Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Hvordan lære noen Norsk?

Re: Hvordan lære noen Norsk? [Re: enrima] #616034 29/09/2008 12:41
FrankS Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: enrima

Herregud, jeg husker at på Stranda på den tida var det umulig å finne en mango, eller vanlig ris som ikke var Uncle Ben.

På den annen side er de skikkelig gode på Grandiosa der pizza

--frank

Re: Hvordan lære noen Norsk? [Re: Ane] #616043 29/09/2008 12:57
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Sitat: Ane
Hvorfor er det så merkelig at han ikke har lært norsk fra dag 1? Han må først lære seg bokmål før jeg begynner å snakke stavangersk.

Eg ville ikkje vore så skråsikker på det. Då eg gjekk på folkehøgskule var det ein del utenlandske elevar der òg.
Mange av dei syntest det var mykje lettare å forstå oss som hadde vestlandsdialekt, enn bokmål, som dei hadde opplæring i.
Dei syntes då at blandt uttale av ord låg mykje nærare det dei var vande med, på engelsk, nederlandsk og tysk.

Det er sjølvsagt forskjell om du snakke ein "pen Egenesdialekt" eller om du snakke som om du kjem frå Nærbø (då er det jo mange nordmenn som ikkje forstår deg ein gong...)
Men eg ser i utgangspunktet ingen grunn til at litt siddisdialekt ikkje skal fungera.

Andreas Tveit
Re: Hvordan lære noen Norsk? [Re: Ane] #616045 29/09/2008 13:17
jrm Offline
Hmh...jaja hver med sin mening..glemte å si at det er 8 måneder han har vært her.

Jeg har selv brukt "her på berget" (arbeidsbok, tekstbok og CD) i tillegg finnes det en del oppgaver tilgjengelige på nett:
http://herpaberget.cappelen.no/

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Hvordan lære noen Norsk? [Re: schnappi] #616564 30/09/2008 13:01
Ane Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: schnappi
Hmh...jaja hver med sin mening..glemte å si at det er 8 måneder han har vært her.

Da må jeg si "unnskyld" for kommentaren min om latskapen. Jeg tolket det opprinnelige innlegget dithen at dere har snakket engelsk 8 år i Norge, og han ikke har lært seg språket på 8 *år*. Lykke til med opplæringen (uansett metode :)).

Hehe ikke noe problem. jeg var vel heller den som ikke forklarte situasjonen riktig. Det går fremover, jeg snakker mer og mer norsk til ham og han skjønner mer enn jeg ante.

I don't see no blood, I don't see no broken bones....keep ridin'!!

http://www.avaloncycles.com/

Ananator.
Re: Hvordan lære noen Norsk? [Re: Laxeluz] #616570 30/09/2008 13:04
Ane Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Laxeluz
Hvorfor er det så merkelig at han ikke har lært norsk fra dag 1? Han må først lære seg bokmål før jeg begynner å snakke stavangersk.

Eg ville ikkje vore så skråsikker på det. Då eg gjekk på folkehøgskule var det ein del utenlandske elevar der òg.
Mange av dei syntest det var mykje lettare å forstå oss som hadde vestlandsdialekt, enn bokmål, som dei hadde opplæring i.
Dei syntes då at blandt uttale av ord låg mykje nærare det dei var vande med, på engelsk, nederlandsk og tysk.

Det er sjølvsagt forskjell om du snakke ein "pen Egenesdialekt" eller om du snakke som om du kjem frå Nærbø (då er det jo mange nordmenn som ikkje forstår deg ein gong...)
Men eg ser i utgangspunktet ingen grunn til at litt siddisdialekt ikkje skal fungera.

Når han sier at skarre R'en er vanskelig å uttale, velger jeg å legge godviljen til å snakke bokmål med rulle R. Det er vel også smak og behag, jeg skjønner at de fra nederland kan syns at det er enklere med vestlands dialekten. For engelske som da skal lære seg stavangers blir det den legendariske tjukke R'en. ICON_LAUGH

Ananator.
Re: Hvordan lære noen Norsk? [Re: jrm] #616571 30/09/2008 13:07
Ane Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: jrm

Jeg har selv brukt "her på berget" (arbeidsbok, tekstbok og CD) i tillegg finnes det en del oppgaver tilgjengelige på nett:
http://herpaberget.cappelen.no/

Hvordan lærte du deg verb (regelmessige og uregelmessige) og bøyningen av de, og hvordan lærte du deg grammatikken?

Ananator.
Re: Hvordan lære noen Norsk? [Re: Ane] #616575 30/09/2008 13:09
gare Offline
More than words
More than words
Du gidd`isje å hørra, sjerpa deg og ler deg nårsk, sanntvel?
passa deg, elles fyge du ICON_WINK

Tipper han roer seg og lærer seg norsk superfort etter den salven!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hvordan lære noen Norsk? [Re: gare] #616580 30/09/2008 13:14
Ane Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: gare
Du gidd`isje å hørra, sjerpa deg og ler deg nårsk, sanntvel?
passa deg, elles fyge du ICON_WINK

Tipper han roer seg og lærer seg norsk superfort etter den salven!

ICON_LAUGH ICON_LAUGH
kjeften fyge 'ru! Feila reg tror ru'shje at eg sko ønska at han konne stavangårsk. Nei eg tror eg må ta det litt tålikt fysste....jaja kan sjynna me ska ler an norsk vettdu.

Ananator.
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå