Heisann.
Å kjøpe brukt er en god tanke, ja. Mye fint å velge i nå, og prisene er humane.

Hvilken bruk ser du for deg på sykkelen? Sti og moro i marka, eller grus og trening/moro i marka? Hvis du vil ha en litt leken stirettet sykkel, ville jeg sett etter en med litt tilbakelent geometri og kanskje litt solide komponenter. Skal du frese rundt på grusveier med høy puls og mord i blikket, ville jeg sett på en aggresiv rittmaskin med lette komponenter.
Så til spørsmålene dine:
1:
20" kan passe bra, ja. Og det kan være for stort. Varierer fra merke til merke. PRØV sykkelen før du kjøper. Nakamura/Diamant-rammer er små i størrelsen, og bør passe i 20. Trek f.eks. er større, og der er 19,5 nok mer rett. Andre igjen bør du ha 18" i. Skal du ha en leken sykkel, kan den godt være litt liten. Skal du ha en mer treningsrettet sak, bør den ikke være for liten.

2:
Tja. Finn en som passer ditt bruk, dine ønsker og din lommebok. Merket betyr ikke så mye.
3:
Se etter en fin gaffel (helst Rock Shox eller Fox. Manitou er også finfint), bra bremser (gjerne hydrauliske, ja. Ikke V-brems!), og deretter ok ramme. Egentlig bør rammen gå først, men på et bruktmarked er det litt verre å velge. Om du absolutt vil ha SRAM-gir, så er jeg redd en del tilbud kan gå fra deg. Shimano kan sine saker de også.

Til slutt - typiske hardtail "ritt-sykkelmerker" i mitt hode (utfra geometri og hva de selv sier): Hard Rocx, Fuji, Nakamura, Diamant, Cannondale, Ghost. Selvsagt med visse unntak. Midt i mellom finner du Scott (selv om Scale-ramma er ganske "racing-preget"), Trek, Specialized, Merida. Stisegmentet dekkes ofte av Rocky Mountain, Marin, On-One, Santa Cruz osv.
Dette er bare en persolig oppfatning, og det finnes et hav av modeller å gå seg vill i. Mange merker krysser over i flere kategorier.
Lykke til!