Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger?
|
Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger?
15/09/2008 12:59
|
era
OP
Fant ikke stien?
|
OP
Fant ikke stien?
Jeg har behov for en ny bærbar PC og håper forumet kan hjelpe meg litt på vei.
Pris? Kanskje oppmot 10 lapper eller der omkring. Kan gå litt høyere hvis det er gode argumenter for det. Krav? Foto og filmredigering er vel det som kommer til å kreve mest av maskinen. Dvs Adobe Photoshop og Adobe Premiere. Noen preferanser? Liker Thinkpad fordi den har en funksjonell pekeknott. Pekeplate fungerer ikke alltid like godt og mus bruker jeg ikke så ofte. Annet: Maks 15" skjerm da 17" blir litt stort å drasse rundt med. En stooor ekstern skjerm blir vel også kjøpt inn.
Gode forslag med stor takk.
Are
|
|
|
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger?
[Re: era]
15/09/2008 14:28
|
haavardhun
Veteran
|
Veteran
Mitt beste forslag, ikke kjøp PC, kjøp mac. Til din bruk er det uten tvil det beste. Gå inn på Apple.no og leik deg, mye fint(og dyrt). Vanlig macbook holder fakisk til det aller meste.
grove sykler og mørk musikk
|
|
|
[Re: haavardhun]
15/09/2008 15:02
|
Jokkakim
Fersking
|
Fersking
Kjøp Dell XPS 1530, jeg har den og er stor fornøyd!
|
|
|
15/09/2008 15:03
|
Bawrel
Entusiast
|
Entusiast
I klassen min ble det kjøpt 8 toppspec Dell XPS M1330. 7 av de hadde problemer i starten (strømforsyning, nettverkskort, minne etc). Etter at disse problemene ble fikset i løpet av den første uken har maskinene funger helt supert. Dell fikk mye kritikk for disse maskinene, så prisen ble fort redusert med flere tusen kroner. Men, maskinen kjennes ikke like solid som en Mac.
For et halvt år siden fikk du mye maskin for pengene, men jeg vet ikke hvordan dette er nå.
Har en kompis med Mac og den har aldri hengt seg, men det har ikke min XPS gjort siden jeg fikk byttet minne (når den var ny) selv om jeg kjører Vista.
|
|
|
[Re: oysteinrolf]
15/09/2008 15:17
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: KnutAa]
15/09/2008 16:26
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jeg er kanonfornøyd med min MacBook, og anbefaler derfor lett det til alle som er ute etter kompjuder. Liten,lett og rask. Og med et uslåelig operativsystem (jeg har lenge brukt Windows, og bruker daglig (Ubuntu) Linux i jobbsammenheng - i tillegg til Mac). Du får en fin-fin MacBook til under 9000 kr (ev. mer, se apple.no). Sjekk også hva som finnes brukt. All tiden du sparer på at du aldri mer kommer til å plundre med et elendig OS (Mac OS er Unix pakket inn i veldig bra design) kan du bruke på å redigere SSNM08-bilder og/eller sykle :-)
|
|
|
[Re: KnutAa]
15/09/2008 16:39
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Martin
|
|
|
[Re: Christian]
15/09/2008 16:52
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Har du begrenset budsjett så gir pc pr idag mest ytelse for pengene. Problemfritt pc hold får du fint med Windows Xp også, Til foto og/eller videoredigering anser jeg en 13" skjerm med 1280x800 som i minste laget. Jeg ville tatt steget opp til macpro om jeg skulle drevet med foto/video, selv om disse maskinene er ca 4000 + dyrere enn tilsvarende maskiner fra hp. Foto/Video som hobby eller jobb? Jeg ville sett på en slik: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=94310Hp8510p, fra ca 11 lapper og oppover. Konkurrerende mac på spec ligger på ca 18lapper. Med hp'n er XP Sp2 installert og Vista business følger med på dvd. Har selv 8510w, som har ett litt annet skjermkort og bedre skjerm, men ellers lik maskin. Solid bygget og god tastatur, samt god ytelse. For dem som bruker maskinen mye mobilt syns jeg og en fordel med feks. Levono og HP er at maskinene ser relativt kjedelige ut, en elkjøp HP til 5 lapper ser mer fancy ut en maskinene fra Levono og Hp...som gjerne ligger rundt 20 lapper for kraftige oppsett. Forøvrig ikke noe pc er best innlegg, men du får mer for pengene med pc som bærbar om dagen.
