Må bare teste litt, siden jeg er ny på forumet her.. Nylig fått dilla på stisykling, og bor på røa. Prøver desperat å finne bra stier i området rundt fossum og oppover mot brunkollen, triungsvann etc, men de glimrer med sitt fravær.. Noen som er skikkelig lokalkjente?
tja.. jeg er ikke så lommekjent men over "Lathausåsen" går det noen fine stier som funker både opp og nedover.
ellers kan du jo ta en titt på stiguiden(knapp på venstre side i skjermen din)
og så har en jo "hjemmebanen" min som jeg må kalle stien ned langs vestsiden av lysakerelven... har syklet den både oppover og nedover maaaange ganger og den er like fin... god kombi av flyt, fart og teknisk knot både oppover og nedover.
ja og turen ned fra Brunkollen er en fin utfordring(stien som går ned på forsiden av hytta og ned til Skytterkollen)
Har tegnet inn mine vanlige retninger, men en del av disse fungerer selvsagt begge veier. Mørkerød tur er den guidede turen som ble linket til. Lyseblå rute starter på grusen ved Stein gård, til Muren og videre over Brunkollen. Grønn rute starter i pilegrimsleden (stort blått skilt på grusveien). Denne er veldig fin både opp og ned. Den grønne ruten har en ekstra runde over Tjæregrashøgda - dette anbefales ikke, det var mye knot for lite moro. Den lyseblå snarveien er mye bedre, og nedkjøringen mot Østernvann og videre mot Fossum er veldig fin.
Mye bra stier i Bærum/Bærumsmarka. Jeg har de siste ukene laget tre nye stiguider for rundløyper på 4-6 km hver i hjemmeterrenget mitt; Dælivannsåsen de luxe, Gardlaushøgda opp og Gardlaushøgda rundt. De to siste er delvis felles med den blåmarkerte ruta i tegningen over. Gardlaushøgda opp er så å si helt ny som sykkelsti; jeg har fjernet mange trær for å få frem stien - og den går helt opp på toppen av Gardlaushøgda. Alle tre rundturene har utgangspunkt fra parkeringen ovenfor Godthaab rehabiliteringssenter, ved veien mellom Bærums verk og Haslum. Fra Røa er det fint å sykle Ankerveien ( grønnmarkert i tegningen ) til Godthaab så er du varm når du skal ut på stiene. Variert og morsom sykling på alle tre rundene - anbefales!!
Jeg har tidligere bodt på Fossum og syklet en god del der - men litt med samme erfaring som deg. Jeg syns stiene litt lenger vest i Bærum gir mer flyt og fart. For eksempel er den sist anbefalte Tobonn-Burud-Tobonn en riktig perle - og den blir ennå bedre med forlengelse/avslutning videre fra Burud og inn på Gardlaushøgda rundt.
Terrenget rundt og på Dælivannsåsen er veldig lettsyklet med et virrvarr av fine stier - ligner litt på Bygdøy faktisk...
"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Takker og bukker for meget bra og utfyllende svar, skal ut og teste dette asap! Ikke lett å finne godbitene selv, har mang en gang endt opp i myrer og skrenter med sykkelen i henda..
Alt bra med deg Henrik? Sier ja takk til en stitur en dag, har uppet treningstimene i skogen betraktelig..
Syklet runden over Brunkollen - Haslumseter kapell - Østernvann i går og det var bekkesykling stort sett hele veien (bortsett fra der det var våt steinrøys).
Når det ar segt var det morro lell, Frøken Betty er som kjent seig og med lite trykk i henne så satt hun som tyggis på både svaberg og røtter.