Skadet karbonramme / reparasjon
|
Re: Skadet karbonramme / reparasjon
[Re: Tungebein]
29/09/2008 20:09
|
KenR
Besatt
|
Besatt
For syklister som sykler mye med dyre sykler, så vil det absolutt lønne seg å fullforsikre sykkelen. Sparebank1 feks gir vistnok en slik forsikring til ca 3000 kr pr år. Dette er nærmest en "tabbeforsikring" som også vil dekke skader av typen "sykkelen min ble veltet av en hund" eller "jeg glemte at jeg hadde sykkel på taket da jeg kjørte inn i garasjen".
|
|
|
[Re: sykkelfantometJF]
06/10/2008 06:41
|
krok
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Yes, da var min kjære ramme tilbake fra Eian Fritid i Mjøndalen. Kjempe service, fikk hentet den utenom åpningstid og ikke minst flott håndtverk. Så til alle som har vært uheldige med karbonrammene sine så anbefaler jeg at dere tar en telefon (32 87 69 22), eller reiser opp dit. Etter mailutveksling med importøren så kunne også de tilby meg en deal hos en lokal forhandler om jeg ønsket dette. Alt ordner seg 
Redigert av krok; 06/10/2008 06:43.
|
|
|
[Re: krok]
06/10/2008 11:48
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Fint å høre! Du kunne ikke ta et bilde av reparasjonen og poste her da?
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
06/10/2008 13:20
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Støtter cowboyen.
Gjerne et bilde!
Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
06/10/2008 22:10
|
krok
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
|
|
|
07/10/2008 07:53
|
Tungebein
Entusiast
|
Entusiast
Hvor mye kostet det å få det fikset?
|
|
|
07/10/2008 09:29
|
krok
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
1500,- kostet det, noe som er billig i forhold til å kjøpe ny ramme til 15.000,-. (Selv om det er sure penger for et uhell).
|
|
|
07/10/2008 09:48
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Dette så bra og solid ut.
Martin
|
|
|
07/10/2008 10:02
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser ikke verst ut på bildene.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
07/10/2008 10:16
|
Opie
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ser ut som nydelig håndverk. Godt å vite for oss andre som har samme ramme.
|
|
|
[Re: Opie]
07/10/2008 21:11
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har også karbonramme fra Scott. Ransom 20. Samme har kompisen min. Han har tryna endel i steinrøyser og generelt rundt omkring, samme med meg. Steinsprut har også forekommet i høy fart. Ikke merket noen skade på min ramme. Nå har jeg riktignok satt på tape for å beskytte lakken ved kranken, men tviler på den hjelper.
Vil bare ikke at folket skal være så skeptisk til karbon. Uhell skjer, men det gjør det alu også. På jobb har jeg fått inn 5 alurammer og en karbonramme som var knekt. Nå kommer det jo utfor rammer i karbon også. Selvfølgelig bygd på en litt annen måte.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
[Re: Knut L]
08/10/2008 06:42
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
#Pedalenkrs
|
|
|
[Re: RobG]
22/10/2008 20:27
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Carbon er bra.
Til sitt bruk.. F.eks. ølkrus og *racere. (gate og grus*)
Har sjølv gått på snørra ei gong, men fekk (tilsynelatande) berre eit hakk i lakken på overrøyret etter bremsehendelen, og det er omtrent det.
Iom. at eg er grusracer fungerar tynn, tynn carbon fint. Men fy pokker eg er nervøs når steinen som sprutar mot den papirtynne ramma mi er knyttnevestor.
Uansett. Eg er iallefall veldig overraska over kor mykje pryl carbon tåler (bank i boret), og enkelte forståsegpåarar meinar at om eg pryler ramma nok til at den vert øydelagd, så ville ei alu-ramme bli ubrukelig også.
Men det er som nokon over her nemner; delaminering av carbonen er ofte usynleg, og påverkar ikkje sykkelen ved rett-fram-sykling, men kjem gjerne brått og brutalt til syne ved belastning på tvers av fiberretning eller som trykk rett på skadd punkt.
