Vil du være med å lage turkart?
|
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: bronx]
16/05/2021 08:34
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Skal tagge noen stier. Når brukes det surface=dirt vs ground vs mud?
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
16/05/2021 18:39
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Ser ut til at mud brukes om det er ofte vått:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:surface
Ikke så mange kart rendrer denne tag'en, men fint å gjøre det riktig når man først tagger.
|
|
|
17/05/2021 21:05
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min oppfattelse av ground vs dirt: jeg bruker den som tagging av "vanlig" stiunderlag. Mens dirt bruker jeg vel egentlig aldri, men tenker at den er nærmere å beskrive mykere, mer matjord-type underlag. Egentlig syns jeg bildene på key:Surface beskriver ganske godt hva jeg tenker.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
26/05/2021 18:08
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som har brukt heatmap i det siste for å tegne? Jeg skulle sjekke et område for en lenke mellom to stier, men det ser ut som strukturen for API'et har endret seg slik at både adresse og nøklene har blitt annerledes...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
26/05/2021 20:35
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Tenker du på metoden med å bruke Strava cookie data? Testet nå i JOSM, og det fungerte her. Må først inn på Strava og trykke create route, slik at den laster inn heatmap. Så kan Id, Policy og Signature kopieres fra strava-cookien. tms[3,15]:https://heatmap-external-{switch:a,b,c}.strava.com/tiles-auth/both/hot/{zoom}/{x}/{y}.png?Key-Pair-Id= [Id]&Policy= [Policy]&Signature= [Signature]Se bilde her for hvordan det ser ut: https://photos.app.goo.gl/btoKbVMpnGPaq5Ea7
Redigert av espenta; 26/05/2021 20:37.
|
|
|
31/05/2021 07:26
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ahh, se der ja. Det var snodig, jeg mente at jeg alltid har hentet dem fra å bare gå inn i heatmap. Da ser det ut som vi er back in business her :-)
|
|
|
07/06/2021 08:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Får ikke "hvor er du" funktionen i mtbmap.no att fungera på min android telefon.
Verkar som att ikke appen får telefonen att bruke gps:en når jag trycker på knappen. Jag får en position som ibland kan vara väldigt fel och ibland antagligen är baserad på närmaste telefon mast. Hvis jag går in i googlemaps, får jag en position och hvis jag sen går in i mtbmap.no är positionen rätt. Tror att alla instillenger på telefonen er rätt och eftersom googlemaps fungerar så borde de väl vara det.
Har haft liknande problem med usynlig-o appen också utan att jag förstod vad som eventuellt var fel. Då var det problem att få igång gps målingen men hvis jag fick det så brukade det fungera sen.
Verkar som att crome eller appen ikke får tag i gps datan når den spör efter positionen.
Bruker crome och mtbmap.no, noen som har en lösning eller har upplevt samma problem?
|
|
|
[Re: fredriks]
07/06/2021 08:53
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Får ikke "hvor er du" funktionen i mtbmap.no att fungera på min android telefon.
Verkar som att ikke appen får telefonen att bruke gps:en når jag trycker på knappen. Jag får en position som ibland kan vara väldigt fel och ibland antagligen är baserad på närmaste telefon mast. Hvis jag går in i googlemaps, får jag en position och hvis jag sen går in i mtbmap.no är positionen rätt. Tror att alla instillenger på telefonen er rätt och eftersom googlemaps fungerar så borde de väl vara det.
Har haft liknande problem med usynlig-o appen också utan att jag förstod vad som eventuellt var fel. Då var det problem att få igång gps målingen men hvis jag fick det så brukade det fungera sen.
Verkar som att crome eller appen ikke får tag i gps datan når den spör efter positionen.
