Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon??

Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon?? #611874 19/09/2008 19:46
Reknes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei og hopp!

Jeg har slitt en del de siste sesongene, med alpinstøvlene mine.. Jeg har byttet omtrent hver eneste sesong, da jeg aldri har blitt fornøyd med de.....Men nå er jeg LEI.. Så da vurderer jeg å ta turen til Surefoot....og få støpt både innerstøvler samt såler og følge "expertenes" råd til hvilken ytterstøvel/skal jeg skal/bør velge..

MEN, noen som har erfaring med dette? Hva prisene ligger på? Hvordan det funker? Hvor mange dagers bruk tåler de? Hvordan er de i lkulda? Hvor lang tid bruker de for å støpe? Noe annet jeg bør vurdere?

Takker for alle innspill!

Noen som trenger en brukket Jamis Dragon29???
Re: Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon?? [Re: Reknes] #611883 19/09/2008 20:08
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har gått toppturer sammen med en kar som har brukt samme støvlene fra Surefoot i årevis, og han skryter veldig av dem, både til toppturer (han bruker tungt utstyr) og til frikjøring og bakkekjøring.
Han har vært aktiv alpinist og fristilkjører og logger godt over 50 skidager i året, så eg tar hans ord for at Surefoot er bra greier.

Det er dyrt, men du har gode støvler i mange år sier han.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon?? [Re: Ripen] #612066 20/09/2008 17:59
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Etter en del år med litt fram og tilbake i noen støvler som hadde for myk fleks og var for store gikk jeg til innkjøp av ett stykk shurefoot støvler. Litt også pga at jeg har litt forskjellig størrelse på beina og får aldri rett str i butikk.

Endte opp med Lange Freeride 120 skall. Stivere fleks enn hva jeg var vant til. Støpen er ikke akkurat behagelig, kan omtrent sammenliknes med å støpe fast beina i betong eller byggskum.

Støvlene vil trenge litt innkjøring og i mange tilfeller både blokking og fresing for å bli "perfekte" etter brukes feeling. Jeg var vel innom 2-3 ganger og skal nok innom denne sesongen også for å ta noen små mm i tuppen ved store tåa.

Man trenger ett par timer hos shurefoot for støpen, og så noen turer innom for å tilpasse ytterligere(uten mer kost selvfølelig).

Pris for Lange Freeride 120 hos Shurefoot ble ca 8000kr.
Ja, dette er mye penger for støvler, gjerne det dobbelte av vanlige.
Men det hjelper vel ikke med feite ski om støvlene er dritt? Får man ikke støvler som passer i butikk så kan man gjerne få ødelagt litt av potensialet i en ski kontra om man har en skikkelig støvel. I tillegg holder shurefoot mye lenger enn vanlige støvler.

Shurefoot er kjørestøvler, tight og kontant. Men ikke fullt så behagelig om man skal på afterski, og litt ubehagelig å få av når det er kaldt fordi det sitter som ja støpt.

Jeg ville uansett prøvd det som var aktuellt av vanlige støvler og så evnt tatt turen til shurefoot og målt føtene. Er det veldig mye forskjell i størrelse så vil man ofte slite med å finne riktig str på vanlige støver, jeg ville trengt mine i hver sin størrelse.

Det var vel sånn ca hva jeg kom på i farta etter 2 sesonger med dem på beina...

Redigert av Christian M.; 20/09/2008 17:59.
Re: Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon?? [Re: Christian M.] #612078 20/09/2008 18:26
Dr. Jones Offline
Medlem
Medlem
Investerte i Suerfoot for to sesonger siden. Det er en annen verden. Komfortabelt (fordi støvlene passer DIN fot), Varmt (fordi de ikke klemmer) mye mer kontroll og kontant tilbakemelding fra underlaget (fordi de sitter som et skudd)

Ingen grunn til å nøle - det er verdt hver krone og mere til.

Løp og kjøp!

