Vil du være med å lage turkart?
|
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: bronx]
26/07/2015 08:59
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Da har jeg lagt inn en rekke spor her i Re (Vestfold) - redigert direkte i OSM ved å logge på, og ved å sette opp JOSM.
Uansett hva jeg gjør, kommer ikke alle stiene opp på mtbmap.no. De vises når jeg går inn OSM. I MTBmap.no.
Jeg legger som oftest inn mtbscale=1-3 og highway=path/track
Er det noe som jeg mangler?
Edit: skrivefeil
Redigert av universalis; 26/07/2015 09:00.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: universalis]
26/07/2015 10:49
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Det er vel mtb:scale (kolon i mellom)
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
[Re: universalis]
26/07/2015 11:29
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Mtbmap.no oppdateres ikke kontinuerlig - det skjer kun når Ola (Reitstoen på terrengsykkel.no-forumet) gjør oppdateringer. Vanligvis i løpet av få dager.
|
|
|
26/07/2015 14:07
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
@tbh Takk for infoen, gikk litt kjapt da jeg skrev det ned. Heldigvis er taggene riktig på kartet.
@anderfo Takk! Da skjønner jeg det.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
28/07/2015 23:11
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Har gjort en liten test med å rendre mtb:scale:imba for bike parks. Tagget og tegnet litt i Åre, hvor jeg satte løypenummer som ref=* og navn uten nummer på name=*. Valgte å rendre disse heltrukken (har ikke justert farger og sånt skikkelig ennå), og sørger for å vise nummer foran navn, hvis ref er satt. Ønsker gjerne tilbakemelding om dette er en grei måte å gjøre det på. Og gjerne andre forslag  Trykk bilde for å komme til kartutsnitt:
|
|
|
29/07/2015 15:12
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Oppdaterer OSM på Sjusjøen med litt stier, kjerreveier og andre veier. Ser at det sannsynligvis er importert en haug data fra en veidatabase (Elveg?). Store deler av det som er importert, fremstår som "road". Se bilde nedenfor. Dette er veier som i andre tilfeller er klassifisert som "unclassified" eller "track". Vet dere om det skal bestå som "road", eller bør jeg endre det der hvor jeg har vært og vet hva det er?
Redigert av tbh; 29/07/2015 15:14.
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
29/07/2015 15:35
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Det er bare å retagge det som er tagget med road. På wikien står det at det som er tagget med highway=road er å se på som ufullstendig. Road with an unknown classification. This tag should be used temporarily until the road has been properly surveyed. Once it is surveyed the highway tag should be changed to record the appropriate classification ... When this tag is used it implies a FIXME. So you do not need to add a todo=FIXME, fixme="Unknown classification", etc. It's just duplicate work for the next person to change the highway type AND remove the fixme tag. Ser sammtidig at dette er importert av visaman-import. Jeg har kommet over flere ting som har vært dårlig importert av denne brukeren.
|
|
|
30/07/2015 16:15
|
SnorreSprett
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Prøver å tegne min første sti, og har fulgt instruksjonen på wiki-en (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking) etter beste evne, men det strander på punkt 7. Jeg har rett og slett ikke redigeringsmulighet og knappen "Draw nodes" er ikke aktiv. Er det noen som kan gi meg et hint slik at jeg kommer videre? NB, jeg importerte N50 kartet to ganger for å få satt zoom til 15 slik at stien på N50 kartet ble synlig. Planene er å tegne etter N50 kartet siden jeg ikke har GPS-logg (bruker ikke Strava), men stien er syklet og god som gull.
|
|
|
[Re: SnorreSprett]
30/07/2015 20:57
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Det høres ut som du kan ha glemt å utføre pkt 5, dvs laste ned eksisterende OSM-data til et nytt lag (som du kan redigere).