Bruker crome och mtbmap.no, noen som har en lösning eller har upplevt samma problem? Jeg har akkurat samme problem, men på iphone. Utrolig irriterende, jeg har ikke klart å finne ut hva det er
|
|
|
[Re: espenta]
07/06/2021 10:01
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
For min del er det uavhengig av hvilken nettleser jeg bruker. Samme greie med mtbmap appen også. Trailguide som app har jeg ikke testet
|
|
|
07/06/2021 10:07
|
Bjørn J. Kvande
Entusiast
|
Entusiast
Prøv gjerne med trailguide.net og se om det fungerer der. Du må huske å gi aksess til gps for Safari om du bruker iOS. Om det fungerer, så er det bare å bruke mtbmap som kartgrunnlag. Vi la også til en "følg-meg-funksjon" for et par uker siden slik at prikken følger deg hele tiden. Bjørn Jarle
|
|
|
[Re: fredriks]
07/06/2021 11:02
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Bruker crome och mtbmap.no, noen som har en lösning eller har upplevt samma problem? Knappen funker flott i nettleseren på min Android-telefon og har egentlig alltid fungert (kun håpløs GPS-nøyaktighet på min tlf). Hvilken Android-versjon er det? (jeg er på Android 9). For at knappen skal funke må nettleseren din ha tilgang på posisjon. Innstillinger->Apper og varsler->Chrome->Posisjon. Men det er sikkert dette du allerede har sjekket? Vet ikke helt hvilken funksjon knappen trigger og om det er noe helt annet enn det som trigges når du går inn på Google Maps i samme nettleser. Kanskje Reitstøen vet? Enig med espenta i at https://play.google.com/store/apps/details?id=dev.brurberg.mtbmap&hl=no kanskje er en kvikkfiks for deg, men jeg foretrekker nettleseren selv, ettersom jeg da står friere til å f.eks. velge kartlag (Strava heatmap oppå osv.) – og det burde likevel gå an å få knappen til å funke i nettleseren.
|
|
|
07/06/2021 11:46
|
Bjørn J. Kvande
Entusiast
|
Entusiast
Om det er en native app, så har den tilgang til ett spesifikt API, og om det er en web app, så er det et annet API. Om både google maps og mtbmap er en web-app så skal de ha aksess til akkurat samme API og posisjon (men det finne måter å gjøre det på så man får bedre posisjon på).
B.
|
|
|
[Re: Bjørn J. Kvande]
07/06/2021 13:40
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
mtbmap.no er vel egentlig ikke en "app" sånn sett, men den viser fram kartflisene gjennom Leaflet og jeg tipper Reitstøen har slått på geocoding via en eller annen Leaflet utvidelse/plugin (f.eks. en av de som står listet opp her). Dvs. hvis fredriks kjører både mtbmap og google maps via nettleseren er kanskje begge det du kaller "webapp"? Jeg tror Reitstøen følger denne tråden så kanskje han har noen tips 
|
|
|
07/06/2021 13:53
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg har samme problem som fredriks. Android og Chrome/Brave. Jeg har ikke sjekket Google Maps i nettleseren, jeg bruker Google Maps-appen, og den har ikke problemet.
|
|
|
07/06/2021 21:51
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk för svar. Idag fungerade det först hjemme och sen också i Tillerskogen utan problem. I mellan de testerna var jag inne och kontrollerade att crome hade rätt att bruke gps:en, vilken den hade. Tror jag tog bort den och satte på den igen.
Men det är som jag har erfart med osynlig-o och mtbmap tidigare. I bland verkar det fungera och ibland ikke.
|
|
|
04/07/2021 14:57
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Har vært hogst i Maridalen i Oslo. En del av småstiene er ikke ryddet og det ligger kvist over dem. Et par spørsmål vedr oppdatering i OSM: 1) Bør stiens synlighet endres hvis den er vanskelig å få øye på? 2) class... bør vel endres fra fin til ille? 3) Noen steder har hogstmaskinene/lastbærer laget nye stier/veier. Hva tagges dette som? Path, track eller noe annet?
Takk for hjelp.
|
|
|
05/07/2021 11:55
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Det kan kanskje være greit å la være og endre dem enda, og bruke kartet som dokumentasjon til hva grunneier må rydde opp?
Ang. kjørespor, så skal det vel i utgangspunktet tagges som track, og så sette tracktype:grade5.
