sist helg ble det vel kjørt en fellestur i Estenstadmarka, så da må det vel passe med Bymarka denne helga? Skal vi si Byåsen Butikksenter søndag kl 17, så slipper vi å plage turgåere samtidig som vi er nede før det blir mørkt?
Forslag til runde mottas gjerne, ellers blir det fort snaken - geitfjellet - våttakammen - bærsti med dessert... åpen for å prøve noe nytt!
Jeg la ut en film til i fra Bymarka, det er en helmetcam i fra Serpentinerne ned i fra Våttakammen. Gaffateipa kameraet til hjelmen, så jeg så nok litt dust ut
Jeg la ut en film til i fra Bymarka, det er en helmetcam i fra Serpentinerne ned i fra Våttakammen. Gaffateipa kameraet til hjelmen, så jeg så nok litt dust ut
Du var imponerende raskt frem med kamera hver gang anledningen bød seg, så ikke rart det ble noen blinkskudd! Jeg var vel litt tregere, men her er mine få men nøye utvalgte bidrag...
Ved godt mot, nesten oppe på toppen!
Bawrel bomber nedover
Christian noe skeptisk på sin første ordentlige stitur, men han kompenserte med massevis av guts!
Christian nøler litt og finner ut at han går forbi denne gap'en... hvilket jeg også gjorde. Bawrel prøvde seg i lav fart ved å gå opp på bakhjulet, noe som resulterte i att to tenner på krankhjulet ble bøyd ca 180 grader
...og her har jeg funnet ut at Schwalbe XXlight-slange på 95 gram er en dårlig kombinasjon med 2.3-dekk på bakhjulet. Bontragerslangen i framhjulet, som veier ett helt gram mindre, holdt derimot koken hele veien ned
Canon kommer nå med Speilrefleks med full HD-video, kanskje du skal investere i ett slikt og bruke som hjelmcam Monter fjernutløser på styret, så er du rustet for det meste og de råeste shots'ene
Såfremt ikke noe uventet skjer er jeg med på søndagstur! Blir det finvær tar jeg gjerne turen om Storheia før det går ned igjen.
Vi kunne godt tatt en tur om storheia, problemet er at om vi drar fra BB kl 17:00 og sykler til skistua - storheia og tilbake til skistua igjen er klokka fort blitt 19:30 når vi står der og skal begynne på utforkjøringene mot byen, og sola går ned omtrent akkurat da... har dårlige erfaringer med våttakammen i tussmørket!
Men om vi strekker oss til å starte kl 16:00 regner jeg med vi går klar av nattemørket... skal vi heller satse på det?
... hvilket jeg også gjorde. Bawrel prøvde seg i lav fart ved å gå opp på bakhjulet, noe som resulterte i att to tenner på krankhjulet ble bøyd ca 180 grader
Jeg tok den den andre veien da! Tok forresten to tenner til går på vei opp i fra Kobberdammen til Skihytta.
... hvilket jeg også gjorde. Bawrel prøvde seg i lav fart ved å gå opp på bakhjulet, noe som resulterte i att to tenner på krankhjulet ble bøyd ca 180 grader
Jeg tok den den andre veien da! Tok forresten to tenner til går på vei opp i fra Kobberdammen til Skihytta.
Satt ut av skade, men stiller når jeg er reparert igjen. Trenger nok en drøy uke til. Stiller generelt alltid dersom jeg har mulighet. Gammelstien er jo et alternativ som er mindre befolket på søndag. God tur.
Dumt spørsmål kanskje, men hvor er "snaken"? Har hørt så mye om den, men aldri turt å innrømme at jeg ikke vet hvor det er...
er ikke HELT 100% sikker, men såvidt jeg vet er det stien fra baklidammen til lavollen og videre til kobberdammen, altså beliggende omtrent midt mellom og parallelt med fjellsetervegen og tømmerdalsvegen.
Følg stien opp til venstre for Baklidammen. Rett opp ei kneik i en gressbakke, når stien tar til høyre. Krysser vel da en grusvei. Følges til bilvegen og krysser denne. Fortsetter på den andre siden ca. 50 m lengre opp. Følges så til man møter grusvegn mellom Fjellsetra til Lian. Velger den som går på skrå opp, litt til venstre når man ser oppover. Sykler Ca 1 km(?) før tar skarpt til høyre. Denne delen, som går til parkeringsplassen på Fjellsetra, har vel alle syklet. Tror dette kalles Snaken 1, 2 og 3. Er en grei transportetappe. God flyt nedover, men fra denne høyden velger man bedre alternativer. Ganske befolket område. Ingen utfordringer. Kanskje en bra vintersti før den snør igjen.
God flyt nedover, men fra denne høyden velger man bedre alternativer. Ganske befolket område. Ingen utfordringer. Kanskje en bra vintersti før den snør igjen.
Jeg synes hele denne er veldig morsom, men hvis det finnes enda bedre alternativer der det også er mindre folk høres jo det bra ut. Hva tenker du på da?
Hei. Som ny tilflytta student i høst, har jeg veldig lyst til å se mer av stinettet i bymarka. Etter all sannsynlighet blir jeg å se på byåsen på søndag jeg også!
Vi KAN ta turen om storheia, som bigboned ønsket seg tidligere. Det er en fin tur, noe knot og noen partier man må gå på vei oppover (og ned), byens beste utsikt på toppen og mye fin flyt på vei tilbake. Skistua-Storheia tur-retur tar ca to timer, BB-skistua på sti ca 45 minutter og om vi vil ta geitfjellet-våttakammen på vei ned tar det ca en time, ellers kan vi ta henriksåsen - skjelbreia - granåsen som også tar ca en time.
Skal vi ta en såpass lang tur regner jeg med vi bør si oppmøte 15:30 for å rekke hjem før det blir mørkt. Helt greit for meg, hva sier dere andre?