Vil du være med å lage turkart?
|
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: øystein b]
13/08/2013 17:08
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har lagt ut osm stikart (med samme stil som osm.reitstoen.com) over Oslo og noen andre utvalgte områder på http://www.objo.org/mtbmapNB: Naviger først på osm-kartet og bruk så lag-knappen oppe til høyre for å velge område. Ser det er dårlig med mtb-tags i Oslo-området. Her trengs det dugnad! Kongsberg og Trondheim ser jo veldig bra ut! Takk til Reitstøen for hjelp med å sette opp rendring og tile server! Jeg vil prøve å få kombinert alle områdene inn på ett lag senere. Vil også oppdatere og legge inn flere områder etter hvert. Tar gjerne mot tips om andre områder som er mtb-tagget! Er det mulig å be om en oppdatering av tiles for oslo? Har tagget litt og er veldig spent på om det blir riktig/bra. Dessuten veldig interessert i tilbakemeldinger om nivået jeg har lagt meg på rundt hva som er 0, 1, 2 osv. Har også merket meg at det kan være vrient å finne rett sti på kartet i redigeringsmodus når det er en million stiløp som f.eks skullerudåsen og nord for Østmarksetra (truls m/venner)
|
|
|
[Re: bronx]
13/08/2013 17:34
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Knut, det er satt på mtb:name= og laget relasjoner av Truls blant annet. Du kan også bruke mitt stilsett til JOSM slik at du ser blåmerking, etc. https://github.com/vibrog/mapcss-hikingHvis du er usikker på hvilke stier du ser på, vent eller spør andre.
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
13/08/2013 20:16
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Knut, det er satt på mtb:name= og laget relasjoner av Truls blant annet. Du kan også bruke mitt stilsett til JOSM slik at du ser blåmerking, etc. https://github.com/vibrog/mapcss-hikingHvis du er usikker på hvilke stier du ser på, vent eller spør andre. Har stilsett så ser godt der hvor det er tagget etc. , men var litt spent på den ferdige rendringen som er mye penere. Jeg sykler ikker så mye i trulsområdet, så jeg tenkte å overlate den biten til noen som er bedre kjent enn meg.
|
|
|
15/08/2013 08:25
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Knut. Inntil Øystein får oppdatert kartet sitt (rendringen tar visst et døgn), kan du se på mtbmap.org som visstnok rendrer hvert 20. minutt. Supert at noen har begynt å tagge Østmarka.
|
|
|
[Re: lmo]
15/08/2013 18:49
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Knut. Inntil Øystein får oppdatert kartet sitt (rendringen tar visst et døgn), kan du se på mtbmap.org som visstnok rendrer hvert 20. minutt. Supert at noen har begynt å tagge Østmarka. Kult, men de tynne linjene var vanskelige å se synes jeg, spesielt de grønne. Liker Reitstøens stilsett bedre :-) Men jeg ser et par unøyaktigheter som jeg ikke oppdaget i JOSM, som jeg må fikse. Har fått tegnet inn noen nye stier også, samt rettet på et par som var feil.
|
|
|
[Re: knuthaug]
15/08/2013 20:45
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Knut. Inntil Øystein får oppdatert kartet sitt (rendringen tar visst et døgn), kan du se på mtbmap.org som visstnok rendrer hvert 20. minutt. Supert at noen har begynt å tagge Østmarka. Kult, men de tynne linjene var vanskelige å se synes jeg, spesielt de grønne. Liker Reitstøens stilsett bedre :-) Helt enig. Tror faktisk jeg til og med sendte en epost til admin ætt mtbmap.org for å spørre om det var mulig å gjøre noe med stilsettet...
|
|
|
16/08/2013 05:26
|
øystein b
Fersking
|
Fersking
Hei Knut! Nå er kartet over østmarka oppdatert, se http://objo.org/mtbmap/oestmarkaOversikt over andre områder som er rendret ligger på http://objo.org/mtbmapJeg delte Oslo-regionen inn i flere områder for å gjøre det raskere å oppdatere. Disse kartene er generert med Maperitive og Reitstøen sitt stilsett v1.2. Har ikke funnet ut om det er praktisk mulig å rendre hele landet eller inkrementelle 'diffs' med denne softwaren ennå, så foreløpig blir det kun manuelle oppdateringer av små områder. Jeg har også begynt å samle det jeg har lurt på og funnet ut om osm/mtb-tagging i et lite dokument. Tror det kan være nyttig for andre som begynner å tagge. Legger link her og på web-siden snart. Det hadde også vært supert om dere som er erfarne med osm kunne sett gjennom først, send meg gjerne en PM med e-mail så sender jeg en google-dokument link! Jeg har lagt inn noen mtb:scale tags i Bærum, skal også begynne med class:bicycle:mtb. Det er noen stier på Gardlaushøgda som jeg mener fortjener +1 eller +2!
