Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 13 1 2 4 5 6 7 8 12 13

Lupine Tesla!

Re: Lupine Tesla! [Re: Sparksykkel] #639244 15/11/2008 00:41
trippeh Offline
Entusiast
Entusiast

Jeg og. De sendte i en fei, kom i dag faktisk, men det var ikke takket være UPS...

Jævlene hadde lastet pakka mi på bil 08:30, og sa den skulle komme samme dagen - men de "rakk ikke", så etter å ha venta hele dagen og utsatt andre jævlig viktige ting måtte jeg til syvende og sist hente den sjæl i Oslo. Ikke snakk om at man kan vente over helga! Det GÅR JO BARE IKKE.

Endte opp på 3800,- ink moms - uten hodebånd.. Og nå kjører jaggu meg Oslo Sportslager tilbud på tesla med hodebånd til 3900,- Grrr!

Re: Lupine Tesla! [Re: trippeh] #639247 15/11/2008 01:47
ventle Online
Besatt
Besatt
Sportsbua i Trondheim fikk inn i dag, og har angivelig (ifølge botholfsen som eneste i Norge) flere på lager Sitter her med min nyervervelse som jeg måtte gi 3999,- norwegian kroner for.

mvh Helge
Re: Lupine Tesla! [Re: trippeh] #639253 15/11/2008 07:34
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: trippeh

Jeg og. De sendte i en fei, kom i dag faktisk, men det var ikke takket være UPS...

Jævlene hadde lastet pakka mi på bil 08:30, og sa den skulle komme samme dagen - men de "rakk ikke", så etter å ha venta hele dagen og utsatt andre jævlig viktige ting måtte jeg til syvende og sist hente den sjæl i Oslo. Ikke snakk om at man kan vente over helga! Det GÅR JO BARE IKKE.

Endte opp på 3800,- ink moms - uten hodebånd.. Og nå kjører jaggu meg Oslo Sportslager tilbud på tesla med hodebånd til 3900,- Grrr!

Sikkert noen syklister som gjerne bytter hodebånd(tesla x) mot hjelmfeste (tesla 4)

Redigert av Sparksykkel; 15/11/2008 07:38.
Re: Lupine Tesla! [Re: Sparksykkel] #639257 15/11/2008 08:14
S
sportsfreak Offline
Fersking
Fersking
S
Hva med garanti når man bestiller fra utlandet?

Vil man ikke da måtte forholde seg til produsentens garanti på kanskje bare 1 eller 2 år?

Kjøper man i Norge får man jo forbrukerkjøpsloven i ryggen og kan kreve opp til 5 års reklamasjon på produktet...

Eller?

Re: Lupine Tesla! [Re: sportsfreak] #639315 15/11/2008 11:43
ventle Online
Besatt
Besatt
stemmer det sportsfreak. I tillegg må du antageligvis sende varen til utlandet for garantireparasjoner, og mange produsenter krever da at du dekker frakten selv. Med dagens svake kronekurs er det ikke mange ting man sparer mye på å kjøpe fra utlandet i det lange løp

mvh Helge
Re: Lupine Tesla! [Re: sportsfreak] #639324 15/11/2008 12:30
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
Det er helt klart ulempen, men der og da når ingen klarer å levere, er det likevel greit å ha muligheten til å bestille fra utlandet. Nå pleier jo ting stort sett å fungere tilfredstillende.
Men for å spare penger, er det tull å importere selv. Det er jeg helt enig i!

Re: Lupine Tesla! [Re: Sparksykkel] #639558 16/11/2008 08:27
Super V Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Den norske importøren er vel ansvarlig for produktet, uansett hvor det er kjøpt tror jeg. Det var en lignende diskusjon i vår angående deler på sykler kjøpt fra utlandet. Tror det gjaldt Fox og hvorvidt den norske importøren av Fox hadde plikt til å håndtere reklamasjoner.

En annen ting er dersom produktet ikke har en norsk importør.

Marcus

"Just don't ever wear armwarmers with a sleeveless jersey. That's just wrong." BSNYC
Re: Lupine Tesla! [Re: Super V] #639559 16/11/2008 08:45
S
sportsfreak Offline
Fersking
Fersking
S
plikt til å ta reklamasjon ja - men har importøren plikt til å gi deg noe mer enn den internasjonale garantien? Som ofte bare er ett år....

Stor forskjell på 5 år og 1 år...

Re: Lupine Tesla! [Re: sportsfreak] #639573 16/11/2008 09:47
ventle Online
Besatt
Besatt
Forbrukerkjøpsloven gjelder kun mellom næringsdrivende selger og privat kjøper, og har dermed ingen innvirkning for en eventuell tredjepart, i dette tilfelle importøren.

I denne diskusjonen fra i vår, ble det nevnt hvilken lovtekst som fastslår importørens plikt til å påta seg garantiansvar for varer han selv ikke har solgt? Det hørtes på meg merkelig ut, men om det finnes en lovtekst som fastslår det skal jeg gå med på det...

mvh Helge
Re: Lupine Tesla! [Re: ventle] #640005 17/11/2008 08:32
Super V Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: ventle
Forbrukerkjøpsloven gjelder kun mellom næringsdrivende selger og privat kjøper, og har dermed ingen innvirkning for en eventuell tredjepart, i dette tilfelle importøren.

I denne diskusjonen fra i vår, ble det nevnt hvilken lovtekst som fastslår importørens plikt til å påta seg garantiansvar for varer han selv ikke har solgt? Det hørtes på meg merkelig ut, men om det finnes en lovtekst som fastslår det skal jeg gå med på det...

Nå ble jeg usikker. Det er ganske lenge siden jeg sist leste forbrukerkjøpsloven. Var av den oppfatning at kjøper har rett til å forholde seg til selger, men kan velge å gå direkte til produsent. Dvs. at så lenge produsenten har "valgt" å selge sine varer i Norge (gjennom å være reprentert ved en importør) er det norske garatiregler som gjelder, uavhengig av om produktet faktisk er kjøpt i Norge eller ikke.

Det er godt mulig jeg tar feil her. Kanskje noen kan legge frem problemstillingen for forbrukerombudet?

Marcus

"Just don't ever wear armwarmers with a sleeveless jersey. That's just wrong." BSNYC
Re: Lupine Tesla! [Re: Super V] #640224 17/11/2008 15:02
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
Tenk deg at du selv importerer og selger et produkt for en utenlansk produsent. Du har salgsrettighetene her i landet, og tjener litt penger på dette.
naboen parallellimporterer samme produkt fra forhandler i utlandet, og du tjener faktisk ingen penger på dette.
Hvor interresant er det da å dekke kostnader naboen har hatt/fått pga. at han uheldigvis ødela sitt produkt?
Ingen påtar seg dette gratis, hvis man driver for å tjene penger.
<det er jo det som driver de fleste av oss.
Folk er visst av den oppfatning at andre skal ha ansvar for ens egne handlinger. Ta ansvar for egne handlinger sjæl!!
Norske forbrukere er blitt bortskjemt!!

Re: Lupine Tesla! [Re: Super V] #640286 17/11/2008 16:55
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
... og for den som måtte være interessert: http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

Re: Lupine Tesla! [Re: Super V] #640288 17/11/2008 16:56
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: Super V
Var av den oppfatning at kjøper har rett til å forholde seg til selger, men kan velge å gå direkte til produsent. Dvs. at så lenge produsenten har "valgt" å selge sine varer i Norge (gjennom å være reprentert ved en importør) er det norske garatiregler som gjelder, uavhengig av om produktet faktisk er kjøpt i Norge eller ikke.

Aha, du sikter nå til ett punkt i forbrukerkjøpsloven (eller var det kjøpsloven?) som fungerer omtrent som følger:

- den lokale forhandleren selger deg ett produkt, for eksempel en Lupine Tesla, av botholfsen.
- salget av Teslaen fra botholfsen til forhandler er fra næringsdrivende til næringsdrivende, og omfattes av kjøpsloven
- salget av Teslaen fra forhandler til deg er fra næringsdrivende til privat forbruker, og omfattes av forbrukerkjøpsloven.
- det oppstår en feil på Teslaen som omfattes av reklamasjonsretten nedfelt i forbrukerkjøpsloven. Du kontakter din forhandler som er lovpålagt å utbedre osv.
- dersom feilen også er dekket av kjøpsloven, kan forhandler stille krav til botholfsen om at botholfsen skal utbedre osv.
- hvis det siste punktet kommer til anvendelse, dvs at selger kan kreve mangelen dekket av ett tidligere ledd i salget, kunne du like gjerne ha gått direkte til botholfsen med ditt krav. Men forhandler kan ikke pålegge deg å gå til botholfsen på vegne av han, forhandler har plikt til å hjelpe hvis reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse.

