Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 30 av 36 1 2 28 29 30 31 32 35 36

Vil du være med å lage turkart?

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2513459 30/09/2018 19:17
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Er det gått lenge siden sist oppdatering av mtbmap.no nå? Har gjort flere redigeringer de siste månedene som enda ikke vises..

Redigert av gunnarw; 01/10/2018 06:54.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: gunnarw] #2513500 01/10/2018 06:49
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har også lagt inn en del i sommer - den rendrer nok ikke hele landet like hyppig. Primært hovedstadsområdet later det til, for der har flere kommet med etter bare noen få uker.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Anders A-R] #2513511 01/10/2018 07:11
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Det rendres hver gang Reitstøen:
* er klar over at noe viktig er endret
* har tid/anledning til å trykke på de riktige knappene.
Det første har du mulighet til å påvirke, ved å tipse ham. Bare ikke tips ham så ofte at han blir lei ICON_SMILE

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2513568 01/10/2018 09:43
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
PS: Garmin-kartet (https://mtbmap.no/garmin) oppdateres daglig, selv om kartet på nettsiden kan henge litt etter.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: gunnarw] #2513644 01/10/2018 13:11
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
[/quote]

Entet opp med at bruke MyTrails appen isteden der mtbmap.no kan lastes ned. Så langt syns jeg MyTrails er mye bedre og lettere at forstå en Osmand [/quote]

Finnes MyTrail til IOS? Eller kanskje andre alternativer til å få MTBmap ofline på telefonen. Jeg er nemlig heller ikke happy med visningen på Osmandmaps.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2513651 01/10/2018 13:33
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
IOS er det den der Apple telefonen? Aner ikke hva som finnes til de dessverre..

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: NilsStrom] #2513652 01/10/2018 13:38
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: NilsStrom
PS: Garmin-kartet (https://mtbmap.no/garmin) oppdateres daglig, selv og om kartet på nettsiden kan henge litt etter.

Kan det brukes i MyTrails, Osmand eller åpnes på annen måte på Android telefoner?

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: gunnarw] #2513657 01/10/2018 14:00
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gunnarw
Sitat: NilsStrom
PS: Garmin-kartet (https://mtbmap.no/garmin) oppdateres daglig, selv og om kartet på nettsiden kan henge litt etter.

Kan det brukes i MyTrails, Osmand eller åpnes på annen måte på Android telefoner?

Nja, Garminkartet er jo for bruk på Garmin GPS. Veldig kjekt å ha på sykkelstyret for de av oss som ikke ønsker å ha mobiltelefonen der.

Det finnes imidlertid mulighet for å åpne Garmin-filene i OruxMaps (på Android), for den som eventuelt har lyst til å prøve.
Men jeg ser ikke helt poenget selv, både fordi jeg enklere kan vise Garmin-filene på min Garmin-GPS, men også fordi jeg like gjerne kan bruke OsmAnd, RMaps eller nettleseren hvis jeg vil se mtbmap.no på telefonen.

Hvis jeg absolutt vil se det som har dukket opp i løpet av de siste dagene eller timene på en Android-telefon kunne jeg skrudd på kartlaget fra Openstreetmap.org (rendres "on-the-fly"), det er riktignok uten "sykkelfarger" men nok til å se hvor stien går. Når slikt skjer er det trolig fordi jeg selv har tegnet inn stien, så da er det uviktig for meg å se fargen. Men fortsatt er det enklest å se det på Garmin-dingsen på sykkelstyret.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2513658 01/10/2018 14:07
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har en Garmin Edge 810 og den fungere til dels greit, jeg synes dog skærmen og kvaliteten av denne ikke er spesielt bra hvis jeg skal danne meg et overblik av hvor jeg er henne, og hvilken rute jeg skal velge.

Visningen i appen Mtbmap.no er veldig bra, jeg mangler blot offline, da der er veldig dårlig mobil dekning de steder jeg kjører.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Bishop007] #2513663 01/10/2018 14:46
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Bishop007
Jeg har en Garmin Edge 810 og den fungere til dels greit, jeg synes dog skærmen og kvaliteten av denne ikke er spesielt bra hvis jeg skal danne meg et overblik av hvor jeg er henne, og hvilken rute jeg skal velge.

Ja, det er noe bedre på Edge 1000, men ikke veldig fantastisk (har også slitt litt med dårlig nøyaktighet på GPS-en på denne).
Jeg planlegger gjerne ruta på PC-en eller på telefonen. På PC-en kan jeg også tegne spor i Strava route builder eller direkte i JOSM – med mtbmap.no og/eller Strava heatmap som bakgrunn – og så overføre GPX-fila til Garmin-dingsen for å følge denne. Litt trøblete av og til, men ofte fungerer det flott.

