Hei, Noen som har formening om jeg burde bruke Schwalbe Ice Spiker (395,- på Fast-Bikes) eller Nokian 294 (495,-) for jobbsykling i Oslo i vinter? Har aldri sykla på vinteren før eller hatt piggdekk så er helt blank. Eller burde man klinke til på det dyrere Schwalbe Ice Spiker Pro til 575,- for å få et sikkert og pålitelig dekk? På forhånd takk for all hjelp!
Re: Anbefalinger Schwalbe Ice Spiker og Nokian 294?
[Re: Larsemannen]
#61946006/10/200810:24
Har lest tråden, men alt det står om Ice Spiker er at det er "mer som" 294. Noe som ikke sier meg så mye, eller om jeg bør bruke et par hundrelapper ekstra på å kjøpe Nokian fremfor Schwalbe til jobbsykling på asfalterte sykkelveier i en Oslovinter. Men takk for henvisningen.
Noen som har synspunkter?
#61955106/10/200812:39
Jeg, som startet den andre tråden, har brukt nokian extreme 294 i to vintersesonger og det fungerer veldig bra. Overraskende bra faktisk. (jeg spurte fordi jeg snart må skifte dekk og ville da ha det beste). Så hvis mann&kona sier at nokian og ice spiker (ikke pro) er tilsvarende så ville jeg valgt schwalbe ettersom de er billigere. Har også lest at Schwalbe sine har kommet best ut i tester. Pro versjonen er nok sikkert mye bedre (jf andres tester), men koster ca 1400 pr par på cyclecomponents(har økt siden forrige uke fra 1100) http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/2-pack-schwalbe-ice-spiker-pro-26x21.html
PS! Ser at man faktisk får ISP til 575 på Fast bikes. De holder til i Oslo på Dælenga 20 (ved ring 2). Da vil du jo få det beste uten altfor stor kostnad.
Takker for tips Da vil jo kanskje en kombinasjon med Schwalpe IS bak og ISP framme være en vel så god løsning som Nokian på begge, og det til samme pris.
Fast-Bikes er stedet ja Får ta turen innom der i morgen.
#61958606/10/200813:28
Eh ... Når du sier "jobbsykling", snakker vi om asfaltsykling eller sti til og fra jobb? På saltet/brøytet/strødd fortau/vei vil jeg si ISP er overkill.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
#61961106/10/200814:01
Jeg har brukt Nokian 294 ett par sesonger. Mitt bruk har vært mest pendling i Trondheim. På is sitter de meget bra. På "dø-snø" og sørpe sporer de kjempebra. Jeg har testet de på skøyteis også, overaskende bra!
I store deler av vinteren var det lite snø, så, ble mye sykling på asfalt. Til å begynne med var jeg redd for piggene. Men, når jeg kjenner på piggene, stikker de enda. Akkurat som om de ikke er litt slitt engang! Jeg må le når jeg ser biltemadekk, med piggene polert ned jevnt med gummien.
Ørjan
Re: Anbefalinger Schwalbe Ice Spiker og Nokian 294
#61973106/10/200817:35
Alle dekkene du nevner vil rulle nokså tungt på asfalt, men bite veldig godt. Jeg sykler til jobb den fjortende vinteren nå, og har funnet ut at 160 - 240 pigger er OK. Et Nokian med 160 pigger bak og gjerne også et Nokian foran, f eks med 240 pigger, vil gi deg en fin balanse mellom rullemotstand og grep.
Takker for tips! Med jobbsykling mener jeg asfalterte sykkelveier i den tilstand de nå måtte være gjennom vinteren med "fin blanding" av snø, is og bar asfalt. Strekningen er Helsfyr-Skøyen.
#61992006/10/200821:22
Det glatteste du vil komme borti, er saltslaps. Da er pigger lite verdt, men et litt smalere dekk kan kanskje skjære igjennom ned til asfalten. Jeg tror nok jeg vil stå ved anbefalingene fra forrige post.
Uansett hva du velger av det som er nevnt i denne tråden så langt, får du veldig gode piggdekk.
[Re: Lektoren]
#62001207/10/200807:00
Høres veldig fornuftig ut det du sier Lektoren. Mulig Ice Spiker Pro blir for grovt for mitt bruk, som kan komme til å bestå av mye slaps og lite snø og is om Kong Vinter vil det slik, slik at dekkene du nevner vil være bedre alternativ om de ruller lettere. Ice Spiker ruller vel tyngre enn Ice Spiker Pro om jeg har forstått det riktig så slik sett bør jeg kanskje gå for enten Pro eller ett av de tynnere dekkene med færre pigger som du nevner.
Takk for gode tilbakemeldinger!
