Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Birkebeinerløpet - hvordan gikk det?

Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? #612029 20/09/2008 15:10
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Erfaringer fra Lillehammer i dag?

Selv fikk jeg smertelig erfare at spesifikk trening er rimelig greit for å kunne prestere. Kondisen har blitt bedre, men med 3-4 løpeturer siden i våres, ble dagen rimelig smertefull. Lå ett par små minutter bak merket etter ca 1 mil, men så ville ikke beina lenger, enkelt og greit. ALT gjorde vondt og jeg har aldri, aldri vært så glad for å se MÅL noen gang. 11 minutter bak makstiden i mål og en smertefull erfaring rikere. Neste år skal det løpes litt mer gitt ICON_SMILE

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: tommygutt] #612073 20/09/2008 18:12
petterberg Offline
Medlem
Medlem
Erfarte det samme. fikk hold allerede når jeg varmet opp. kjipt.
Rimelig stiv på baksiden av lårene etterhvert. 4 min bak merket.

Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: petterberg] #612138 20/09/2008 21:08
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Løp for første gang. 2.02, som er 10 min bak merket. Hadde ingen ambisjoner utover å gjennomføre løpet på en god måte. Er godt fornøyd med det. Sprang jevnt, lav puls, etterhvert tunge bein og de siste 3-4 km var harde. Ser likevel at jeg har avsluttet bra i forhold til mange som sprang på samme tid. Løp hele veien bortsett fra noen sekunder ved hver drikkestasjon. + at jeg tryna ganske saftig tidlig, fikk lårhøne, men tviler på at det hadde så mye å si.
Har også løpt lite i år, tror det er lurt med 1-2 turer i uken, også i sykkelsessongen hvis en har ambisjoner om å gjøre det veldig bra. Ellers tenkte jeg flere ganger underveis at denne traseen skulle jaggu sykkelrittet gått i, ok kanskje ikke med 16 000 på startstreken men.....

Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: Oddefa] #612186 21/09/2008 08:13
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Hmmm, minn meg på å knekke langrennskia slik at jeg aldri blir fristet til å prøve meg på noe trippel sammen med dere!

Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: Oddefa] #612204 21/09/2008 09:41
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Sitat: oddefa
Ellers tenkte jeg flere ganger underveis at denne traseen skulle jaggu sykkelrittet gått i, ok kanskje ikke med 16 000 på startstreken men.....

Jeg tenkte tanken selv ja, særlig over snaufjellet tidlig i løpet. Nydelig sti!!! ICON_SMILE

Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: JonahHex] #612216 21/09/2008 10:23
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JonahHex
Hmmm, minn meg på å knekke langrennskia slik at jeg aldri blir fristet til å prøve meg på noe trippel sammen med dere!

Hehe, snart vinter nå Stig. Skal gå en del langrenn, men melder meg nok ikke på Birken. Kjøpet evt startnr noen uker før. Prioriter annen skileik, og har ikke oversikt over planene i vinter enda. Langrenn er god trening for sykling. Og så holder vi oss unna ballspill (rykker Bryn ned i 4 div til neste år ? De ligger sist gjør de ikke ?).

Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: Oddefa] #612221 21/09/2008 10:33
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Bryn går det nok fiseføyka med ja, tror Joppe har gjort det beste som går an med spillermaterialet han har hatt til rådighet uten at det hjelper frown

Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: tommygutt] #612225 21/09/2008 10:46
E
edda9 Offline
Fersking
Fersking
E
Kom i mål på 1,45. Har løpt ca 1 gang i uken noe som nok er i minste laget. Fikk usedvanlig vondt i bena siste 6-7 km. Skikkelig støl i dag, har vært ute og sykla en tur og kom nesten ikke på og av sykkelen. Kjørte et par stipartier men var livredd for å få stopp og måtte klikke ut fort. Vakler ellers rundt som en gammel gammel mann.

Konklusjonen er at det er harde bud å være trippeldeltaker.

Erik
Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: edda9] #612232 21/09/2008 11:06
M
Maggie-Mag Offline
Entusiast
Entusiast
M
Fantastisk flott å løpe de første 10 km! Vindstille, skyfritt, flotte omgivelser og fortsatt ingen tegn til smerter. De siste 7 km var bare grusomt for en som kun har løpt to korte turer tidligere i år. Trodde knærne skulle falle av i de siste lange nedoverbakken, men jeg kom i mål på 2.22.

Nå skjønner jeg hvordan gamle folk har det. Bare det å komme seg opp av stolen og gå på do er en prøvelse:)

Hilsen årets birkebeiner;)

Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: Maggie-Mag] #612312 21/09/2008 16:31
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Sitat: Maggie-Mag
Nå skjønner jeg hvordan gamle folk har det. Bare det å komme seg opp av stolen og gå på do er en prøvelse:)

Kan skrive under på den ja. Jeg lider av "nedoverbakke-syndromet" i dag. ALT av neoverbakker gjør vondt og særlig trapper er ille. Jeg sover nede i natt ICON_SMILE

Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: tommygutt] #612411 21/09/2008 19:51
front biker Offline
Besatt
Besatt
Vondt, vondt, vondt!

Sykling er gøy, så det ble minimalt med løpeturer før rittet. Og etterpå har jobb etc gitt bare muligheter til 4-5 løpeturer. Og da max 1,5 timer. Så treningsgrunnlaget var for tynt, selv om kondisjonen var bra.