Re: Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon?? [Re: Dr. Jones] #612092 20/09/2008 18:52
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du har problematiske føtter og liker skiskjøring så er spesialtilpassa sko sannsynligvis den beste investeringen du kan gjøre - selv om det koster rundt det dobbelte av vanlige støvler.

Jeg har ganske vanskelige bein (blant annet er de veldig brede, det er to nummer forskjell mellom høyre og venstre fot og anklene er svært stive). Jeg kjøpte et par Strolz i Lech tidlig på 2000-talllet og de skoene er fremdeles det første jeg ville reddet ut av huset hvis det begynte å brenne. Perfekt passform har medført mange fantastiske skiopplevelser som ikke ville vært mulig uten. Holdbarheten på Strolz er svært god. Jeg har brukt mine mildt sagt mye og de er like fine.

I Norge får du Strolz i Trysil (Juls sport), Gjøvik (Gammeltorvet sport) og Hemsedal. Jeg vet ikke som Surefoot er like bra som Strolz, men sannsynligvis. Strolz lager og spesialtilpasser både skall og innerstøvel. Surefoot bruker standardstøvler som de tilpasser. Hos Surefoot blir det derfor litt mindre fleksibelt, men utvalget i skall blir større.

Strolz: http://www.strolz.at/english/gesamt.htm

Re: Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon?? [Re: runermm] #612474 21/09/2008 22:34
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Å bruke tid på å tilpasse surefoot etter støpen er utrolig viktig, ellers kan man ende opp med litt klemmende støvel, er små marginer, og da blir det kaldt(av egen erfaring).

Jeg tror uansett Strolz eller Surefoot at man blir fornøyd, spesiellt om man har litt "sære" føtter som jeg har. Det finnes såpass mange forskjellige skall som surefoot kan bruke at jeg tror man finner noe som passer til seg.

Re: Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon?? [Re: Reknes] #612477 21/09/2008 23:12
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Reknes
Hvor mange dagers bruk tåler de?
Takker for alle innspill!

Sist jeg hørte så tåler de 200 dager kjøring. Det blir for min del en del sesonger. Jeg kommer antekeligvis å kjøpe i USA og justere i Oslo.

Jeg tror mye av suksessen ligger i hvem som lager nettopp dine sko. Prøv å se an selgeren/skotilpasseren. Hver selger/skotilpasser har sin egen filosofi for hva som er bra eller ikke. Jeg tror at det er viktig at du gjør opp din egen mening og ikke gi så lett slipp på den.

Re: Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon?? [Re: Christian M.] #612919 22/09/2008 19:56
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
I tillegg holder shurefoot mye lenger enn vanlige støvler.

Hvordan kan du hevde det?

Har kjørt med freste såler fra nevnte firma i sykkelsko og det er de dyreste og minst holdbare tilpassa sålene jeg har vært borti.

Jeg fikk pengene tilbake etter en totalt mislykket støping av par Lange 120. Dyrt og dårlig er det beste jeg kan si.

Skal jeg gjøre noe mer med alpinstøvler blir det nok hos en som kan Strolz. Kjenner folk som nå skal i gang med sine Strolz for 10. sesong og de bortsett fra utvendig slitasje like gode.

Forøvrig er jeg uønsket i nevnte fortning etter å ha stilt noen spørsmål som gikk direkte tilstander som forårsaker nerveavklem i forfoten. Det faglige slik det var da var ikke mye å rope hurra for, for meg virket det mer som går det så går det, dessuten skal det være unødvendig å reise tilbake med støvler for å måtte etterjustere mange ganger. Med godt håndverk gjør en jobben med en gang. Vel jeg stilte noen andre spørsmål også som ikke falt i god jord og ble kasta ut.

Det som er sikkert det finnes støvelsnekkere som er en divisjon over som ikke driver med et hva jeg kaller samlebåndproduksjon.

Men for all del blir man fornøyd med et middelmådig konsept så vel bekomme.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon?? [Re: StigB] #612937 22/09/2008 20:27
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Folk har vel forskjellige erfaringer: jeg har kjøpt både Strolz og Surefoot.