#62009907/10/200809:12
Lektoren har gode tips for pendling i slike forhold som nevnt. Pigger ER drass, og øker rullemotstanden. Men skulle jeg brukt IS eller ISP fordi jeg ville ha skikkelige piggdekk til pendlingen whatsoever, ville jeg gått for ISP. De er lettere og ruller lettere enn IS, slik du nevner.
To kolleger sykler til jobb med svært rimelige piggdekk; jeg husker ikke helt navnet. Men de er så godt som verdiløse. Piggene er etter en sesong slitt ned så de ikke lenger stikker ut, og da er jo mye av vitsen borte.
Etter noen år med piggdekksykling til jobb slår jeg for egen del fast at det skkumleste du kan komme over er sølepytter som er blitt til blank is i løpet av natten, eller fuktige partier av gang- og sykkelvei som ligger i skyggen (der det aldri tørker opp) der det også har blitt blank is i løpet av natta, og kanskje et dryss nysnø oppå. Skummelt, og en jobb for gode piggdekk.
Slushete snø, nysnø med greit feste under, våt asfalt og hardpakket snø takler også gode piggfrie dekk. Piggdekk er å sikre seg mot overraskelser som kan gjøre dritvondt på vei til jobb..
NOTS
[Re: HaraldW]
#62016007/10/200811:13
Takker for kommentarer mann@kona! Akkurat slike tilbakemeldinger jeg trenger som helt blank på sykling under mer vinterlige forhold. Basert på det ser jeg kanskje for meg et par ISP for jobb og at jeg da også kan ha muligheten til å lure meg ut på sykkeltur vinterstid hvis jeg plutselig skulle få lyst til det. Fram til nå har jeg tenkt "sykkel er sommer, ski er vinter og høst og vår er hvile", men bytte til jobb med sykkelinteresserte kollegaer har fått meg til å tenke litt nytt og annerledes. Heldigvis
#62017107/10/200811:35
Bare vent til du oppdager hvordan det er å sykle i skogen med gode piggdekk med lavt trykk, et par dager gammelt snøfall og opptråkkede stier, et par minusgrader og hvitt lys fra en kraftig lykt på styret..
NOTS
[Re: HaraldW]
#62018107/10/200811:55
Ikke svar på det su spurte om først, men jeg har syklet litt på IS (ikke pro). Jeg syklet til jobben noen ganger, men ikke mye. Brukte det derimot mer i skogen og var veldig godt fornøyd der. På Bygdøy ble det skikkelig holkeføre og knall stier med klink is hele veien. Som på bildet. På de stiene funket det finfint. Når isen var bra kunne jeg kjøre nosewheelie ned bakker. Sidegrepet var dog av og til litt dårlig. Kjørte med lavt trykk og punga 3-4 ganger i starten. Noe som var litt kjipt da dekkene satt veldig godt og jeg måtte bruke 3 dekkspaker for å få av dekket.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
[Re: Knut L]
#62084208/10/200812:12
Jeg har Nokian Extreme 294. Det ruller veldig dårlig også på is, men moro er det. Her et bilde fra Langsjøen ved Bjørkelangen. Koselig med sykkeltur i minus 15 grader. Klikk på bilde for en større versjon.
[Re: Dovrebanen]
#62085808/10/200812:27
En annen sak, men går på sykling om vinter: Hvordan rengjører dere syklen enklest mulig? Må jo gjøres ofte jf salt på veien som sliter veldig på sykkelen, men ikke alltid like enkelt å få gjort pga kulde. Har brukt bensinstasjon og spylt med høytrykkspyler - forsiktig selvfølgelig og ikke direkte i kassett/navet.
En annen sak, men går på sykling om vinter: Hvordan rengjører dere syklen enklest mulig? Må jo gjøres ofte jf salt på veien som sliter veldig på sykkelen, men ikke alltid like enkelt å få gjort pga kulde. Har brukt bensinstasjon og spylt med høytrykkspyler - forsiktig selvfølgelig og ikke direkte i kassett/navet.
Der er jeg faktisk så heldig å ha parkeringsgarasje på jobb som holder 23 grader året rundt og har vaskehall Perfekt både for bil og sykkel i kalde årstider. Vask ved ankomst på morgenen og godt tørket ved avslutning av arbeidsdagen.
[Re: thomasengen]
#62092708/10/200814:07
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
[Re: Elgvenn2]
#62107008/10/200818:14
Sykler til skogen når det er så kaldt at issørpa fryser. Hvis ikke tar jeg trikk eller bane til der skogen begynner, og saltet slutter. Da er det bare å la sykkelen tine og tørke når den kommer hjem. Snø er fint lite møkkete i tint versjon. Funker selvfølgelig dårlig om det er jobbsykling som er vintersykling.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler