Du trenger å ta en tur innom mine nabolagsstier så at de finner veien til OSM. gps:en tror jeg er på bærtur hele tiden.
Hæ? Østmarka har jo god dekning. Hvor da? Men har du spor, så send over, så skal jeg trace det inn.
Her oppe på Haugerud er det fortsatt noen godbiter som ikke er kartlagt! Jeg har tenkt å få lært meg disse OSM-greiene slik at jeg kan legge det inn på egen hånd. Tar bare litt tid å få ting gjort her i gården...
#168835424/09/201318:47
Her oppe på Haugerud er det fortsatt noen godbiter som ikke er kartlagt! Jeg har tenkt å få lært meg disse OSM-greiene slik at jeg kan legge det inn på egen hånd. Tar bare litt tid å få ting gjort her i gården...
Noen betydelig strekk med godbiter kan det neppe være snakk om?
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: bronx]
#168841724/09/201319:36
Da begynner det å komme seg med oppmerkede stier på Flekkerøy. Dette er tidkrevende arbeid, men gøy når man laster det tilbake til garminen for så å ta det med på tur igjen.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
[Re: tais]
#168861625/09/201308:01
Jeg har tenkt å få lært meg disse OSM-greiene slik at jeg kan legge det inn på egen hånd.
Jeg foreslår at NOTS finner et passende sted med internett-tilgang hvor interesserte kan møtes og jobbe litt sammen for å lære av hverandre. Det kan kanskje gjøre det lettere for noen å komme i gang med OSM.
Sharing data is the first step toward community.
#168871825/09/201310:04
@øystein b @reistoen: Har dere implementert marked_trail=blue, men ikke trailblazed=yes? Begge bør rendres.
Jeg har ikke tatt hensyn til merkede stier ennå. Har ikke prioritert det, da det er lite med merkede stier her i Trondheim (som jeg har fått med meg hvertfall). Kommer nok til å implementere disse også, etter hvert
De siste dagene har jeg kost meg i Bærum ved hjelp av stier og parkstier jeg har funnet i OSM. Det er jo veldig bra kartlagt nesten overalt i tettbebyggelsen. Dog med ett unntak, nemlig i skogen ovenfor Kyststien øst for Veritas. Så det tenkte jeg å gjøre noe med og har så smått begynt å legge inn det jeg har i Strava.
Men jeg ble litt satt ut i går da jeg trykket Rediger for første gang på mange måneder og oppdaget at det ikke var Potlach2 som fyrte opp men noe helt annet. Det er jo alltid slik at man er litt konservativ og skeptisk når det kommer nye versjoner av ting man har klart å få i fingerspissene, men kanskje denne nye versjonen er bra, slik at man skal glemme Potlatch og lære seg det nye grensesnittet isteden? Noe som har erfaring å dele med seg?
#168885425/09/201313:01
Jeg fikk Mapertive til å rendre hele norge med zoom nivå 8-12, kartet ligger nå her: http://www.objo.org/mtbmap Noen områder har også blitt rendret på høyere zoom nivå. Jeg satte redirect til osm der jeg ikke har dekning.
Er det noen i tråden som bruker kart med mtb:scale i sin Garmin GPS, enten lastet ned et ferdig kart, eller ferdig stilsett eller laget egne stilsett til mkgmap for å vise det? (Jeg har repostet her: Postet opprinnelig i feil tråd.)
Hvor ofte rendrer du på nytt for å få med nye data? Har du en cronjobb på det?
Maperitive er en .NET applikasjon, og ikke primært beregnet for å lage tiles i stor skala. Hvis noen vil porte stilsettene til TileMill eller Mapnik er det en smal sak å sette det opp på en server som oppdateres daglig.
#169142530/09/201309:25
Er det noen i tråden som bruker kart med mtb:scale i sin Garmin GPS, enten lastet ned et ferdig kart, eller ferdig stilsett eller laget egne stilsett til mkgmap for å vise det? (Jeg har repostet her: Postet opprinnelig i feil tråd.)