I tillegg kan delaminert kompositt-materiale trekke vatn, noko som skape problem både pga. frostsprenging (skjelden aktuelt på syklar), men også gøyale ting som mugg som kan sprenge materialet..
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
[Re: Karbon-aden]
16/11/2008 21:18
|
Karbon-aden
Fersking
|
Fersking
Vi har fikset ca 100 karbonrammer i år. Begynte for 3 år siden da jeg arvet en Giant med sprekk i overører. Vi har et verksted på Kongsberg, med alt av materialer, ovn, vakuum osv. Jobba med kompositter i mange år. Vi får inn de merkeligste skader av alle merker. Trek, Scott, Giant, Pinarelle, Storck, Swinn osv osv. Ser også hva som ligger under lakk og sparkel. Selv rammer til over 30.000 ser ut som et lappeteppe under, men vi ser også billige som er supre i oppbygningen.
Viktig forutsetning ved reparasjon er å fjerne alt skadet og bygge lagvis riktig ut fra sted og tykkelse. Vakuum, riktig fiber, riktig herdetemperatur i ovn er grunnforutsetningen.
Alle rammer vi har fått har vi klart å fikse. Den verste fikk vi inn sist uke. En som hadde kjørt inn i garasjen med sykkeln på taket. Sykkelen delt i tre .
Er det noe dere lurer på ang rep osv så fyr i vei :o)
Redigert av Karbon-aden; 16/11/2008 21:21.
|
|
|
16/11/2008 21:23
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
Ser også hva som ligger under lakk og sparkel. Selv rammer til over 30.000 ser ut som et lappeteppe under, men vi ser også billige som er supre i oppbygningen. utbrodering her hadde vært ønskelig :o)
|
|
|
[Re: heinrich]
17/11/2008 07:52
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Ser også hva som ligger under lakk og sparkel. Selv rammer til over 30.000 ser ut som et lappeteppe under, men vi ser også billige som er supre i oppbygningen. utbrodering her hadde vært ønskelig :o) Vil vi egentlig vite det? I dont think so!
|
|
|
[Re: jan erik]
17/11/2008 09:20
|
Karbon-aden
Fersking
|
Fersking
Lappeteppe var nok litt overdrevet(beklager), men i alle bransjer har man noen som tar snarveier. Det hele går på håndarbeid, for alle karbonrammer er håndlaget. Vi ser faktisk en positiv utvikling, og mtp kvalitet og håndtverk. Særlig eldre rammer er det mye grums, men dagens (av samme merke) har en helt annen kvalitet og MYE bedre håndarbeid. Ingen av rammen vi fikset i år har vært på grunn av dårlig jobb, men tror nok eldre rammer kunne hatt bedre egenskaper var budskapet
|
|
|
20/11/2008 13:54
|
Karbon-aden
Fersking
|
Fersking
Tenkte jeg skulle si litt om hvordan man fikser karbonskader og forutsetninger vi tar. Forutsetningen er å danne hel ved med samme materialegenskaper som det originale. Skriver punktvis: *All skadet materiell må fjernes! Om ikke kan sprekken vokse under ”plasteret” *Man må bruke pre preg og ikke våtlaminat. Pre preg er ferdig impregnert materialer som har høyere egenskaper enn et våt laminering (tørr fiber man selv setter inn med epoxy). Våt laminering kan man ikke bygge de samme materialegenskapene som før, fordi man kan ikke legge samme antall lag og retninger. Det kan man med pre preg da dette kan legges lagvis i rett fiberretning, samt at materialegenskapen er mye høyere for pre preg enn våt laminering *Vakuum og herding i høy temperatur Vi ser at de lette ramene bruker høy modulfiber og er svært gjennomtenkte ut fra egenskaper. Brudd og feilreperasjon vil forstyrre balansen Mvh Per Olve 95945656 http://www.treningsmagasinet.no/wip4/komposittredningen/d.epl?id=239404
|
|
|
21/11/2008 11:00
|
Karbon-aden
Fersking
|
Fersking