Hvis du setter maks zoom på Statkart til 15, er det ikke lenger N50 du tegner av. Da er det FKB (felles kartdatabase)...som ikke er frigitte data. Det er grunnen til at man skal sette maks zoom til 14, altså. Burde jeg forklare det i wikien? Men kanskje du finner samme sti på Strava heatmap?
|
|
|
[Re: anderfo]
08/08/2015 15:06
|
SnorreSprett
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det høres ut som du kan ha glemt å utføre pkt 5, dvs laste ned eksisterende OSM-data til et nytt lag (som du kan redigere).
Hvis du setter maks zoom på Statkart til 15, er det ikke lenger N50 du tegner av. Da er det FKB (felles kartdatabase)...som ikke er frigitte data. Det er grunnen til at man skal sette maks zoom til 14, altså. Burde jeg forklare det i wikien? Men kanskje du finner samme sti på Strava heatmap? Takk for tips. Da har jeg tegnet min første sti. Fint om noen kan sjekke den. Den er enkel å finne, den ligger i Leka kommune, helt opp i nordvestre hjørne av Nord-Trøndelag
|
|
|
[Re: Reitstoen]
11/08/2015 12:42
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Det er veldig bra at de har eget symbol for skogsbilveier som er stengt for allmenn motorferdsel. (highway=unclassified, motor_vehicle=private). Har du implementert det i mtbmap.no? Strava har litt igjen å gjøre med kartografien, mener jeg. Veldig tynne streker, stiene blir litt svake, og sikkert tungt å lese på høyoppløselige skjermer. Men som bakgrunnskart er det lekkert å se på, med lite "clutter".
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
11/08/2015 17:02
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser de får en del pepper for akkurat kartografien sin ja.. Ingen overraskelse der. Men jeg er veldig glad for byttet, tidligere har jeg ikke brydd meg filla om hva kartet har vist siden det har vært tragisk dårlig. Og modding av nettleser for å vise OSM i stedet har jeg ikke giddet å bruke tid på.
Antar de har fått noen vilkår fra Google som har vær umulig å akseptere, ellers ville de vel ha kjørt en test på et utvalg brukere før de kjørte alt rett på prod.serverne?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
21/08/2015 13:27
|
SnorreSprett
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Da var stien min publisert http://mtbmap.no/#14/65.0810/11.8859 Jeg kunne godt tenkt meg gul bakgrunn på den. For den er god som gull, men det må jeg vel klare å fikse. Men den vises ikke som en gul strek på norgeskartet. Er det noe jeg må gjøre for at det skal skje?
|
|
|
[Re: SnorreSprett]
23/08/2015 15:15
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Da var stien min publisert http://mtbmap.no/#14/65.0810/11.8859 Jeg kunne godt tenkt meg gul bakgrunn på den. For den er god som gull, men det må jeg vel klare å fikse. Men den vises ikke som en gul strek på norgeskartet. Er det noe jeg må gjøre for at det skal skje? Hvis den er så flott at den fortjener gul-glød kan du sette taggen class:bicycle:mtb lik 1 eller større. At stien din ikke vises som gult strek på oversiktskartet (zoom 5-7) ennå, er fordi jeg ikke har oppdatert disse kartflisene ennå. Men det kommer  En lite tips: Når en tegner nye stier m.m. så er det ofte lurt å koble denne til eksisterende stier/veier (at de deler en node), slik at det f.eks skal være mulig for navigasjons-applikasjoner å rute via disse. Ser at stien din for øyeblikket stopper like før den er nede til veien.
|
|
|
02/09/2015 07:57
|
Abraxane
Entusiast
|
Entusiast
Har fått lagt inn Topo Summer i Garmin BaseCamp. Det gikk veldig greit. Men er det mulig å få overlegget/overlay fra MTBmap.no inn oppå her? Altså laste opp fila norway-mtboverlay.img inn i BaseCamp?
