Jeg bare lurer på en ting. Kan det være slik at vi alle har en naturlig løpshastighet? Når jeg løper så faller det meg naturlig å løpe på ca 4:30 per km.
Når jeg løper fortere så blir jeg naturligvis mer sliten, men det rare er at jeg synes jeg blir mer sliten når jeg løper litt saktere også.
Godt spørsmål det: Når jeg løper sone1 turer på ca. 1-1,5t (rolig tempo). føler jeg det blir "daft" og ganske slitsomt. Det har vel noe met at det ikke er naturlig å "løpe" så sakte som man nesten går.
Farten som en løper naturlig lett i er vel et resultat av den formen man er i. Det du skriver om i forhold til å løpe under denne farten kan komme av steglengden din. Når en løper rolig bør seglengden ned slik at frekvensen på føttene er ganske lik. Dersom en ikke gjør det, vil det nok føls som tyngre.
Ja, man har en naturlig fart, men denne er deffinitivt veldig avhengig av form. Jeg har en fast 4x4 løype i skogen til løping (de få gangene jeg løper) og merker at jeg kommer mye lenger i år enn i fjor på samme puls.