Det endte med kramper og stivhet allerede etter noen få km. Jeg kjempet meg i mål på 2.30, 2 min bedre enn debuten i fjor.

I tvil om jeg kommer til å delta neste år. Må i tilfelle legge inn en ukentlig løpetur gjennom hele sykkelsesongen. DET høres ut til å være lettere sagt enn gjort. Sykling er gøy, løping er slit....

Halter rundt.... trapper = smerter.

Og dette gjør man frivillig!? Trippelen er snarveien til Birken-plass. Men man må jo fullføre når man først står på startlista?

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: front biker] #612611 22/09/2008 09:07
FrederikS Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg startet med en vond akillessene i høyre foten, så jeg måtte ta i mot mer med den venstre. Etter 5,5 km tråkket jeg selvfølgelig over så det knakte i venstre ankelen. Gikk en god stund og fikk på litt tape. Etterhvert begynte jeg med småjogging og bestemte meg for å fullføre uansett. De siste fem kilometerne var helt grusomme. En merkelig opplevelse å halte på begge beina samtidig. Jeg hadde visst vært et veldig trist syn inn mot mål. Men jeg er fornøyd med at jeg klarte å fullføre. Tipper jeg skal klare å slå tida mi neste år, hehe - 2:41:34

/Frederik
Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: front biker] #612703 22/09/2008 11:26
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Sitat: front biker

Halter rundt.... trapper = smerter.

Og dette gjør man frivillig!? Trippelen er snarveien til Birken-plass. Men man må jo fullføre når man først står på startlista?

Man må fullføre ja ICON_SMILE Det tenkte jeg også når jeg passerte skiltet med 8 km igjen og jeg hadde aller mest lyst til å legge meg ned i gresset å grine.

Trapper er et MARERITT, selv 2 dager etter løpet ICON_SMILE

Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: tommygutt] #612775 22/09/2008 14:05
phansen Offline
Fersking
Fersking
Godt å høre det er fler som "vagler" rundt... trodde det var bare meg... 3 uker med litt løpetrening er for lite grunnlag ja.. gikk greit de 15 første km... men så stivna det HELT, var sykt tungt til MÅL....

Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: phansen] #612820 22/09/2008 16:39
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
God og relevant trening som kan anbefales:
O-løp! bigsmile

Det er:
1. God kondisjonstrening
2. Trening på å løpe i ulent terreng
3. Løping med mening (bedre å ha en post som "mål" enn å bare løpe hodeløst rundt)
4. MORRO! ICON_LAUGH

Det finnes sikkert en lokal o-løps karusell i ditt nærområde.
For Hamar-området er følgende aktuellt:
http://www.hmbko.no
http://www.hamarok.no
http://www.hamarok.no/klubbakt/trlop.htm

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: Elgvenn2] #613063 23/09/2008 07:37
Larser'n Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Løpet er tøffe greier for de som liker å sykle mest (er blant de). Snaue tre uker med manisk løping etter rittet er jo ikke nok, det er det flere som er inne på her.

Har løpt ca en tur hver andre uke i løpet av sykkelsesongen. Tror det gjorde ganske mye. Klarte merket ihvertfall og ny pers på 1.44. Var - og er - fornøyd. SuperBirken var målet. Var mye mer stiv i fjor - så tror de få turene i løpet av sommeren gjorde susen. Det gikk ihvertfall ikke ut over sykkelformen...

Men nedoverbakker er fælt - gi meg heller 23 km motbakke...

...men jeg kommer nok tilbake neste år også:-)

Lars A
Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: Larser'n] #613130 23/09/2008 09:42
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
Det er jammen godt å vite at vi er mange, jeg kjente at jeg fikk litt mindre vondt i beina av det... Dette er det tøffeste jeg har vært med på i hele mitt liv.. Rett og slett! Har nå hatt to dager hvor jeg har gått baklengs ned trapper og støtter meg til gelendre når det er nedoverbakke.. Det var helt forferdelig, MEN det er jo selvsagt bare på grunn av mangelfull trening.. Så gnisten er tent og konkurranseinstinktet forteller meg at neste år må man klare merket, og da må man altså trene..

Men jeg synes vi skal klappe oss på skuldra og si; Vel gjennomført, spesielt de siste 7-8 km som jeg ser her at nesten alle sleit med.. Det var en vanvittig kamp inni hodet mitt for å klare å stå løpet ut med kramper i begge leggene og skranglete knær - så jeg er stolt av meg selv for at jeg klarte det.

Gratulerer alle sammen og cheers

Ja Ja Ja!!!
Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: TruTech] #613139 23/09/2008 09:56
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Jeg er glad for å kunne melde at jeg i dag føler meg som en 60-åring og IKKE 90, som de siste to dagene. Jeg kunne gå ned trappa i dag tidlig uten å se ut som jeg var på jakt etter en rullator.

Dette går riktig vei ICON_SMILE

Re: Birkebeinerløpet - hvordan gikk det? [Re: tommygutt] #613234 23/09/2008 12:42
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tommygutt
Jeg er glad for å kunne melde at jeg i dag føler meg som en 60-åring og IKKE 90, som de siste to dagene. Jeg kunne gå ned trappa i dag tidlig uten å se ut som jeg var på jakt etter en rullator.

Dette går riktig vei ICON_SMILE

Hehe. Har faktisk vært ute å sykle i skauen både søndag og i går, og det har funket bra (tunge bein så klart). Men gå ned trapper har vært et helvete (og moro for de andre på jobben). Men bra i dag.

Moderator  support