Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 25 1 2 3 4 5 24 25

Blogg - Treningsprogram sesongen 2009

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: sigmund1] #632541 01/11/2008 15:56
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sigmund1

Takk for hyggelig tilbakemelding, er selv gammal hockeyspiller (10 år på M/S, la opp når jeg ble senior) så vet hvor hardt hockey er. Ihverfall hvis man jobber hjem som trenern vår alltid insisterte på.

Helt enig i at man ikke kan si nei til hockeytreninga når man syns det er morsomt, og det kan godt være at det er fornuftig med bolklegging (det vet jeg ikke nok om). Men jeg tror du ville fått mer utbytte av å trene mindre O2 og mer terskel når hockeyperioden er over.

Jeg tror også man får mest igjen ved å legge o2 trening så tett opp til konkurransene som mulig (hensyntat nødvendig restitusjon selvfølgelig). O2 max er noe som trenes fort opp, men som også forsvinner fort slik at dine 5 uker med 02 trening nesten blir uten effekt når du fyller på med masse mengde etterpå (ihvertfall hvis du definere mengde på samme måten som meg, mange rolige langturer og lite besøk i både sone 3 og sone 4).

Jeg tror heller det er slik at jeg drar med meg formen fra o2-øktene i denne bolken inn i neste terskelbolk. Etter den neste o2-perioden er det som du påpeker en mengdebolk. Jeg var litt snever med opplysninger, men det skal selvfølgelig drives vedlikeholdstrening av motoren i form av kortintervall og rolige turer. Jeg tror ikke effekten av o2-trening forsvinner. Det er jo hjertetrening, og hjertet er en muskel. Hvis denne muskelen blir i bedre stand til å pumpe, er det jo bra uansett. Det er ihvertfall min tro, så ikke skyt meg, fysiologer og leger her på forumet devilsmile

Når det gjelder hockeyen, er det ikke tvil om at det er hard trening. Ifølge Polaren min var 53% av økta (75 minutter) over 90% av maxHF. På 4x4 økta på torsdag var 21% (av 55 minutter) over 90% av maxHF.

Og ja, klart jeg jobber hjem! hehe..

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: bullet] #632957 02/11/2008 23:06
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Da var nok en uke unnagjort. Første månedsbolken av sesong 2009 er nå nesten ferdig, denne uken blir helt rolig, bortsett fra 20 min test på lørdag. Jeg grugleder meg til den økta.

Jeg har bare kjørt den en gang før og da trodde jeg virkelig at min siste time hadde kommet.

Over til denne ukens andre halvdel og treningsdagboken.

Uke 3 torsdag: Rolig jogging sone 1 ca 45 min.
Jeg har såvidt begynt å løpe litt igjen. har hat problemer med lyskenog hofta i hele år og har defor ikke løpt overhodet fra april tilogmed de siste par ukene. Jeg liker egentlig å løpe og sålangt kjennes det greit ut. Forhåpentligvis kan jeg fortsette med 1 - 2 rolig løpeturer gjennom vinteren.

Uke 3 fredag, 1x45min sone 3 1t40min.
Skulle ha kjørt denne økta på rulle med wattmåler, isteden ble det en ganske så lang spinningøkt, hvore jeg også fikk lagt inn 45 min intervallet.

Å skulle kjøre intervaller på puls etter å ha bare kjørt watt en god stund er plutselig litt vanskelig. Jeg tror allikevel jeg klarte å anpasse intensiteten sånn som jeg ønsket. Økta ble ihvertfall gjennomført med ca 30 min sone 3 puls, 5 min sone 2 puls og 10 min sone 4 puls.

Uke 3 lørdag: Fri

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: sigmund1] #633301 03/11/2008 13:52
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Fortsetter treningsdagboka for uke 3.
Søndag, 1t45min rolig løp.
Denne uka har jeg hatt to løpeturer, og det er godt å kjenne lyske/hofteproblemene ser ut til å være borte. Særlig på føre som vi har akkurat nå, ikke nok snø til at det er gøy å gå på ski, men nok snø til at sykling blir vanskelig, er veldig deilig å kunne løpe. Løping har jo også den store fordelen at det krever helt minimalt med forberedelser.

