Vil du være med å lage turkart?
|
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: lmo]
06/06/2014 16:23
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Hvordan skal man tagge en gruset skogsbilvei av god kvalitet? http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features sier først highway=unclassified, surface=gravel. Det ser ut som det er dette som stort sett er brukt i mitt nærområde. I Oslomarka har jeg forsøkt å innføre følgende praksis: - highway=unclassified på veier hvor det kan kjøre bil. De fleste veiene i marka er bygget for å ta ut tømmer. Man ser det ved at løs grus er feiet til siden i to spor der bilhjulene går i veibanen. Eksempel i Østmarka: Veien fra Rustadsaga til Øgården, langs Nøklevann til Mariholtet. - highway=track (i mangel på noe mer presist) for turveier. Fortsatt grusveier, men brukes sjelden av biler og hyppig av gående og syklende. Eksempel i Østmarka: Veien fra Østmarksetra til og litt forbi Sarabråten. Jeg har valgt å sette tracktype=1 (selv om det strengt tatt er feil iht OSM wikien) fordi disse vedlikeholdes godt og fremstår i svært mye bedre standard enn en traktorvei. Man kan argumentere for at highway=footway eller highway=cycleway er mer korrekt, men det føles heller ikke helt presist, fordi disse ofte er av noe bedre standard med asfalt.
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
[Re: bronx]
10/06/2014 09:01
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan skal man tagge en gruset skogsbilvei av god kvalitet? http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features sier først highway=unclassified, surface=gravel. Det ser ut som det er dette som stort sett er brukt i mitt nærområde. I Oslomarka har jeg forsøkt å innføre følgende praksis: - highway=unclassified på veier hvor det kan kjøre bil. De fleste veiene i marka er bygget for å ta ut tømmer. Man ser det ved at løs grus er feiet til siden i to spor der bilhjulene går i veibanen. Eksempel i Østmarka: Veien fra Rustadsaga til Øgården, langs Nøklevann til Mariholtet. - highway=track (i mangel på noe mer presist) for turveier. Fortsatt grusveier, men brukes sjelden av biler og hyppig av gående og syklende. Eksempel i Østmarka: Veien fra Østmarksetra til og litt forbi Sarabråten. Jeg har valgt å sette tracktype=1 (selv om det strengt tatt er feil iht OSM wikien) fordi disse vedlikeholdes godt og fremstår i svært mye bedre standard enn en traktorvei. Man kan argumentere for at highway=footway eller highway=cycleway er mer korrekt, men det føles heller ikke helt presist, fordi disse ofte er av noe bedre standard med asfalt. Takk for oppklaring, bronx. Hva med surface? gravel eller compacted?
|
|
|
10/06/2014 09:40
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Vil tipse om NUUG's kartgruppe, som har en mailingliste hvor slike ting kanskje enda bedre kan diskuteres. Denne lista koordinerer det norske bidraget til OpenStreetMap. En viktig del av dette er å samkjøre hvordan ting tegnes, og ikke minst gjøre Wiki-sidene mer entydige og lettere å forstå.
|
|
|
[Re: lmo]
10/06/2014 12:10
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Hva med surface? gravel eller compacted? Compacted (her synder jeg selv ser jeg). Kanskje fine_gravel. Spørs hvordan man ser på grus som er pakket ved vanlig bruk. Gravel er for pukk, tror jeg. Så for skogsbilveier i Marka: Compacted. Turveier: fine_gravel. De er oftenoe løsere i veibanen. Enig i min tolkning? Noen her som har greie på pukk og gruskvaliteter? En norsk oversettelse med oppgitt fraksjoner (jfr http://www.nesmas.no/hjem/singelpukk) kunne vært nyttig å ha i OSM wikien.
|
|
|
11/06/2014 08:16
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Enig med deg, bronx. Utfra bildene på http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:surface ser det ut som gravel er skikkelig grove saker. Broken/crushed rock with sharp edges, known as ballast on railways. Usually loosely arranged. Typical size for road and surface construction range between 4 and 8 cm.
