Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

XT Shadow bakgir

XT Shadow bakgir #610434 16/09/2008 15:53
H
Hallo! Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Har en sak med bakgiret som jeg må endre på, tror det skal holde å stramme wiren, men vet ikke om jeg må løsne den ved bakgiret eller om det holder å vri på "knotten" ved girskifteren.

Ihvertfall, la oss for enkelthets skyld nummerere klingene bak med tall fra 1-9 der 1 er det største (34 tenner) og 9 er det minste (11 tenner). Problemet er at når girskifteren er på hakk 8, er kjedet på klinge 9. Tilsvarende er kjedet på klinge 8 når girskifteren er på hakk 7, osv. Har altså ikke noe å si om jeg har skifteren på hakk 8 eller 9 da kjedet uansett er på klinge 9 ved begge tilfeller. I motsatt ende fungerer kjedet bra på klinge 1, men hopper over 2 nesten med en gang og faller ned til 3. Litt rart det siste der, men grovt sett virker det jo som om giret er skjøvet ett hakk ned ift. hva girskifteren viser. Kan jo legge til at det girer fint og presist både oppover og nedover på kransen.

Hvis det er som jeg tror, må jeg stramme wiren nede ved giret eller holder det å skru litt på styret? Har ikke peil på hvor wiren blir strammet i de to tilfellene. Og et siste spm, som kanksje er litt dumt, men nå er jo som kjent ingen spm dumme; vrir man utover eller innover på "knotten" ved girskifteren for å stramme wiren? Husker aldri om man skal vri utover eller innover.

Hilsen Håkon
Re: XT Shadow bakgir [Re: Hallo!] #610436 16/09/2008 15:58
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Du må nok stramme wiren din. Hvis jeg ikke har gått i surr av forklaringen din! ICON_WINK

Det gjør du ved å skru "knotten" mot klokka!

Dersom det ikke er nok å gå på, må du løsne wairen på bakgiret, og stramme den litt der. Det gjøres lettest ved å ha giret på minste drev.

Lykke til!

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: XT Shadow bakgir [Re: Bjørn B] #610438 16/09/2008 16:01
H
Hallo! Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Takk for svar! "Mot klokken" avhenger om man står på høyre eller venstre side av sykkelen (gitt at den er i fartsretning), så ble ikke helt klok på det..

Hilsen Håkon
Re: XT Shadow bakgir [Re: Hallo!] #610439 16/09/2008 16:02
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Les mekketipsene i siste Terrengsykkel. Der står det hvordan du justerer bakgiret-

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: XT Shadow bakgir [Re: sykkeloyvind] #610442 16/09/2008 16:06
H
Hallo! Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Okej. Du gidder ikke si det nå hvis jeg lover å kjøpe bladet imorgen eller? Mer lysten på å dra på sykkeltur enn å kjøpe blad akkurat nå..

Hilsen Håkon
Re: XT Shadow bakgir [Re: Hallo!] #610443 16/09/2008 16:08
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hallo!
Takk for svar! "Mot klokken" avhenger om man står på høyre eller venstre side av sykkelen (gitt at den er i fartsretning), så ble ikke helt klok på det..

Tenk deg at du ser på "knotten" fra der girstrømpen kommer bakfra og går inn i giret. Eller gjør som Øyvind sier og se det med bilder!

Du kan jo også bare prøve å skru ene veien og se hva som skjer! Er nok slik de fleste har lært seg å justere gir!

Redigert av Bjørn B; 16/09/2008 16:09.

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: XT Shadow bakgir [Re: Hallo!] #610446 16/09/2008 16:09
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Ved bakgirsrariteter pleier jeg å gjøre følgende:

- Sjekker at girøret er ok
- sjekker at giret oppfører seg ok (visuell/fingerdytting inspeksjon)
- ser til at girvaier/strømper er ok (nye/gamle/knekk/osv).
- sjekker endepunktjusteringer (skal ikke være nødvendig hvis giret har vært ok, og ingenting har blitt byttet. Sjekk allikevel)
- sjekker vaierspenning.
- sjekker skruen for b-tension.

Pleier å fungere i 100% av tilfellene.

EDIT: Feiler sjekk av ovennevnte punkter, så må selvsagt ny dings skaffes. Eventuelt sukk, stønn, rist på hodet og juster så godt som mulig, selv om du vet at det ikke blir bra.