|
|
|
[Re: øystein b]
16/08/2013 07:31
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Hei Knut! Nå er kartet over østmarka oppdatert, se http://objo.org/mtbmap/oestmarkaOversikt over andre områder som er rendret ligger på http://objo.org/mtbmapJeg delte Oslo-regionen inn i flere områder for å gjøre det raskere å oppdatere. Disse kartene er generert med Maperitive og Reitstøen sitt stilsett v1.2. Har ikke funnet ut om det er praktisk mulig å rendre hele landet eller inkrementelle 'diffs' med denne softwaren ennå, så foreløpig blir det kun manuelle oppdateringer av små områder. Jeg har også begynt å samle det jeg har lurt på og funnet ut om osm/mtb-tagging i et lite dokument. Tror det kan være nyttig for andre som begynner å tagge. Legger link her og på web-siden snart. Det hadde også vært supert om dere som er erfarne med osm kunne sett gjennom først, send meg gjerne en PM med e-mail så sender jeg en google-dokument link! Jeg har lagt inn noen mtb:scale tags i Bærum, skal også begynne med class:bicycle:mtb. Det er noen stier på Gardlaushøgda som jeg mener fortjener +1 eller +2! Jepp, har sett det og det ble riktig så fint synes jeg. Har bugfixet noen stier som jeg så etter rendringen også, som kommer med neste gang. Utrolig kult med rendring av mtb:name også. Her må det legges inn flere names. Ser det er tagget noen stier i området Grønliåsen. De er stort sett tagget med mtb:scale=2 og 3. Er disse såpass vanskelige eller er det jeg som har vært snill med taggingen min? Er det noen som kjenner disse og slettfjell/skullerud/haukåsen som kan sammenligne? Jeg har lagt meg på dette nivået omtrent: flat sti, jevnt underlag, de fleste klarer å sykle nesten uten fotisett = 0 eksempel: samuels flyt Litt ulendt, kombinert med røtter og steiner noe grad = 1 Eksempel: slettfjell, blåbærstien, godstien Kronglete, men syklbar for de med erfaring. Eller bratt, kombinert med rot/stein=2 Eksempel: Den steinete nedkjøringen fra slettfjell som er i TSR. Alle må i med foten/subber rompa i bakhjulet i henga/Angvik/Tallak-krux=3 (ser at wikien til osm sier at 3 er "nearly impossible to ride uphill" Eksempel: ikke tagget noen i Østmarka med dette eller verre Dritvanskelig, men gjørbart for de aller beste. Ikke oppover = 4 Kødderuelle=5 Fjellklatring/ikke syklbart overhodet=6 Jeg har også lagt meg på den linja at f.eks. 1km smuud sti får 0 eller 1 selv om det er 10 meter med litt slemt krux i midten. Noen meninger?
|
|
|
16/08/2013 08:18
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg har lagt meg på dette nivået omtrent:
flat sti, jevnt underlag, de fleste klarer å sykle nesten uten fotisett = 0 eksempel: samuels flyt
Litt ulendt, kombinert med røtter og steiner noe grad = 1 Eksempel: slettfjell, blåbærstien, godstien
Kronglete, men syklbar for de med erfaring. Eller bratt, kombinert med rot/stein=2 Eksempel: Den steinete nedkjøringen fra slettfjell som er i TSR.