La oss nå gå tilbake til det opprinnelige spørsmålet.
- du kjøper en Tesla fra utlandet. Samme feil oppstår med denne Teslaen.
- Botholfsen er nå ikke å anse som ett "tidligere ledd" iht. kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven, og har dermed ingen forpliktelser i forhold til dette salget.
- Det som imidlertid er riktig, er at den utenlandske forhandleren som har valgt å selge Teslaer til norske kunder etter reglene skal rette seg etter den norske forbrukerkjøpsloven. Jeg har imidlertid enda ikke hørt om noen som har fått gjennom ett slikt krav, antageligvis fordi det er for tid- og ressurskrevende å få straffeforfulgt ett utenlandsk foretak som ikke er registrert med filial i Norge. I praksis betyr det at du, som nevnt tidligere, ikke er dekt av reklamasjonsretten og andre fine paragrafer i den norske forbrukerkjøpsloven - kanskje verdens strengeste regler sett fra forhandlernes side.

Dette er i hvertfall det jeg har fått med meg om forbrukerrett fra jusfaget på høyskolen og utallige diskusjoner om dette temaet på forumet på hardware.no Enhver står dog fritt til å være uenig...

edit - se gjerne linken til sparksykkel, særlig kapittel 4 og 6

Redigert av ventle; 17/11/2008 16:58.

mvh Helge
Re: Lupine Tesla! [Re: ventle] #640299 17/11/2008 17:12
S
sportsfreak Offline
Fersking
Fersking
S
så... hvorfor kjøper da tydeligvis (mange) en dyr lykt fra utlandet - for å spare noen få hundrelapper?

Må vel kanskje være bedre å få den fra en norsk forhandler med fulle garantier og rettigheter?

Re: Lupine Tesla! [Re: sportsfreak] #640308 17/11/2008 17:23
ventle Online
Besatt
Besatt
Kanskje fordi det er litt trangt om tilgangen på lykter her i landet? De som bestiller til Sverige via Poste Restante sparer jo mer enn bare hundrelapper også, ettersom du slipper momsen da...

mvh Helge
Re: Lupine Tesla! [Re: ventle] #640331 17/11/2008 17:57
T
Trond Røsvik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Er jo faktisk bare å sende lykten til England om det skulle oppstå et problem...

Sender du den poste restante til Svinesund betaler så må du vel likevel ut med svensk moms?

Re: Lupine Tesla! [Re: Trond Røsvik] #640337 17/11/2008 18:09
S
sportsfreak Offline
Fersking
Fersking
S
jepp henter du den på svinesund (strømstad) må du betale svensk moms...

frakt til england er fort 200,- og england (utlandet) har jo ikke mer enn kanskje 2 års garanti

defekt lykt etter 3 år i norge = ny lykt.. I utlandet = kjøp deg en ny..

Om jeg forstår diskusjonen her rett.

MEN, er det flere tusen å spare på en lykt, så har man jo råd til en ny en da. men med de prisene jeg har sett her har jeg bare kunnet spare 3-400 kr.

Redigert av sportsfreak; 17/11/2008 18:09.
Re: Lupine Tesla! [Re: sportsfreak] #640404 17/11/2008 20:05
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
..men for å snake om det denne tråden egentlig handlet om..
Lupine Tesla er en kanon-lykt!! Var ute å prøvde naboen sin en tur i Trulsrunden nå nettopp, og jeg ble skikkelig positivt overrasket. Det er faktisk mere morro å sykle med lykt (tesla) på kvelden, enn å sykle i dagslys! Dette var noe helt annet enn forventet. 2 dager til min egen ankommer via UPS, og det blir 2 laaaange daaaaager.

Re: Lupine Tesla! [Re: Sparksykkel] #640411 17/11/2008 20:11
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: Sparksykkel
Det er faktisk mere morro å sykle med lykt (tesla) på kvelden, enn å sykle i dagslys!

