Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Advarsel! Sykler stjeles på Bystasjonen i Bergen!

Advarsel! Sykler stjeles på Bystasjonen i Bergen! #622522 11/10/2008 16:30
Rednax Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Okei, innrømmer litt tabloid vridning på overskriften for å få oppmerksomhet.

I dag kom jeg syklende sørfra på vei til Bystasjonen. Mitt oppdrag; besøke dyreforetningen i fjerde etasje for å kjøpe nytt bånd til bikkja.

Vel vitende om at stjålne sykler til stadig blir observert i området (har selv både fått frastjålet og funnet igjen andres der) og at det henger junkier samt andre med lav moral rundt hovedinngangen på bygget, valgte jeg den lite brukte sideinngangen på sørsiden av bygget. Ikke var det stativ utenfor, ikke stod det noe "forbud mot sykkel"-skilt ved inngangen heller. Ikke var det overbygg over inngangen og det regnet. I stedet for å låse fast hoien i luften utenfor, låste jeg den derimot fast i et gelender rett innenfor døren. Spratt så inn i heisen og brukte fem minutter på å finne ut at varen jeg søkte ikke var å oppdrive. Mindre enn ti minutter etter at jeg forlot sykkelen kommer jeg tilbake til gelenderet ved inngangen og oppdager at det ikke står noen sykkel der.

Faktisk stod det enda en sykkel ved siden av min da jeg sist var der, begge var nå borte.

Løp ut på gaten, men så ingen ting i noen retning. Rett ved inngangen hang et "Tv-overvåketområde" skilt. Tenkte at hvis jeg var heldig så var tyven fanget på film, og jeg ville ha et enda bedre utgangspunkt på min kommende leting gjennom byen og Nygaardsparken. Fant frem til Protectorkontoret og oppnådde til slutt kontakt med to vektere. På forespørsel om det stemte at de hadde tv-overvåkning av søndre inngang, svarte de bare med å spørre meg om det dreide seg om en sykkel. Vel å merke stod jeg der med E2 på hodet, lycrashorts og hansker, så jeg regnet med at det var derfor de spurte meg om det gjalt sykkel.

Nei da.

DE hadde tatt sykkelen. Protectorgutta.

Ved å gi en nogenlunde beskrivelse av sykkelen (-"svart med rød gaffel"), skulle jeg få den tilbake. Jeg ble tatt med inn i et rom som huset ikke bare sentralvarmeanlegget, men en haug sykler også. Ved siden av min stod den andre sykkelen jeg obeserverte tidligere. Da jeg prøvde å fortelle dem at de ikke bare kunne kutte låsen og beslaglegge sykler som etter deres skjønn stod feilparkert, fikk jeg til svar at de kun fulgte instrukser. Det var dessuten ikke lov å ta med sykler inn på området og det stod sykkelstativ utenfor. Da jeg opplyste om at det verken var skiltet med forbud, eller at det fantes noe sykkelstativ og at Bystasjonen tross alt er en bussterminal hvor reisende nok tar med seg de snåleste ting som de kanskje setter fra seg mens de gjør innkøp før reisen, svarte de igjen at de kun fulgte instrukser og at ,joda, det står et sykkelstativ utenfor på andre siden av bygget. Ikke hjalp det at jeg vektla at jeg kun hadde vert borte fra sykkelen i ti minutter, at det neppe var vanskelig å peke meg ut som syklist uten sykkel slik jeg gikk kledd, og at de i det minste kunne lagt igjen en lapp om at sykkel var (per definisjon) konfiskert med opplysning om hvordan jeg kunne få den tilbake. -"Vi følger kun instrukser".
Hvem skal så erstatte låsen min? Nei det må jeg ta opp med senterledelsen. (Apropos, en Abus bøylelås klippes altså effektivt på første forsøk.)

På mandag skal jeg på besøk til senterledelsen. Jeg vurderer en politianmeldelse, og å kontakte journalist og forbrukerombudet.

Selv parkeringsselskapet må vente i fem minutter innen de utsteder en bot for feilparkering. Dersom bortauing skjer, regner jeg med at det er enda større slingremonn og at det dessuten er behørig skiltet om forbud og hvor en eventuelt kan hente bilen tilbake fra.

Savner noen en sykkel de tror ble stjålet fra Bystasjonen er det verdt å sjekke med sikkerhetsvaktene selv først. (Nei, det var ingen direkte fancy sykler i den haugen jeg så. Skal jeg være litt konspiratorisk kan det jo være en grunn til dét også..)

Det kan da umulig være lov å operere på den måten de gjør?
En normal reaksjon hadde vært å dra den slutningen at noen "utenfra" hadde stjålet sykkelen, og så løpt avgårde for å finne tyven, evnt. gå direkte til politiet og levere anmeldelse for så å vente på forsikringsopgjøret. Hva skjer med de syklene som står lagret på Bystasjonen? Min er ikke i noe register (ja da, vet det er fy-fy og jeg skal få gjort noe med det), så de hadde aldri greid å spore meg opp.
Skulle jeg nå egentlig lidt et tap på noen titallstusenkroner fordi jeg var litt frekk?! Hva med eieren av sykkelen som stod låst ved siden av min? Han sitter sikkert hjemme og depper nå.

Greit at det ikke er folkeskikk å låse fast syklene sine innendørs, men (for å dra en paralell) bilister som parkerer frekt (selv når det er skiltet med forbud) ender ikke opp med å tape hele bilen for evig og alltid?

Så folkens, vær varsom med å parkere sykkelen rundt og inne på Bystasjonen, til og med de i uniform ”stjeler”.

Takk for oppmerksomheten, måtte bare få luftet ut litt aggresjon.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Advarsel! Sykler stjeles på Bystasjonen i Bergen! [Re: Rednax] #622572 11/10/2008 17:47
Per-Pusling Offline
Entusiast
Entusiast
Du var frekk, og forventer at folk skal være snille med deg?
Eg forstår at du er frustrert, men om du går å sutrar til avisa gjer du nok deg sjølv ein bjørnetjeneste.
Etter mi meining har Bystasjonen har sitt på det reine. Det er mange gode argument for å ikkje parkere sykkelen inne på eit kjøpesenter. Brannvern til dømes.

Re: Advarsel! Sykler stjeles på Bystasjonen i Bergen! [Re: Per-Pusling] #622584 11/10/2008 18:09
heinrich Offline
Besatt
Besatt
per, les det han skrev på nytt igjen. Bystasjonen har ikke sitt på det rene i det hele tatt. Nå vet jeg ikke helt hvilke inngang det er snakk om her, men jeg kan umulig se for meg at brannsikkerhet er noen relevant problemstilling i denne sammenhengen. Jeg tar ofte sykkelen med meg inn om jeg må. Så ja, selv om han var frekk i den forstand at han tok seg litt til rette grunnet svært begrenset mulighet for å parkere sykkelen sier det seg selv at måten vekterne her opererer på ikke er som den burde. Når kommunen vil ha sykler som er låst fast ute fjernet fester de lapper på de og sier at disse vil bli fjernet om de ikke flyttes i løpet av rimelig tid, her dager. Om vekterne da flytter på en sykkel etter ti minutter uten på noen som helst måte indikere at de var de som tok den eller ei markerer at området det er snakk om ikke skal benyttes som det tydeligvis ganske ofte blir er det relativt åpenbart at ting ikke er som de skal.

så ja han har all rett til å forvente at de skal være snille med han. Det er og forsåvidt en helt irrelevant problemstilling da det ikke er det som er det sentrale her. Hadde dette skjedd med meg hadde de nevnte vekterne fått en verbal skyllebøtte de sent hadde glemt - med mindre jeg hadde ekstremt dårlig tid.

så jeg er fundamentalt uening meddet du skriver over og mener dette er noe senteret kan og bør ta læring av. Det bør ikke være noe problem for de å gjøre det ihvertfall.

Re: Advarsel! Sykler stjeles på Bystasjonen i Bergen! [Re: heinrich] #622615 11/10/2008 19:19
Rednax Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hev meg over PC'n i det jeg kom hjem, og da var jeg fremdeles full av adrenalin og harme. Roet meg ned nå.

Og jeg er helt enig i at det smarteste ikke er å løpe hylende i armene til en journalist. Så jeg går (kanskje) ikke til noen journalist, og i tilfelle jeg (gjør) hadde gjort det ville det kun vært etter å på forhånd ha fastslått at all rett er på min side og at handlesenteret/bussterminalen har dreeeete seg ut uten å ordne opp i det. Vi får se hva mandagen bringer. Går det skeis kontakter jeg uansett den offentlige instansen som har med dette å gjøre (begynner med forbrukerombudet for å se om det er deres bord).