|
|
|
11/06/2014 11:56
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: anderfo]
11/06/2014 13:02
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Vi trenger bilder som kan illustrere de ulike vanskelighetsgradene. Er det noen som har slike bilder som de har copyright på og kan "donere" til wikien? Jeg ser for meg noen vakre bilder av noen barnålsstier/flytstier, crux av ulike typer, klopper av treverk, klopper av stein, uegnet myrterreng, osv. Bildene fra den engelskspråklige wikien synes jeg ikke er bra nok 
|
|
|
12/06/2014 14:36
|
Jon Borgersen
Fersking
|
Fersking
Vi trenger bilder som kan illustrere de ulike vanskelighetsgradene. Er det noen som har slike bilder som de har copyright på og kan "donere" til wikien? Jeg ser for meg noen vakre bilder av noen barnålsstier/flytstier, crux av ulike typer, klopper av treverk, klopper av stein, uegnet myrterreng, osv. Bildene fra den engelskspråklige wikien synes jeg ikke er bra nok Godt jobba! Hvis noen av disse: https://www.dropbox.com/sh/lacfdp53vts6es6/AAAGcU7fGDgw_uDFNVcIrAdla er brukbare må du gjerne bruke dem i wikien. Skal prøve å få tatt noen flere etterhvert.
|
|
|
[Re: Jon Borgersen]
12/06/2014 14:45
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Flott, bruker gjerne disse! Når man laster opp bilder på wikien (om du ikke vil gjøre det selv) må man velge mellom PD (public domain) eller CC BY-SA 2.0 (creative commons) lisens. Hva velger du, eller vil du laste dem opp selv? http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Special:Upload
|
|
|
12/06/2014 17:06
|
Jon Borgersen
Fersking
|
Fersking
Så bra!
Har aldri vært borti opplasting til wiki og sånt jeg, så du kan gjerne gjøre det du. Har ikke satt meg noe inn i disse lisensgreiene heller, men PD virker fint så kjør med det du.
|
|
|
[Re: Jon Borgersen]
12/06/2014 17:36
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Flott, da har jeg brukt noen av dem.
|
|
|
13/06/2014 07:59
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Synes dette så veldig ryddig og bra ut! Godt jobbet.
|
|
|
[Re: øystein b]
01/07/2014 21:57
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Ikke dumt! Ville brukt omtrent samme metode på punkter. F.eks. dersom en sti har mtb:scale=1 men har et punkt med mtb:scale=3. Da passer det med en rød prikk. Mye informasjon, men det tar ihvertfall ikke så mye plass..
|
|
|
03/07/2014 22:55
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Kartet må implementere trailblazed=yes.
|
|
|
08/07/2014 14:03
|
øystein b
Fersking
|
Fersking
Kartet må implementere trailblazed=yes. Jeg eksperimenterer med "trailblazed=yes" og "color" fra route relasjonen. Har endre fargekode på blåstiene til den lyseblå fargen fra relasjonen. Har tatt bort markeringene på "marked_trail". http://objo.net/mtbmap/#13/60.0597/10.4235Hva er status på trailblazed og marked_trail? Er marked_trail ute av bruk. Bør den fjernes? Skal farge og symbol legges på relasjonen? Jeg ser både marked_trail og trailblazed er brukt i Nordmarka, men de brukes på forskjellige stier...
Redigert av øystein b; 08/07/2014 14:09.
|
|
|
28/07/2014 09:27
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Klassifiserer en del stier etter mtb:scale på Nordseter/Sjusjøen nå i ferien. Det går bra, men oppdaget at knapt en eneste av hytteveiene på Nordseter er lagt inn i OSM. Norgeskartene fra kartverket inneholder et som bør inn. Er det en enkel måte å få Norgeskartet fra kartverket inn som underlag i Potlach slik at jeg kan tegne etter det eller å importere dataene, eller må jeg rett og slett sykle alle veiene med gps?
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
[Re: øystein b]
28/07/2014 13:03
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Spennende. Noen mulighet til å legge på navnet på ruten også? Blir kanskje litt for mye? Evnt ha rutene som et eget lag?