Ja, jeg har brukt dette siden april eller mai. KMZ-fil over Trondheim, generert av Reitstøen, eller tilsvarende over Oppdal som jeg selv har lagd. Dette er basert på JPEG-filer eksportert fra Maperitive, eventuelt PNG-filer som jeg selv har konvertert til JPEG for å få lavere/penere komprimering enn standarden i Maperitive. Et "overlay-kart" basert direkte på OSM-data istedet for slike bildefiler ville selvsagt blitt bedre (og ville funket på høyere zoomnivå), men det fungerer bra nå.
#169148830/09/201311:35
Hvor ofte rendrer du på nytt for å få med nye data? Har du en cronjobb på det?
Maperitive er en .NET applikasjon, og ikke primært beregnet for å lage tiles i stor skala. Hvis noen vil porte stilsettene til TileMill eller Mapnik er det en smal sak å sette det opp på en server som oppdateres daglig.
Hvis man kun oppdaterere flisene hvor det er endringer, så er det vel ikke så stor jobb for Maperitive heller?
#169489006/10/201318:08
runermm: jeg har ikke fått Maperitive til å fungere som "console applikasjon", men det burde i teorien være mulig å få den til å kjøre i en cron jobb på en linux server! Rendringene kjøres nå på en privat maskin, og jeg ønsker ikke å sette denne i gang med kontinuerlig oppdatering
bronx: ja, det hadde vært supert å fått kartene daglig oppdatert av tilemill/mapnik! Finnes det et godt stilsett vi kan ta utgangspunkt i? Kan vi bruke terrengmodell/høydekurver fra Statens kartverk? Kan vi få skyggelegging som i Maperitive? Støtter også ideen om et treff hvor vi kan lære av hverandre!
Redigert av øystein b; 06/10/201318:10.
#169513407/10/201307:36
øystein b: Ja til alt. Kanskje MapBox sitt standardkart (som Strava også bruker til sine thumbnails) er et utgangspunkt. Eller vil du ha noe som minner om o-kart, Kartverkets kart, eller noe som er mer stilisert?
Chillpadde: Det lureste er å bruke en rutingstjeneste som baserer seg på OSM data hvor ruten kan eksporteres som GPX. Jeg har tidligere postet for eksempel http://www.bikeroutetoaster.com/, men det finnes flere slike. Tidligere fantes det en tjeneste som kunne eksportere relasjonsruter til GPX. De fleste rittene og en del andre viktige fotruter er lagt inn som relasjoner. I tillegg kan du konvertere uttrekk av OSM til GPX og redigere det etter eget ønske. Men hvorfor skal du ha OSM dataene som GPX, når du kan legge kart laget av OSM data i GPS'en?
#169517607/10/201308:25
Til GPS med kartvisning vil jeg selvsagt legge inn OSM-kart Men jeg kunne tenke meg å bruke noen GPS-enheter uten kartvisning også, f.eks en klokke med GPS, eller en Garmin Foretrex, og da er jeg avhengig av å legge inn spor jeg kan følge.
#169525207/10/201309:54
Jeg fikk Mapertive til å rendre hele norge med zoom nivå 8-12, kartet ligger nå her: http://www.objo.org/mtbmap
Er det noen mulighet for å kunne velge norgeskart her og få stiene fra osm inn i tillegg? Jeg synes bakgrunnen er litt dårlig når man velger mtbkart eller openstreetmap.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
#169635308/10/201320:49
Du kan bruke Maperitive eller TileMill til å lage et kart med gjennomsiktig bakgrunn, hvor mtb:scale er rendret, og legge det over Norgeskartet. (Jeg har gjort noe lignende her: http://www.vidargundersen.com/osm/compare.html) Eller hente ned Kartverkets frie N50 data og mikse de to kildene til å produsere det kartet du måtte ønske selv.
#170085017/10/201313:28
Har gjort noen små endringer på http://www.objo.org/mtbmap: - "mann med spade" ikoner der stiene har fixme-tag. - nytt overlay "MTB tile update time" viser tidspunkt hver flis ble generert. - har også lagt til "MTB overlay" (bare zoom 5-13 for sør-norge foreløpig) som kan vises over andre bakgrunnskart
bronx: har du et cartocss stilark vi kan ta utgangspunkt i for tilemill? det hadde vært fint å fått opp et overlay med bare mtb:scale! jeg har såvidt testet litt med shape-filer som kun inneholdt mtb-stier, men det er kanskje ikke slik det er satt opp på din server?