Tenkte jeg skulle si litt om hvordan man fikser karbonskader og forutsetninger vi tar. Forutsetningen er å danne hel ved med samme materialegenskaper som det originale. Skriver punktvis: *Alt skadet materiell må fjernes! Om ikke kan sprekken vokse under ”plasteret” *Man må bruke pre preg og ikke våtlaminat. Pre preg er ferdig impregnert materialer som har høyere egenskaper enn et våt laminering (tørr fiber man selv setter inn med epoxy). Våt laminering kan man ikke bygge de samme materialegenskapene som før, fordi man kan ikke legge samme antall lag og retninger. Det kan man med pre preg da dette kan legges lagvis i rett fiberretning, samt at materialegenskapen er mye høyere for pre preg enn våt laminering *Vakuum og herding i høy temperatur Vi ser at de lette ramene bruker høy modulfiber og er svært gjennomtenkte ut fra egenskaper. Brudd og feilreperasjon vil forstyrre balansen Mvh Per Olve 95945656 http://www.treningsmagasinet.no/wip4/komposittredningen/d.epl?id=239404
|
|
|
[Re: Ole]
15/02/2009 17:16
|
Hagegnom
Fersking
|
Fersking
Dette her er jo ikke garanti, men en krasj-skade, så butikken plikter ikke å gi noe nytt. Men importøren kan jo godt være grei å gi en crash replacment-pris, som de sikkert også får fra produsenten.
Det har vært nevnt før her på forumet, men lette karbonrammer egner seg bedre til ritt enn til moro på sti, nettopp pga av faren for steinskader.
Ole. Jeg har selv over ti år bak meg i butikk. Hadde Krok prøvd seg på meg med de samme uttalelsene han har kommet med på forumet her ville jeg sagt klart ifra at dette er ikke på noen som helst måte en reklamasjon. En Scott Scale er lagd som en lettvekts XC sykkel og konkurranse utstyr. Og konkurranse utstyr er på ingen måte dekket av garanti. Bare se på Motocross sykler. De blir solgt uten garanti. Men det følger med en utmerket service manual. Vi som syklister er bortskjemte med henhold til garantier O.L. Jeg ville selvfølgelig gitt en god pris på ny ramme. Men ikke f... om han hadde fått en ny en. Hadde Krok sine synspunkter vært gjeldende når det gjelder garanti hadde jeg kjørt gratis på sykkel. Et DH dekk må da holde i mer enn en helg i Åre uten og bli utslitt. Og hva med bremseklosser og sykkelslanger. Alle dere som mener at Krok har et legitimt krav om reklamasjon burde lese garantivillkårene NØYE. Superlett utstyr har vekt og bruksbegrensninger, og det er ikke uten grunn. Scott er en utmerket produsent som leverer meget bra sykler med tanke på hva man betaler. Scott Scale sykkelen er dessuten designet av Peter Denk som har en merittliste innen sykkeldesign som det står respekt av. Til alle lesere av denne tråden. Vennligst ikke misbruk garantien, det går bare utover alle andre.
Adeptus Mechanicus
|
|
|
[Re: Hagegnom]
15/02/2009 18:01
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hvilke uttalelser er det du reagerer på? Det første han skrev var jo at han på egen regning leverte ramma til reparasjon på på Eian Fritid. Videre skrev han Butikken hadde ingen garanti på slikt og det kan jeg jo ha en viss forståelse for. Du tillegger en uheldig syklist veldig mange meninger han ikke har gitt uttrykk for selv. Du sier også at konkurranse utstyr er på ingen måte dekket av garanti . Kan du være så snill å fortelle meg hvor i norsk forbrukerlov dette står. Eller har du utarbeidet praksisen selv i løpet av dine ti år i butikk? Vi som syklister er bortskjemte med henhold til garantier O.L Det er faktisk beskyttelsen forbrukerkjøpsloven gir oss ved uventede problemer vi betaler for om vi velger å handle til høy pris i den lokale butikken og ikke billigere på nettet fra utlandet. LarsB
Redigert av larsb; 15/02/2009 18:01.
