* Sjekk, som tmork nevner, at alt er i orden, ikke minst girøre (aluminiumsbiten som bakgiret er festet i, og som igjen er festet i rammen. Den er der for å ofre seg ved en kræsj. Kurant å bytte ut om den er bøyd, giret har en større sjanse til å overleve og rammen blir ikke ødelagt)
* Gir ned til minste klinge bak (11T). Midterste foran.
* Løsne girwiren fra skifteren med en unbrakonøkkel.
* Dra i wiren mens du med girskifteren på styret forsikrer deg om at du virkelig har dratt ut all wire. Du kan forsåvidt «gire» opp og ned et par ganger mens du strekker i wiren for å forsikre deg om at alt glir lett.
* Still deg bak sykkelen og sikt om bakgirets trinsehjul står overrett med minste tannhjul på kassetten (uten wiren festet). Er trinsehjulene og skifteren for langt til høyre, vil giret i verste fall dra med seg kjedet mot rammen. Er trinsehjulene for langt til venstre, fortsatt sett bakfra, vil kjedet bli tvunget mellom minste og nest minste tannhjul.
H-skruen på bakgiret justerer hvor langt ut mot ramma giret får lov til å vandre. Skru med en skrutrekker på skruen mens du sikter, og se selv at hele skifteren beveger seg når du justerer skruen!
Det samme gjelder når du er på laveste gir (største tannhjul) bak. Får giret lov til å bevege seg for mye til venstre, risikerer du at kjedet faller ned mellom eiker og kassett, noe som kan være fatalt. L-skruen bestemmer bakgirets vandring på største tannhjul (laveste/letteste gir) bak.
* Når du først har løsnet wiren, ta av nederste strømpedel (den «slangen» wiren går gjennom, siste bit før selve skifteren) og sprøyt litt olje i. Denne delen av strømpa sitter utsatt for vær og dritt, og olje hindrer fukt i å trenge inn.
Tre på strømpa, husk avis under sykkelen og vask hendene...
* Etter å ha siktet inn bakgirets posisjon overrett mot minste tannhjul uten girwire festet i (gjelder «normal» skifter), kan du feste wiren på giret «firmly». Ikke knallstramt, ikke slakt, bare «firmly».
Nå bør giret skifte normalt oppover og nedover. Mindre justeringer kan være nødvendig, men jeg gidder aldri skru meg i filler på justeringsskruene. I stedet løsner jeg altså wiren og fester på nytt.
* Sjekk, som nevnt over, at bakgiret står overrett med største tannhjul på kassetten. Dette må (med normalt gir) gjøres når wiren er festet. Finjustér evt med L-skruen.
* Sjekk også at du ikke har justert så mye på skruene ved triggerne på styret at de nesten har falt ut. Justeringsskruene er gjerne gjenget og skrudd inn i triggerne, og kan altså skrus ut om du justerer og justerer og justerer samme vei. Skru dem helt inn, og noen omganger ut igjen før du fester wiren. Da har du litt å gå på begge veier, uten at den gjenger seg selv ut eller butter mot selve triggeren fullt innskrudd.
Det finnes sikkert mange måter å gjøre dette på, men jeg bruker denne på husstandens seks sykler.
Håper det er til hjelp.
Ellers er
Sykkelmekkeboka til Rasmus Leiro kjempefin. Min gamle bok har lært meg masse, inklusive å overhale nav. Nå finnes den i gjev og ny utgave. Billige råd!
Harald
(disclaimer: selvlært)