I BaseCamp på kartet er det en knapp som sier "Vis Overlegg", så det ser ut til å være en mulighet et eller annet sted. Noen som har fått til dette?
|
|
|
[Re: Abraxane]
02/09/2015 09:04
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Vet ikke helt hvorfor du vil ha det inn i BaseCamp - jeg bruker å legge kartene rett inn på GPS-en... Bruker du BaseCamp til planlegging av tur, eller bruker du det for å redusere antall MB du trenger å overføre til dingsen?
|
|
|
02/09/2015 12:11
|
Abraxane
Entusiast
|
Entusiast
Ja, bruker det til planlegging av tur. Nå blir det å sitte med www.mtbmap.no på den ene skjermen og BaseCamp på den andre.
|
|
|
[Re: Abraxane]
02/09/2015 12:14
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
OK. Det jeg har brukt er ruteplanleggeren på Strava - der kan jeg få mtbmap.no som bakgrunn. Eksporterer GPX derfra og legger det inn på dingsen sammen med kartene. Det funker supert hos meg, men det er jo ikke sikkert at det funker bra alle steder i landet.
Kanskje det er noen andre her som har mer erfaring med BaseCamp?
|
|
|
04/09/2015 07:29
|
kg
Entusiast
|
Entusiast
Det er veldig kult å se at OSM/mtbmap får bedre dekning rundt omkring!
Etter å ha puslet litt med å tegne inn stier her og der, har jeg et par spørsmål:
1. Er det OK å laste ned GPX-spor fra f.eks. trailguide.no og tegne etter dem?
2. Er det OK å laste ned GPX-spor av andres turer på Strava og tegne etter dem?
3. Hvis jeg tegner en sti fra et GPX-spor, som jeg ikke har syklet selv, men som noen for eksempel har sagt at "kan sykles", hva slags mtb:scale-verdi er det lurt å sette?
Jeg er ingen OSM-veteran, så jeg er veldig interessert i å høre hva mer erfarne karttegnere mener her.
Kr.
|
|
|
[Re: kg]
04/09/2015 08:12
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
1. Er det OK å laste ned GPX-spor fra f.eks. trailguide.no og tegne etter dem? Det bør det ihvertfall være ettersom trailguide bruker OSM/mtbmap som kart, og jeg har inntrykk av at Bjørn Jarle synes det er OK (han har tipset meg om noen turer jeg burde legge inn på OSM). Merk at å basere mtb:scale på fargen brukt i trailguide blir ganske unøyaktig, så bruk gjerne satelittbilder og/eller spør personen som la inn stien om hvilke deler av stien som bør ha hvilken mtb:scale/farge. 2. Er det OK å laste ned GPX-spor av andres turer på Strava og tegne etter dem? Ja. Det finnes også egne verktøy for å tegne inn veger og stier ut fra Strava-spor/heatmap, slik som f.eks. Strava Slide tool (basert på iD-editoren). ...samt at man kan legge inn både Global Strava heatmap (sykling eller løping) eller personlig heatmap som bakgrunn i editoren (f.eks. JOSM, som beskrevet her. Det står litt om tillatelsene til tracing fra Strava her. 3. Hvis jeg tegner en sti fra et GPX-spor, som jeg ikke har syklet selv, men som noen for eksempel har sagt at "kan sykles", hva slags mtb:scale-verdi er det lurt å sette? Da bør du spørre personen, og/eller sjekke bilder fra turen for å gjøre en god antakelse om hva mtb:scale bør være. Hvis du gjør antakelser kan du gjerne sette på f.eks. fixme="resurvey mtb:scale" e.l. slik at andre kan justere på mtb:scale når de har vært der. Eller så bør du kun tegne inn stien og droppe mtb:scale inntil videre. Et annet "triks" jeg har brukt, er å tegne inn stiene (med eller uten mtb:scale, avhengig av hvor mye informasjon jeg hadde), få dem rendret på mtbmap.no og så tipse en lokal sykkelgruppe (f.eks. Facebook-gruppe) om å korrekturlese vanskelighetsgraden på stiene. Med litt flaks vil en av de lokale til og med gjøre det selv i OSM og kan etterhvert ta over jobben med å legge inn stier i hans/hennes område. Det har jeg fått til f.eks. i Verdal/Levanger og på Røros. Andre steder, f.eks. Sunndal, Oppdal og Surnadal, har jeg fått det muntlig fra de lokale, eller så har jeg dratt dit selv for å teste stien (det funker utmerket  ). Dette er ihvertfall slik jeg har gjort det, og jeg er åpen for forbedringsforslag på metodene.