Haha, så ille var det ikke hos meg, men jeg ser helt klart frem til en lang, mørk vinter med Tesla på hjelmen

Prøvde også Teslaen på en løpetur i går, og det fungerte svært bra. Jeg var i forkant nervøs for at batteripakken skulle bli ubehagelig, men den lå relativt anonymt i jakkelomma under hele turen.

Jeg merker dog at jeg kunne tenkt meg enda mer spredning av strølyset - selv om Teslaen helt klart er sterk på dette, kan det fortsatt bli enda bedre. Det er annonsert at det skal komme versjoner med 15 og 18 grader spredning mot den nåværende modellens 12 grader, og hvis man kan kjøpe 15 og 18 graders reflektorer løst vil jeg vurdere å prøve en av disse når de kommer.

mvh Helge
Re: Lupine Tesla! [Re: ventle] #640428 17/11/2008 20:32
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
Hmm! annonsert flere typer sier du! Dette ligger an til å bli dyrt for en stakkars syklist. Hvor er dette annonsert?

Har også lest om et par hjemmegjorte varianter med "tape" på glasset, men dette var på Betty , som har flere lysdioder og ikke reflektor. Det økte visst strølyset betraktelig.

Det som gjorde sykle-opplevelsen så stor, var at jeg ved hjelp av lykt i mørke, faktisk turte mere/syklet overraskende mange "kneiker" jeg i daglys har "kastet sveiva" på tidligere.
Nå skal det sies at undertegnede ikke er av de mest erfarne stisyklerne, men føler at det kommer seg.
Begynte for alvor tidlig i våres, å sykle sti, og ble skikkelig bitt.

Re: Lupine Tesla! [Re: Sparksykkel] #640445 17/11/2008 20:44
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Til Wilma kan du få kjøpt 18 grader wide lense, jeg tipper tilsvarende kommer til Tesla,
http://www.cyclesense.co.uk/products.php?plid=m25b0s377p5581

For egen del er jeg mer enn fornøyd med strølyset på min Wilma (15 grader). Eventuelle nye lysinvesteringer ville heller gått til ei lita hjelmlykt for å jevne ut skyggene og sikre enda bedre lys i tette og svingete stier.

Re: Lupine Tesla! [Re: Sparksykkel] #640447 17/11/2008 20:46
ventle Online
Besatt
Besatt
Hvor er dette annonsert?

Importøren selv sier det i denne tråden. Jeg ser nå at jeg har informert noe feil, riktig skal være at det vil komme versjoner med 18 og 24 grader spredning i tillegg til dagens 12.

Jeg tror ikke det blir så dyrt, om man kan kjøpe reflektorene løst. Jeg har åpnet lampehodet (for å tørke duggdråper som på mystisk vis hadde kommet inn bak glasset), og reflektoren er helt løs og kan byttes på under halvminuttet. Lupine selger i dag løse reflektorer til eldre modeller (halogenbaserte) med veiledende pris på 20-30 euro.

mvh Helge
Re: Lupine Tesla! [Re: ventle] #640468 17/11/2008 21:17
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har åpnet lampehodet (for å tørke duggdråper som på mystisk vis hadde kommet inn bak glasset), og reflektoren er helt løs og kan byttes på under halvminuttet.

Dette er visst helt normalt, og står beskrevet i instruksen. Jeg reagerte også på dette!

Re: Lupine Tesla! [Re: Sparksykkel] #640515 17/11/2008 22:56
trippeh Offline
Entusiast
Entusiast
..men for å snake om det denne tråden egentlig handlet om..
Lupine Tesla er en kanon-lykt!! Var ute å prøvde naboen sin en tur i Trulsrunden nå nettopp, og jeg ble skikkelig positivt overrasket. Det er faktisk mere morro å sykle med lykt (tesla) på kvelden, enn å sykle i dagslys! Dette var noe helt annet enn forventet.

Tiltredes. Selv om jeg bare har hatt muligheten til å teste den på grus har den rukket å imponere. Der går den jo supert til og med på lav/middels styrke. Derimot utenfor skogen tror jeg ikke den egner seg veldig. Så lenge møtende personer har line of sight til dioden er den ganske heftig blendende, selv om dem befinner seg utenfor hovedstrålen og lykta er på lav styrke.