Strolz holdt vel ca en halv sesong før de blei kasta innerst i boden min fulle av gaffatape og slarkete som fy. Problemet med de ligger hovedsaklig i ytterskallet. Spennene er veldig svake, jeg røyk av 3 stk av de nedre spennene før jeg ga opp. Dette skyldes nok det at de ikke har noe beskyttelse i forkant av spennen. Det har vel stort sett alle støvler som er designet de siste 20 åra. Strolz sitt design kan i beste fall kalles retro. En annen ting som plaget meg, er at støvlene etter kort tid ble alt for romslige. Hadde jeg visst dette ved støping hadde jeg bedt de om å klemme inn all foam de klarte.

Med Surefoot har jeg hatt langt bedre erfaring. Som mange andre har jeg vært tilbake for å fikse på småting. Ikke fordi det var dårlig, mest for at jeg følte at siden jeg hadde brukt så mye penger kunne jeg jaggu pirke litt også! ICON_WINK

En ting jeg var ekstremt godt fornøyd med var servicen jeg fikk etter at jeg reiv av akillesen min. Problemet var at akillesen ble mye større etter operasjon, og arret ble sårt ved kjøring. Da tok Surefoot rett og slett å støpte en ny innerstøvel og såle til meg. Helt gratis! Det får man si er service!
En annen fordel med Surefoot er at man kan velge hvilket som helst ytterskall, i stedet for å ta til takke med 80 talls design.

Velg Surefoot! Jeg tror du blir fornøyd!

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon?? [Re: StigB] #612939 22/09/2008 20:29
Reknes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hmm.. Nå må jeg si at jeg får noen litt delte tilbakemeldinger her... En del som er særs fornøyd, og noen som er skikkelig misfornøyd...

Nå har jeg sjekket litt med en del andre også, med lang erfaring i bakke (og utenfor) og som har testet det meste som er å teste....og de har VIRKELIG testet det.. Og de aller fleste sier GO FOR IT! så jeg tror jeg skal prøve.. Men ennå har jeg kun snublet over 2 personer som ikke har måttet tilbake og justere litt.. Men det syns jeg ikke er så rart.. Når det gjelder noe som skal sitte så tett på foten under så vekslende forhold, temraturer, fukt, hovne og ikke hovne føtter osv....da er det vel ikke sååå rart at ikke alt stemmer perfekt på første forsøk...den dagen man fikk de støpt var foten mest sannsynlig mer eller mindre uthvilt, ikke særlig hoven og på denne tiden så er det vel en stund siden sist de satt fastklemt i en plaststøvel.. Jeg vet ikke.. Men noen turer tilbake for (gratis) finjustering kan ejg leve med! Får tenke litt at og fram og se hva det blir til.. Går jeg for det skal jeg legge ut en liten tråd ila sesongen og gi min mening..

Men igjen, takk for alle innspill!

Re: Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon?? [Re: Reknes] #612990 22/09/2008 22:14
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Inger erfaring med hverken surefoot eller Strolz. Har så klart kikka en del på sistenevnte, men litt skeptisk til skallet, selv om jeg har hørt mye bra. Men har ikke noe problemfot, og har vært kjørt diverse Tecnica de 10 siste årene, med orginal innersko, men spessåle.

Som flere andre nevner, vil jeg anbefalle å teste/kjøpe sko i en av de store butikkene som er eksperter på sko. Hvis du har problem med beina er det helt ok å invistere par tusen ekstra.
Men skal du på alpeferie eller noe sånt ? Er noe penger å spare på det. + at på de store stedene er de ofte veldig flinke, og de kan tilpasse innerskoen og skallet dag for dag uten ekstra omkostninger.

Re: Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon?? [Re: StigB] #612998 23/09/2008 01:02
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Sitat: StigB

Hvordan kan du hevde det?

Siden noen av oss faktisk har kjørt ski ett par år, og dermed har førstehåndserfaring med at de holder lenger enn "vanlige" innerstøvler.

dessuten skal det være unødvendig å reise tilbake med støvler for å måtte etterjustere mange ganger. Med godt håndverk gjør en jobben med en gang.