Oppsummering uke 3.
6t45min
115 min i sone 3.
Alt i alt en ganske god uke med tanke på intervalløktene. I forhold til total treningstid er det ca 3 timer for lite. Problemet kommer med en gang man kutter ut en av helgeøktene, i tillegg er det for meg svært vanskelig å få til noe særlig lengde på løpeturer eller innendørssykling. Fra nå og frem til skisesongen er her for alvor, kommer jeg til å slite med mengden.

Redigert av sigmund1; 03/11/2008 15:27.

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: sigmund1] #633337 03/11/2008 14:29
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det gikk forresten helt fint å få fem-seks timer på sykkelen i sone 1 i helgen, uten å reise fra Oslo.
Klart kulda begrenser litt, men det går da an.
10,5 timer denne uka med 2 hviledager - 100 minutter i sone 3 fordelt på 2 intervalløkter.
Der kappet jeg inn litt håper jeg(-;

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: sykkeloyvind] #634892 05/11/2008 23:04
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Brodern, jeg er imponert over deg og alle andre som klarer å få inn 5 - 6 timer på sykkelen med det været og føreforholdet vi har hatt den siste uka. Selv syns jeg forsåvidt ikke det er kulda som er verst men snøen og isen i marka og glatte veier for landeveissykkelen.

SOm sagt skulle denne uken være helt rolig, som alltid har jeg treningsfri på mandag, tirsdag har jeg hatt en rolig løpetur +styrke (bare overkroppen). Jeg hadde egentlig tenkt å kjøre 20 min testen på lørdag, men dajeg ser at det blir en del julebord med jobb og kunder denne uken (onsdag og fredag) så fremskyndet jeg testen til i dag.

Den gikk mye bedre enn forventet. Jeg klarte å kjøre svært jevn intensitet og lykkes med å starte litt rolig og deretter gi på.
Et bra opplegg førte til at jeg ikke fikk den sedvanlige downperioden mellom 13 - 17 min. Det kan hende at jeg hadde litt mer å gå på, for jeg hadde litt for mye å gi å¨med de siste par min, men jeg tror vi evt. snakker om 3 - 5 w, altså helt minimalt.

20 min test data:
Snittwatt: 407w
Snittpuls: 168
Maxpuls: 180
Kadenssnitt: 95
KAdensmax: 100

Siste 15 min 412
10min: 415w
5min: 421w

Dette skulle indikere at jeg har en FTP på ca 387 og gir en sone 3 (90% - 105%) på ca 350W - 407W.

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: sigmund1] #634925 06/11/2008 07:30
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Det var veldig bra! Skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg videre!

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: frodegutt] #635017 06/11/2008 09:53
40 års krise Offline
Fersking
Fersking
Dette var veldig spennende lesning. Jeg selv har 5 barn og krevende jobb, slik at det er umulig å trene mye. Det betyr at jeg aldri klarer å få trent så mye at jeg blir sliten. Og da tenker jeg som andre har skrevet her at jeg bør trene mest mulig hardt.

Jeg har også lest Jan Hoff sin undersøkelse om trening der han konkluderer med at det eneste som øker o2 opptaket er trening over terskel og den eneste måten å øke tersklen på er å øke o2 opptaket!

Jeg har derfor konkludert med at hvis jeg trener 4 ganger i uka så bør jeg trene 3 økter av 4x4 min intervall over terskel og en 1,5 times langtur på terskel (eller i praksis full fart). Dette er fullt mulig å få til uten å bli sliten selv for moderate trente personer tror jeg og det gir tilsammen ca 4 timers trening i uka.

Men jeg får jo ikke et slikt opplegg til, slik at i praksis så trener jeg så mye intervall jeg klarer (ca 1 ordentlig intervalløkt i uke på bena på mølle) og får veldig sjelden til en langtur. I stedet sykler jeg frem og tilbake til jobben hver dag og legger inn 2x4 min intervaller på vei hjem nesten hver dag. I år skal jeg for første gang fortsette syklingen gjennom vinteren.

