Sharing (data) is the first step toward community står på TS sannsynligvis beste signatur (bronx sin). Mitt lille bidrag i denne omgang: En liten perle av en sti ved Høgåsen/E6.
Stien er en fin singletrack som slynger seg elegant ned fra E6 og forbi Ankerveien mot Maridalen. Inngangen av stien er nede i søkket før en ganske lei klatring på E6, ikke langt fra stikrysset mot Gule.
Starten på stien har få slag og har flere fine svinger. Like etter en tagbar bekk er det et litt eksponert svaberg, men ellers er det full fart. Partiet etter Ankerveien er litt grovere, men tagbart med litt fart og gøts.
Vel nede kan du fortsette videre innover mot Hammeren og Kamphaug eller retta nesa hjem igjen. Enten via en fin klatring på sti tilbake til starten av E6/Grinda (blått) eller du kan ta grusen til Låkeberget (gult) og f. eks sykle under kraftlinja tilbake til Grinda.
Det var jeth som viste meg stien, som igjen ble guidet av einaras, så jeg foreslår navnet Einars på denne turen gjennom Skjervenmarka.
Flere godbiter i Skjervenmarka: ca. 10 meter nord for Hobo/Gul/Bung Hole-krysset på E6 tar det av en sti rett høyre (østover). De første 10 meterne er litt utydelig, ta svakt høyre. Så åpenbarer det seg en tydelig og super-duper morsom sti rett ned lia, kommer ut på Ankerveien noen hundremeter lenger syd ift. Einar-stien. Tegnet inn på samme kart med lyseblå. Det ser tilsynelatende ut som om den fortsetter på andre siden av Ankerveien og fortsetter nedover, men her er det bøtter og spann av lurestier. Nordover på Ankerveien og ned siste del av Einarstien er vel mest naturlige fortsettelse av denne.
En annen kort men morsom bit må også nevnes: rett ned lia fra Ankerveien lenger syd og ned til "Einars komplett", markert med mørk grønn på kartet. Kommer man fra E6 så går det en sti rett ned til denne.
Pass bare på å styre unna lurestiene, de er det ganske mange av. Brukte vel bortimot tre timer i dag på å teste bra, halvbra og ubrukelige stier i det lille området mellom Hobo og Låkeberg-Hammeren-grusen. På nedsiden av Ankerveien mellom Einars og den mørkegønne jeg tegnet på kartet er det mengder av sti(-snutter), hvorav mange er svært lovende en god stund inntil de ender opp i en o-post eller bare renner ut i dyretråkk.
Men av de kjente, bra stiene i dette området er det etterhvert så mange at man fint kan suse rundt i mange timer uten å kjøre samme sti to ganger
Jepp, og startar ein nederst ved den blå, er runden passe morsom inntil du går over i raudfarga sti... Climb City . Å ta den raude oppover til den møter E6, gir puls og syre på terskel heile veien. I tillegg er underlaget såpass grovkorna at du må vere på hugget kontinuerlig, ville ikkje likt å sykle denne biten på tid.
Nedover er det berre moro, men biten frå ankerveien mot Skjerven er ein dempertest av dei sjeldne. Ligg strødd med firkantstein, gjerne vinkla litt ekstra mot køyreretninga. Målet her må vere å gi såpass gass at ein flyt opppå og berre touchar toppen av steinane...
Blir hardført å sykle den røde "feil" vei også, men jeg tror ikke den går å ta komplett.... Ettersom jeg husker så er det et par steder litt teknisk
Men jeg har aldri vært så ødelagt i beina etter noen klatring, som opp "Einars_Komplett". Den blir bare brattere og brattere, og til slutt blir det brattest, og der må man over, ellers har man tapt Og alt i ett drag helt nede fra veien!(Granny er selvfølgelig ikke lov å bruke!!!)
Øvre del av den røde feil vei høres litt drøyt ut, ja. Tror man skal være over middels motivert for å idet hele tatt prøve den veien. Ned fra ankerveien synes jeg var mye greiere 2. gangen jeg tok den og 3. gang var det easypeasy En annen veldig grei variant er jo å ta retning Grinda under kraftledningen, men ta av til høyre et stykke inn. Da havner du oppe ved svenskemuren og kan fortsette til "hullet" hvor vi vanligvis tar av fra lysløypen. Da har du mange valgmuligheter mtp grinda, sognsvann eller en runde til opp høgåsen.
