Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Butikk vs nettbutikk.

Butikk vs nettbutikk. #608989 13/09/2008 17:32
jrm Offline OP
OP Offline
Idag prøvde jeg å kjøpe sykkeldeler (stem+dekk) i en ikke-virtuel sykkelbutikk men det gikk ikke. Etter 20 minuter venting med varene i hendene 50 cm fra kassaaparetet... jeg bare gikk hjem og bestilte på aspirevelotech og CRC.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: jrm] #608991 13/09/2008 17:36
Bare meg Offline
Ringrev
Ringrev
Hvilken butikk var du i?

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: jrm] #608992 13/09/2008 17:36
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Idag var jeg innom 3 sykkelbutiker for å kjøpe kjede.

Alle butikene solgt sykler i 30K + segmentet, men kun solgte billig kjede, type taya for en hundrings.

Det ble e-bay.

#Pedalenkrs
Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: RobG] #608998 13/09/2008 17:41
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Butikker, iallfall her i sør, er stort sett fullstendig håplause på det aller meste. Kunnskapslause tullinger som ikkje ein gong yt service.

Eit par unntak er det riktignok, men utvalet er dååhrleg på heile fjøla.

Sykkelverkstedet til gresvig i s.parken har litt meir enn dei andre, men eg orkar ikkje å kjøre milevis gjennom to bommer for å kaanskje få tak i det eg treng

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: Bare meg] #609029 13/09/2008 18:50
jrm Offline OP
OP Offline
Sitat: Bare meg
Hvilken butikk var du i?

Sier ikke, de hadde kanskje en dårlig dag.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: RobG] #609048 13/09/2008 19:43
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Fux
Idag var jeg innom 3 sykkelbutiker for å kjøpe kjede.

Alle butikene solgt sykler i 30K + segmentet, men kun solgte billig kjede, type taya for en hundrings.

Det ble e-bay.

Ganske rart at man ikke kan få kjøpt noe annet enn billige sykkelkjeder i fysiske butikker..Kmc har jo flere butikker, men har enda ikke sett noen som har toppmodellen utstilt i butikk...

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: Arnebv] #609616 15/09/2008 06:40
cannondalist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Arnebv
Butikker, iallfall her i sør, er stort sett fullstendig håplause på det aller meste. Kunnskapslause tullinger som ikkje ein gong yt service.

Synes dette utsagnet var i overkant kvasst...Hvilken service kan man forvente å få når man som runkepeller klasse 1 kommer inn i en butikk som i utgangspunktet satser på trim og breddesyklistenes.

Hadde vært morro å høre hva slags begrunnelse du hadde for et slikt utsagn, som stempler hele butikkstanden på sørlanet som noen inkompetente tullinger...

Hilsen en med førstehåndskjennskap...

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: cannondalist] #609645 15/09/2008 07:31
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: cannondalist
Hvilken service kan man forvente å få når man som runkepeller klasse 1 kommer inn i en butikk som i utgangspunktet satser på trim og breddesyklistenes.

Dette er et godt poeng og kan faktisk brukes som argument når ansatte i sykkelbutikker klager over at nettbutikker dreper fysiske sykkelbutikker. Det vil aldri bli nok runkepeller i verden til å kunne holde liv i en fysisk butikk med komplett runkepellesortiment. Derfor må de fysiske butikkene konsentrere seg om de litt mer normale syklistene.

Av den grunn blir det feil av runkepeller å syte over dårlig sortiment (og ikke-runkepellig service) samtidig som det blir feil av de butikkansatte å syte over at vi bestiller så mye på nett og bare kommer innom butikken for å kjøpe de billige slitdelene. Vi er ikke og vil ikke bli i hverandres hovedsakelige målgruppe.

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: jrm] #609733 15/09/2008 10:13
Santacruz Offline
Besatt
Besatt
Det der høres ut som en stor butikk ikke langt fra Rockefeller. Der må en ha stooor tålmodighet. Men det er nesten eneste sjappa i byen som har noe annet en BBB.

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: Dan] #609744 15/09/2008 10:32
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Hvilken service kan man forvente å få når man som runkepeller klasse 1 kommer inn i en butikk som i utgangspunktet satser på trim og breddesyklistenes.

Dette er et godt poeng og kan faktisk brukes som argument når ansatte i sykkelbutikker klager over at nettbutikker dreper fysiske sykkelbutikker. Det vil aldri bli nok runkepeller i verden til å kunne holde liv i en fysisk butikk med komplett runkepellesortiment. Derfor må de fysiske butikkene konsentrere seg om de litt mer normale syklistene.