Jeg er for øvrig tidligere langrennsløper (aktiv til jeg var 19), deretter trente jeg 0 timer i uka i 15 år og begynte så smått å trene igjen i 2003. I fjor syklet jeg birken på 4.39 og i år på 3.34.

Men hovedpoenget mitt er hvorfor ikke trene mer intervall over terskel?

Christian

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: 40 års krise] #635031 06/11/2008 10:09
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: 40 års krise

Jeg har også lest Jan Hoff sin undersøkelse om trening der han konkluderer med at det eneste som øker o2 opptaket er trening over terskel og den eneste måten å øke tersklen på er å øke o2 opptaket!

Har han virkelig konkludert slik?

Jeg skulle fint klart å få o2-opptaket høyere enn foppalgjennomsnittet, uten å trene over terskel.

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: kjerts] #635050 06/11/2008 10:32
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: kjerts

Har han virkelig konkludert slik?

Jeg skulle fint klart å få o2-opptaket høyere enn foppalgjennomsnittet, uten å trene over terskel.

For en fullstendig utrent person som hadde tilbrakt tiden på sofaen de siste årene ville 2 rolig halvtimers joggeturer i uka vært nok til å øke 02-opptaket.

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: EgilS] #635060 06/11/2008 10:57
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
En fullstendig utrent person hadde økt O2-opptaket sitt ved å gå til jobben, eller ta trappa isteden for heisen. Ser ikke helt hvor du vil med eksemplet ditt? Så fort det kommer 4x4 på dagsordnen, er det mange som har meninger både her på forumet og andre steder. Jeg tror man har mye å lære av Hellerud & Hoff

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: tommygutt] #635067 06/11/2008 11:04
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror poenget er at effekten av 4x4 er størst i starten. Etter "en stund" (legg inn enellerannen tidsenhet) vil fremgangen selvsagt avta.
Men har vi ikke snakket om dette veeldig mange ganger før? Trener du sjelden - tren hardt. Trener du ofte - tren variert.

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: Tgabriel] #635074 06/11/2008 11:10
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Nettopp, enig med deg der. Eksemplet var 5-barns-pappa med dårlig tid som åpenbart har greit grunnlag, da vil jeg enkelt og greit si: Kjør hardt!

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: tommygutt] #635091 06/11/2008 11:29
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: tommygutt
En fullstendig utrent person hadde økt O2-opptaket sitt ved å gå til jobben, eller ta trappa isteden for heisen. Ser ikke helt hvor du vil med eksemplet ditt? Så fort det kommer 4x4 på dagsordnen, er det mange som har meninger både her på forumet og andre steder. Jeg tror man har mye å lære av Hellerud & Hoff

Etter å ha lest den undersøkelsen de kom med sist(?) så må jeg nesten si at det var lite nytt i den undersøkelsen.
Jeg mener de hadde gjort større nytte for seg ved å undersøke andre ting rundt trening.

EDIT: Bare for å presisere hvor jeg vil:
Det ble skrevet at: "Jeg har også lest Jan Hoff sin undersøkelse om trening der han konkluderer med at det eneste som øker o2 opptaket er trening over terskel og den eneste måten å øke tersklen på er å øke o2 opptaket!"

Jeg viste bare et eksempel for overnevnte 5-barnsfar på at det er feil.

Ut over det er jeg enig med deg; trener man lite så tren så hardt du liker om målet er å komme i form.

Redigert av EgilS; 06/11/2008 11:48.
Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: EgilS] #635105 06/11/2008 11:41
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
...som at utrente øker o2-opptaket når de løfter ræva fra sofaen?

Hva mener du da bør undersøkes? Det kommer forøvrig stadig mere forskning på at Sone 1 trening er bortkastet hvis man ser rent fysiologisk på dette. Man får ifølge forskerne minst like mye økning i kapilærnett/blodgjennomstrømning på sone 3 og oppover. Mitokondrietettheten er økende ved høyere intensitet og fettforbrenningen kan økes også på høyere intensitet.

Men uansett bunner vel alt i hva man selv trives med og liker å trene.

