083 05/03/2009 18:20
line84 Offline
Fersking
Fersking
Hvordan skal de forskellige zoner være? og hvordan regner man dem ud?

Re: Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening vente [Re: line84] #690113 05/03/2009 19:10
Cesc Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: line84

1. Kjør en test: den beskrives her

2. putt resultatet inn her

3. Og vips så har du treningsoner i watt.

Redigert av Cesc; 05/03/2009 19:12.

Re: Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening vente [Re: line84] #690114 05/03/2009 19:10
B
Bris Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Sitat: line84

På siden til Voss SK kan du regne ut sonene dine basert på makspuls.
http://www.voss-sk.no/index.jsp?pid=4923 (Du finner linken til excelskjemaet litt nede på siden)

Re: Treningsblogg sesongen 09 - hardtrening vente [Re: Bris] #694514 14/03/2009 12:01
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Det har vært tynt med oppdateringer av bloggen i det siste. Som jeg har nevnt før skyldes det mye jobb og travle tider. Uken som gikk har bestått av mye reising, lange dager og tildels sene kvelder.

På fredagen som var dro jeg til Milano og besøkte en gammel venn fra mine studiedager i London. En fantastisk bra helg, og veldig bra å se igjen mennesker som jeg har hatt mye morro sammen med. Morsomt også å se alle syklistene på de Italienske gater. Om morran er gatene fulle av folk, stort sett i full team colours, enten eget lag eller profflag. Der kan du se eldre menn på sykler med ballongdekk og plattform pedaler, men klesdrakten er det ingenting å si på (ikke det at det er noe å si på syklene heller, velholdte klassikere de fleste av dem), nord italienernes lidenskap for La bella figura er helt tydelig.

Jeg hadde ikke med meg sykkel, for jeg skulle direkte videre til London for tre dager med møter og sene kvelder, men jeg fikk ihvertfall med meg en 2 timers løpetur på lørdag, og på søndag ble det min første golfrunde på snart fire år. Etter at jeg ødela skulderen for noen år siden har jeg ikke tatt sjansen på å spille golf, men jeg hadde det faktisk morro. Ikke var jeg så dårlig som jeg fryktet heller, selv om mine tidligere massive driver nå var redusert til noe ganske så puslete. Som alle menn vet jeg at det eneste som teller er hvor langt du kan drive, dette med få slag og kvaltitets putting er selvfølgelig noe ordentlig tull. You drive for show, punktum. Nærspillet var ikke all verdens heller (men som sagt, det plager meg lite), men jeg spilte de første 9 hullene til mitt gamle handicap. Deretter ble det bare sorgen.

London turen gikk svært så bra, jeg klarte tilogmed å få lagt inn en løpetur på ca 1t30min på tirsdag.

Ellers er det ingen tvil om at finanskrisen har truffet London med en tyngde vi her på berget ikke kan forestille oss. Vi hadde ett møte med en hyggelig og meget dyktig franskmann som fortalte at det var nå lang kø for flyttetransport fra London til Paris at arbeidsledige franske "bankers" måtte vente flere måneder på å komme seg hjem. Ganske så utrolig, og betegnendee på hele situasjonen tror jeg.

Nok jobb, over til trening, og der har motivasjonen vært ganske så laber i det siste. Når jeg planlegger øktene mine er den sterkeste følelsen at jeg gentlig ikke har lyst til å gjøre noe i det hele tatt. Harde intervaller, rolig langkjøring, 4x10, 6x8, 30/30, jeg har ikke lyst til å gjøre noen av de. Men som vi alle vet, det blir ikke resultater av å sitte i sofaen så man får bare bite tenna sammen og gjøre det beste ut av det.

Jeg har selvfølgelig hatt slike perioder før, og det eneste som er helt sikkert er at de går over. Plutselig en dag våkner men opp og tenker, "i dag gleder jeg meg til å trene kanllhardt, det er ingenting jeg heller vil enn å hoppe på rulla og kline til", og da gjelder det å ha gjort hjemmeleksa gjennom de tunge tider. Alle kan trene hardt å mye når alt funker og ting kjennes lett, det er når motivasjon, humør og form er dårlig at man fortsatt må klare å holde det gående (så lenge man passer på å unngå overtrening, men jeg er ikke der).

Det som er ekstra rart er at formen egentlig ikke er veldig dårlig, den er ikke topp, men den er ikke bånn heller. Noen av øktene mine har gitt svært så gode data. Jeg sammenlignet forrige ukes 8 min økt og selv ikke i sommer kjørte jeg mange 8 min på over 390W. Pulsmessig lå jeg heller ikke høyere enn jeg gjorde midt på sommeren på de 8 min jeg kjørte som tilogmed var på litt lavere watt. Med andre ord ligger jeg fortsatt godt forran der jeg var i sommer, og det før jeg har kjørt et eneste O2max intervall.

