Etter inspirasjon fra scenisk-tråden fikk sykkelen bli med en høsttur til Lom, i anledning takreparasjoner på gården/feriestedet der. I takprogrammet passet det inn med en søndagstur i Liafjellet (nordsiden av dalen, mellom Lom og Finndalen). Ble litt skuffet da jeg våknet til tåke, men siden himmelen alltid er blå over skyene lar man seg ikke stopp av litt dårlig sikt. Siden jeg ikke er tilhenger av å forsere hødemeter feil vei, ordnet jeg skyss opp til setra (Liasetrene) med en nabo som skulle se etter sau. Derfra bar det oppover i tåkehavet ytterligere 300 høydemeter, men sikt ned til 20m på det tetteste
Men så kom åpenbaringen -Rundhaugene stiger opp av tåka
Etter hvert kommer Jotunheimen til syne med all sin prakt
Fortsetter vestover forbi Rundhaugtjønn
Fant en fin lunsjplass på kanten mot Finndalen
Med utsikt mot Glittertinn
Videre bærer det stifritt utfor noen fantastiske flyer, med passe fall til å kunne kruse gjennom lyngen, helt ned til tråkket som mellom Lom og Finndalen.
Der begynner en fantastisk nedkjøring forbi den flotteste natur Norge kan by på
Fantastiske bilder! Hadde du med deg fotograf, eller har du tatt disse hvor du sykler med selvutløser ? Alle skulle hatt ett feriehus i Lom, med unnskyldning om at en må gjøre noe forefallende arbeid hver helg. Sommer som vinter!
Bildene er første test av Hero-kameraet. Tar både stillbilder, trebilderssekvenser, video, og har selvutløser. Kameraet har en funksjon der det tar ett bilde hvert femte sekund, dermed settes det opp på en stein, og man sykler rolig forbi... (Lars Monsen-metoden!) Oppløsningen er ikke mer enn 3Megapixel, med telefonkvalitet (ingen fokus eller zoom). Men det virker som det gjør jobben, lett, lite og robust!
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
Vannvittig fine bilder Knut Tore! Takk for at du deler. En gang i tiden skal jeg også ha meg en sykkeltur i jotunheimen. Tror man finner store smil oppå der Et utrolig landskap!
Har våte øyne nå, dette var vakkert og jeg lengter tilbake til hytta på Beitostølen. Noen andre som har syklet opp til Besshø? Det ga ihvertfall en fantastisk opplevelse og maaange rare blikk fra Jotunheimens Karl Johans gate, Gjendesheim til Memurubu:)
Takk for tilbakemeldinger -denne opplevelsen er av det skjeldene slaget for meg, så det er hyggelig å kunne dele den!
Nå bruker jeg fremdeles bare kart, og med et kompass nenderst i sekken dersom det innebygde skulle svikte, så gps-log el.l har jeg ikke. Men jeg har forsøkt å plotte inn sporet på kartet som er lånt hos hvor.no her: Rødt er sti oppover, men kjørt av traktor for endel år siden,, så man ser tydelig to spor helt opp til Rundhaug. For de som er litt kjent går det altså en setervei, skiltet "Liasetrene" (hvis jeg ikke husker feil) opp fra Solsidevegen mellom Lom og Vågå, seterveien tar av omtrent på grensa mellom kommunene. Begynnelsen på traktorsporet er litt vanskelig å finne, men jeg har vist det i detaljen, der den større røde prikken er en liten gresslette (parkering) og sporet går oppover ryggen mellom de to bekkene, før den følger stien som er markert i kartet. Stiene i kartene i dette området stemmer ikke lenger helt med virkeligheten, oppover gjelder traktorsporet, vestover (grønt) er det bare et og annet sauetråkk, men syklbart overalt, den blå stien nedover igjen stemmer med kartet ned til den første plassen man kommer ned til, derfra må man følge skogsveier (gule), som forøvrig er merket hos hvor.no. Det gjelder også den siste blå stien ned, men begynelsen på denne er også vanskelig å finne (forklarer nærmere hvis noen vil ned der også, det er jo fjellturen her som er spesiell!)
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
Området jeg syklet i er på mange måter bedre egnet for sykling av "noentimersturer" enn selve Jotunheiemen, og siden dette er utenfor Nasjonalparken (og faktisk delvis på egen grunn ) ser jeg ikke for meg noe forbud her i hvert fall!
mvh Knut Tore