Visningen i appen Mtbmap.no er veldig bra, jeg mangler blot offline, da der er veldig dårlig mobil dekning de steder jeg kjører.

Ja, der vil du altså ha bedre nytte av OsmAnd som tross alt viser det aller meste ganske likt som på mtbmap.no, og som fungerer ypperlig offline hvis du bare laster ned riktig land ICON_SMILE

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Bishop007] #2513667 01/10/2018 15:05
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Prøver få åpne den Garmin versjonen av mtbmap.no i Orux, som da heter Norway-mtboverlay.img når den er unzip'ed. Men jeg får bare feilmelding.. "ugyldig format"
Noen forslag?

Redigert av gunnarw; 01/10/2018 15:06.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: gunnarw] #2513709 01/10/2018 18:30
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Prøver få åpne den Garmin versjonen av mtbmap.no i Orux, som da heter Norway-mtboverlay.img når den er unzip'ed. Men jeg får bare feilmelding.. "ugyldig format"
Noen forslag?

Det skyldes kanskje at denne img-fila kun er en "overlay" til et vanlig Garmin-kart (f.eks. gratis fra frikart.no). Tipper du må be Orux åpne denne først, f.eks. Norway Summer Topo 2 eller noe slikt, og så angi overlay-kartet etterpå.
Men jeg har aldri prøvd Orux så det er litt vanskelig å tippe hvordan det skal gjøres der.
Jeg kan heller ikke garantere at det går an å bruke overlay der, selv om Orux skal klare å vise Garmin-kartfiler.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Bishop007] #2514055 02/10/2018 18:57
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast

Entet opp med at bruke MyTrails appen isteden der mtbmap.no kan lastes ned. Så langt syns jeg MyTrails er mye bedre og lettere at forstå en Osmand [/quote]

Finnes MyTrail til IOS? Eller kanskje andre alternativer til å få MTBmap ofline på telefonen. Jeg er nemlig heller ikke happy med visningen på Osmandmaps. [/quote]

Hva med denne ? https://itunes.apple.com/us/app/mtbmap/id989920959

Redigert av gunnarw; 02/10/2018 18:58.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Reitstoen] #2514058 02/10/2018 19:15
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Reitstoen
Sitat: espenta
OsmAnd (for android) bruker offline kart, og du har mulighet for å slå på samme fargekoding som MTBmap.no bruker.

Noe status på om vi får zoom-nivå 15 på MTBmap.no på Østlandet Reitstøen?

OsmAnd er flott!
Og, ja, det blir z15 på større deler av Østlandet. Har fikset et større område rundt Oslo nå. Mer kommer... ICON_SMILE

Er det noen muligheter for at ordne sånn at kartlaget på mtbmap.net automatisk skifter over til OSM sykkelkartet hvis man zoomer under nivå som mtbmap går ned til?

Redigert av gunnarw; 02/10/2018 19:17.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: gunnarw] #2514292 04/10/2018 09:02
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Entet opp med at bruke MyTrails appen isteden der mtbmap.no kan lastes ned. Så langt syns jeg MyTrails er mye bedre og lettere at forstå en Osmand

Finnes MyTrail til IOS? Eller kanskje andre alternativer til å få MTBmap ofline på telefonen. Jeg er nemlig heller ikke happy med visningen på Osmandmaps.

Hva med denne ? https://itunes.apple.com/us/app/mtbmap/id989920959

Denne appen gir MTBmap.no offline, ja, men det krever at du zoomer inn på alle de aktuelle kartutsnittene før du forlater dekningsområdet.
Så får du eventuelt ha OsmAnd i bakhånd hvis du havner utenfor. Der kan du jo laste ned hele Buskerud eller Norge eller Europa eller hva du ønsker.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2543126 25/03/2019 07:53
M
Martin222 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Hei

Er det mulig å få fjernet andres stier fra Mtbmap? Ser det er fire spor som har blitt lagt inn i nasjonalparken hvor det er forbudt å sykle.

Det dreier seg om de stiene ved Reshøi og de to ved Strålsjøen i Dovre og Sunndalsfjella NP.

Vi burde vel være ansvarlige og passe på signaleffekten vi sender. Selv om jeg aldri så mye skulle ønske at det var tillatt å sykle der.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Martin222] #2543151 25/03/2019 08:53
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Martin222
Hei

Er det mulig å få fjernet andres stier fra Mtbmap? Ser det er fire spor som har blitt lagt inn i nasjonalparken hvor det er forbudt å sykle.

Det dreier seg om de stiene ved Reshøi og de to ved Strålsjøen i Dovre og Sunndalsfjella NP.

Vi burde vel være ansvarlige og passe på signaleffekten vi sender. Selv om jeg aldri så mye skulle ønske at det var tillatt å sykle der.