Gårsdagens økt gikk også helt greit, og selv om det har vært lite trening fra fredag til onsdag, tror jeg ikke fire flyturer, Italiensk vin, intensiv jobbing og sene kvelder teller som hvile.

Jeg kjørte også en middels hard spinningøkt på torsdag, 5x10 min i lav sone 3 (tror jeg ihvertfall, jeg kjørte uten pulsklokke og selvfølgelig uten wattmåler, kun følelse), men beina kjentes helt greie ut i går.

Treningsdagboka siden sist ser derfor slik ut:
Måned 5 uke 2, torsdag: 90% - 100% FTP, 10-6-10-6-10, totalt 1t25min
I1: 342W, GP142 MP150
I2: 386W, GP151 MP159
I3: 371W, GP156 MP163
I4: 381W, GP160 MP169
I5: 350W, GP160 MP166
Totalt 42 min med jobbetid, og økta kjennes kjempetung selvom pulsverdiene ikke er så gale, heller ikke watten. Jeg sliter helt klart mest med hue for tiden og ikke beina. Første draget ble kjørt inkludert stigningdraget.

Måned 5 uke 2, søndag: Rolig løp sone 1/2, 2timer
Som sagt var dette turen som ble lagt inn i Italia, det var deilig med snøfrie gater. Jeg lurer på om noe av kilden til mitt ytterst labre humør skyldes denne vinteren som bare ikke vil ende. Jeg er rett og slett dritt lei snø og kulde.

Måned 5 uke 3, tirsdag: Rolig løp sone 1/2 1t30min.
Tiden her er tatt helt på gefuhlen. Jeg løp rundt hele Hyde park uten klokke, estmiatet er basert på at jeg spurte noen om hva klokka var når jeg begynte og noen andre når jeg hadde kommet meg rundt. Forøvrig så jeg at de nærmet seg slutten på tidene smest eksklusive boligprosjekt, One Hyde Park hvor Candy brødrene visstnok har solgt toppetasjen for £100 mill (ja det er pund, altså en mrd NOK for en leilighet, verden er gal!!!). Markedsføringen av dette prosjektet er så eksklusiv at du må ha passord bare for å få sjekket ut hjemmesiden. Jeg tipper at dette blir stående som det definitve eksempelet på denne sykelens arroganse og galskap.

Måned 5 uke 3, torsdag: 5x10min spinning sone 3, 1t30min totalt.
Torsdagskvelder har min nye sykkelklubb, Torshov sykkelklubb spinningtimer på Myrens Verksted (hvis dere ikke har vært på dette treningssenteret er det definitivt verdt en kikk). Pulsklokka mi er for tiden uten batterier så denne økta ble kjørt på følelsen. Etter London og Milano tenkte jeg at beina trengte en mellomhard økt for å komme igang. Ikke altfor hard for planen var å kjøre en ganske så hard økt på fredag. Intensitetsstyring på følelsen er en krevende greie og jeg må si jeg er imponert over de som kjenner kroppen sin så godt at de kan trene utelukkende på denne måten. Jeg tror jeg fikk det til sånn passe, ihvertfall stemte fredagens følelse godt overens med den intensiteten jeg trodde jeg hadde kjørt. Jeg skal prøve å kjøre et par økter med wattmåleren uten å kikke på den og deretter analysre følelsen i etterkant.

Måned 5 uke 3, fredag: 2x20min 95% FTP, totalt 1t15min
Igjen var motivasjonen helt på bånn, dermed klarte jeg nok en gang ikke å bestemme meg for hva jeg skulle kjøre før jeg satt på sykkelen. Det er som sagt sjelden noen oppskrift på en bra økt. Jeg hadde svært liten lyst til å ha det vondt men jeg beit tenna sammen og klarte å gjennomføre en overraskende bra økt. Beina var litt tunge etter gårsdagen, men kom seg ganske raskt.

Jeg tror også at min antakelse om at 0,95xCP20 gir en overvurdering av min terskel nå er bekrefet. Når jeg leser at Kurtern gjør 2x20 min på 100 % FTP, må jeg dessverre fastslå at jeg er sjanseløs på 2x20 min på 0,95xCP20. Basert på mine tidligere tester tipper jeg at min CP20 er ca 415W - 420W og jeg hadde aldri klart 2x20 på 395W - 400W. Selv ikke toppmotivert.

I1: 377W GP153 MP165, (43211234, 360W-370W-380W-390W-360W-370W-380W-390W)
I2: 372W GP167 MP175, (12344321, 350W-370W-380W-390W-350W-360W-370W-380W)
SOm dere ser måtte jeg slakke av litt på intensiteten på andre draget. Det starte ganske så greit men den første 4min var helt utrolig tung. Jeg hadde egentlig ambisjon om kjøre begge fire minutterne på 390W men det skjønte jeg fort at bare kunne glemmes.

Pausen var på 4min.

Redigert av sigmund1; 14/03/2009 12:42.

Side 15 av 25 1 2 13 14 15 16 17 24 25

Moderator  support