|
|
|
[Re: Christian M.]
15/09/2008 17:40
|
haavardhun
Veteran
|
Veteran
Er enig i at du får mer for pengene med tanke på specs osv, men et mye bedre OS, ingen virus, at plug and play faktisk virker og myyyye bedre stabilitet på trådløse nettverk gjør at prisen er verdt det for min del. Har to stk mac, skal aldrig ha pc igjen
|
|
|
15/09/2008 18:19
|
erlingba
.
|
.
En annen fordel med å ha mac er at du kan samle "Steve Jobs-cred" ved å skryte av hvor fantastisk mac er. Hver gang du skryter på et forum registreres det, og poengene blir satt inn på din Steve Jobs-cred konto. Poengene kan veksles inn i signerte t-skjorter og lignende.
Siden det var en PC du spurte om kan jeg anbefale deg å se på business-modellene til de ulike produsentene. Jeg har en HP nc8340 som jeg er veldig fornøyd med, men styrepinnen er ikke like god som den som Thinkpad bruker. Men jeg har en bluetooth-mus, så jeg bruker svært sjelden noen av dem.
Thinkpad R-serie er litt stor og klumpete etter min mening, den er over 1/3 tykkere enn min HP. Derfor bør du heller se på T-serien, men disse koster også litt mer.
|
|
|
[Re: erlingba]
15/09/2008 19:38
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Hiver meg på koret av fornøyde HP-brukere, har også en NC8430 som jeg er fornøyd med, unntatt at jeg synes viften lager litt mye lyd. Dette er dog noe jeg er allergisk mot på laptop, så ikke legg for mye i det.
Ellers vil jeg si at med Vista har jeg tilnærmet ingen problemer med stabilitet, det dundrer og går så lenge man tenker seg om en par ganger før man installerer alt for mye rart. Mac er også fint, men litt spinkelt spec-messig i forhold til resten som nevnt av flere her.
|
|
|
15/09/2008 19:52
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Er enig i at du får mer for pengene med tanke på specs osv, men et mye bedre OS, ingen virus, at plug and play faktisk virker og myyyye bedre stabilitet på trådløse nettverk gjør at prisen er verdt det for min del. Har to stk mac, skal aldrig ha pc igjen Morsomt å se hvordan noen kan bli så svertet av propaganda, hvor lite har røtter til virkeligheten. For det første eksisterer det sikkerhetstrusler mot mac, både i selve operativ systemet og via programvare ellers. Virus finnes også. Selvfølgelig er det en del problemer med windows, de aller fleste er brukerrelaterte og i mange tilfeller er det snakk om problemer rundt drivere til hardware. Det vil alltid være mer utfordring rundt dette i windows kontra hos Apple hvor apple styrer mye av skuta selv. For det andre, macen din er en pc under det fancy panseret. Jeg har aldri hatt store problemer med plug'n play og igjen er det driver konflikter som har hatt skylda. Trådløst er det gjerne samme innmat som i mac, lurer på om du har noen fakta å bygge oppunder dette med at windows er dårligere på trådløst. Forøvrig anser jeg it utstyr som verktøy. Om det står HP eller Apple på den er for meg litt som rød eller grøn gressklipper, om man ser bort fra tilvenning til nye snarveier osv. De to 22" skjermene mine har noen riper her og der fra transport(eller fra å fly i bagasje rommet om du vil...), det samme har kabinettet fra HP på rundt 25kg. Laptopen ser vel ut som jeg har slipt med sandpapir om ett års tid tenker jeg. At jeg endte opp på windows har vel mer med gammel vane å gjøre... NB: Nc8430 som en del anbefaler er vel en utgått modell som tilhører den forrige generasjon hp laptoper?
|
|
|
15/09/2008 21:32
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
For det andre, macen din er en pc under det fancy panseret.
