Den ble knallfin LarsB, og jeg er helt enig i at fargene ble dempet litt av delene. Hmmmmm, kanskje det er på tide å slakte donorsykkelen og sette deler på nyramma??
Sitat: Don
Gratulerer. For en usansynlig rålekker sykkel. "Vil også ha" begjæret verker ut i hver minste pore.
Hei, vi er jo "enige" om at du skal ha en NOS Daccordi!!(?)!
Den ble knallfin LarsB, og jeg er helt enig i at fargene ble dempet litt av delene. Hmmmmm, kanskje det er på tide å slakte donorsykkelen og sette deler på nyramma??
Sitat: Don
Gratulerer. For en usansynlig rålekker sykkel. "Vil også ha" begjæret verker ut i hver minste pore.
Hei, vi er jo "enige" om at du skal ha en NOS Daccordi!!(?)!
Selvfølgelig den er jo avgjort. Konene våre er også flotte, men det vil selvfølgelig ikke si at det ikke er andre som også tar seg fordelaktig ut.
Til glede for Erling, og litt for meg selv presenterer jeg Colnagoen i litt gråere omgivelser også:
Det er bedre ute enn foran fantasyavdelingen i bokhylla, jeg innrømmer gjerne det.
Jeg har vært ute på en shakedownrunde i dag og alt fungerte bra. Den er bitte litt lengre enn Looken, og til våren kan jeg lure på en kortere stem enn den som sitter på. Er det noen som har en lekker racerstem i 31,8 på 120 mm kan de sende meg en PM.
Kjøreegenskapene etter bare tre kvarter: Det første som slår meg er "fast". Den formidler tydelig hva som skjer under hjulene, klatrer bra på tunge gir og stående. Jeg har vært på Grefsenåsen Det gikk opp på 30 bak racerpers uten at jeg følte at jeg ga alt i dag. Jeg presset ikke noe nedover i regnvær med ny sykkel, våt asfalt og litt blader her og der gjør at jeg tar det roligere.
Mere om kjøreegenskapene får jeg komme tilbake til når jeg finner ut av det.
Skubisan, Det er 25 mm Continental GP3000 som sitter på.
Enda ein flott og funksjonell sykkel frå LarsB. Ei god, gammal sikleramme, til og med. Til lykke!
Blandings er den nye purismen. (Sjølv har eg ein nesten ferdigmontert Blue der eg også er såpass dristig at eg blandar Shimano og Campa. Funksjon kjem i første rekke, sjølvsagt, men fint er det også. Kan henda blir det bilde om eg får lånt eit kamera.)
fortell mer til en amatør om COLNAGO som "merke"/ historikk/ bravader etc - noe dere snobber ser ut til å hegne om
Ikkje spør meg om sykkelhistorie; eg veit berre at dette er ei gammal klassikarramme som eg sjølv sikla på for ein del år sidan. Dessutan veit eg at trådstartaren er ein entusiast som har sansen for å byggja pene og funksjonelle syklar.
At trådstarter er entusiast er det ingen tvil om - han er tydeligvis også en dytig herremann. MEn der er jeg som har "entusiast" i "avatarbildet". Vi venter i spenning på LarsB. Og la det være sagt --- kjempefin sykkel!
fortell mer til en amatør om COLNAGO som "merke"/ historikk/ bravader etc - noe dere snobber ser ut til å hegne om
I følge propagandaen som står i '09-utgaven av katalogen* deres var Ernesto Colnago en enkel bondesønn som starta i lære som smed i tenåra før han fikk seg jobb i en av omegnens sykkelfabrikker. Etter en arbeidsulykke begynte han å jobbe som underleverandør hjemmefra med å bygge hjul (noe han visstnok hadde talent for - både å bygge og å gjøre butikk som underleverandør) Deretter begynte å han å sykle litt selv og etterhvert starta han sykkelfabrikk selv. Blant de største bragdene er vel Eddy Merckx' timesrekord fra Mexico i 1972 (49.431 km - står på seterøret på Merckx'en min ) på en Colnago banesykkel som veide 5,5 kg (i stål selvsagt, men med god hjelp av herrene Black og Decker). Les mer om timesrekorden her. Ellers har de jo sponsa Rabobank i en årrekke, og nå i det siste også Tinkoff, CSF-Navigare, Landbouwkrediet og Milram.