Ja da, jeg inrømmer jo selv at jeg freidig parkerte sykkelen der det neppe var tiltenkt sykkelparkering. Frekt nok det. Ca. like (egentlig mindre)frekt og "blokkering-av-rømningsvei-farlig" som de som setter fra seg barnevognen sin utenfor butikkinganger (også inne på handlesenter). Sykkelen stod ikke særlig i veien, det gelenderet jeg nevnte var baksiden av et trappegelender altså blokkerte verken sykkel, styre eller noe annet trapp/rømningsvei. Men det er nok akkurat det de vil trekke frem som unnskyldning på mandag.

Men, Per-P, det er altså greit at Protector uten forvarsel indrar og beholder sykler? Indrar ved å kappe låsen på syklene, for så ikke å gjøre forsøk på å levere tilbake eller opplyse om at de konfiskert? Alt dette uten at det finnes noe oppslag om at slik skjer dersom en tar med seg sykkelen sin inn på bussterminalen? Jeg forventer ikke at noen skal være snill med meg lenger, men jeg forventet aldri det som skjedde.

For å sette det på en syltynn spiss (dette var på bussterminalen i Bergen); se for deg at du er på reise.
La oss si at du står på en togstasjon, i avgangshallen.Du skal til Hamar, for så å ta bussen videre til Hafjell og tilbringe en helg i løypene der. Du stikker innom Narvesen for å kjøpe siste nummer av Terrengsykkel for å ha noe å lese på reisen. Sykkelen din, som er del av bagasjen du har med, lar du stå igjen i avgangshallen, den er tross alt låst. Fornøyd med innkjøpet av norges beste sykkellektyre trer du så ut fra Narvesen for så å oppdage at sykkelen din er borte! "Stjålet!" tenker du, "Jeg snudde jo bare ryggen til i noen minutter!". Toget går snart, du løper frenetisk rundt både inne og utenfor stasjonen men finner ikke sykkelen. Hva gjør du? (Nei, ikke ta den med "det går alltid et tog") Sansynligvis resignerer du, plukker med deg gjenværende bagasje og drar hjem igjen. Oppgitt over at sykkeltyvene bare blir frekkere og frekkere. Ikke bare helgen er ødelagt, du tegnet ikke reiseforsikring heller, så dette tar du ekstra tungt.
Hvordan hadde du da reagert hvis du fikk vite at NSBs innleide vektere klipper låsen og fjerner alle sykler "on sight", uten å løfte en finger for at den rettmessige eier (deg) blir informert om hva som skjedde? Det var da vitterlig ingen oppslag om at det var strengt forbudt å ta med seg sykkel inn på stasjonsområdet? Ville du ikke synes det hele var mildt sagt besynderlig?

Når jeg tenker meg om er eksempelet er faktisk ikke så søkt. For tre uker siden tok jeg Kystbussen til Haugalandet, byttet buss og tok ferge siste stykket fem til hytten i Ryfylke. Med meg hadde jeg sykkel og en sekk. Den kronglete reisemåten gjorde at jeg var nødt til å rekke akkurat den ene Kystbussen som korresponderer med den andre bussen som korresponderer med fergen som ikke anløp de to påfølgende dagene. Hadde sykkelen min blitt "stjålet" av Protector den dagen, så hadde jeg prioritert å sette meg på bussen for å i det hele tatt kunne nå frem til hytten og redde eplehøsten den helgen. Sykkelen hadde jeg i såfall avskrevet som gone, og kun oppsøkt Nygårdsparken og Falck etter helgen (så i ny og ne) for å se om den dukket opp der/hos dem.

Anyhow, jeg skrev ned det som skjedde som en advarsel til andre.
Om hva som kunne skje sykkelen deres dersom de tok den med seg inn på Bystasjonen. Vet at det er mange her på forumet som er såpass glad i tohjulingene sine at de har for vane å drasse dem med seg inn der en vanligvis ikke forventer å se en sykkel.

Jeg var ikke ute etter sympati, men jeg hadde heller ikke forventet at noen så noe logikk i eller forsvarte Protectors/Senterledelsens handlemåte. Ja, det er mange gode argumenter for ikke å parkere en sykkel inne på et handlesenter. I kasuset Bystasjonen er det dessverre en del argumenter for ikke å parkere den utenfor heller. Det er likevel ingen argumenter for å klippe låsen på og konfiskere annen manns eiendom uten forvarsel (oppslag) eller beskjed om hva som har skjedd.