Av den grunn blir det feil av runkepeller å syte over dårlig sortiment (og ikke-runkepellig service) samtidig som det blir feil av de butikkansatte å syte over at vi bestiller så mye på nett og bare kommer innom butikken for å kjøpe de billige slitdelene. Vi er ikke og vil ikke bli i hverandres hovedsakelige målgruppe.

Dette er mer eller mindre selvfølgelig, det jeg tror frustrasjonen går ut på er at man ikke får tak i XT-kjede i en butikk som selger lassevis av sykler med XT-grupper.

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: Santacruz] #609748 15/09/2008 10:47
J@N Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Santacruz
Det der høres ut som en stor butikk ikke langt fra Rockefeller. Der må en ha stooor tålmodighet. Men det er nesten eneste sjappa i byen som har noe annet en BBB.

Stemmer for den jeg og.
Jeg stod vel gode 5min. foran kassa med 2 dekk og slanger i hånda mens 2 ansatte stod bak og holdt på med noe (ikke kunde), så etter nevnte tid kikket en opp og lurte på om jeg trengte hjelp???
1200,- er ikke mye penger, men HALLO?!?

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: jens fredrik] #609761 15/09/2008 11:08
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: jens fredrik
Dette er mer eller mindre selvfølgelig, det jeg tror frustrasjonen går ut på er at man ikke får tak i XT-kjede i en butikk som selger lassevis av sykler med XT-grupper.

Nå må man huske at de som kjøper disse syklene med XT-grupper (veil. 29.900,- nå 9.995,-) kommer tilbake til butikken etter et år, skal ha nytt kjede, får presentert prisen på et XT-kjede og går ut med et Deore-kjede isteden (eller går ut tomhendt og drar til Biltema isteden). ICON_WINK

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: Dan] #609851 15/09/2008 13:45
Arnebv Offline
Besatt
Besatt

Kan ein forvente å få tak i xt eller xtr kjede? Ja, det synes eg
Kan ein forvente at dei ansatte veit forskjellen mellom ein hjul og ein felg? Ja, det synes eg
Kan ein forvente at dei bestiller ein vare til ein kunde? Ja, det synes eg
Kan ein forvente at dei ansatte ikkje ser dumt på deg når ein etterspør noko dei ikkje har? Ja, det synes eg
Kan ein forvente at dei har eit lite minimum av verktøy for sal utover kjedekuttar og lappesaker? Ja, det synes eg
Kan ein forvente at dei sel drev og kassetter rundt xt-kvalitet? Ja, det synes eg
Kan ein forvente at dei har girwire og strømper eit like hakk over billigste sort? Ja, det synes eg

Eg forventar kort sagt at sportsbutikkar og sykkelbutikkar som sel syklar i dei dyrare prisklasser, har utstyr og kunnskap som er på eit høgare nivå enn det Biltema innehar.

Enkelte unntak er det sjølvsagt her i sør også, men etter å ha prøvd veldig mange ganger å få tak i heilt elementære ting på butikk etter butikk, gidd eg ikkje prøve lenger og handler heller over nett (som både er raskare og rimelegare)

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: Arnebv] #609892 15/09/2008 15:09
Dr.E Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg liker butikker som har: Godt utvalg, lave priser og løsningsorienterte ansatte med glimt i øyet. Minst 2 kriterier bør være oppfylt. Heldigvis gjør ingen butikker jeg vet om det - så jeg bruker nettbutikkene og sparer mye penger.

Redigert av Dr.E; 15/09/2008 15:16. Rediger grunn: Forresten: Jeg er ganske fornøyd med utvalg og service på sykkeldelisk.
Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: Dr.E] #609903 15/09/2008 15:36
F
freeair Offline
Ringrev
Ringrev
F
Enig med Dr.E nok en gang. Nå er det i tillegg til dårlig utvalg og høye priser en annen ting som irriterer meg noe ufattelig: Det er holdningen til de ansatte på verksted og i kassa. Spesielt i en butikk som selger veldig raske sykler. Kan selvfølgelig ikke skjære alle over en kam, men her er det ikke alltid like hyggelig å komme. Jeg mener selv at jeg har en relativt ydmyk og vennlig fremtoning når jeg kommer inn, så jeg tror ikke det er meg det er noe galt med heller. Samtlige av kompisene jeg sykler med har nemlig opplevd det samme.