|
|
|
28/07/2014 14:32
|
JoMs
Fersking
|
Fersking
Er det en enkel måte å få Norgeskartet fra kartverket inn som underlag i Potlach slik at jeg kan tegne etter det eller å importere dataene, eller må jeg rett og slett sykle alle veiene med gps? Jeg har funnet ut hvordan man får inn ut.no sitt kart som er Kartverket sitt inn i iD (burde ikke være veldig forskjellig til Potlatch). Det krever dog litt kunnskap om å bruke debuggingverktøy i Chrome. Her er en gif som viser hvordan jeg går fram for å finne riktig URL. Teknikken går ut på at jeg henter opp javascript konsollet i Chrome, oppdaterer siden og sjekker så hvilke adresse tilene kommer fra. Det vil typisk være 3 forskjellige adresser, men det du kan bruke hvilke som helst. Poenget her er gkt parameteren som endrer seg innimellom, og ikke er lik fra IP adresse til IP adresse. Deretter må du endre z, x og y parameteren i URLen sånn at den fungerer med iD, Potlatch eller Qgis. Jeg har på samme måte klart å få flyfoto inn i Qgis også, men den var en del mer knotete. Et eksempel på en url er denne: http://gatekeeper1.geonorge.no/BaatGatekeeper/gk/gk.cache_gmaps?layers=topo2&zoom={z}&x={x}&y={y}&gkt=A065ECC80EC8832AAB663DCCD791D79551456E767AF1F24D4A14BD25F3060CB9F19947949610026A07C40E538A8DA184B21B87473480942E02ED3328E0BB1926
|
|
|
[Re: tbh]
28/07/2014 20:27
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Klassifiserer en del stier etter mtb:scale på Nordseter/Sjusjøen nå i ferien. Det går bra, men oppdaget at knapt en eneste av hytteveiene på Nordseter er lagt inn i OSM. Norgeskartene fra kartverket inneholder et som bør inn. Er det en enkel måte å få Norgeskartet fra kartverket inn som underlag i Potlach slik at jeg kan tegne etter det eller å importere dataene, eller må jeg rett og slett sykle alle veiene med gps? Du burde kanskje gå over til å bruke JOSM. Der kan du bl.a. få diverse kart inn som bakgrunnskart (f.eks. N50, orienteringskart, Strava heatmap), og du kan få programmet til å vise mtb:scale med farger som på stisykkelkartene (dette krever et eget lite stilsett som du kan få av meg).
|
|
|
28/07/2014 21:52
|
erij
Fersking
|
Fersking
Klassifiserer en del stier etter mtb:scale på Nordseter/Sjusjøen nå i ferien. Det går bra, men oppdaget at knapt en eneste av hytteveiene på Nordseter er lagt inn i OSM. Norgeskartene fra kartverket inneholder et som bør inn. Er det en enkel måte å få Norgeskartet fra kartverket inn som underlag i Potlach slik at jeg kan tegne etter det eller å importere dataene, eller må jeg rett og slett sykle alle veiene med gps? norgeskart.no må ikke brukes som kilde til å tegne etter for å legge inn data i OSM. Hvordan de frigjorte kartdataene fra kartverket skal legges inn i OSM og om lisensen til kartverket er kompatibel med OSM er ikke helt avgjort. Det foregår en diskusjon om det på NUUG sin kart-mailingliste. Se bla. her http://lists.nuug.no/pipermail/kart/2014-June/thread.htmlForeløpig er nok løsningen å bite i det sure eplet og ta seg en runde på grusveiene med GPS 
|
|
|
[Re: erij]
29/07/2014 08:36
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
norgeskart.no må ikke brukes som kilde til å tegne etter for å legge inn data i OSM. [...] Foreløpig er nok løsningen å bite i det sure eplet og ta seg en runde på grusveiene med GPS Et alternativ er å bruke JOSM-editoren med Strava Heatmap som bakgrunn. Strava har tilatt bruk av denne til å tegne etter, og er å finne som standard bakgrunnslag i innstillingene i JOSM. Ellers kan en bruke Bing og Mapbox sine satellittkart. Men de kan ha litt offset, som er lett å justere hvis en har Strava-spor å justere etter. Det beste er uansett å ta turen og logge selv. Da kan en notere andre detaljer også  Enkelt stilsett for å vise mtb:scale-tagging i JOSM har jeg lagt her: http://mtbmap.no/josm/mtbmap.mapcss
|
|
|
[Re: Reitstoen]
29/07/2014 17:32
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Strava har tilatt bruk av denne til å tegne etter, Takk for den. Det hadde jeg ikke fått med meg. Det er en bra måte å bidra til forbedring av OSM.
|
|
|
30/07/2014 08:16
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Jeg har installert JOSM og fikk opp Strava som bakgrunn. Det var til hjelp for presis tegning av spor sammen med mitt eget gps spor. Er imidlertid helt fersk på JOSM. Hvordan får jeg lagt inn stilsettet?