En PC er en Personal Computer, uansett operativsystem. IBM forsøkte i sin tid å beskytte betegnelsen, slik at PC kun var IBM-maskiner. Det skjedde ikke, men på åttitallet snakket man om såkalte IBM-kompatible PCer. I dag er en PC en PC, uansett merke.
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
15/09/2008 22:11
|
krisosn
Medlem
|
Medlem
Har akkurat fått en kamerat til å investere i fulldemper her på forumet. Vi har syklet 6 av 7 dager den siste uka, og han er svært fornøyd! Da en sykkel koster litt penger vurderer han å selge en bærbar pc han strengt tatt ikke trenger lenger, og jeg tillater meg derfor å tipse om annonsen. Rikelig pc-kraft og en knall-god skjerm + pekeplate skulle passe mitt i blinken for det bruket du beskriver;) http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14795084&sid=xz10cabqAovg253870&WT.svl=Link
|
|
|
15/09/2008 22:26
|
haavardhun
Veteran
|
Veteran
For det andre, macen din er en pc under det fancy panseret.
Jeg har aldri hatt store problemer med plug'n play og igjen er det driver konflikter som har hatt skylda. Trådløst er det gjerne samme innmat som i mac, lurer på om du har noen fakta å bygge oppunder dette med at windows er dårligere på trådløst. Hmm, da har jeg vekket "vi hater mac folka" udyret. For det første, jeg er klar over at PC er en fellesbetegnelse som brukes om både mac og windows - maskiner, men tradisjonelt sier man mac og pc om de forskjellige, no big deal. Når det gjelder plug and play så er dette tuftet på egne erfaringer gjennom 10 år med windows. Joda, til tider bra på windows, men opplever ofte at riktig driver mangler, dette problemet har nesten vært fraverende på mac for min del. Når det gjelder trådløst nett så er det tuftet på følgende fakta. I klassen min sitter 30 elver, to med mac, resten med windows. Samtlige med windows klager på at de har dårlig deknig og at de detter ut flere ganger om dagen. Har aldrig duttet ut av dette nettet gjennom to år på skolen. Å jada, sikkerhetshull finnes det plenty av på mac, men, og dette er et stort men. På mac slipper jeg virusprogram som trekker ekstra CPU, og selv om det finnes sikkerhetshull i mac er de på ingen måte så store og plagsomme som i windows. Men som sagt, smaken er som baken. Alt dette er basert på egne erfaringer som jeg tør påstå ikke er så ille siden jeg har vært datakis siden jeg var 10. Folk får like det de vil, men når noen spør om råd, gir jeg dette så best jeg kan. Burde slippe å bli å bli annklaget for å være svertet av propaganda av den grunn...
|
|
|
16/09/2008 05:34
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
[quote=haavardhun]Er enig i at du får mer for pengene med tanke på specs osv, men et mye bedre OS, ingen virus, at plug and play faktisk virker og myyyye bedre stabilitet på trådløse nettverk gjør at prisen er verdt det for min del. Har to stk mac, skal aldrig ha pc igjen PS: Sikkerhetstrusler finnes det uansett plattform, men applikasjonssikkerheten er generellt bedre på modellen som os x er bygget på (For ikke snakke om at bak det fancy grafiske ligger *BSD) Trådløst fungerer nok bedre på mac'ene i argumentasjonsrekken pga individuelle forskjeller på typer av kort. Min 3com -wifi sak jeg hadde på min forrige laptop hadde dårligere mottak enn en kompis sin fujitsu simens, men ikke ellers. Så kommer an på kortet og routeren. Forøvrig anser jeg it utstyr som verktøy. Om det står HP eller Apple på den er for meg litt som rød eller grøn gressklipper, om man ser bort fra tilvenning til nye snarveier osv.