Alle må i med foten/subber rompa i bakhjulet i henga/Angvik/Tallak-krux=3 (ser at wikien til osm sier at 3 er "nearly impossible to ride uphill" Eksempel: ikke tagget noen i Østmarka med dette eller verre
Dritvanskelig, men gjørbart for de aller beste. Ikke oppover = 4 Kødderuelle=5 Fjellklatring/ikke syklbart overhodet=6
Jeg har også lagt meg på den linja at f.eks. 1km smuud sti får 0 eller 1 selv om det er 10 meter med litt slemt krux i midten. Noen meninger? For meg høres dette ut som en grei kalibrering. Omtrent slik vi gjør det i Trondheim.
|
|
|
16/08/2013 15:06
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Hei Knut! Nå er kartet over østmarka oppdatert, se http://objo.org/mtbmap/oestmarkaOversikt over andre områder som er rendret ligger på http://objo.org/mtbmapJeg delte Oslo-regionen inn i flere områder for å gjøre det raskere å oppdatere. Disse kartene er generert med Maperitive og Reitstøen sitt stilsett v1.2. Har ikke funnet ut om det er praktisk mulig å rendre hele landet eller inkrementelle 'diffs' med denne softwaren ennå, så foreløpig blir det kun manuelle oppdateringer av små områder. Jeg har også begynt å samle det jeg har lurt på og funnet ut om osm/mtb-tagging i et lite dokument. Tror det kan være nyttig for andre som begynner å tagge. Legger link her og på web-siden snart. Det hadde også vært supert om dere som er erfarne med osm kunne sett gjennom først, send meg gjerne en PM med e-mail så sender jeg en google-dokument link! Jeg har lagt inn noen mtb:scale tags i Bærum, skal også begynne med class:bicycle:mtb. Det er noen stier på Gardlaushøgda som jeg mener fortjener +1 eller +2! Jepp, har sett det og det ble riktig så fint synes jeg. Har bugfixet noen stier som jeg så etter rendringen også, som kommer med neste gang. Utrolig kult med rendring av mtb:name også. Her må det legges inn flere names. Ser det er tagget noen stier i området Grønliåsen. De er stort sett tagget med mtb:scale=2 og 3. Er disse såpass vanskelige eller er det jeg som har vært snill med taggingen min? Er det noen som kjenner disse og slettfjell/skullerud/haukåsen som kan sammenligne? Jeg har lagt meg på dette nivået omtrent: flat sti, jevnt underlag, de fleste klarer å sykle nesten uten fotisett = 0 eksempel: samuels flyt Litt ulendt, kombinert med røtter og steiner noe grad = 1 Eksempel: slettfjell, blåbærstien, godstien Kronglete, men syklbar for de med erfaring. Eller bratt, kombinert med rot/stein=2 Eksempel: Den steinete nedkjøringen fra slettfjell som er i TSR. Alle må i med foten/subber rompa i bakhjulet i henga/Angvik/Tallak-krux=3 (ser at wikien til osm sier at 3 er "nearly impossible to ride uphill" Eksempel: ikke tagget noen i Østmarka med dette eller verre Dritvanskelig, men gjørbart for de aller beste. Ikke oppover = 4 Kødderuelle=5 Fjellklatring/ikke syklbart overhodet=6 Jeg har også lagt meg på den linja at f.eks. 1km smuud sti får 0 eller 1 selv om det er 10 meter med litt slemt krux i midten. Noen meninger? Ser ut som vi er noenlunde enige om taggingen av mtb:scale. Jeg fant fort ut at det er en ganske "streng" skala, og at det for norske skogsstier faktisk skal en god del til før vi er oppe på 2. Fint at Lillehammerkartet ditt strekker seg helt til "mine" stier i Brumunddal, Øystein, men har du mulighet så ser jeg gjerne et kart over Hedemarken som strekker seg fra Moelv til Elverum  Tar forresten gjerne en link til Googledokumentet ditt!
|
|
|
17/08/2013 07:15
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg vil påpeke noe om bicycle access tagging, som noen misforstår, når vi nå diskuterer mtb:scale-tagging: bicycle=no betyr at det er forbudt å sykle (og forbudt å ha med sykkel?). For verneområder hvor det er "forbudt å sykle" eller "forbudt å bruke sykkel" -- jeg er usikker på om det er ment å være en forskjell på de to formuleringene -- har jeg satt bicycle=dismount for å indikere at man må gå av og trille. I tillegg har jeg satt bicycle=no på verneområde-polygonet, slik at noen kan rendre verneområder ulikt gitt ferdselsrestriksjonene. (Noe å tenke på i kartografien din, @Reitstoen?)