Du kan markere stien der den krysser grensa til nasjonalparken, dele stien ("C") og så legge inn bicycle=no på den delen som er innafor grensen.
Merk: Du bør ikke fjerne sykkel-infoen, den tegnes uansett ikke når det ligger bicycle=no på stien. Da er allerede sykkel-infoen der dersom f.eks. forskriften for nasjonalparken senere endres og sykling blir tillatt.

PS. Du bør selvsagt være helt sikker på reglene for nasjonalparken før du gjør slikt - sjekk f.eks. om akkurat disse stiene er nevnt som unntak i forskriften e.l..

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2550194 27/04/2019 11:56
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Hva har jeg gjort feil med relations på hogstfelt og myra her?:
https://www.openstreetmap.org/#map=16/59.4654/10.7946

Har lagt de til som relation til skogen rundt, med rolle som "inner". Ser riktig ut i editoren, men blir ikke riktig rendret på OSM standardkartet.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: espenta] #2550530 29/04/2019 08:46
anderfo Offline
Besatt
Besatt

Har lagt de til som relation til skogen rundt, med rolle som "inner". Ser riktig ut i editoren, men blir ikke riktig rendret på OSM standardkartet.

Det ser riktig ut også i min editor (JOSM), og valideringen gikk fint både i JOSM og i OSM Inspector. Jeg tenkte at vi kanskje bare ser gamle kartfliser, men jeg prøvde å "tvinge" fram en oppdatering på høy zoom (via /dirty) uten at det hjalp.
Så jeg vetta søren hva som har skjedd.

Men: Kanskje det har noe å gjøre med at du kun har tagget myra med natural=wetland og ikke lagt til wetland=bog slik "nabomyrene" i området har. Derfor rendres de ulikt. Du får vurdere hva slags wetland det er; det er jo ikke nødvendigvis bog (jeg har ikke vært der). Sjekk wetland på OSM-wikien.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2550590 29/04/2019 10:37
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Ja, har ikke definert den siden jeg ikke har sett den selv. Men jeg har flere andre myrer jeg bare har definert som wetland, uten mer spesifikasjon. Det er forsåvidt samme problem på hogstfeltet der, i OSM er det tegnet både trær og hogstfelt på hverandre.

La til wetland=bog nå, er nok det som ligner mest.

Er bog den betegnelsen som best beskriver typisk norsk myr? Har sett på dette før, men ikke blitt helt klok på det. De jeg tenker som mest aktuelle, hvertfall på Østlandet, er bog, fen, marsh og wet_meadow.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: espenta] #2550618 29/04/2019 11:28
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Ja, har ikke definert den siden jeg ikke har sett den selv. Men jeg har flere andre myrer jeg bare har definert som wetland, uten mer spesifikasjon. Det er forsåvidt samme problem på hogstfeltet der, i OSM er det tegnet både trær og hogstfelt på hverandre.

La til wetland=bog nå, er nok det som ligner mest.

Er bog den betegnelsen som best beskriver typisk norsk myr? Har sett på dette før, men ikke blitt helt klok på det. De jeg tenker som mest aktuelle, hvertfall på Østlandet, er bog, fen, marsh og wet_meadow.

Hva som er "typisk" varierer nok fra sted til sted også innenfor Norge.

F.eks. mange steder i Trøndelag er en typisk myr torvlandskap som er ganske egnet for å gå eller løpe på og skal nok være "bog", mens andre steder (bl.a. kystnære strøk på Sørlandet) er de typiske myrene gjengrodde tjern som er farlige å gå ut i og havner trolig i en helt annen kategori.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: anderfo] #2550876 30/04/2019 09:45
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anderfo

Det ser riktig ut også i min editor (JOSM), og valideringen gikk fint både i JOSM og i OSM Inspector. Jeg tenkte at vi kanskje bare ser gamle kartfliser, men jeg prøvde å "tvinge" fram en oppdatering på høy zoom (via /dirty) uten at det hjalp.
Så jeg vetta søren hva som har skjedd.

Men: Kanskje det har noe å gjøre med at du kun har tagget myra med natural=wetland og ikke lagt til wetland=bog slik "nabomyrene" i området har. Derfor rendres de ulikt. Du får vurdere hva slags wetland det er; det er jo ikke nødvendigvis bog (jeg har ikke vært der). Sjekk wetland på OSM-wikien.

Etter å ha tenkt mer gjennom det: Myrtypen har ikke egentlig noe med dette å gjøre, det gir bare litt ulikt utseende på myra. Men også for en vanlig natural=wetland skal det se ulikt ut om det er "inner" i skogen eller ikke. Se f.eks. hvordan det ser ut sør for p-plassen på Bysetermåsan: https://www.openstreetmap.org/#map=17/59.79694/10.99277&layers=D
Her er én av myrene inner og en annen er ikke i relasjonen (fordi det er en myr med trær på). De ser helt ulike ut på kartet, og slik bør det være.