|
|
|
30/07/2014 08:20
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Klassifiserer en del stier etter mtb:scale på Nordseter/Sjusjøen nå i ferien. Det går bra, men oppdaget at knapt en eneste av hytteveiene på Nordseter er lagt inn i OSM. Norgeskartene fra kartverket inneholder et som bør inn. Er det en enkel måte å få Norgeskartet fra kartverket inn som underlag i Potlach slik at jeg kan tegne etter det eller å importere dataene, eller må jeg rett og slett sykle alle veiene med gps? Du burde kanskje gå over til å bruke JOSM. Der kan du bl.a. få diverse kart inn som bakgrunnskart (f.eks. N50, orienteringskart, Strava heatmap), og du kan få programmet til å vise mtb:scale med farger som på stisykkelkartene (dette krever et eget lite stilsett som du kan få av meg). Har nå fått med meg at jeg ikke må tegne etter N50, men det kryr av hytteveier og stier, og det hadde vært til god hjelp å ha Norgeskartet i bakgrunnen som støtte for egne gps spor. Hvilken url må jeg bruke for å få det inn som bakgrunn? Bing funker greit der hvor det er satelittbilder, men på Nordseter er oppløsningen ubruklig.
|
|
|
30/07/2014 08:37
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har installert JOSM og fikk opp Strava som bakgrunn. Det var til hjelp for presis tegning av spor sammen med mitt eget gps spor. Er imidlertid helt fersk på JOSM. Hvordan får jeg lagt inn stilsettet? Edit - Preferences - Settings for map projection... (nr 3 fra toppen) - Map Paint Styles - Trykk + helt til høyre, øverst. - Lim inn link til stilsettet - DONE  Det ligger et MTB stilsett fra før også i JOSM, under Available styles. De tilgjengelige stilsettene skal nå være mulig å skur av og på i menyen nede til høyre i viewet. Hvis ikke, kan en trykke på fargepaletten på venstre side.
|
|
|
30/07/2014 08:48
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Har nå fått med meg at jeg ikke må tegne etter N50, men det kryr av hytteveier og stier, og det hadde vært til god hjelp å ha Norgeskartet i bakgrunnen som støtte for egne gps spor. Hvilken url må jeg bruke for å få det inn som bakgrunn? Bing funker greit der hvor det er satelittbilder, men på Nordseter er oppløsningen ubruklig. Du kan legge til alle mulige kart hvis en kjenner stien til tiles'ene. For å se Norgeskart, trykk +TMS, og lim inn denne: http://opencache.statkart.no/gatekeeper/gk/gk.open_gmaps?layers=topo2&zoom={zoom}&x={x}&y={y} Til alle: Husk at det ikke er lov å tegne etter dette kartet!!! Hvertfall ikke fra og med zoom 15. Tror N50-data går ned til og med zoom 14. Så hvis en bare vil vise N50, kan en sette max zoom til 14, med forbehold. Da har en mulighet til å bruke N50 hvis/når det blir gitt klarsignal om at en kan bruke N50-data.
|
|
|
30/07/2014 08:58
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Til alle: Husk at det ikke er lov å tegne etter dette kartet!!! Hvertfall ikke fra og med zoom 15.
Tror N50-data går ned til og med zoom 14. Så hvis en bare vil vise N50, kan en sette max zoom til 14, med forbehold. Da har en mulighet til å bruke N50 hvis/når det blir gitt klarsignal om at en kan bruke N50-data.
/rantmode on Totalt off-topic, men jeg blir så grinete av tanken på at vi som skattebetalere finansierer Statens Kartverk, men når vi ønsker å benytte dataene til noe så er svaret "nei, det er rettighetsbeskyttet"... /rantmode off
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
30/07/2014 11:43
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
/rantmode on
Totalt off-topic, men jeg blir så grinete av tanken på at vi som skattebetalere finansierer Statens Kartverk, men når vi ønsker å benytte dataene til noe så er svaret "nei, det er rettighetsbeskyttet"...
/rantmode off Enig med deg. Men det er nok ikke så ille, da Kartverket faktisk har "frigitt" en del data. Og slik jeg har forstått det, så er ikke OSM sin lisens helt kompatibel med Kartverkets brukervilkår, noe som gjør at en avventer en skriftlig bekreftelse fra Kartverket om at OSM kan importere/bruke N50-data. Det virker som dette vil ordne seg, og at det kun er formalitetene en venter på, for at en skal være 100% sikker på at alt er på stell juridisk sett. Jeg hadde gjerne sett at vi kunne brukt annen offentlig kartdata også. Og det er vel kanskje akkurat det du rant'er om  Vi har jo tross alt betalt for mye av dette via skatteseddelen. Hadde vært flott om vi også kunne tegne etter flyfoto (norgeibilder), som er av betydelig bedre kvalitet enn Bing.
|
|
|
|
|