Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

TOPO og Plug & Play kart samtidig?

TOPO og Plug & Play kart samtidig? #621831 10/10/2008 07:40
::Are Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei!

Kjøpte nylig en Garmin 705HR og TOPO kart for Oslo. Men jeg kunne også tenke meg å ha litt mer detaljer på veinettet. Vet noen om det er mulig å installere et Plug & Play map (Norden) i tillegg til TOPO kartet og ha alt aktivt samtidig?
Jeg holder meg innenfor minnegrensene til GPS'en selvfølgelig og har kun noen få områder fra TOPO kartet aktivt.

Halvparten av alle jeg kjenner er bedre enn gjennomsnittet...
Re: TOPO og Plug & Play kart samtidig? [Re: ::Are] #621933 10/10/2008 10:39
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Ja, du kan bruke bilkart.

Men du kan bare ha ett kartverk aktivt samtidig.

NOTS
Re: TOPO og Plug & Play kart samtidig? [Re: HaraldW] #622012 10/10/2008 12:46
K
knutlu Offline
Entusiast
Entusiast
K
Hvordan er disse bilkartene i forhold til grusveier i Marka, og for så vidt andre topografiske detaljer som vann, hytter m.m.?

Re: TOPO og Plug & Play kart samtidig? [Re: knutlu] #622123 10/10/2008 15:53
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Bilkartene har null topografiske detaljer, så nær som at (de fleste) parker, golfbaner etc er grønne. Vann er blå, men ikke spesielt detaljert gjengitt. Grusveiene i marka er nok med, men that´s it.

Poenget med bilkart er tilstrekkelig informasjon om veier, veinavn, stedsnavn etc, og ikke detaljer som er uinteressante og forstyrrende for en bilfører. Topografiske kart er langt mer detaljert på veier, bygninger etc utenfor skogen, men mangler veinavn og muligheten til å kalkulere en rute basert på veier.

Skal man absolutt klare seg med én GPS og ett kartverk, er greia topografiske kart.
Jeg har imidlertid en billig bil-GPS i bilen. Det er billigere enn å kjøpe veikart til fritids-GPSen, samt holder, strømkabler etc.

NOTS
Re: TOPO og Plug & Play kart samtidig? [Re: HaraldW] #622235 10/10/2008 19:41
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for svar!

Ja, jeg har også en Nüvi Garmin GPS til veibruk og en innebygget GPS i bilen. Men hvis det ikke er mulig å ha både veier og TOPO aktivert samtidig i 705'en er det selvfølgelig kun aktuellt for meg å bruke TOPO kart.

Var for øvrig ute en tur i dag i Kongsberg området og syklet stier rundt Aspesetra/Fiskeløs. Kan absolutt anbefales! tommelopp

Are

Re: TOPO og Plug & Play kart samtidig? [Re: ::Are] #627406 22/10/2008 06:56
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg kjøpte City Navigator kartet for Norden allikevel - SD kort versjonen.

Så da har jeg altså installert deler av kart fra Oslo, Hardangervidda og Hamar (via MapSource) samt detaljerte veikart for hele Norden.

Alt virker uproblematisk samtidig. Jeg ser nå detaljerte stier og topografi samtidig som jeg kan legge inn blandt annet en adresse, hotell (ikke bare fjellstuer og turisthytter), kafeteria eller et veikryss. Det virker ikke som oppdatering av kart tar lengre tid enn før.

Funker veldig bra!

Moderator  support