|
|
|
04/09/2015 08:43
|
Bjørn J. Kvande
Entusiast
|
Entusiast
Det kommer etterhvert retningslinjer for bruk av data som ligger inne på trailguide, og jeg regner med at det kommer en egen paragraf om nedlastning av gps-spor og hva det kan brukes til. Det kan absolutt brukes til å tegne etter på mtbmap.no, men kan ikke stjeles for å legges inn i en annen tjeneste.
Hver sti som er lagt til på trailguide er lagt inn under fullt navn og det er bare å klikke på facebookbildet av personen så kommer du inn på profilen. Da er det jo bare å spørre ivei om farger osv.
Mvh. Bjørn Jarle Kvande Rotneim, Gol
|
|
|
[Re: anderfo]
04/09/2015 09:56
|
kg
Entusiast
|
Entusiast
(Beklager quote-o-rama) 1. Er det OK å laste ned GPX-spor fra f.eks. trailguide.no og tegne etter dem? Det bør det ihvertfall være ettersom trailguide bruker OSM/mtbmap som kart, og jeg har inntrykk av at Bjørn Jarle synes det er OK (han har tipset meg om noen turer jeg burde legge inn på OSM). Nå har jo Bjørn Jarle svart klart og tydelig på vegne av trailguide.no, så den er jo grei. Men jeg lurer fortsatt på det generelle spørsmålet: Det finnes flere stiguide-websider der ute som lar deg laste ned GPX-spor (f.eks. terrengsykkel.no) - er det alltid OK å bruke disse? 2. Er det OK å laste ned GPX-spor av andres turer på Strava og tegne etter dem? Ja. [...]Det står litt om tillatelsene til tracing fra Strava her. Men den tillatelsen snakker bare om bruk av heatmap-data? Jeg tenkte på GPX-spor fra enkeltturer. Jeg ville trodd at å gjøre dette uten å spørre personen som har logget turen bryter med OpenStreetMaps "Unless you have special permission, don't copy from online or paper maps". Men jeg er ikke advokat, derav spørsmålet. Kr.
|
|
|
[Re: kg]
04/09/2015 10:48
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Men jeg lurer fortsatt på det generelle spørsmålet: Det finnes flere stiguide-websider der ute som lar deg laste ned GPX-spor (f.eks. [url=//terrengsykkel.no/Stiguider]terrengsykkel.no[/url]) - er det alltid OK å bruke disse? Akkurat det tror jeg ikke det finnes noe generelt svar på. Så jeg tror du må spørre hver enkelt nettside. 2. Er det OK å laste ned GPX-spor av andres turer på Strava og tegne etter dem? Ja. [...]Det står litt om tillatelsene til tracing fra Strava her. Men den tillatelsen snakker bare om bruk av heatmap-data? Jeg tenkte på GPX-spor fra enkeltturer. Jeg ville trodd at å gjøre dette uten å spørre personen som har logget turen bryter med OpenStreetMaps "Unless you have special permission, don't copy from online or paper maps". Men jeg er ikke advokat, derav spørsmålet. Jeg har heller ikke sett noen spesifikk omtale av GPX-spor fra enkeltturer, og jeg er ikke advokat. Men såvidt jeg har skjønt kan brukerne selv styre akkurat dette ved hjelp av "privacy settings" i Strava-profilen. Dvs at dersom de har valgt "Enhanced Privacy" og dermed (i endel tilfeller uten å vite det selv...) å ikke dele GPX-filer, kan du kun se sporet på Heatmap men ikke laste ned GPX fra personen. Da må du isåfall sende melding for å spørre om du kan få fila (og bruke den). Men hvis de ikke har valgt Enhanced Privacy, er data fritt tilgjengelig både som GPX og via heatmap. Jeg har forstått det slik at Strava har gjensidige samarbeidsavtaler med Openstreetmap og Mapbox, hvor de bidrar til å utvikle OSM-databasen (ved å dele data) og Mapbox-stilsett (via tilbakemeldinger), mens de til gjengjeld får tilgang til kart/kartfliser uten å måtte rendre dem selv. Det nøyaktige innholdet i avtalene kjenner jeg ikke, men jeg tror deling av data (for OSM) er inkludert, og om dette spesifikt nevner GPX-filene aner jeg ikke. Uansett havner de vel på global heatmap på et tidspunkt...