Noen (neppe dere her) har brukt bicycle=no for å angi at en sti ikke er mulig å sykle (riktig tagging er mtb:scale=6?). Hvis man ser dette er det naturlig å rydde opp. bicycle=yes, foot=yes er implisitt og unødvendig på highway=path, så jeg har begynt å vaske vekk det der jeg redigerer.
|
|
|
17/08/2013 07:27
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Det hadde også vært supert om dere som er erfarne med osm kunne sett gjennom først, send meg gjerne en PM med e-mail så sender jeg en google-dokument link! Eksemplene er fine. Prøver å komme på noe som er 3. Supert hvis tolkingene deres publiseres på en norsk oversettelse av wiki-siden: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale Jeg har også tenkt hvorfor ikke bruke mtb:scale på noder også, der man har crux som skiller seg fra stien forøvrig. Eksempelvis rett etter bekken halvvegs på Samuels flyt.
|
|
|
17/08/2013 07:42
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Faktorer som jeg synes er vanskelige: - En godt ryddet sti er lettere å forsere enn en som er gjengrodd, pga sikt, plass til å navigere, linjevalg; styre unna steiner, mulighet for å opprettholde fart/moment, vegetasjon som hekter i styret, etc. - Evig knotesti: Enkeltvis er ingenting egentlig veldig vanskelig, men man får aldri opp fart eller moment og ender med å bære og skyve mer enn normalt. Stier inntil vann kan gjerne være slik.
|
|
|
17/08/2013 08:40
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Ser det er tagget noen stier i området Grønliåsen. De er stort sett tagget med mtb:scale=2 og 3. Er disse såpass vanskelige eller er det jeg som har vært snill med taggingen min? Er det noen som kjenner disse og slettfjell/skullerud/haukåsen som kan sammenligne?
Det kan være jeg som har lagt inn stiene du sikter til. Alt i alt blir det jo til slutt en subjektiv vurdering. Nå vet jeg ikke hvilke stier du tenker på, men ta f.eks nedkjøringen fra Branntårnet mot vest. Er du erfaren får du den til nedover, mindre erfarne går, men vet ikke om noen som ville få til den motsatt vei, den er rett og slett for bratt, og sånne varianter er det en del av. Og man kommer jo fra begge sider. Hvilken scale skal den da ha (jeg har ikke sjekket hva den faktisk har)? Tilsvarende har man en nedkjøring fra østsiden i retning mot E6 som er kjempemorsom nedover, ikke så voldsomt krevende heller, men helt umulig å å klare å tråkke oppover pga. stigningsprosent, hvilken scale setter man der? Så er det jo lengden på selve segmentet man legger inn, Hvis man da legger inn en sti på lengde 500 meter og 150 meter av de er dritvanskelig og de resterende 350 er lette? Kunne selvsagt ha splittet det opp, men det har jeg nå ikke gjort. Basert på en totalvurdering av segmentet basert på flyt, kompleksitet, stigning/fallprosent, sykling begge veier etc. har jeg kommet fram til vurdering som ofte ender på 2 el. 3 for mange av de jeg har lagt inn.
Lars-Erik
|
|
|
17/08/2013 10:40
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Dette vil alltid være subjektivt, og jeg minner om visdomsordene: Perfect is the enemy of good. Selve om man tagger store mengder må syklisten sjøl ut i terrenget for å finne stier han//hun liker. Med fine kart som dette blir de imidlertid vesentlig enklere og finne.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
18/08/2013 18:47
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Noen (neppe dere her) har brukt bicycle=no for å angi at en sti ikke er mulig å sykle (riktig tagging er mtb:scale=6?). I Trondheimsområdet har vi istedet begynt å bruke class:bicycle:mtb (med verdier fra -3 til 3) for å angi hvor fin en sti er for sykling. Hvis den f.eks. er bunnløs myr eller steinur som du trenger begge hender for å klatre gjennom, havner den altså på -3, mens hvis den er den fineste sykkelstien i området kan den få 3. Dette har Reitstøen begynt å bruke på den måten at stier med -3, -2 og -1 blir tegnet litt gjennomsiktig og dermed mindre framtredende på stikartet. Hvordan positive verdier behandles er ikke avgjort ennå, tror jeg. Det har vært foreslått å tegne stjerner eller "tommel opp"-symboler foran eller etter navnet på stien.
|
|
|
19/08/2013 06:12
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Faktorer som jeg synes er vanskelige: - En godt ryddet sti er lettere å forsere enn en som er gjengrodd, pga sikt, plass til å navigere, linjevalg; styre unna steiner, mulighet for å opprettholde fart/moment, vegetasjon som hekter i styret, etc. - Evig knotesti: Enkeltvis er ingenting egentlig veldig vanskelig, men man får aldri opp fart eller moment og ender med å bære og skyve mer enn normalt. Stier inntil vann kan gjerne være slik.