|
|
|
15/02/2009 21:22
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Jeg har selv over ti år bak meg i butikk. Hadde Krok prøvd seg på meg med de samme uttalelsene han har kommet med på forumet her ville jeg sagt klart ifra at dette er ikke på noen som helst måte en reklamasjon. En Scott Scale er lagd som en lettvekts XC sykkel og konkurranse utstyr. Og konkurranse utstyr er på ingen måte dekket av garanti. Bare se på Motocross sykler. De blir solgt uten garanti. Men det følger med en utmerket service manual. Vi som syklister er bortskjemte med henhold til garantier O.L. Jeg ville selvfølgelig gitt en god pris på ny ramme. Men ikke f... om han hadde fått en ny en. Hadde Krok sine synspunkter vært gjeldende når det gjelder garanti hadde jeg kjørt gratis på sykkel. Et DH dekk må da holde i mer enn en helg i Åre uten og bli utslitt. Og hva med bremseklosser og sykkelslanger. Alle dere som mener at Krok har et legitimt krav om reklamasjon burde lese garantivillkårene NØYE. Superlett utstyr har vekt og bruksbegrensninger, og det er ikke uten grunn. Scott er en utmerket produsent som leverer meget bra sykler med tanke på hva man betaler. Scott Scale sykkelen er dessuten designet av Peter Denk som har en merittliste innen sykkeldesign som det står respekt av. Til alle lesere av denne tråden. Vennligst ikke misbruk garantien, det går bare utover alle andre.
Han har tydeligvis gått på kjøpslovkurs hos HSH... Enig med du larsb, jeg er DRIT lei butikkansatte sin subjektive tolkning av forbrukerloven. Dersom et produkt forventes å holde under 2 år(5år for sykkel?) eller ikke tåler den bruken "folk flest" oppfatter den skal tåle/normal slitasje skal dette opplyses om EKSPLISITT av selger, noe som aldri har skjedd med de produktene jeg har reklamert på. T (som også har vært i "bransjen" et par-tre år)
|
|
|
15/02/2009 21:24
|
freeair
Ringrev
|
Ringrev
Til alle lesere av denne tråden. Vennligst ikke misbruk garantien, det går bare utover alle andre.
Hæ? Det går da vel ikke an å misbruke en garanti? Med mindre man regelrett lyver om skademekanismen selvsagt. Uansett er jo garanti noe leverandør/produsent avgjør, ikke kjøper. Stå på krava sier nå jeg... PS: hvorfor ble denne tråden plutselig aktuell igjen?
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
15/02/2009 22:30
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1.Garanti er noe produsent ofte gir på ett produkt(helt frivillig for produsent). 2. Kjøpsloven derimot har ingen verdens ting å gjøre med garantien.Mange som blander disse 2 tingene sammen i en lapskaus av rot og tull. SKJÆRPINGS.  "Reklamasjon" på noe som kommer med garanti er helt opp til produsenten, så lenge man sier som sant er kan det jo ikke bli misbruk.. Hvem som har designet en ting er for meg ganske likegyldig, funker det ikke til den bruken det er ment til!(=søppel) En bremsekloss vs sykkelramme blir som å sammeligne egg og bacon!(er litt sulten nå-går nå inni i sette på komfyrn [u]å steke meg egg, bacon å koke kakao modus[/u]) Er du i tvil, kontakt produsenten! Litt på siden,men likhetstrekk: Opplevde å knekke en fiskestang(karbonade det også) ved vanlig bruk.. Sendte mail med bilde av skaden til produsent, og fikk ny gratis i posten. De vurderte det som en garantisak.
|
|
|
[Re: SimonS]
16/02/2009 08:24
|
Tungebein
Entusiast
|
Entusiast
Mener du virkelig kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven?
Allerede under paragraf 1 i forbrukjerkjøpsloven kommer ett interessant spørsmål.
