|
|
|
Rangering av nettbutikker
|
Rangering av nettbutikker
17/09/2008 15:17
|
sigmund1
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg ser det er utrolig mangeher som har masse erfaring med å handle på nettet. Kan dere som har handlet sette opp en liten rankingliste på hvilke butikker som er best, har størst utvalg, er snillest med tanke på toll og MVA (hvilke gebyrer som kommer på toppen, hvor mye i toll og MVA må jeg regne med hvis jeg bestiller en temporamme til 10.000 f. eks.)
Tror dette hadde vært nyttig for mange her.
|
|
|
Re: Rangering av nettbutikker
[Re: sigmund1]
17/09/2008 15:46
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
...er snillest med tanke på toll og MVA He he. Det er jo 25% mva, samt at det ikke er toll på sportsutstyr. Det er jo ganske uavhengig av hvem man bestiller fra. Men jeg opplever at Cyclecomponents.com gjør arbeidet med tollbehandling når man bestiller derfra. Det medfører at jeg slapp posten behandlingsgebyr på 99 kroner, noe jeg får både ved bestilling fra Bikebuster og Chainreactioncycles.com. Men på en ramme til 10.000 blir jo dette småpenger.
|
|
|
[Re: sigmund1]
17/09/2008 16:50
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg ser det er utrolig mangeher som har masse erfaring med å handle på nettet. Kan dere som har handlet sette opp en liten rankingliste på hvilke butikker som er best, har størst utvalg, er snillest med tanke på toll og MVA (hvilke gebyrer som kommer på toppen, hvor mye i toll og MVA må jeg regne med hvis jeg bestiller en temporamme til 10.000 f. eks.)
Tror dette hadde vært nyttig for mange her. Dette med mva er vel et sensitivt tema, men R&A cycles ( http://www.racycles.com/) selger og sender sykler til Norden med nedsatt pris på fakturaen. Jeg var ikke klar over dette, og stilte heller ingen spørsmål ved bestillingen da jeg mener det er skamløst å be andre bryte loven på mine vegne. Har i ettertid erfart fra andre at dette er "normal" praksis i butikken der. Så burde jeg selvfølgelig gått å betalt "rest-momsen" min, men så langt strekker ikke skattemoralen min. En kompis av meg bestilte en komplett Cervelo P3 for noen måneder siden og opplevde samme behandling.
|
|
|
[Re: KenR]
17/09/2008 18:23
|
sigmund1
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Når det gjaldt MVA tenkte jeg helst på at man skulle slippe å betale MVA i landet man kjøper fra i tillegg til MVA inn i Norge.
Jeg antar at det bare er de som forventer å selge mye internasjonalt som har et system for å ordne dette?
|
|
|
[Re: KenR]
17/09/2008 18:52
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
selger og sender sykler til Norden med nedsatt pris på fakturaen. Fungerer dette i praksis? Jeg trodde kredittkortselskapene også måtte rapportere utenlandstransaksjoner til tollmyndighetene? Og der står jo hele beløpet.
|
|
|
[Re: torinb]
17/09/2008 19:15
|
KenR
Besatt
|
Besatt
selger og sender sykler til Norden med nedsatt pris på fakturaen. Fungerer dette i praksis? Jeg trodde kredittkortselskapene også måtte rapportere utenlandstransaksjoner til tollmyndighetene? Og der står jo hele beløpet. Ja, dette fungerer i praksis, men vet ikke hvordan dette gjøres rent teknisk. Det hele kom som sagt som en overraskelse på meg. De store transportselskapene som TNT, DHL og UPS tar seg av sin egen tollklarering såvidt jeg har forstått, og det er mulig at det er dette som gjør denne praksisen mulig?
|
|
|
[Re: torinb]
17/09/2008 19:30
|
EgilS
More than words
|
More than words
selger og sender sykler til Norden med nedsatt pris på fakturaen. Fungerer dette i praksis? Jeg trodde kredittkortselskapene også måtte rapportere utenlandstransaksjoner til tollmyndighetene? Og der står jo hele beløpet. Det er vel for det første kun transaksjoner over en viss størrelse som rapporteres og for det andre så er det nok ingenting som kobler disse transaksjonene med den jobben tollvesenet gjør. "Nordmenns bruk av internasjonale betalingskort i utlandet rapporteres til Norges Bank av de enkelte kortselskaper. Det rapporteres aggregerte summer pr. kort/måned dersom det samlede forbruket overstiger NOK 20 000 pr. måned. Det rapporteres kun på papir, og rapportene oppbevares i et papirbasert arkiv i Norges Bank."Tatt herfra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok....html?id=128601
|
|
|
[Re: EgilS]
17/09/2008 19:46
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Ja du har nok sikkert rett i det.
Men jeg antar at slike "snille" nettbutikker hovedsaklig befinner seg i land uten moms.
For dersom f.eks. en engelsk butikk skal selge en vare til meg med nedsatt pris på fakturaen - så er det jo samme faktura som er grunnlag for deres momsfradrag for engelsk moms. Tallene går jo ikke opp da.
Og revisorene går jo gjennom regnskapene, og tallene skal stemme. Hvis dette er noe de gjør som vanlig praksis vil jo de ulike kontoene i regnskapet ikke stemme.
Hele greia høres nå litt snuskete ut spør du meg, og. Jeg ville i hvertfall ikke forskuddsbetalt en dyr ramme til et sånt foretak i alle fall.
|
|
|
[Re: EgilS]
17/09/2008 19:51
|
TAHL
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Når det gjelder nettbutikker så er min erfaring at det ikke er en som er absolutt best. Probikekit.com er bra nå det gjelder dekk Pro Race2 blir sendt til Norge for under 200 NOK så da slipper en toll og moms. Ellers er det jo greit at Cyclecomponents.com ordner fortolling, men de tar til gjengjeld et transport gebyr på 100 NOK noe som gjør at små bestillinger ikke lønner seg.
|
|
|
|
|
|
|