Med andre ord så bedriver alle som tilpasser støvler for worldcup sirkuset dårlig håndtverk dag? Siden dem tilpasser mer en en gang?
Nå finnes det riktignok flere enn surefoot kjeden som driver med slikt for oss sluttbrukere og proffe, men hverken Roma eller en god kjørestøvvel ble bygget på en dag.
Ellers er man og avhengig av konsekvent tilbakemelding fra vedkommende med beina oppi støvlene for å kunne bedrive godt håndtverk.

Det som er sikkert det finnes støvelsnekkere som er en divisjon over som ikke driver med et hva jeg kaller samlebåndproduksjon.

Men for all del blir man fornøyd med et middelmådig konsept så vel bekomme.

At surefoot ikke passer noen er jo en ting, men man får kanskje holde seg for god til å fare med direkte usannheter?

Men hva vet vel jeg, har kun kjørt ca 18 år alpint av ymse former.... reinsdyr
Og jeg ER pirkete ALT utstyr helt ned til trinsene på stavene. Det betyr ikke at jeg mener Surefoot er svaret for alle, men at man bør vurdere det eller andre tilpassninger om man kjører mye ski og/eller har litt sære bein.

Re: Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon?? [Re: Christian M.] #613028 23/09/2008 06:27
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
Siden noen av oss faktisk har kjørt ski ett par år, og dermed har førstehåndserfaring med at de holder lenger enn "vanlige" innerstøvler.

Ja det er helt riktig noen har kjørt noen år på ski. Jeg startet min skikarriere i 1968. En av grunnene til at jeg engasjerer meg mede tanke på støvler er at føttene mine som ikke passer i hva som helst. Jeg har en skavank i forfoten som ikke er helt uvanlig. Denne lar det seg gjøre å kompensere for men man må vite hvordan. Jeg har også puslet litt med tilpassing av støvler tidligere, og har selv støpt rundt 30-40 par tidlig på 70 tallet så dette er ikke helt ukjent.

Quote:
Med andre ord så bedriver alle som tilpasser støvler for worldcup sirkuset dårlig håndverk dag? Siden dem tilpasser mer en gang?
Nå finnes det riktignok flere enn surefoot kjeden som driver med slikt for oss sluttbrukere og proffe, men hverken Roma eller en god kjørestøvvel ble bygget på en dag.
Ellers er man og avhengig av konsekvent tilbakemelding fra vedkommende med beina oppi støvlene for å kunne bedrive godt håndverk.

De siste eller for å si det sånn, de siste orntlige støvlene jeg hadde preparerte Peter Holm for meg rundt 1985. Dette var Salomon sin SX91 med en spesialsydd innerstøvel med ditto såle. Siste hele vinteren disse var i bruk var sesongen 2001-2002 da takket såle og foret i helen for seg. Disse støvlene ble laget/preparert og siden ble det ikke gjort noen ting med de. De ble skrudd på i slutten av oktober og satt i mange år mer eller mindre på til mai samt 7-14 dager på Juvas i ti sesonger.

Quote:
Ellers er man og avhengig av konsekvent tilbakemelding fra vedkommende med beina oppi støvlene for å kunne bedrive godt håndverk.

Jeg er helt enig i dette, MEN da må de som skal prøve å gjøre dette bedre være villige til å lytte.

Quote:
At surefoot ikke passer noen er jo en ting, men man får kanskje holde seg for god til å fare med direkte usannheter?

Man kan benytte seg av en god ortoped for støping av såle, disse har gjerne sitt syn på hvordan man skal støpe en såle og bygge opp denne. Mange har gjort dette med et svært godt resultat, ikke koster det så mye heller. De sitter med svært god kunnskap og erfaring om hvordan foten er bygd og fungerer.

Det som forundret meg med forberedelsene til støping den gang var at vi tre som satt på rekke og rad ble paddet på samme sted på foten. En fot er kompleks med variasjoner og krever individuel behandling.