Har akkurat samme problem. Skal man sette mtb:scale til f.eks. 1 og class:bicycle:mtb til -1 (eller -2) eller skal man la være å tagge for at det ikke skal se ut som en syklbar sti?
|
|
|
[Re: lmo]
19/08/2013 06:25
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Har akkurat samme problem. Skal man sette mtb:scale til f.eks. 1 og class:bicycle:mtb til -1 (eller -2) eller skal man la være å tagge for at det ikke skal se ut som en syklbar sti? Man gjør seg da litt avhengig av at kartet tar hensyn til begge tags og visualiserer dem bra. Siden en mtb:scale=1 med class:bicycle:mtb=-2 er jo bare drit å sykle, men på et kart som tegner opp førstnevnte og ikke sistnevnte, ser det ut som en ok sti, som ikke er for vanskelige. Har tenkt på den problemstillingen selv, og den er ikke helt enkel. Jeg tenker også at kartet blir lettere å lese om de stiene som faktisk er gode å sykle stikker seg mest ut. Men det er litt avhengig av visualiseringen av stiene med negativ bicycle:class:mtb
|
|
|
19/08/2013 07:10
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Hvis man legger noen form for skravering eller kryss over stiene med negativ bicycle:class:mtb (avhengig av hvor negative de er), vil man ihvertfall lett se hva som er kjipt å sykle.
|
|
|
19/08/2013 07:52
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Har akkurat samme problem. Skal man sette mtb:scale til f.eks. 1 og class:bicycle:mtb til -1 (eller -2) eller skal man la være å tagge for at det ikke skal se ut som en syklbar sti? Man gjør seg da litt avhengig av at kartet tar hensyn til begge tags og visualiserer dem bra. Siden en mtb:scale=1 med class:bicycle:mtb=-2 er jo bare drit å sykle, men på et kart som tegner opp førstnevnte og ikke sistnevnte, ser det ut som en ok sti, som ikke er for vanskelige. Har tenkt på den problemstillingen selv, og den er ikke helt enkel. Jeg tenker også at kartet blir lettere å lese om de stiene som faktisk er gode å sykle stikker seg mest ut. Men det er litt avhengig av visualiseringen av stiene med negativ bicycle:class:mtb class:bicycle:mtb Jeg synes disse bør tagges med både mtb:scale og class:bicycle:mtb. Det er jo dette som er "riktig", og den som visualiserer (rendrer kartet) må ta hensyn til det ved å bruke begge. Hvis du lar være å tagge, vil f.eks. jeg eller noen andre likevel teste stien siden den ikke har blitt tagget  Stilsettet bør ta hensyn til både positive og negative class:bicycle:mtb, for å gjøre kartet så lesbart så mulig og for å framheve de beste stiene.
|
|
|
19/08/2013 08:55
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er vel egentlig enig med deg, Anders. En mulighet er å gjøre noe som dette 
|
|
|
[Re: Ugla]
19/08/2013 09:26
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=Ugla Basert på en totalvurdering av segmentet basert på flyt, kompleksitet, stigning/fallprosent, sykling begge veier etc. har jeg kommet fram til vurdering som ofte ender på 2 el. 3 for mange av de jeg har lagt inn. [/quote]
mtb:scale er før sykling bortøver eller nedøver. Om man skulle blanda in sykling både nedover och uppover i samma grad så tror jag inte det skulle gå att få till en gradering.
|
|
|
[Re: fredriks]
19/08/2013 09:33
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Basert på en totalvurdering av segmentet basert på flyt, kompleksitet, stigning/fallprosent, sykling begge veier etc. har jeg kommet fram til vurdering som ofte ender på 2 el. 3 for mange av de jeg har lagt inn.