Hvis produktet blir brukt innen næringens virksomhet gjelder ikke forbrukerkjøpsloven. Dette gjelder da hvis sykkelen ikke eies av privat personer men av bedrifter organisasjoner ol. Også hvis sykkelen blir brukt i næringens virksomhet som f.eks sykkelbud, sykkelpoliti, sykkelritt??? etc.
Jeg vet ikke svaret her, men det er mulig andre gjør det. Sjelden/aldri et tema, men bare prøver å sette det på spissen.
|
|
|
16/02/2009 12:32
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Som nevnt over er garanti og reklamasjon to vidt forskjellige ting: Reklamasjon er en lovfestet rett som ikke kan fravikes innen forbrukerkjøp. Garanti er derimot noe produsenter etc gir "frivillig". Fellesnevneren er selvsagt at de ofte griper inn på samme område. Garanti gir og ofte flere/sterke rettigheter enn reklamasjon, eks livstidsgaranti etc.
Hagenom skriver over her at feks Scott Scale er laget som en racing/konkurranse sykkel hvor det ikke gjelder noen garanti. Hvis dette er tilfelle vil dette gå på selgers opplysningsplikt å opplyse om dette. Er det egenskaper ved en vare som avviker fra "normal bruk" må selvsagt selger opplyse om dette, hvis ikke har forbruker reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. Hvis jeg hadde kjøpt en Scott Scale i butikk til ørtiførtitusen som hadde røket under mine 0,1 tonn ved "vanlig" sykling fordi jeg var for tung etc ville dette helt klart vært en reklamasjonssak etter forbrukerkjøpsloven hvis selger feks ikke hadde opplyst om en evt vektbregrensning ved ramme/hjul.
Problemet er jo at veldig mange (skummel generalisering) som står i butikk ikke har kunnskap/mangelfull kunnskap om kjøpsrett.
|
|
|
[Re: larsb]
16/02/2009 14:32
|
krok
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvilke uttalelser er det du reagerer på? Det første han skrev var jo at han på egen regning leverte ramma til reparasjon på på Eian Fritid. Videre skrev han Butikken hadde ingen garanti på slikt og det kan jeg jo ha en viss forståelse for. Du tillegger en uheldig syklist veldig mange meninger han ikke har gitt uttrykk for selv. Dette lurer jeg på også. Jeg har aldri krevd ny ramme av hverken forhandler eller importør (Som faktisk den gangen ville hjelpe meg med en god deal på en ny ramme om jeg ønsket dette). Men ettersom jeg fikk repartert rammen så får den duge noen sesonger til. Jeg har heller ikke kommet viftende med referanser til kjøpslov eller andre ting. Når jeg skal kjøpe ny sykkel/ramme er det mye som taler for at jeg nok velger samme merke, kanskje til og med samme butikk om det passer seg sånn. Jeg vet også hva jeg kan gjøre om ting går i stykker. Hele poenget med posten min var og informere og dele min dyrkjøpte erfaring til andre som kanskje havner i samme situasjon. Ser ikke helt hvor du vil hen med innlegget ditt eller hvorfor du ser ut til å være ute etter meg? Hvilken butikk er det du jobber i foresten?
|
|
|
16/02/2009 14:39
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Hvilken butikk er det du jobber i foresten? Ja, det er nok flere her som ønsker å vite hvilken butikk man skal, eller kanskje ikke skal velge neste gang. Vi venter i spenning...
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
[Re: kjasmas]
16/02/2009 14:55
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hagenom skriver over her at feks Scott Scale er laget som en racing/konkurranse sykkel hvor det ikke gjelder noen garanti. Hvis dette er tilfelle vil dette gå på selgers opplysningsplikt å opplyse om dette. Tror ikke selger har opplysningsplikt dersom det ikke følger en garanti med varen. En garanti blir ofte brukt som et ekstra argument for å kjøpe nettopp den aktuelle varen, men selger har etter min mening ingen plikt å opplyse om at det IKKE gis noen garanti. Alt man kjøper i butikk, som privatperson, omfattes av forbrukerkjøpsloven, med de bestemmelser man har med hensyn til reklamasjonsrett som står der.
|
|
|
|
|