Ser at mange bruker piggdekk på cyclocross-syklar. Som oftast er vel syklane oppgitt til å svelge unna dekk opptil 700x35c, men i denne dimensjonen finst det vel ikkje så mange piggdekk av bra kvalitet. Ser at CC har eit par, men kvaliteten ser ut til å vera så som så etter kundane sine kommentarar å dømme.
Så spørsmålet er: Kva slags piggdekk er dei beste (dvs. med mange piggar og godt grep på vinterføre) å bruke på cyclocross? Er det plass til større dimensjonar enn 35mm på ei ramme som har det oppgitt som max? Det er vel kanskje satt av ein del plass til gjørme...
Det er god plass til Nokian dekket i Bontrager gaffelen min ihvertfall. Det står at den skal klare skjerm og 32mm dekk, men 40mm dekket går fint.
Jeg har det Schwalbe dekket bak, men syntes ikke det er noe særlig bra, det er vel egentlig fordi det er litt gammelt og ikke har så skarpe pigger lenger, men jeg ville gått for Nokian foran og bak uansett.
Jeg skal også kjøpe piggdekk til cyclecross'en og jeg lurer egentlig på hva som er fordelen med bredere vinterdekk? Større volum gir bedre punkeringssikkerhet, men utover det ser jeg ikke noen fordeler.
Smalere dekk vil gi større trykk i kontaktflaten og piggene vil dermed gripe bedre på is og hardpakket snø. I nysnø "flyter" brede MTB piggdekk i snøen og hindrer piggene i å gripe tak i det faste underlaget. Jeg tror at smalere dekk vil funke bedre også i mye nysnø. Understreker at jeg tror, har ingen erfaringer med cyclecross og piggdekk. Men mye erfaring med MTB og piggdekk. Synspunkter mottas med takk.
Re: Piggdekk på cyclocross
[Re: ]
#61761002/10/200809:48
I Cyclocrosskonkurranser er det begrensning på dekkdimmensjonen til maks. 35mm. Jeg vil likevel tro at de fleste rammene klarer Nokian sitt dekk som er oppgitt til 40mm, og muligens Continental sitt, som er oppgitt til 42mm, men som jeg syns er like bredt som Nokian på det bredeste.
Nokian regnes vel ellers som et godt valg uansett, med Continental som en verdig konkurrent. Andre ville jeg ikke vurdere.
Selvsagt kommer det ann på dekket. Men om valget står mellom feks Schwalbe Marathon Winter med 240 pigger i enten 1.35" eller 1.6"? Er det da best å gå for 1.35"? Jeg sykler stort sett på veier og sykkelstier med CX'en vinterstid.
Er det forøvrig noen som har erfaringer med det nevnte dekket?
Redigert av maxminus; 02/10/200813:02.
Re: Piggdekk på cyclocross
[Re: KenR]
#61790602/10/200819:29
Jeg har brukt Marathon Winter til pendling en sesong, da i 26-tommersversjon. Det gir greit feste, og ikke alt for mye rullemotsand når det kjøres med forholdsvis mye luft. Slipper du ut luft for å få mer feste, øker rullemotstanden en del.
Marathon Winter er førstevalget hvis de veiene du sykler på ikke alltid er isdekte, men du samtidig er engstelig for isete svinger. For grepet i svinger er greit nok. Sykler du på is og snø hver dag, er Nokian bedre, forutsatt at det er plass i ramma, selvsagt.
Driver å ser på piggdekk til cyclocrossen og har funnet noen alternativer. Hadde vært genialt om de som har noen erfaringer med dekkene kunne delt disse. Bruksområdet er kun asfalt med fare for is/snø noen steder, bruker terrengsykkel med 294 til hardere vinterkjøring. Ønsker med andre ord et dekk som ruller godt, men som også kan redde meg fra fall om det er litt is i en sving. De jeg har sett på er:
Nokian A10 Nokian Hakkapeliitta W106 Schwalbe Snow Stud Schwalbe Marathon Winter
Syklet hele vinteren i fjor med de billigste dekkene (trur de kostet 349), med ca 100 pigger. Brukte kun pigg fremme. Husker ikke hvilket merke det var, men var continental eller nokia. Hadde ingen fall, og syklet mye og hver dag. Brukt i Bergen, har ikke knallhard vinter her, men er noen dager med snø/is.
Jeg kjører på W106 og det funker vel greit nok, det. Har ikke sett noen piggdekk som ruller godt, men raskere enn 296 (som er min referanse her) går det jo.
Stort sett våt asfalt her i Bergen, men det sitter godt på de få is-partiene jeg har opplevd på vei til jobb. Funker ikke på brostein i det hele tatt :-)
Syntes dekket er sporete/ubehagelig i sving - men det har vel mest med rotasjonsvekten å gjøre, samt at jeg la om i går kveld og er vant til superlett sommer-gummi.
Hei, Da satt man på sofaen med en særs blå hofte og en real kul på kneet. Første turen på skikkelig is med nye piggdekk, dekkene ble solgt inn fra butikken til å være...siterer karen bak kassa "Disse sitter som spøtta på isen". For noe vrøvl. Har sjeldent følt meg så ukomf på sykkelen. Må bare kvitte meg med disse asap. Så til spørsmålet. Hva skal jeg ha som fasktisk funker og sitter på is. Dekkene skal sitte på en CX.
Men det var da en skikkelig gammal tråd du har valgt å poste i. Se heller denne tråden.
Kort sagt finne det ikke piggdekk for cx som sitter som spøtta på føret du har kommet ut for: Is dekket med nysnø, fuktig/våt snø eller tykk slaps.
Mange sverger til Schwalbe Marathon Winter. Det er et godt dekk, men min erfaring er at mønsteret klabbes raskt til i slikt føre og man mister grepet. Dine Suomi W240 er faktisk de cx-dekkene jeg har hatt best erfaring med på slikt føre p.g.a. det grove mønsteret.
Min konklusjon er derfor at jeg heller lever med begrenset grep på lette og raske 30mm Xerxes 120 TPI og velger terrengsykkel med Schwalbe ISP EVO på vanskelig føre. Men i et anfall av rasjonalisering, solgte jeg nylig terrengsykkelen, så da har jeg også en utfordring
Forresten bet Dugast Diavolo i sin tid godt fra seg, men UCI satte som kjent foten ned... Forbyr alt som er gøy
Tror det enkleste her er å klandre seg selv og ikke mannen bak kassen.
Kontaktflaten en sykkelkross har mot underlaget er ganske liten, selv med lavt dekktrykk. Til den type føre det var i dag er det etter min erfaring kun bredere terrengdekk alle Ice Spiker Pro fra Schwalbe som funker.
Du trenger et foldedekk med høy TPI og stort volum. Piggdekk til sykkelkross gjør det meste tryggere, men holke blir ikke til asfalt.
Kjørte Ring 4 i dag, ca 30 km på samme underlag som på bildet, på Schwalbe Marathon etellerannet. Spennende tur som fikk meg til å lure på hvorfor jeg solgte vintersykkelen.
Har du fått testa Gravdal nok til å sammenligne med Marathon og andre mer vanlige dekk? Jeg synes Gravdal er skumle på is men har ikke noe relevant sammenligningsgrunnlag. Har en teori om at piggene i rullebanen burde vært asymetriske eller at det burde vært flere av de. De er supre på snø da.
Hei, Da satt man på sofaen med en særs blå hofte og en real kul på kneet. Første turen på skikkelig is med nye piggdekk, dekkene ble solgt inn fra butikken til å være...siterer karen bak kassa "Disse sitter som spøtta på isen". For noe vrøvl. Har sjeldent følt meg så ukomf på sykkelen. Må bare kvitte meg med disse asap. Så til spørsmålet. Hva skal jeg ha som fasktisk funker og sitter på is. Dekkene skal sitte på en CX.
På sånn føre (dvs nysnø oppå is) har jeg gått ned med Ice Spiker Pro også. Legg merke til snøen som har pakket seg på framdekket - piggene kan miste kontakt med bakken
Joda, det kan selvfølgelig skje. Men på terrengsykkel så har man - i tillegg til bedre dekk - lavere tyngdepunkt, mer oppreist sittestilling, lengre akselavstand, slakkere styrevinkel og et bredt og flatt styre.
Er ikke krankhuset høyere på en terrengsykkel enn på en landeveissykkel?
Det kommer vel an på sykkelen. Men det er ikke bare det som spiller inn. Det er dessuten lettere å flytte på kroppen for å endre tyngdepunkt og redde seg inn på en terrengsykkel, noe man ofte rekker på grunn av stabiliteten i sykkelen, mens på en racer eller cx/gruskverner så ligger man plutselig på isen og lurer på hva som skjedde. Det er i hvertfall min erfaring.
En terrengsykkel er jo laget for å manøvrere i bedritent landskap, det er i høyeste grad ikke en landeveissykkel.
Empirisk er det neppe, men er på sesong 12 på piggdekk i marka, og jeg sykler tross alt en del. Er ikke i tvil om at terrengsykler er bedre på klink is.