Når en snakker om en annen divisjon regner jeg med at du har fått vekta ut sånn at du står med likt trykk på begge bein og at kantingen er gjort pinlig nøyaktig. Ved siden av komfort i støvelen skal den settes på en ski og det er først når dette er gjort en får den gode aha opplevelsen.
Quote:
Og jeg ER pirkete ALT utstyr helt ned til trinsene på stavene. Det betyr ikke at jeg mener Surefoot er svaret for alle, men at man bør vurdere det eller andre tilpassninger om man kjører mye ski og/eller har litt sære bein.

Jeg har mange år på ski og noe av den gode opplevelsen får man når man får pressa føttene ned i en støvel og det sier svupp, der kan de sitte en hel dag uten å løsne en spenne, til og med på aftreski. Når en så på kvelden tar av støvlene skal en ikke ha følelsen av å ha vært inneklemt. Får man dette av et par tatt rett fra hylla ville det vært supert. Jeg har hatt mange nok skrekkelige dager i bakken med støvler som har gjort skidagen sur.

Må en koste på noen tusenlapper så er det også greit. Saken er at man må finne ut hva som er best for seg selv. Jeg hadde nok kjørt med de søte blå om ikke det hadde vært for at en her på forumet tok med seg kopi av en tidligere tråd til nevnte foretning hvor jeg fortalte om mine opplevelsen om følelsen ikke å helt bli tatt på alvor. Etter det ble jeg ble kasta ut med beskjed om at jeg var uønsket i butikken.

Jeg har funnet en løsning for meg, som jeg håper holder til jeg skal skru skia i taket for godt. Desverre ønsker ikke støveldoktoren omtale, han har alt for mye å gjøre og prioriterer aktive løpere.

Dette er min opplevelse, om andre får god service så må jo det være flott. Jeg har ingen grunn til å si at man ikke skal gå dit. Får en hjelp til å gjøre skidagen bedre så må jo det være fint, at man stundom ser og hører om andre som ikke er i den klassen (og jeg er ikke alene) kan man ikke hisse seg opp over det. Når det gjelder såler kan jeg ikke anbefale disse, de er kostbare og lite holdbare.

Det som dette firmaet skal ha ros for er ordningen med aktive barn, den ordningen med støvler og såler for voksende føtter er unik. Dessverre er mine ferdig vokst.

La det være sagt jeg gikk dit med et svært åpent sinn. Dette har vært luftet her før så jeg gidder ikke ta det igjen.

Redigert av StigB; 23/09/2008 06:45.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon?? [Re: Bjørn B] #613033 23/09/2008 06:41
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: Bjørn B
Problemet var at akillesen ble mye større etter operasjon, og arret ble sårt ved kjøring. Da tok Surefoot rett og slett å støpte en ny innerstøvel og såle til meg. Helt gratis! Det får man si er service!

Velg Surefoot! Jeg tror du blir fornøyd!

Ja det er ingen tvil om at du fikk god service. Jeg måtte gå veien om Bob Shay for å få støpt om en av innerstøvelene fordi foret i helen hadde løsnet. Dette ordnet seg etterhvert men det måtte sendes en mail om forholdet til "store far".

Garantien om fornøyd eller pengene tilbake er jo også unik. Det er flere som har benyttet seg av dette sånn at det er forsåget ingen sjangs å ta.

Når det gjelder Strolz skall så vil det være urett og si at dette ikke er riktig. Men der som hos andre det finnes de som er superfornøyd.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Støpe støvler hos Surefoot....pris??funksjon?? [Re: StigB] #613420 23/09/2008 19:33
Reknes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Nå ble det voldsomt til diskusjoner her... Man kan ha flaks og man kan ha uflaks! MEN, en ting som er helt sikkert.. Gjennomsnittsortopeeden har IKKE PEILING PÅ Å LAGE SÅLER TIL ALPINSKO!!!! Både fordi han/hun ikke har peiling på hvor foten belastes under krevende kjøring. Han/hun har ikke en anelse om hvordan foten skal støttes best mulig i tilnærmet konstant stillestånde stilling og samtidig overføre kraft uten å sovne og uten å bare forplante/forsterke alle slag videre opp i benet! En ortoped kan lage såler for å gå med, med mindre man går til en som har speesialisert seg på et eeller annet felt! Og som en siste ting, har noen her vært og støpt såler hos ortopeder de siste 10 åra? For det har jeg, jeg har vært hos 4 forskjellige og fått 4 totalt forskjellige såler og resultater....og ingen som passet! Ikke så rart når støpemetoden var omtrent som en sånn grønn kube man finner i blomsterbutikken, som man bare tråkket et avtrykk i.... Og bare så det en nevnt, alle de jeg gikk til hadde rykte for seg for å være svært bra og ha jobbet mye med idrettsfolk og idrettskader..