Takk det samme. Merkelig nok gjør både kde, gnome, os x, xp og vista jobben, og det er helt opp til den enkelte hva man foretrekker. Jeg har sett at folk uten videre kompetanse på pc ut over msn og web kunne redigere video etter en dag på jobb med mac, jeg har sett 80 -årige damer redigere bilder i vista etter et kurs og svogeren min brukte maskinen jeg hadde hjemme en gang uten egentlig å legge merke til at den kjørte linux foruten 'Ja jeg synes det var noe rart med den'. Personlig så synes jeg det er greit å kunne bruke alle.
|
|
|
[Re: GeirEivind]
16/09/2008 06:29
|
MadsL
Veteran
|
Veteran
Det er bare it-nerder og world of warcraft-kidz som sverger til PC, spør du meg. Jeg konverterte fra pc til mac for 5 år siden og har aldri angret. Macen er min venn, og en del av min identitet. PCen jeg har på jobben forbannes daglig.
|
|
|
[Re: MadsL]
16/09/2008 06:39
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ingen (INGEN!) kan konkurrere med Dell når det komemr til hardware pr. krone. Når jeg skal ha ny hjemme-laptop, blir det nok en Dell. Når det er sagt, er det ingenting som er finere og mer driftsikkert enn Lenovo (IBM) Thinkpad. I det siste har proff/office-serien til HP nærmet seg ThinkPad også, men disse to er ganske dyre.
|
|
|
16/09/2008 07:10
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Det er bare it-nerder og world of warcraft-kidz som sverger til PC, spør du meg. Jeg konverterte fra pc til mac for 5 år siden og har aldri angret. Macen er min venn, og en del av min identitet. PCen jeg har på jobben forbannes daglig. Det er nettopp det som er så trist, at pcen din er identiteten din. Det er teit. At Macen din er et godt arbeidsverktøy er helt oki. Og at du ikke liker jobbmaskinen din er også ok. At du ikke liker Windows er faktisk helt ok det også. Men at Mac har gått deg helt til hodet og blitt en del av identiteten din, syns jeg at er skikkelig teit!
|
|
|
16/09/2008 07:11
|
erlingba
.
|
.
Hmm, da har jeg vekket "vi hater mac folka" udyret. Neida, men man blir bare litt lei av at hver gang noen spør om tips til ny pc, dukker det alltid opp noen som sier at de bør velge mac siden det er så stabilt og problemfritt. Og det finnes da plenty med problemer på mac også, og de jeg har prøvd å løse har jeg ikke funnet noen løsning på og heller ikke fått noe hjelp på mac-forum. Når det gjelder trådløst nett så er det tuftet på følgende fakta. I klassen min sitter 30 elver, to med mac, resten med windows. Samtlige med windows klager på at de har dårlig deknig og at de detter ut flere ganger om dagen. Har aldrig duttet ut av dette nettet gjennom to år på skolen. Det er kanskje ikke så veldig rart siden de som har kjøpt pc sannsyligvis ikke har kjøpt det dyreste på markedet? Jeg er ganske sikker på at om man kjøper en pc til 5000 får man et billigere nettverkskort enn om man kjøper en 15 000 kroners mac. Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot mac, det jeg ikke liker er at de er enda flinkere på å binde deg til en plattform enn Microsoft. Og å kunne velge programvare synes jeg er fint. Hvis man ikke har programvare fra før, og hovedsaklig skal bruke maskinen til bilde og videoredigering er en MacBook pro med Aperture og Final Cut Express sansynligvis det beste valget.
|
|
|
[Re: Stein]
16/09/2008 07:52
|
era
OP
Fant ikke stien?
|
OP
Fant ikke stien?