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: tommygutt] #635109 06/11/2008 11:53
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men "40 års krise" spør om hvorfor man ikke trener over terskel i grunntreningsperioden.

1. Man bygger base under terskel.
2. Man topper formen på kort tid til våren.

"Best utbytte av få treningstimer" diskuteres i andre tråder enn sigmund1s treningsdagbok.

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: tommygutt] #635111 06/11/2008 11:54
EgilS Offline
More than words
More than words
...som at utrente øker o2-opptaket når de løfter ræva fra sofaen?

Hva mener du da bør undersøkes? Det kommer forøvrig stadig mere forskning på at Sone 1 trening er bortkastet hvis man ser rent fysiologisk på dette. Man får ifølge forskerne minst like mye økning i kapilærnett/blodgjennomstrømning på sone 3 og oppover. Mitokondrietettheten er økende ved høyere intensitet og fettforbrenningen kan økes også på høyere intensitet.

Men uansett bunner vel alt i hva man selv trives med og liker å trene.

Les editering over.

Det som blir feil med denne undersøkelsen, eller forskernes anvendelse er vel mer riktig å si, er at de tar en gruppe sånn passe trente personer og kjører de i gjennom en forholdvis moderat treningsprogram, for så å hevde at dette blir gyldig for folk som trener atskillig mye mindre eller mer.

Her er det jeg mener de bommer. Ved for eksempel å si at det eneste som øker O2-opptaket er trening over terskel, noe som det ikke er vanskelig å skjønne at er feil. Eller å si at omtrent det eneste som teller er O2-opptak. Det er lett å sammenligne utøvere og finne bevis på at det er feil.

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: tommygutt] #635115 06/11/2008 12:04
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[quote=tommygutt Det kommer forøvrig stadig mere forskning på at Sone 1 trening er bortkastet hvis man ser rent fysiologisk på dette. [/quote]
Punktum finale. Synd ikke flere toppidrettsutøvere & trenere innen utholdenhetsidretter i Norge og internasjonalt har innsett det som vi har skjønt for lenge siden .... sikkert derfor de doper seg så j....

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: EgilS] #635117 06/11/2008 12:07
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Men hva da med Charlotte Kalla som endret opplegget sitt før forrige sessong til et såkalt "Bjørgen-opplegg" og knuste alt og alle i Tour de Ski? Godt trent fra før? Absolutt. Becky Scott er et annet eksempel.

Jeg ser ikke noe feil i å trene høy intensitet i grunntreningsperioden, men jeg ser hvor du vil Kjerts. Man skal ikke slite seg ut i denne perioden, men hva er så å bygge base? Er det kun å trene lavintensivt fordi det er "opplest og vedtatt" av Olympiatoppen?

Er vi ikke litt for lite åpne for nyere forskning i Norge? Ikke missforstå, man skal selvsagt ikke fly rundt å trene 4x4 på 90-95% av maks hele året rundt, men pr i dag er det ingen i Norge som slår test-resultatene til Bjørn Dæhlie og hans monster-intervaller. Er det ikke da et varsko om at vi står stille i utviklingen?

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: tommygutt] #635122 06/11/2008 12:12
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil ikke akkurat kalle det lavintensivt, selv om man holder seg oppunder terskel.

Etter 20 minutter på terskelwatt har jeg gjerne 91% av makspuls.

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: tommygutt] #635124 06/11/2008 12:14
EgilS Offline
More than words
More than words
Men hva da med Charlotte Kalla som endret opplegget sitt før forrige sessong til et såkalt "Bjørgen-opplegg" og knuste alt og alle i Tour de Ski? Godt trent fra før? Absolutt. Becky Scott er et annet eksempel.

Jeg ser ikke noe feil i å trene høy intensitet i grunntreningsperioden, men jeg ser hvor du vil Kjerts. Man skal ikke slite seg ut i denne perioden, men hva er så å bygge base? Er det kun å trene lavintensivt fordi det er "opplest og vedtatt" av Olympiatoppen?

Er vi ikke litt for lite åpne for nyere forskning i Norge? Ikke missforstå, man skal selvsagt ikke fly rundt å trene 4x4 på 90-95% av maks hele året rundt, men pr i dag er det ingen i Norge som slår test-resultatene til Bjørn Dæhlie og hans monster-intervaller. Er det ikke da et varsko om at vi står stille i utviklingen?