Re: Advarsel! Sykler stjeles på Bystasjonen i Bergen! [Re: Rednax] #622624 11/10/2008 19:44
Bigboned Offline
Ringrev
Ringrev
Skjønner og deler din frustrasjon Rednax kan godt forstå at du måtte få det ut! Kom selv ned i fellesgarasjen i blokka der jeg bor for å finne ut at sykkelen var borte. Fortvilelse og sinne er nok naturlige følelser i slike øyeblikk. Nå i ettertid forstår jeg at jeg i framtiden ikke bare må låse mine sykler godt men trø dem godt inn i bua, hvor jeg kan låse dem fast i veggen. Huff

Ola.

Re: Advarsel! Sykler stjeles på Bystasjonen i Bergen! [Re: Rednax] #622640 11/10/2008 20:04
Per-Pusling Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Rednax

Men, Per-P, det er altså greit at Protector uten forvarsel indrar og beholder sykler?

Nei, det er det ikkje. Klipping av lås utan forvarsel synest eg er greit, med rømningsveg som grunngjeving. Men du har eit poeng; vekterane kunne ha gitt deg beskjed på eit vis. Når det er sagt, ville eg ha forventa at sykkelen min hadde vorte fjerna om eg satte den frå meg innandørs i eit privat føretak.
Sitat: Rednax

...ut fra Narvesen for så å oppdage at sykkelen din er borte!

Eg går ikkje ifrå god-sykkelen min på ein stad som jernbanestasjonen utan at eg, eller nokon andre har eit auge på den. Om den er bolta fast i golvet spelar inga rolle.

Re: Advarsel! Sykler stjeles på Bystasjonen i Bergen! [Re: Per-Pusling] #622641 11/10/2008 20:10
vidark Offline
Entusiast
Entusiast
En smidigere måte er å låse den fast med enda et lås, og henge en lapp hvor det står hvor man kan henvende seg for å få dette låst opp.

Re: Advarsel! Sykler stjeles på Bystasjonen i Bergen! [Re: vidark] #622736 12/10/2008 02:09
D
dEzb24 Offline
Medlem
Medlem
D
Protector som passer på bygget har vel opplysningsplikt om det har en "egen" sykkelparkering for sykler som er klipt på denne måten.
Det andre som slår meg er vel at det skal være merket med "synlige" skilt om hvor en skal henvende seg samt at sykler og annet blir oppbevart på bygget inntil det blir overlevert politiets hittegods.
Protector skal også ha en vaktlogg der det står hva som er innbrakt av ting fra hvor på huset til hvilket kl. slett. Denne loggen skal finnes i disse "terror" tider da det kan være såkalt "farlig" gods det har tatt seg av. ( sykkelen kan være armert ICON_SMILE ).
Så det rimeligste er vel å be om vaktloggen slik at en får greie på hva som står i denne først og om det ikke er ført noe i vaktloggen så kan en vel anta at en av wekterene ville ha sykkelen til eget bruk og anmelde det utfra dette.
Tror ikke et vaktselskap ønsker å ha "kjeltringer" ansatt på slike steder som er firmaets ansikt utad.

Sveinung
Alltid på jakt etter en ny plass å sykle
Re: Advarsel! Sykler stjeles på Bystasjonen i Bergen! [Re: dEzb24] #624689 16/10/2008 00:25
Rednax Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Enden på visen ble at senterledelsen beklaget det som hadde skjedd, ønsket meg hjertelig tilbake som kunde på Bystasjonen og selvsagt betalte ut 800,- på flekken for å dekke inkjøp av ny Abus Granit. Uten å mukke.

På spørsmål om de ikke burde skilte med hvor konfiskerte sykler kan hentes, eller at sykler i det hele tatt konfiskeres, svarte de at de i så tilfelle måtte henge opp skilt "over alt" (..de har fem innganger). De var vant til at folk henvendte seg i informasjonsdisken for å spørre hvor syklene sine var blitt av.

Vaktloggen viste at låsen min hadde blitt kappet, så jeg kan ikke skyte Protector, dessuten hjalp det på mitt krav om ny lås.

Bystasjonen lover sykkelstativ utenfor alle inngangene, de ønsker at flest mulig skal benytte sykkel (!), og de håper på sikt å få ryddet opp i de elementene som fører til at mange i dag vegrer seg for å parkere sykkelen utenfor.

Litt skryt skal de ha for å være imøtekommende og medgjørlige.

Moderator  support