Takker for alle svar.
Oppsummering av nevnte maskiner:
Dell XPS M1530 Macbook Bærbar PC Acer AS5920G 15,4" 5990,- Macbookpro HP Compaq 8510p notebook PC Intel T9300 12000,- HP Compaq 8510w HP nc8340 Thinkpad T series HP nc8340 (utgått modell, forrige genrasjon?) Acer brukt Dell pga pris.
Når jeg leser gjennom svarene deres blir jeg klar over dette:
HP Compaq business og IBM Thinkpad står øverst på lista. Dette pga egene erfaringer når det gjelder holdbarhet og bruk (tastatur, skjerm og pekedings).
Opprettholder Levono Thinkpad kvaliteten?
Har erfaringer med HP, IBM, Fujutsji og noe Dell. Acer har jeg ingen erfaring med, ei heller Macbook.
Hovedargumentet mot Mac er at jeg har windowsutgavene av Photoshop og Premiere. Det er godt mulig at jeg kan få Mac utgavene (lovlig), men jeg vet ikke hvor lang tid det tar.
Jeg kjøpte en iMac tidligere i år, mest av nyskjerrighet. Det som irriterer oftest er alle de windows short-cuts som sitter i ryggmargen ikke fungere på OS-X. (Jeg vet, det er kun snakk om tillæring) Noe av det mer betenklige er Apples tilnærming til fonter som gjør mange av bokstavene utydlige. Aha-opplevelsene er bruk av nesten glemte Unix kommandoer.
Spørsmål fra Christian M: Foto/Video som hobby eller jobb: Hobby, men håpet er avansert hobby etterhvert.
Gogboozen: Det går ikke an å lure deg! Du gjennomskuet den egentlige grunnen for pc behovet med en gang - redigere SSNM08 bilder!
Forløpig konklusjon: HP eller Levono businessmodell som har bra nok spek.
Jeg har fått en HP anbefaling som så bra ut (HP Compaq 8510p). Noen som har en Thinkpad anbefaling?
Are
|
|
|
[Re: engekri]
16/09/2008 07:56
|
MadsL
Veteran
|
Veteran
Det er bare it-nerder og world of warcraft-kidz som sverger til PC, spør du meg. Jeg konverterte fra pc til mac for 5 år siden og har aldri angret. Macen er min venn, og en del av min identitet. PCen jeg har på jobben forbannes daglig. Det er nettopp det som er så trist, at pcen din er identiteten din. Det er teit. At Macen din er et godt arbeidsverktøy er helt oki. Og at du ikke liker jobbmaskinen din er også ok. At du ikke liker Windows er faktisk helt ok det også. Men at Mac har gått deg helt til hodet og blitt en del av identiteten din, syns jeg at er skikkelig teit! Jeg sier ikke at macen er identiteten min. Den er en del av min identitet.:-) Og hvorfor er det teit? Klærne jeg velger å gå med er også en del av min identitet. Bilen min, huset mitt... Er det også teit? Grunnen til at du synes det er teit, er fordi du ikke liker det Apple har fått til - nemlig at brukerne får et personlig forhold til datamaskinen sin, et forhold man er stolt av. De fleste jeg kjenner som har mac ser på macen sin på samme måte. De "bærer" den med stolthet. Den eneste fyren jeg vet om som er stolt av pcen sin er en tenåring som har bygget sitt eget kabinett, med fire vifter og blått neonlys.
|
|
|
16/09/2008 07:57
|
EgilS
More than words
|
More than words
Opprettholder Levono Thinkpad kvaliteten? Det har de helt klart gjort. Vi har kjørt IBM/Lenovo i alle år på jobb og merket egentlig ingen forandring etter at Lenovo tok over.