*) Dette er forøvrig en skikkelig "coffee table-book"-variant av en katalog. Den er på borti 60-70 sider i "storformat" med glansa, tungt papir, fancy bilder av alle modellene og tekst på både italiensk og engelsk + en lang seksjon med både Colnago-historie og skrytebilder av div. fintfolk han har gitt bort sykler til. Jeg har helt slutta å undre meg over hvordan de klarer å lage såpass dyre sykkelrammer
Dette var rett og slett "rätt stuk". Helt i min smak med konseptet "retromoderne" - kombinasjonen av det beste fra de siste 3-4 tiår. Nostalgisk der det er tilrådelig, og samtidig herlig historieløst når det fører til bedre ytelse. (Jeg var veldig redd for at den FC-R700-kranken skulle bli helt kræsj, men den forsvant bare inn i sykkelen.)
fortell mer til en amatør om COLNAGO som "merke"/ historikk/ bravader etc - noe dere snobber ser ut til å hegne om
Kortversjonen er at Ernesto Colnago, mannen bak den fargeglade underskriften på bildet over har vært i bransjen siden han var 13 år i 1946. Etter at han startet Colnago har over 100 lag vunnet over 7500 profesjonelle seiere på Colnago. Colnago har alltid vært i forkanten av utviklingen og lagde bla verdens letteste sykkel på 5,6 kilo i 1972. Denne var ikke bare til å vise fram heller, Eddy Merckx satte timesrekord på bane med den. Colnago har også samarbeidet tett med Ferrari om utvikling av karbonfibersykler. De lanserte bla. en helstøpt karbonfibermodell i 1989. De var også den første ISO 9001 sertifiserte sykkelprodusenten.
På andre områder har de vært usedvanlig sta. Det er først i år Colnago har kommet med integrerte styrelagre, og de var blant de siste til å gå fra 1" standarden.
Forgjengeren til min Master X-Light, Master så dagens lys i 1983, så ble den Master Light, så Master-X Light. Modellen ble fjernet fra produktlinjen et eller to år og etter press fra publikum tatt inn igjen i 2005 (litt usikker på årene her).
Så min nye racer er en del av en linje som strekker seg tilbake i sykkelhistorien, samtidig som merket også har stått for innovasjon gjennom hele historien. Det er hyggeligere å tenke på enn at den er laget av en anonym taiwaneser på en kjempefabrikk.
Dette gjør selvsagt ikke at jeg sykler noe fortere enn om jeg hadde hatt en Nakamura, det bare er litt hyggeligere underveis
Dette gjør selvsagt ikke at jeg sykler noe fortere enn om jeg hadde hatt en Nakamura, det bare er litt hyggeligere underveis
LarsB
Forøvrig er det ikke bare hyggeligere for dere som sykler Colnago selv. Det setter også en ekstra spiss på turen for oss andre, dette å få kikke på disse smykkene av noen maskiner.
Det henger en på sportlageret som sikkert passer deg. Sjefen i deleavdelingen mente riktignok at han ville ha denne selv, men en villig kjøper kan sikkert forandre på det. Om du er seriøs så kan Pete fortelle deg alt om størrelsen.
Nydelig sykkel Larsb. På DDD09 så jeg Dan's Colnago live. Det var så fint at jeg kjente at tårene presset seg på. Grappa'n fikk svi når jeg kom hjem og satte meg i tenkestolen. Så kommer du her med ennda en ! Hvordan skal man klare vinteren uten innkjøp nå? Går ikke - sier jeg ! Går ikke....
"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter http://sykkel.hasle-loren.no/