Jeg er ikke i tvil om at man må beregne å gå noen ganger for å bli fornøyd, det er i hvert fall HELT greit for meg! Jeg kommer ikke til å kjøpe meg støvler på alpetur, av 3 grunner. 1. skal jeg først få støpt/tilpasset støvler vil jeg kunne kontakte den som gjorde det, ikke bare en samarbeidende butikk. 2. jeg kjøper ikke nye støvler på tur med mindre jeg ødelegger de jeg har mens jeg er på tur, så jeg MÅ.. rett og slett for å unngå å ødelegge turen med å bruke støvler som ikke er klare/innkjørt. Og 3. grunnen, GARANTI, det er ikke alltid like greit å reklamere på ting i Norge som er kjøpt i utlandet. Rett og slett fordi det ikke er alt som har worldwide garanti... Ok, går man til surefoot i utlandet får man fikset evt feil hos surefoot i norge, men går man og kjøper en "ikke-custom" sko, så kan man fort slite. Samme gjelder omtrent uansett hva slags produkt det er.

Også må jeg bare få lov til å ta med en ting til... Det har skjedd litt med støvler og innerstøvler siden 1985... Ikke for å tråkke noen på tærne, men uavhengig av hvor godt de ble tilpasset for 23 år siden, så er de gått ut på dato for leeenge siden og du burde sluttet å bruke de i 1995 ikke i 2002/3 eller hva det var! Plast blir hard! Spes i stølver som er våte,tørre,våte,kalde,varme,tørre,blir brukt hardt osvosvosv.. Jeg har sett nok benbrudd grunnet folk som har "verdens beste støvel" tilpasset kun "min" fot i "nitten-pil-å-bue". Jeg tror de fleste som har en støvel så lenge ikke har det fordi den er så mye bedre enn alt annet, men man tror den er det. Man blir vant med fasongen, fleksen, slarken.. Når man til slutt skal velge en ny støvel finner man ikke noe som er likt (les: like dårlig), så man blir ikke fornøyd...rett og slett fordi man ikke får kjøpt ferdig innkjørte/ferdig utbrukte støvler i butikk.... 10 år gamle og eldre støvler funker ikke, det holder ikke, det er livsfarlig! Og som ikke det er nok så får man ikke utnyttet skiene godt heller! Men det er en annen side av saken! Pr i dag har man funnet andre metoder enn å sy og blokke, som gjør prosessen raskere og enklere, og det passer de aller fleste tilsynelatende ganske godt.....kanskje bittelitt for godt..og at det er derfor man må inn og finjustere litt....for det blir hverken mer eller mindre enn en avstøp av foten og bedre enn det kan det til syvende og sist ikke passe. Man legger på noen pad'er her og der på foten for å snike til seg litt tumleplass, men utover det er det et direkte avstøp... Noen ganger blokker man litt i tillegg, eller så gjør man det i stedet for å støpe, fordi man vil spare penger, fordi man har en tilnærmet normalfot og støvelen passer 90% og kun trenger en liten dytt her og der og/eller sist men ikke minst, de som vil ha krampeaktig trange støvler som man må bruke hårføner for å få av, da er det ingenting annet enn blokking som funker....

Huff, nå har jeg skrevet altfor mye, beklager til alle som har tatt seg tid til å lese! :-)

Moderator  support