Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan terrengsykkel bør jeg velge?

Hvordan terrengsykkel bør jeg velge? #619065 05/10/2008 16:30
O
Olliw Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Hei

Før har jeg hatt en kombi terreng/ dirt sykkel men nå som jeg er blitt mer aktiv dirt syklist har jeg solgt den gamle sykkelen og kjøpt meg en Eastern Night Train dirtsykkel ICON_SMILE

Men jeg vil fortsatt ha en terrengsykkel!

Jeg har syklet litt terreng før, så jeg vil ha en OK/ bra terrengsykkel med sykkelskopedaler, skivebremser (hydrauliske?) og jeg vil helst ha SRAM gir på den. Og BARE fordemper!

Jeg har tenkt å kjøpe brukt så jeg for mest mulig for minst mulig. Det er vel lurt det?

SPØRSMÅL!:

1:
Jeg er 182, og vokser fortsatt.. Er 20" passe str. i terrengsykkel?

2:
Noen terrengsykkel å anbefale meg? Har sett på Diamant silver cape og en lignende fra nakamura.

3:
Kan noen finne en brukt terrengsykkel her, eller på finn eller noe til maks 8000 som er bra? Jeg har ikke så mye greie på terrengykler enda.. ICON_TONGUE

Håper jeg får hjelp raskt, for jeg trenger en terrensykkel så fort som mulig! ICON_SMILE

MVH: Olliw

Redigert av Olliw; 05/10/2008 16:31.
Re: Hvordan terrengsykkel bør jeg velge? [Re: Olliw] #619088 05/10/2008 17:04
O
Olliw Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O

Re: Hvordan terrengsykkel bør jeg velge? [Re: Olliw] #619157 05/10/2008 18:30
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Heisann.

Å kjøpe brukt er en god tanke, ja. Mye fint å velge i nå, og prisene er humane. ICON_SMILE

Hvilken bruk ser du for deg på sykkelen? Sti og moro i marka, eller grus og trening/moro i marka? Hvis du vil ha en litt leken stirettet sykkel, ville jeg sett etter en med litt tilbakelent geometri og kanskje litt solide komponenter. Skal du frese rundt på grusveier med høy puls og mord i blikket, ville jeg sett på en aggresiv rittmaskin med lette komponenter.

Så til spørsmålene dine:

1:
20" kan passe bra, ja. Og det kan være for stort. Varierer fra merke til merke. PRØV sykkelen før du kjøper. Nakamura/Diamant-rammer er små i størrelsen, og bør passe i 20. Trek f.eks. er større, og der er 19,5 nok mer rett. Andre igjen bør du ha 18" i. Skal du ha en leken sykkel, kan den godt være litt liten. Skal du ha en mer treningsrettet sak, bør den ikke være for liten. ICON_WINK

2:
Tja. Finn en som passer ditt bruk, dine ønsker og din lommebok. Merket betyr ikke så mye.

3:
Se etter en fin gaffel (helst Rock Shox eller Fox. Manitou er også finfint), bra bremser (gjerne hydrauliske, ja. Ikke V-brems!), og deretter ok ramme. Egentlig bør rammen gå først, men på et bruktmarked er det litt verre å velge. Om du absolutt vil ha SRAM-gir, så er jeg redd en del tilbud kan gå fra deg. Shimano kan sine saker de også. ICON_WINK

Til slutt - typiske hardtail "ritt-sykkelmerker" i mitt hode (utfra geometri og hva de selv sier): Hard Rocx, Fuji, Nakamura, Diamant, Cannondale, Ghost. Selvsagt med visse unntak. Midt i mellom finner du Scott (selv om Scale-ramma er ganske "racing-preget"), Trek, Specialized, Merida. Stisegmentet dekkes ofte av Rocky Mountain, Marin, On-One, Santa Cruz osv.

Dette er bare en persolig oppfatning, og det finnes et hav av modeller å gå seg vill i. Mange merker krysser over i flere kategorier.

Lykke til!

Redigert av Hæ?; 05/10/2008 19:25. Rediger grunn: Glemte Scott

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hvordan terrengsykkel bør jeg velge? [Re: Hæ?] #619202 05/10/2008 19:23
O
Olliw Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Takker for svar!

Hadde vel tenkt meg til både grusveier, vanlige veier, og terreng, stier, skogsløyper.. Og kanskje litt på fjellet/ hytta?

Re: Hvordan terrengsykkel bør jeg velge? [Re: Olliw] #619759 06/10/2008 18:12
O
Olliw Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Ser ut til at det blir en 2007 silver cape +speedometer+horn+drikkeflaskeholder for 8500 kr.. Grei pris det ell?

Moderator  support