Tror jaggu jeg tok den første delen (nedenfra) av den røde på lørdag, til den møter Ankerveien. Den starter rett ved heste-innhegningen ved gården antar jeg?
Tror jaggu jeg tok den første delen (nedenfra) av den røde på lørdag, til den møter Ankerveien. Den starter rett ved heste-innhegningen ved gården antar jeg?
Kan tenke meg den er meget bra nedover!
Denne starter/kommer ut på grusen 300m fra krysset ved innhengningen... Men det går også en sti opp til E6 fra innhegningen, men den er ikke så gøyal
Bare for å klare opp i mitt eget hode: er einars på noe tidspunkt sammenfallende med blåstien fra E6 til Hammeren/Låkeberget? Jeg syklet ned blåstien i går og den nederste delen likner litt på ruta på kartet. Den øverste delen passet derimot ikke med beskrivelsen. Eller er einars en helt annen sti som går (noenlunde) parallelt med blåstien nederst? Noe av grunnen til min forvirring er at jeg rett og slett ikke har klart for meg hvor E6 tar av til Hobo og Bunghole...
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
Riktig. Blåstien E6-Hammeren kommer ned på Ankerveien like nord for Einar, så hvis du forsetter litt sørover og tar av på sti til venstre så er du på nedre Einar. Øvre Einar er ikke merket og kommer ned på Ankerveien like sør for Nedre Einar.
Strengt tatt skiller vel E6 og Bunghole/Hobo lag allerede rett utenfor grusveien ved nordenden av Store Åklungen.
Her blir jeg og litt forvirret. E6 -> Hobo/Gule er der hvor E6 flater litt ut og går ned en liten skrent i en høyresving hvis du kommer nedenfra. Du har her skogen tett innpå til venstre, og her går det en sti (ikke egentlig synlig de første 50 meterene) som er en slags travers mot Gule. "Guletraversen" pleier jeg å kalle denne for meg selv, har egentlig ikke noe navn. Dette er der hvor det står "Til Gule og Bunghole" på Rune sitt kart. Egentlig litt missvisende for du kommer strengt tatt ikke til Bunghole. (Det går med litt vilje, men det er en annen historie)
Edit: Oi, bare 12 innlegg til, så er jeg med i firerbanden
Riktig. Blåstien E6-Hammeren kommer ned på Ankerveien like nord for Einar, så hvis du forsetter litt sørover og tar av på sti til venstre så er du på nedre Einar. Øvre Einar er ikke merket og kommer ned på Ankerveien like sør for Nedre Einar.
Strengt tatt skiller vel E6 og Bunghole/Hobo lag allerede rett utenfor grusveien ved nordenden av Store Åklungen.
Ok - da hadde jeg rett da jeg var forvirret Blåstien jeg syklet i går har ingenting med Einars å gjøre!
Jeg kjenner veiskillet mellom E6 og Bunghole/Hobo ved Store Åklungen. Jeg har derimot ikke klart å finne stien fra E6 til Gule/Hobo, som jeth beskriver - og heller ikke inngangen til Einars.
Inngangen til Einars er på flaten (ganske stinete og rotfyllt) før en lei klatring som starter med løse steiner, går over et ganske teknisk lite sva før du får løse steiner på toppen. Etter toppen går det litt ned og over en bekk. Denne klatringen er et kvalifisert crux (imho), og det finnes bare 2-3 andre crux langs hele E6 så da skjønner du kanskje hvor det er?
Jepp - da vet jeg hvor det er. Takker og bukker! Kombinasjonen rotparti/cruxete klatring/bekk finnes såvidt meg bekjent bare ett sted på E6 Jeg får ha øynene med meg neste gang jeg sykler oppover.
Hey, dette var jo helt konge! Her er det tegnet inn langt, langt flere stier enn de kjipe papirkartene (inklusive o-kart) som bare har et lite utvalg. Mangler fortsatt noen, men likevel det beste jeg har sett så langt. Må studeres nærmere
Her er det tegnet inn langt, langt flere stier enn de kjipe papirkartene (inklusive o-kart) som bare har et lite utvalg. Mangler fortsatt noen, men likevel det beste jeg har sett så langt