|
|
|
07/09/2015 07:24
|
zero-talent
Entusiast
|
Entusiast
Hvis noen som kan det har lyst til å sjekke, så har jeg lagt inn noen spor i Bjørntvedtåsen i Porsgrunn. Flere spor kommer. Prøvd å tagge etter beste evne, men synes mtb:scale er litt vanskelig og subjektiv. På stiene jeg har tagget passer beskrivelsen av både 0 og 1 rimelig godt, slik jeg ser det.
Så lurer jeg på hva som er god oppførsel når det gjelder å endre andres tagger. Deler av Frierstien mellom Brevik og porsgrunn er merket med at man ikke kan sykle der, og det stemmer ikke helt. Kommunen vil helst ikke vi skal sykle og har et infoskilt på stien som sier noe sånt som at "stien er ikke beregnet for ridning og sykling", men så vidt jeg har sett er det ikke noen forskrift som sier det er ulovlig. Men vil jo ikke inn og overstyre det andre har tagget...
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
[Re: zero-talent]
07/09/2015 12:51
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Hvis noen som kan det har lyst til å sjekke, så har jeg lagt inn noen spor i Bjørntvedtåsen i Porsgrunn. Flere spor kommer. Prøvd å tagge etter beste evne, men synes mtb:scale er litt vanskelig og subjektiv. På stiene jeg har tagget passer beskrivelsen av både 0 og 1 rimelig godt, slik jeg ser det. Du er marius80, regner jeg med? Inntegningen ser brukbar ut, men noen av stiene henger ikke helt sammen (bl.a. går et par stier litt på kryss og tvers oppå hverandre, trolig er de samme sti). Men ellers ser det riktig ut. Flott at du bidrar! Er det JOSM du redigerer i? Det kan sikkert være litt vanskelig å få "kalibrert" fargene/vanskelighetsgradene mot resten av verden. Du har ikke tilfeldigvis prøvd å sykle noen stier i Oslo, Kongsberg, Drammen, Trondheim, Røros eller Oppdal så du har noe å sammenlikne med? Eller har du noen bilder fra stiene? Isåfall kan vi sikkert se på det og tippe litt på hvordan gradene bør være. Men uansett, så er det ikke så fryktelig farlig om fargen blir litt feil i starten; det vil bli gradvis bedre etter at folk fra andre steder av landet har vært innom og kalibrert. Samt at det viktigste kanskje er å få brukbart konsistente farger i "ditt" område (slik at mtb:scale=0 alltid er enklere enn mtb:scale=1, osv.). Så lurer jeg på hva som er god oppførsel når det gjelder å endre andres tagger. Deler av Frierstien mellom Brevik og porsgrunn er merket med at man ikke kan sykle der, og det stemmer ikke helt. Kommunen vil helst ikke vi skal sykle og har et infoskilt på stien som sier noe sånt som at "stien er ikke beregnet for ridning og sykling", men så vidt jeg har sett er det ikke noen forskrift som sier det er ulovlig. Men vil jo ikke inn og overstyre det andre har tagget... Hvis du vet at sykling ikke er forbudt på denne stien, bør du fjerne bicycle=no på den. Denne taggen er litt problematisk fordi mange tror den sier noe om hvorvidt sykkel er egnet eller uegnet (og noen tror da at hvis bestemor ikke kan sykle der med racersykkel bør det stå bicycle=no), men det finnes det andre tagger for å beskrive... Taggen bicycle=yes/no/dismount brukes kun om lovligheten av sykling, men mange har altså feiltagget med den. Det har jeg sjekket ved å sende privat melding til de som har brukt den, og nesten utelukkende er svaret at de har misforstått taggen. I JOSM kan du markere stien og trykke Ctrl+H for å få opp history, hvor du kan se brukernavnet på personene som har redigert stien. Så hvis du vil finne personen som har lagt inn bicycle=no kan du bla deg gjennom historien, trykke på brukernavnet og sende personen en melding for å spørre om h*n visste hva taggen betydde. Hvis h*n visste, kan du spørre hvordan h*n lærte at stien var ulovlig å sykle. Hvis ikke, har du istedet sjansen til å lære bort hva taggen egentlig betyr...og henvise til wiki-siden om access hvis du trenger "bevis".