Redigert av espenta; 05/07/2021 11:58.
|
|
|
06/07/2021 07:24
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Kanskje du kunne svare på dette også: Hva skal kjøresporet etter hogst merkes som når grunneier rydder, jevner ut og lager en 4 meter bred jordvei som etter hvert blir singletrack når vegetasjonen vokser til?
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
06/07/2021 08:56
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Det kan kanskje være greit å la være og endre dem enda, og bruke kartet som dokumentasjon til hva grunneier må rydde opp?
Ang. kjørespor, så skal det vel i utgangspunktet tagges som track, og så sette tracktype:grade5. Takker :-) Noen av stiene var såpass små at vi nesten ikke kunne forvente at det skulle ryddes mens andre var det. Vi har nå en konstruktiv dialoog med kommunen om fremtidig hogst, så jeg regner med at dette blir bedre fremover.
|
|
|
[Re: universalis]
06/07/2021 10:04
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Kanskje du kunne svare på dette også: Hva skal kjøresporet etter hogst merkes som når grunneier rydder, jevner ut og lager en 4 meter bred jordvei som etter hvert blir singletrack når vegetasjonen vokser til? Tja, om den vokser igjen til singletrack ville jeg nok tagget den som path, men det blir en vurderingssak. Alternativet er track + tracktype:grade5 tenker jeg.
|
|
|
08/07/2021 06:25
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
06/08/2021 08:25
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg skrev dette i en annen tråd men det hadde kanskje passet bedre her: Så i dag den ferske artikkelen Slik planlegger du sykkeltur på Strava og la merke til det temmelig håpløse kartet som er standard i ruteverktøyet til Strava... Med Strava map switcher installert i nettleseren (funker i Chrome, finnes også for Firefox og Edge) kan du i stedet få f.eks. mtbmap.no eller Kartverket/N50/FKB som bakgrunnskart når du tegner ruta. Kanskje Kristoffer kunne lagt til dette i guiden  I de fleste tilfeller foretrekker jeg mtbmap.no som bakgrunn, uansett om ruta jeg lager er for en stisykkeltur, landeveistur eller en fottur med ungene. (Det hender i sjeldne tilfeller at jeg bytter over til Kartverket, typisk hvis jeg skal til et område hvor ingen av stisyklistene er kartkompetente og mtbmap derfor er fargeløst...)
|
|
|
18/09/2021 14:25
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Enkelte steder i Nordmarka synes jeg at stiene er gradert med for lav vanskelighetsgrad. Resultatet er at veldig mye er blått og svært lite er sort. Og jeg tar på meg en del av skylden for det. Hvis vi bruker Barlindåsen som eksempel ( https://mtbmap.no/#14/60.0085/10.8260). At det er blått mot syd tenker jeg er greit. Her er stien i hovedsak slett og fin. Mot vest (ned mot Sandermosen) er første del rød, det synes jeg også er greit. Mot nord er den også rød. Denne er vesentlig brattere enn de andre, den har flere drop/steps (litt avhengig av stivalg) og nederste del har også en del stein. Ut fra definisjonen tenker jeg den ligger mellom rød og sort, men om klassifiseringen skal gi mening for brukerne til å velge sti, er det en vesentlig forskjell. På Fagervannsiden ned mot Maridalsvannet tenker jeg også at noen av stiene kunne vært sorte for å gi mening.
|
|
|
18/09/2021 18:28
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Dette gjelder mesteparten av Oslo-marka. Trondheim og Røros har f.eks brukt mer av skalaen. I Kjekstadmarka er det nok ganske likt resten av Oslo-marka, men jeg har prøvd å gradvis justere disse.
|
|
|
19/09/2021 06:52
|
torhovl
Entusiast
|
Entusiast
Det er nok litt sånn i Trondheim også. Om du følger vurderinga på https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale så skal det vere blått (1) eller høgare så snart det er litt stein eller røtter i løypa, og alt som er blått skal kreve "no special skill". Men dei som starta å mappe i Trondheim valte minst ei gradering høgare. Det er greit nok så lenge det er konsistent, men det skapar jo problem for dei som er nye og skal forsøke å finne ei passande gradering. Det ville ha vore fint om alle kunne ha fulgt graderinga på nemnte wiki-side.