Redigert av tmork; 16/09/2008 16:13.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: XT Shadow bakgir [Re: tmork] #610447 16/09/2008 16:12
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Gjør som Bjørn sier. Sett deg på sykkelen og sykle avgårde. Gir fra 1 til 2 på spaken - kjedet hopper til 3. Vri på knotten på styret til kjedet havner der det skal være og ulydene gir seg. Fix ferdig ut på tur.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: XT Shadow bakgir [Re: Hallo!] #610449 16/09/2008 16:19
Fred Jungelgel Offline
Entusiast
Entusiast
Knotten (på skifteren eller giret - de fungerer likt) er en skrue. Denne skal skrus ut for å stramme wiren. -Dvs mot klokka når du ser på knotten/skruen ovenifra. (Dvs blikket ditt er parallelt med wiren som går inn i knotten.)

Start med kjedet på 9 og skifter på 9, og stram helt til ett klikk med skifteren gjør at kjedet hopper til 8. Deretter finjustering ved å sjekke ett og ett gir ved både opp- og ned-skift.

Eller, les Terrengsykkel #15.

Re: XT Shadow bakgir [Re: Fred Jungelgel] #610450 16/09/2008 16:20
Fred Jungelgel Offline
Entusiast
Entusiast
Girjustering var det mange som kunne - her renner rådene inn.

Re: XT Shadow bakgir [Re: Hallo!] #610601 16/09/2008 21:36
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
* Sjekk, som tmork nevner, at alt er i orden, ikke minst girøre (aluminiumsbiten som bakgiret er festet i, og som igjen er festet i rammen. Den er der for å ofre seg ved en kræsj. Kurant å bytte ut om den er bøyd, giret har en større sjanse til å overleve og rammen blir ikke ødelagt)

* Gir ned til minste klinge bak (11T). Midterste foran.
* Løsne girwiren fra skifteren med en unbrakonøkkel.
* Dra i wiren mens du med girskifteren på styret forsikrer deg om at du virkelig har dratt ut all wire. Du kan forsåvidt «gire» opp og ned et par ganger mens du strekker i wiren for å forsikre deg om at alt glir lett.

* Still deg bak sykkelen og sikt om bakgirets trinsehjul står overrett med minste tannhjul på kassetten (uten wiren festet). Er trinsehjulene og skifteren for langt til høyre, vil giret i verste fall dra med seg kjedet mot rammen. Er trinsehjulene for langt til venstre, fortsatt sett bakfra, vil kjedet bli tvunget mellom minste og nest minste tannhjul.
H-skruen på bakgiret justerer hvor langt ut mot ramma giret får lov til å vandre. Skru med en skrutrekker på skruen mens du sikter, og se selv at hele skifteren beveger seg når du justerer skruen!

Det samme gjelder når du er på laveste gir (største tannhjul) bak. Får giret lov til å bevege seg for mye til venstre, risikerer du at kjedet faller ned mellom eiker og kassett, noe som kan være fatalt. L-skruen bestemmer bakgirets vandring på største tannhjul (laveste/letteste gir) bak.

* Når du først har løsnet wiren, ta av nederste strømpedel (den «slangen» wiren går gjennom, siste bit før selve skifteren) og sprøyt litt olje i. Denne delen av strømpa sitter utsatt for vær og dritt, og olje hindrer fukt i å trenge inn.
Tre på strømpa, husk avis under sykkelen og vask hendene...

* Etter å ha siktet inn bakgirets posisjon overrett mot minste tannhjul uten girwire festet i (gjelder «normal» skifter), kan du feste wiren på giret «firmly». Ikke knallstramt, ikke slakt, bare «firmly».

Nå bør giret skifte normalt oppover og nedover. Mindre justeringer kan være nødvendig, men jeg gidder aldri skru meg i filler på justeringsskruene. I stedet løsner jeg altså wiren og fester på nytt.

* Sjekk, som nevnt over, at bakgiret står overrett med største tannhjul på kassetten. Dette må (med normalt gir) gjøres når wiren er festet. Finjustér evt med L-skruen.

* Sjekk også at du ikke har justert så mye på skruene ved triggerne på styret at de nesten har falt ut. Justeringsskruene er gjerne gjenget og skrudd inn i triggerne, og kan altså skrus ut om du justerer og justerer og justerer samme vei. Skru dem helt inn, og noen omganger ut igjen før du fester wiren. Da har du litt å gå på begge veier, uten at den gjenger seg selv ut eller butter mot selve triggeren fullt innskrudd.

Det finnes sikkert mange måter å gjøre dette på, men jeg bruker denne på husstandens seks sykler.
Håper det er til hjelp.
Ellers er Sykkelmekkeboka til Rasmus Leiro kjempefin. Min gamle bok har lært meg masse, inklusive å overhale nav. Nå finnes den i gjev og ny utgave. Billige råd!

Harald
(disclaimer: selvlært)

NOTS

Moderator  support