Var en link i en post her for en liten tid tilbake til noen sorte, lette bremseskiver i aluminium. Verken husker eller finner den igjen. - Noen som kan hjelpe meg her?
I dag mottok jeg endelig mine Scrubs. I 160 mm så veier de 55 og 57 gram. 120 gram spart i forhold til to standard avid-skiver. De ser lekre ut. Så får vi se hvordan de virker til våren.
Stans sluttet fordi det ble for mye feilproduksjon med overflatebehandlingen. Jeg får inn første ladning med Scrub metal matrix-skiver om noen dager, skal teste 180/160 på stisykkelen, med Formula The One.
Man må bruke organiske klosser på alle lettvektsskiver som ikke er stål.
Jeg har en annen variant av disse (Windcutter), og problemet er at de pulserer, og spiser bremseklosser ganske agressivt. Men de er utrolig lette til å være stålskiver!
Et alternativ er Mono Mini Pro skivene som veier 65 63 og 80 78 gram i hhv. 140 og 160mm. 317 spenn pr. stk. hos CC. Disse funker supert på min sykkel i alle fall. Men da må en jo leve med Gunsmoke-fargen.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Hope-skivene er fin-fine, kjørte de foran og bak i første halvdel av sesongen. Ulempen er dog at de leder varme så dårlig at jeg sleit med fading foran, og måtte bytte til metallklosser. Da funket de supert. Dette er kanskje de skivene som gir minst kompromisser i forhold til vekten. Aluskiver bremser alltid litt dårligere enn stålskiver, og er dermed ikke så morsomme å kjøre sti med med mindre man har bremsekraft i overflod i utgangspunktet. Som jeg har med mine The One med 180/160. :-)
Hope-skivene er fin-fine, kjørte de foran og bak i første halvdel av sesongen. Ulempen er dog at de leder varme så dårlig at jeg sleit med fading foran, og måtte bytte til metallklosser. Da funket de supert.
Hadde du problemer med fading i ritt? Hva er forresten ulempen med metallklosser?
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Hope-skivene er fin-fine, kjørte de foran og bak i første halvdel av sesongen. Ulempen er dog at de leder varme så dårlig at jeg sleit med fading foran, og måtte bytte til metallklosser. Da funket de supert.
Hadde du problemer med fading i ritt? Hva er forresten ulempen med metallklosser?
Øivind
Jeg hadde store problemer med det, hadde nesten ikke bremsekraft foran i bunnen av siste bakke ned mot Skullerud i Terrengsykkelrittet, og også i flere NissanCup-ritt. Metallklossene leder varme inn i bremsen, så der kan du få problemer med koking hvis ikke bremsene er godt isolerte med f.eks. keramiske stempler.
Hope-skivene funker med Juicy, men du bør bytte til metallklosser.
Nei, metallklosser holder. Det er jo ikke lange partiet man bremser der, kun helt i bunnen. Nok til at organiske klosser fader, men ikke nok til at du koker bremsen med metallklosser.
Og setningen din ble litt feil. Sånn:
Sitat: oivindg
Bør ha ei helmetallskive i bakhånd når jeg skal være med på Skullerud neste år, med andre ord?