mtb:scale er før sykling bortøver eller nedøver. Om man skulle blanda in sykling både nedover och uppover i samma grad så tror jag inte det skulle gå att få till en gradering. Det finnes en egen tag for oppoversykling, den heter mtb:scale:uphill. Så kan man bruke mtb:scale for å betegne vanskelighetsgraden nedover. Jeg har ikke brukt uphill-taggen selv, men dersom noen er interessert kan de bruke den. Da vil den som rendrer/visualiserer kartet kunne bruke dette på en eller annen måte for å visualisere hvor vanskelig det er å sykle oppover. Stort sett synes jeg at det alltid er vanskelig å sykle oppover. Alle stier med mtb:scale>1 er (i øyeblikket) uframkommelig oppover for meg  Derfor har jeg ikke hittil sett nytten av uphill-taggen.
|
|
|
19/08/2013 09:46
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Når det gjelder class:bicycle:mtb-taggen, tenkte jeg å bruke kryss i varierende tykkelse, eller antall (1-3). Samt bruke stjerner på samme måte der det er positivt. Fargen på disse samt gjennomsiktighet må tilpasses slik at det blir lett og se uten at det tar for mye oppmerksomhet. Ja, også må det være intuitivt. Og pent.. osv osv  Er pokker ikke lett å få til flott kartografi   I det neste stilsettet blir bicycle=no også rendret, med stiplet rød linje.
|
|
|
[Re: Reitstoen]
19/08/2013 09:57
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Når det gjelder class:bicycle:mtb-taggen, tenkte jeg å bruke kryss i varierende tykkelse, eller antall (1-3). Samt bruke stjerner på samme måte der det er positivt. Fargen på disse samt gjennomsiktighet må tilpasses slik at det blir lett og se uten at det tar for mye oppmerksomhet. Ja, også må det være intuitivt. Og pent.. osv osv  Er pokker ikke lett å få til flott kartografi  I det neste stilsettet blir bicycle=no også rendret, med stiplet rød linje. Jeg stemmer for kryss av varierende tykkelse og størrelse, men ikke antall. -1 kan være små/tynne kryss (som du tegnet nederst i Lindboeløypa), -2 kan være større, og -3 kan være både store og tjukke (som øverst i Lindboeløypa). For positive verdier er jeg redd stjerner kan oppfattes som crux. "Tommel opp" kan ikke misforstås.
|
|
|
[Re: anderfo]
19/08/2013 09:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alle stier med mtb:scale>1 er (i øyeblikket) uframkommelig oppover for meg  Det tror jag gäller de allra flesta. Tror inte det är vanligt att någon syklar upp partierna som har graderats som minst två i trondheim (däremot går det rätt ok att sykla upp tex våtakammen om man går en del partier). Jag tycker inte heller att det är nödvändigt med en uppöver gradering men det är endå en stor skillnad i hur svårt det är att sykla upp grad 1 stier i området så en gradering skulle helt klart ge mer information.
|
|
|
19/08/2013 10:10
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Når det gjelder class:bicycle:mtb-taggen, tenkte jeg å bruke kryss i varierende tykkelse, eller antall (1-3). Samt bruke stjerner på samme måte der det er positivt. Fargen på disse samt gjennomsiktighet må tilpasses slik at det blir lett og se uten at det tar for mye oppmerksomhet. Ja, også må det være intuitivt. Og pent.. osv osv  Er pokker ikke lett å få til flott kartografi  Synes dette så riktig bra ut, jeg.
|
|
|
19/08/2013 11:54
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
I det neste stilsettet blir bicycle=no også rendret, med stiplet rød linje. Tar du med bicycle=dismount også?
|
|
|
19/08/2013 12:06
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
I det neste stilsettet blir bicycle=no også rendret, med stiplet rød linje. Tar du med bicycle=dismount også? Ja, kommer til å ta med det også. Sikkert fornuftig å bruke annen farge der. Regner med det er lurt å skille 'dismount' og 'no', eller har det ingen betydning? Kommer til å tegne inn områder tagget med disse også. Er det andre ting som kan være fornuftig å vise i kartet?
|
|
|
19/08/2013 15:29
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Regner med det er lurt å skille 'dismount' og 'no', eller har det ingen betydning? Jeg mener det går for det samme. Jeg ville nok også sett på hvordan sac_scale, smoothness og surface verdiene relaterer seg til mtb-taggene. Noder med mtb:scale kan vurderes.
|
|
|
|
|