|
|
|
16/09/2008 08:00
|
Dan
More than words
|
More than words
Grunnen til at du synes det er teit, er fordi du ikke liker det Apple har fått til - nemlig at brukerne får et personlig forhold til datamaskinen sin, et forhold man er stolt av. Jeg som akkurat satt og tenkte på om jeg skulle kjøpe meg Mac igjen for første gang på 10-15 år, men nå mistet jeg plutselig lysten. 
|
|
|
[Re: EgilS]
16/09/2008 08:02
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Thinkpad opprettholder kvaliteten, men de er svake på å dytte ordentlig grafikkkort inn i løsningene sine. De thinkpad'ene som ligger ute i lineup'en deres har ofte maks 128mb grafikk-minne, og dette blir kanskje snaut til video og bilderedigering?
|
|
|
[Re: skibum]
16/09/2008 08:05
|
era
OP
Fant ikke stien?
|
OP
Fant ikke stien?
Er det noen egen Levonoside? Eller er IBM sin som gjelder?
EDIT: Selvfølgelig er det det. Tastetrøbbel!! Lenovo, lenovo, lenovo!!!
Are
Redigert av era; 16/09/2008 08:29.
|
|
|
16/09/2008 08:10
|
skibum
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: erlingba]
16/09/2008 08:12
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Ikke (bare) for å gnåle i all evighet om at Mac er det mest fantastiske som finnes, men jeg tenkte jeg kunne komme med litt fakta(!) om hvorfor jeg mener Mac OS X er et knakende bra OS. 1) Ting fungerer! Siden februar har jeg brukt maksimalt 1 minutt på "systemadministrasjon", resten av tiden har jeg gjort det jeg egentlig kjøpte maskinen for. I samme periode har jeg hjulpet 2 stk. fedre med maskintrøbbel (gjerne nettverksting), og hørt om to kolleger med registry-trøbbel (og påfølgende XP-reinstallasjon). Jeg har glemt hvor mye tid jeg brukte på pirking med XP, siden jeg ikke gjør sånt med OS X. 2) Stabilt! Min gamle Dell D820 med XP stilte rett som det var med BSOD da jeg kom på jobb, og det var lurt å starte om sånn ca en gang i uka, ellers gikk ting etterhvert tregt. På PowerBook-en (jobb) og MacBook-en (hjemme) har jeg _aldri_ startet om, bortsett fra oppdateringer av selve OS X. Og hvis noe en gang skulle henge, kan jeg gå rett inn i Terminal (med bash/csh/etc) og drepe den aktuelle prosessen der - akkurat som på en *nix server). 3) Backup! For første gang på.. ok noen gang, har jeg en komplett backup. Om maskinen min blir stjålet, kan absolutt alt gjenopprettes slik det var sist gang jeg var i min egen trådløse sone. Med Time Machine (og gjerne Time Capsule) tar maskinen backup i bakgrunnen, uten at jeg trenger tenke på det. Det tar 30 sekunder å sette opp. Klart man kan ordne selv med annen programvare, rsync, etc, men er det egentlig noen som orker/gjør det? 5) Mac OS X inneholder alt "man" trenger, rett ut av boksen. iLife holder til de flestes normale behov, man trenger ikke kjøpe noe ekstra. Dessuten har man innebygget SSH, etc - se en oversikt her. I tillegg finnes det selvsagt masse åpen kildekode: http://www.opensourcemac.org/Ok, nå er det vel best å stoppe.. Det handler ikke om hvem som har produsert boksen, men operativsystemet :-)
|
|
|
[Re: skibum]
16/09/2008 08:12
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Denne siden har vel den mest aktuelle modellen for din bruk, og der starter den på 13 lapper for den med dedikert grafikk-kort. Er dog usikker på hvor viktig dette er ved din bruk? http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/P...inkPad+T+Series
Redigert av skibum; 16/09/2008 08:14. Rediger grunn: Ehh, link kanskje.. :S
|
|
|
|
|