Det såkalte Bjørgen-opplegget har vel ikke vært fullt så ekstremt som media vil ha de til? Og hva skjedde etterhvert med Bjørgen? Kan det tenkes at litt flere rolige økter innimellom kanskje hadde gjort henne godt?

Det at man ikke har fått noen ny Dæhlie trenger ikke skyldes at man ikke utvikler treningen, det kan rett og slett ha noe med at det er en stund i mellom at slike talenter dukker opp. Ulvang var da heller ikke så hakkandes dårlig. Han trente aldri mer enn to harde økter i uka.

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: kjerts] #635125 06/11/2008 12:14
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Ja, litt uklart av meg. Missforsto innlegget ditt.

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: tommygutt] #635133 06/11/2008 12:24
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Denne evindelige diskusjonen om at "trening i sone 1 er bortkastet" eller det er kun 4*4 i sone 5 som gir forbedring av o2, og maxo2 er det eneste som gjelder og går .. er håpløs.

Jeg har stor sans for å være nysgjerrig på nye metoder , enten det er i jobbsammenheng, eller mht treningsprinsipper. Og med all respekt for det som har fremkommet av Hoff m.fl. sin forskning, så er det ( det jeg har sett) forskning med på et svært lite antall forsøkspersoner, og som EgilS påpeker, et utvalg av testpersoner som gjør det vrient å generalisere funnene over til andre grupper. Jeg ville aldri ha akseptert noe som "ny, sikker viten" i jobbsammenheng, basert på et så spinkelt datagrunnlag. Interessant ja, men ennå ikke tilstrekkelig dokumentert til å trekke de store, bastante konklusjonene. Kanskje skal vi være litt ydmyke til det store flertallet av utøvere som trener etter gammeldagse metoder, enn så lenge ? Selv om de gjør noe så forkastelig som å trene 70% av tiden i Sone 1 , og får olympisk gull i to olympiske leker ? (Olaf Tufte)

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: HeavyDude] #635141 06/11/2008 12:30
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: HeavyDude
Selv om de gjør noe så forkastelig som å trene 70% av tiden i Sone 1 , og får olympisk gull i to olympiske leker ? (Olaf Tufte)

Hehe, ventet på denne ja :-) Du glemte Ole Einar Bjørndalen. Ikke så verst han heller :-)

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: tommygutt] #635148 06/11/2008 12:55
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nope, Olympiatoppens treningsprinsipper har jammen gitt resultater med Bjørndalen også , helt schnodig altså ..

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: HeavyDude] #635220 06/11/2008 15:15
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Veldig gøy at man får denne typen diskusjoner her på bloggen. Tusen takk.

Når det gjelder debatten om hvor mye man skal låne av treningsmetodikken til eliteutøvere, særlig i relasjon til andelen sone 1 trening er jeg fortsatt overbevist om at en eliteutøvers program har tilnærmet null overføringsverdi for en mosjonist.

En eliteutøvers program skal hensynta og optimalisere den situasjonen som en eliteutøver er i. Det betyr svært gode muligheter for mange treningstimer og mange hviletimer. For alle oss andre må vi lage programmer som optimaliserer vår situasjon.

Selv trener jeg mye sone 1/2 i sommersesongen når jeg klarer å få inn 10 - 20 treningstimer i uka. Resten av året blir det en vesentlig høyere andel sone 3 (og bittelitt sone 4) trening.
At olympiatoppens opplegg gir resultater for Bjørndalen, Tufte og andre betyr lite for deg og meg.

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: 40 års krise] #635224 06/11/2008 15:25
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Dette var veldig spennende lesning. Jeg selv har 5 barn og krevende jobb, slik at det er umulig å trene mye. Det betyr at jeg aldri klarer å få trent så mye at jeg blir sliten. Og da tenker jeg som andre har skrevet her at jeg bør trene mest mulig hardt.

Jeg har derfor konkludert med at hvis jeg trener 4 ganger i uka så bør jeg trene 3 økter av 4x4 min intervall over terskel og en 1,5 times langtur på terskel (eller i praksis full fart). Dette er fullt mulig å få til uten å bli sliten selv for moderate trente personer tror jeg og det gir tilsammen ca 4 timers trening i uka.

Men jeg får jo ikke et slikt opplegg til, slik at i praksis så trener jeg så mye intervall jeg klarer (ca 1 ordentlig intervalløkt i uke på bena på mølle) og får veldig sjelden til en langtur. I stedet sykler jeg frem og tilbake til jobben hver dag og legger inn 2x4 min intervaller på vei hjem nesten hver dag. I år skal jeg for første gang fortsette syklingen gjennom vinteren.

Jeg er for øvrig tidligere langrennsløper (aktiv til jeg var 19), deretter trente jeg 0 timer i uka i 15 år og begynte så smått å trene igjen i 2003. I fjor syklet jeg birken på 4.39 og i år på 3.34.

Men hovedpoenget mitt er hvorfor ikke trene mer intervall over terskel?

Christian

Takk for hyggelig tilbakemelding.
Når det gjelder valget med å trene mye rett under terskel er det fordi mine egne erfaringer og ikke minst de konklusjoner som trekkes av syklingens wattguruer (Coggan og Lim) viser at dette er optimalt for å øke yteevne på terskel.

Slik jeg har forstått det kan man si at kroppen har to systemer for å få oss fortest mulig fram på sykkel (og ski, bein m.m) et som baserer seg hovedsakelig på aerobe prosesser og et som baserer seg på anaerobe prosesser. Siden jeg først og fremst ønsker å forbedre det aerobe systemet må jeg trene på en intensitet som maksimerer utnyttelsen av dette. Jeg ser for meg at når intensiteten øker skjer to ting, begge lite ønskelige gitt at mitt primære mål er å bedre den aerobe kapasiteten, nr 1 er at kroppen begynner å benytte anaerobe prosesser noe som forkorter arbeidsperioden betydelig, og nr 2. dette øker restitusjonstiden vesentlig. Begge deler reulsterer i at jeg får mindre tid på den intensitieten som forbedrer de aerobe prosesser (øker yteevnen på terskel).

Dette var sikkert en grov forenkling, men den stemmer også bra med egen empiriske personlige erfaringer. Når det gjelder spørsmålet om terskelen kan forbedres uten VO2 max inenstitet er det bare å følge med her fremover. Jeg vil gjennomfgøre en 20 min test hver måned og forhåpentligvis vil den vise at min terskel øker jevnt og trutt uten et minutt i sone 4.

Redigert av sigmund1; 06/11/2008 15:26.

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: tommygutt] #635264 06/11/2008 16:46
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G

Nå har vel også Bjørgen-programmet blitt et eksmpel på hvor feil en kan trene. Et skole-eksempel på hvor galt det kan gå, når for mye udokumenterte ideer brukes.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: GardS] #635276 06/11/2008 17:28
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Akkurat det vet vel mann i gata svært lite om. Det er mange spørsmål rundt Bjørgen, akkurat som det er overskrifter i avisene, så det er lett å dra konklusjoner for deg og meg.

Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: tommygutt] #635311 06/11/2008 19:15
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Akkurat det vet vel mann i gata svært lite om. Det er mange spørsmål rundt Bjørgen, akkurat som det er overskrifter i avisene, så det er lett å dra konklusjoner for deg og meg.

Det har du selvfølgelig rett i. Det kan være mange årsaker til at Bjørgen-opplegget ikke fungerte. Mye av det kan vi selvsagt bare spekulere i.

Men hvis noen har kjennskap til hva Aukland-gutta holder på med, ville det vært artig å vite mer om. De holder på med vesentlig lengre distanser og kanskje enda mer relevant i forhold til sykling.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Blogg - Treningsprogram sesongen 2009 [Re: GardS] #635433 07/11/2008 08:33
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jørgen har i lang tid lagt ut treningsprogram osv på Skiforeningens sider. Ta en titt der.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Side 3 av 25 1 2 3 4 5 24 25

Moderator  support