Jeg har altså fortsatt ikke klart å finne ut hvorfor relasjonen din ikke fungerer som forventet...

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: anderfo] #2550878 30/04/2019 09:50
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Jeg har altså fortsatt ikke klart å finne ut hvorfor relasjonen din ikke fungerer som forventet...

Men har jeg funnet feilen: Problemet er at både multipolygonet ditt og outer-linja er tagget med natural=wood... Da blir det ikke konsistent, i det ene tilfellet sier du i praksis at skogen skal ha et hull, men samtidig sier du at hele ytterlinja dekker en skog.
Kun multipolygonet bør ha skog-taggen. Jeg fikser.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2550974 30/04/2019 12:50
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Aha, takk! Der er ikke jeg som har tegnet skogen, så var ikke klar over at det var en outer-linje der i tillegg. Mulig det skjedde da jeg gjorde om skogen til et multipolygon? Blir det da liggende en kopi av den tidligere linja?

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: espenta] #2551007 30/04/2019 14:42
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Aha, takk! Der er ikke jeg som har tegnet skogen, så var ikke klar over at det var en outer-linje der i tillegg. Mulig det skjedde da jeg gjorde om skogen til et multipolygon? Blir det da liggende en kopi av den tidligere linja?
Alle multipolygoner har en outer-linje.
Da du gjorde om skogen til et multipolygon ville normalt natural-taggen ha blitt "overført" fra outer-linja til multipolygonet, men i dette tilfelle ble den kanskje liggende igjen som kopi på outer-linja ettersom det lå flere tagger der (noe om skogtype o.l. fra Corine, men dette er av så dårlig kvalitet og oppløsning at vi pleier å fjerne det).

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2562823 27/06/2019 20:40
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Noen som aner hva denne feilmelding i Vespucchi betyr ?
Anner ikke hva jeg plutselig gjort galt..

Vedlegg
Screenshot_20190627-224557.png (221.59 KB, 200 nedlastinger)
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2567848 08/08/2019 08:11
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Ser ut som det er noe galt med Østmarka i OSM. På Stravas rendring i feeden (se vedlegg) dukker den opp som en stor innsjø. Hvis du åpner aktiviteten i Strava, rendres det riktig. Antar at det er en eller flere relasjoner som er gale. Feilen har vært der en stund. Føler meg ikke helt på høyden relasjonsmessig. Kudos hvis det er noen som kan dette og gidder å ta en kikk.

Vedlegg
IMG_0972.jpg (318.93 KB, 219 nedlastinger)
Østmarka - Strava
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: lmo] #2567855 08/08/2019 08:26
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: lmo
Ser ut som det er noe galt med Østmarka i OSM. På Stravas rendring i feeden (se vedlegg) dukker den opp som en stor innsjø. Hvis du åpner aktiviteten i Strava, rendres det riktig. Antar at det er en eller flere relasjoner som er gale. Feilen har vært der en stund. Føler meg ikke helt på høyden relasjonsmessig. Kudos hvis det er noen som kan dette og gidder å ta en kikk.
Jeg har lagt merke til dette og har ikke klart å finne noen feil i OSM, det rendres riktig på alle andre kart. Feilen har vært slik i over 2 år.

Jeg mistenker at Strava viser fram en svært gammel rendring, altså basert på flere år gamle OSM-data som kanskje hadde en feil som ikke lenger eksisterer.

Alternativt må det være et seriøst problem med Mapbox sitt stilsett - men jeg ser på andre Mapbox-baserte kart at de ikke har dette problemet...

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: anderfo] #2567866 08/08/2019 08:47
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: lmo
Jeg har lagt merke til dette og har ikke klart å finne noen feil i OSM, det rendres riktig på alle andre kart. Feilen har vært slik i over 2 år.

Jeg mistenker at Strava viser fram en svært gammel rendring, altså basert på flere år gamle OSM-data som kanskje hadde en feil som ikke lenger eksisterer.

Alternativt må det være et seriøst problem med Mapbox sitt stilsett - men jeg ser på andre Mapbox-baserte kart at de ikke har dette problemet...

Takk for svar. Ante meg at noen hadde undersøkt dette. Har fyrt av et spørsmål til Strava, men får vel neppe noe svar

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2567873 08/08/2019 09:42
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, det er Strava som har en rendring/snapshot tatt på ugunstig tidspunkt. Det har vært sånn veldig lenge.

(Apropos; når skal Strava fikse skikkelig visning av stier på forskjellige zoom-nivå mm i ruteplanleggeren sin? Før brukte jeg Greasemonkey for å få MTBMap istedet, men vet ikke om det lar seg gjøre lenger. Dagens løsning er jo mildt sagt ræva.)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Side 30 av 36 1 2 28 29 30 31 32 35 36

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå