Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sliter med vond rygg

Sliter med vond rygg #614220 25/09/2008 06:05
Geir Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Etter oppussing av bad i sommer sa ryggen min ifra og delvis låste seg helt nederst ved korsryggen. Har siden slutten av juli gått til kiropraktor og nå den siste måneden fysioterapeut, for å få alt på plass igjen. Meldingene jeg får er at dette kun er lokalt og at det ikke skal være noe fare for langvarige problemer. Skal bli 100% igjen.

Har hele tiden merket fremgang og den siste måneden har jeg følt meg fin. Men de siste dagene har jeg fått smerten litt tilbake igjen. Utrolig irriterende og noe merkelig.

Er det noen som har noen treningstips i forhold til vond rygg? Bruker en sånn stor ball hjemme som jeg gjør noen øvelser på. I tillegg løper/går jeg en del i marka. Men når smerten er som nå må jeg drøye syklingen litt (utrolig kjedelig!).

Alle tips tas imot med takk.

Geir
Re: Sliter med vond rygg [Re: Geir] #614456 25/09/2008 12:15
G
geronimo Offline
Entusiast
Entusiast
G
Jeg har også slitt med vond rygg. Det har kommet av en skjev skive ned mot korsryggen. Det er viktig med god støttemuskulatur rundt ryggraden. Sit ups og lette ryggøvelser der du ikke bruker vekter er alltid bra.

Re: Sliter med vond rygg [Re: geronimo] #614793 26/09/2008 07:13
F
fefelvis Offline
Fersking
Fersking
F
hei vil ikke anbefale å løpe det gir mer belastning enn nødvendig . gå tur i ulent terreng styrker rygg musklaturen ,har selv slitt med to prolapser i 5 år nå , så har du selvsagt den gode gammle sit ups som alltid virker .

Re: Sliter med vond rygg [Re: fefelvis] #614825 26/09/2008 08:30
A
AsbjornS Offline
Fersking
Fersking
A
Jeg har hatt ryggtrøbbel i varierende grad i mange år. Jeg tror det kommer mye av syklingen pga ensidig belastning og statisk arbeid og sikkert av å sitte og henge mye forran PC'en. Men sykling er så gøy at jeg har fortsatt med det ICON_SMILE. Ved å holde trykket med sykling/spinning gjennom vinteren har jeg til en viss grad unngått problemer ved oppstart om våren, som jeg har hatt før.

For meg hjelper generell beveglese, dvs. gå, løpe og å tøye ut/ ryggøvelser. Man må være forsiktig i akutte faser. Særlig øvelser for å tøye setemuskulaturen og musklene på baksiden av lårene, disse blir korte av syklig har jeg hørt, har hjulpet hos meg mot låsninger/smerter i korsryggområdet. Drev tidligere med karate - der det er mye tøyng og variert beveglese. Følte at det hjalp mot ryggproblemene.

AsbjørnS

AsbjornS
Re: Sliter med vond rygg [Re: AsbjornS] #614863 26/09/2008 09:42
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: AsbjornS
Særlig øvelser for å tøye setemuskulaturen og musklene på baksiden av lårene, disse blir korte av syklig har jeg hørt, har hjulpet hos meg mot låsninger/smerter i korsryggområdet.

Bare en korreksjon: muskler blir ikke kortere om man ikke tøyer, de blir mindre fleksible.

Og jeg kan skrive under på at tøying av sete, baksiden av låret og også musklatur rundt hoftene hjelper mot (endel) korsryggplager.

Moderator  support