|
|
|
07/09/2015 13:11
|
Carl S Bj
Medlem
|
Medlem
I og med Statkartsdata er åpent tilgjengelig (sjekk f.eks. Androidappen Norgsekart, www.norgeskart.no eller GISLINK.no). Hadde det vært mulig å bruke det som underlag? Da får man gode topografiske kart, i motsetning til underlagskartet i OSM.
Carl S. Bjurstedt Fra 1.7. ikke lenger nasjonalparkforvalter Dovrefjell-Sunndalsfjella
|
|
|
[Re: Carl S Bj]
07/09/2015 14:51
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
I og med Statkartsdata er åpent tilgjengelig (sjekk f.eks. Androidappen Norgsekart, www.norgeskart.no eller GISLINK.no). Hadde det vært mulig å bruke det som underlag? Da får man gode topografiske kart, i motsetning til underlagskartet i OSM. Det drives faktisk med importering av N50-data fra Kartverket til OSM. Sjekk denne siden for progress: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Topography_import_for_Norway/assignmentDet er en del arbeid å importere, særlig hvis det eksisterer en del data i OSM fra før. Men det er gjort en meget god jobb, særlig i Trøndelag og Hordaland, og litt nordafor i løpet av det siste halvåret. turkompisen.no er et eksempel som bruker en kombinasjon av OSM og Kartverket.
|
|
|
[Re: Reitstoen]
07/09/2015 14:59
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
I og med Statkartsdata er åpent tilgjengelig (sjekk f.eks. Androidappen Norgsekart, www.norgeskart.no eller GISLINK.no). Hadde det vært mulig å bruke det som underlag? Da får man gode topografiske kart, i motsetning til underlagskartet i OSM. Det drives faktisk med importering av N50-data fra Kartverket til OSM. Sjekk denne siden for progress: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Topography_import_for_Norway/assignmentDet er en del arbeid å importere, særlig hvis det eksisterer en del data i OSM fra før. Men det er gjort en meget god jobb, særlig i Trøndelag og Hordaland, og litt nordafor i løpet av det siste halvåret. turkompisen.no er et eksempel som bruker en kombinasjon av OSM og Kartverket. Dovrefjell er dessverre et område som ikke har blitt importert ennå, men jeg tipper det vil skje i løpet av høsten eller vinteren. Zoom inn på f.eks. Rennebu for å se hvordan det vil kunne se ut etter import av myr, bekker, skog, åker m.m.: http://mtbmap.no/#13/62.7431/9.9023
|
|
|
08/09/2015 08:06
|
zero-talent
Entusiast
|
Entusiast
Takk for svar. Har ikke hatt gleden av å sykle noen av de stedene. De ivrige i Grenland har tegnet og tagget det mest populære området her, så jeg skal bruke det for å kalibrere. Som verdens største sykkelpyse synes jo jeg alle stier uten nylagt asfalt burde være minst 3, så får vel heller se hva andre gjør Skal sjekke opp med kommunen om de faktisk er forbudt, eller bare frarådet, å sykle den aktuelle stien. Det er en rimelig populær sti, så om det er et forbud håndheves det i alle fall ikke...
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
|
|