Tror nok denne ville havnet høyt hos meg. Mye fordi jeg hverken har behov for å kjøre rundt på enhjulsutgaven av il tempo gigante , og fordi jeg foretrekker 0.2 på mila over en plastikkrakett.
Tror nok denne ville havnet høyt hos meg. Mye fordi jeg hverken har behov for å kjøre rundt på tohjulsutgaven av il tempo gigante , og fordi jeg foretrekker 0.2 på mila over en plastikkrakett.
Helt siden den kom i 1985 har V-Max vært et sikleobjekt. Jeg har aldri hatt MC-lappen og har ikke peiling på sykkel m/motor, men så vidt jeg kan huske så var den modellen som ble solgt i Norge svakere motormessig enn den man kunne kjøpe i utlandet.
Etter å ha googlet litt så ser jeg at mitt gamle 80-talls sikleobjekt lever i beste velgående og at en ny versjon kommer i 2009.
V-max anno 1985
V-max anno 2009
Men skulle jeg begynne å pendle på MC mellom Drammen og Oslo så hadde det blitt på en mer edruelig MT-03:
Re: Skulle jeg kjøpt motorsykkel ...
[Re: Arnebv]
#62375014/10/200810:16
Utrolig hvor fort tråden ble fylt av masseproduserte plastikksykler! Ikke en eneste person som reflekterte over ukonvensjonelt design eller materialvalg. Ja-ja.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
....skulle du hatt en motorsykkel som ser ut som om den er laget fra scratch av god modellbygger?
Jepp, du har skjønt det!
Hver gang jeg kikker på den sykkelen oppdager jeg nye lekre små detaljer. Elsker high-tech-retro-stuket eller steampunkattituden eller hva det nå heter. Så dessverre meg selv i speilet da jeg pusset tennene etter middag og fikk en brutal påminnelse på at jeg ikke hadde sett kul ut på den sykkelen.
Sitter og skisser på en 69'er med litt av samme stuket. Kanskje Truls kan bygge en til meg? Noen som vet om vellykkede forsøk på sykkelrammer i stål der all bæring bak er i kjedestagene, altså uten setestag?
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
[Re: oivindg]
#62388414/10/200815:44
Et villt gjett fra min side sier at det blir (veldig) unødig tungt å ikke støtte opp kjedestagene med triangulering. Men med rør på størrelse med midrøret i en kombi kan det vel gjøres.
Ingen produsenter av slit i stål peker seg ut, men in kabom er det ikke uptøvd:
Ikke var det noen dårlig ide heller. Jeg hadde sabla lyst på en husker jeg. Burde kunne kopieres i stål om pris og vekt spiller liten rolle.
Burde kunne kopieres i stål om pris og vekt spiller liten rolle.
Stål er et must. Ser for meg en terrengkaféreser. For posering og stiturer uten masse oppoverbakker. Det tøffeste stukmessig ville vært singlearm bak, men jeg ser jo at det kan bli en forholdsvis klumpete sak.
Generelt vil vel krankhuset måtte forsterkes masse eller bygges på en helt annen måte hvis man skal droppe setestag, men jeg klarer ikke helt å slippe tanken. En sånn løsning ville vel skrike "beltedrift!" også. Kanskje jeg havner på mitt første SS-prosjekt? Forresten et sånt Alfa Romeo-baknav som Fux har ville jo passet bra også!
Øivind
#62389514/10/200815:58
Så dessverre meg selv i speilet da jeg pusset tennene etter middag og fikk en brutal påminnelse på at jeg ikke hadde sett kul ut på den sykkelen.
Det er nå én ting, men et annet problem er at hele sykkelen bare vil se teit ut i alle andre settinger enn på en regnvåt gate med en masse neon, hallikker med brei hvit hatt og damer i afroparykk og heler som er så høye at tærne ikke når bakken. (Ikke spør meg hva jeg ser for filmer.) Den ser nok ikke like tøff ut ved Shell på Gjøvik (hvor jeg faktisk la igjen litt ironisk bakdekksgummi en gang på den tiden da jeg var mc-bølle).
Quote:
Noen som vet om vellykkede forsøk på sykkelrammer i stål der all bæring bak er i kjedestagene, altså uten setestag?
Bortsett fra at stål kanskje er uvanlig så ser jo faktisk alle singlepivot fulldempere ut som den motorsykkelen når det gjelder bakhjulsopphenget. Ikke akkurat rakett-teknologi.
[Re: Dan]
#62390014/10/200816:08
Bortsett fra at stål kanskje er uvanlig så ser jo faktisk alle singlepivot fulldempere ut som den motorsykkelen når det gjelder bakhjulsopphenget. Ikke akkurat rakett-teknologi.
Eller for å bruke et av mine favorittuttrykk: "rocket surgery".
Nei, alt dette er jo enkelt hvis man kladder sammen noen firkantede klumpete konstruksjoner. Det jeg hadde i tankene var noe som var basert på runde rør.
Forsåvidt ville vel et halvannentommers stålrør kunne bøyes til en fin svingarm hvis bare rørveggene var tjukke nok?
Finnes det baknav type "Lefty" eller lignende?
Øivind
#62390914/10/200816:30