Tor Hovland
|
|
|
19/09/2021 15:32
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Ok, har ikke syklet i Trondheim selv, men har hørt tidligere at Oslo-blått er som Trondheim-rødt og Røros-svart. Sikkert en del variasjoner rundt dette også.
|
|
|
[Re: torhovl]
19/09/2021 18:03
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er nok litt sånn i Trondheim også. Om du følger vurderinga på https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale så skal det vere blått (1) eller høgare så snart det er litt stein eller røtter i løypa, og alt som er blått skal kreve "no special skill". Men dei som starta å mappe i Trondheim valte minst ei gradering høgare. Det er greit nok så lenge det er konsistent, men det skapar jo problem for dei som er nye og skal forsøke å finne ei passande gradering. Det ville ha vore fint om alle kunne ha fulgt graderinga på nemnte wiki-side. Tycker det er vansklig å tolka de beskrivelsene då de uppenbart mest handlar om typiskt alp terräng. Tycker väl inte heller det alltid er så tydligt vad de menar. Tycker dokk att man i Trondheim ända har följt dem rätt bra hvis man ser på bilderna. Tycker väl dokk att graderingen har blivit mer inkonsekvent än når vi begynte med graderingen. Några eksempel. Krumtappen ned fra geitfjellet ska ikke vara röd hvis man jämför med andra stier. Jag satte tillbake den till blå för något år sen men den blev röd på en gång igen. Bratta stien ned skilöypan på gråkalen er ikke blå för mig i alla fall. Det er ju dritt bratt. Skardskogen har partier som jag tycker er långt i fra blå.
|
|
|
19/09/2021 19:31
|
torhovl
Entusiast
|
Entusiast
Gode poeng. Synest heller ikkje det er riktig at Snaken skal vere fullstendig grøn. Og stien frå Skjellbreia til Bergsskardet (dog er den bratte bakken i starten blå). Og Gamle Bynesveg frå Tømmerdalen til Rye. Og sikkert ein god del fleire. Men eg er einig i at jamnt over er det vel ganske bra mapping i Trondheim. Er Røros for sjenerøse med svart? Det er jo ikkje veldig masse svart der, då. Høyrest ut som at det er Oslo som er mest på viddene  Eg satte forøvrig akkurat Klokkeren frå blå til grøn, ettersom den har blitt grusa opp og er fri for hindringar. EDIT: Oppdaterte Gråkallen-stien også. Den var jo opplagt feil.
Tor Hovland
|
|
|
[Re: torhovl]
19/09/2021 20:24
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Gode poeng. Synest heller ikkje det er riktig at Snaken skal vere fullstendig grøn. Og stien frå Skjellbreia til Bergsskardet (dog er den bratte bakken i starten blå). Og Gamle Bynesveg frå Tømmerdalen til Rye. Og sikkert ein god del fleire. Men eg er einig i at jamnt over er det vel ganske bra mapping i Trondheim. Er Røros for sjenerøse med svart? Det er jo ikkje veldig masse svart der, då. Høyrest ut som at det er Oslo som er mest på viddene  Eg satte forøvrig akkurat Klokkeren frå blå til grøn, ettersom den har blitt grusa opp og er fri for hindringar. EDIT: Oppdaterte Gråkallen-stien også. Den var jo opplagt feil. Høres ut som om dere bruker mer av skalaen i Trondheim enn Oslo, og det er bra. På Lillehammer, Sjusjøen, Nordseter og Øyer har det også blitt mer differensiert, og det er bra. Røros er mest grønt og blått på kartet, og jeg opplevde at graderingen stemte rimelig bra sist gang jeg var der, men er noen år siden nå. I Moss har de dratt det litt langt tror jeg med noe svart som skulle vært rødt. Ellers er jeg enig med deg i at Oslo sannsynligvis har for mye blått, og for lite rødt/svart. Skulle vært interessant å få synspunkter fra flere i Oslo.
|
|
|
|
|