..nå må jeg bare finne meg mer straum til herligheten. Ser http://www.open-light.de/ har litt mer kurante priser enn Lupine, men det er fortsatt litt stivt.. Tesla'en har vel elektronikken i lyshodet (minus standard li-ion protection board som befinner seg i pakka) så man kan vel i teorien bygge pakke selv om det kniper. Dreper det garantien kanskje? Hadde jo vært litt snedig med en kembo 8 cellers pakke, men tror det holder med en ekstra 4 cellers i sekken.. Det holder for lommeboka iallefall...

Re: Lupine Tesla! [Re: trippeh] #640524 17/11/2008 23:35
ventle Online
Besatt
Besatt
Er det egentlig noe elektronikk på selve batteripakken? Tok den ut av nylonfutteralet i går, og så ikke noe annet enn fire Li-Ion-celler holdt sammen med krympeplast, og ledningene tilsynelatende loddet rett på cellene...

mvh Helge
Re: Lupine Tesla! [Re: ventle] #640534 18/11/2008 00:27
trippeh Offline
Entusiast
Entusiast
Er det egentlig noe elektronikk på selve batteripakken? Tok den ut av nylonfutteralet i går, og så ikke noe annet enn fire Li-Ion-celler holdt sammen med krympeplast, og ledningene tilsynelatende loddet rett på cellene...

Burde være der, men pleier å ligge skvist under krympeplasten i ene enden hos andre produsenter. Det er ikke store greia, trengs knapt å synes gjennom krympeplasten. Oppgaven dens er basicly bare å kutte kretsen om noe er out of limits vedr spenninger og strøm, så ikke cellene går til helvete ved en kortslutning, dyputladning eller feilaktig opplading. Li-ion er litt skummelt med ubeskytta celler, nemlig!

Litt kjedelig om kåken brenner ned fordi et "husdyr" har gnaget litt på kabelen :-D

Re: Lupine Tesla! [Re: Ole] #640700 18/11/2008 11:17
A
alfchr Offline
Byggeplassleder
Byggeplassleder
A
Noen som har erfaring med Mila Zenith?

Re: Lupine Tesla! [Re: alfchr] #640704 18/11/2008 11:28
S
sportsfreak Offline
Fersking
Fersking
S
Topp lykt i følge de som jeg har sett har skrevet tester om den!

Lillebroren til Nova.

tror ikke den er sluppet i det norske markedet ennå, men du finner den her så snart den er tilgjengelig.

http://www.sport8.no/butikk/index.php?act=viewProd&productId=373

Jeg kjøpte nova lykta mi hos sport8, topp service og rask levering.

:-)

Re: Lupine Tesla! [Re: sportsfreak] #641182 19/11/2008 13:38
kula Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Min Tesla er i hus ! Inkl. frakt & fortolling (199,-) kostet den meg 3337,-. Den har nå brent på fullt i 4 timer & still going strong. Jeg ble imponert over hvor lite & lett batteriet er ! Tydelig at ting har skjedd siden jeg kjøpte lykt sist - i 2000, en NiteRider Digital Night Owl 15W; NiMH-batteripakka til den veier 3-4 ganger så mye. Den er forresten til salgs, hvis noen skulle være interessert.

Frem og tilbake er ikke langt. (Derrick Beach - A bird checker)
CC: Bike Harder
Re: Lupine Tesla! [Re: Sparksykkel] #641216 19/11/2008 15:37
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
Vedr. Tesla, fikk jeg i dag beskjed fra importør om ca. 14 nye dager å vente før lampe kan leveres.
Jeg har nå bestilt Tesla 4 (m/hjelmfeste)fra nettbutikk i England, og lampe blir levert på onsdag. Pris nkr.2643,- + tollgebyr + 25%mva.
Nå skinner snart sola her også!

Pussig... det var jo ingen gebyrer eller mva....kun 2643,- inkl. frakt.??
UPS sender vel ikke faktura i etterkant??
Hvis ikke, ble det jo billigere enn antatt.

Side 6 av 13 1 2 4 5 6 7 8 12 13

Moderator  support