Problemet er at uansett hva man spør etter eller skal ha blir man fortalt hva man gjør feil og, mellom linjene, hvor dum man er. Jeg sykler en del, og ser disse karene i sykkelrelatert aktivitet til stadighet, så jeg mistenker at de har peiling, men ikke mye mer enn meg.

Eksempel: Jeg sykler utfor konsekvent på Minion DH. Det var tomt i boden, så jeg tenkte jeg skulle stikke innom for å sjekke om de kunne skaffe meg ny gummi.
"Har dere Minion DH?" "Nei! Hva i alle dager skal du med et slikt drittdekk? Har prøvd det selv, og det er jo elendig!" Undertonen var soleklar, og jeg følte meg som en idiot der jeg sto foran fire andre kunder og spurte etter et av utforsportens mest brukte og velrennomerte dekk.

Kan godt komme med flere eksempler, men det føles unødvendig. I mitt tohjulsmiljø er det nå blitt smekk på pungen dersom man kjøper noe der. En slags stille protest. Mener man må kunne forvente mer i en slik butikk. Spesielt når man har kjøpt sykler til veil opp mot 50k derfra.

Det var godt å få det ut...

[Linket bilde fra iloapp.rockgarden.no]

Cove Bikes
Nuke Proof
Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: Arnebv] #610043 15/09/2008 20:14
cannondalist Offline
Ringrev
Ringrev

Kan ein forvente å få tak i xt eller xtr kjede? Ja, det synes eg
Kan ein forvente at dei ansatte veit forskjellen mellom ein hjul og ein felg? Ja, det synes eg
Kan ein forvente at dei bestiller ein vare til ein kunde? Ja, det synes eg
Kan ein forvente at dei ansatte ikkje ser dumt på deg når ein etterspør noko dei ikkje har? Ja, det synes eg
Kan ein forvente at dei har eit lite minimum av verktøy for sal utover kjedekuttar og lappesaker? Ja, det synes eg
Kan ein forvente at dei sel drev og kassetter rundt xt-kvalitet? Ja, det synes eg
Kan ein forvente at dei har girwire og strømper eit like hakk over billigste sort? Ja, det synes eg

Eg forventar kort sagt at sportsbutikkar og sykkelbutikkar som sel syklar i dei dyrare prisklasser, har utstyr og kunnskap som er på eit høgare nivå enn det Biltema innehar.

Enkelte unntak er det sjølvsagt her i sør også, men etter å ha prøvd veldig mange ganger å få tak i heilt elementære ting på butikk etter butikk, gidd eg ikkje prøve lenger og handler heller over nett (som både er raskare og rimelegare)

De er ok, og er helt klart enig med deg (Handler selv omtrent kun på nett). Det var bare fremtoningen din jeg syntes var noe ubegrunnet krass. Det å si at landsdelens mekanikere er kunnskapsløse er rein løgn! Finnes mange bra mekanikere. Kan godt gi deg navn om det skulle hjelpe, men om servicen de yter ikke er bra nok er selfølgelig helt opp til deg å bestemme...

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: cannondalist] #610086 15/09/2008 21:40
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Har litt angst for å en dag få smekk på pungen å bli hengt ut på denne måten på internett selv. Dog, hvis jeg noengang kommer til å bli det så har jeg antageligvis bare godt av det(!).

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: engekri] #610147 16/09/2008 07:10
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Ok jeg kan gir et godt eksempel på god service med bi-smak.

Jeg bestilte 2 stk. Mavic TN719 felg igennom min lbs. og fikk pris oppgit til 750 pr. felg. Disse selges på crc til 350,-

Ok, litt dyrt men lbs`en skulle bygge hjul og det var billig.

Etter 7 uke med venting fikk jeg henter hjulene og jeg ble ganske paff da jeg oppdaget at felgene var av typen A719 (type touring, felgbrems, les tung). Jeg ville bare for sykkelen ut å skogen og orket ikke å krangler. Når jeg sa at det var feil felg fikk jeg svar at dette var den felg jeg hadde bestilt.

Dette stemme ikke, siden jeg også snakket med importøren selv under ventetiden og ble tibud A719 felg for å slippe noe av ventetiden.

Argghh......

#Pedalenkrs
Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: RobG] #610156 16/09/2008 07:32
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Hm, var ikke dette bare dårlig service med ekstra bismak da Fux? Jeg mener, du er så heldig at du betaler dobbelt opp for feil vare med lang leveringstid? Og attpåtil en påstand fra selger som er en direkte løgn?

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: RobG] #610177 16/09/2008 08:18
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Dette er jo bedrageri på linje med lånefinansierte garanterte spareprodukter.

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: engekri] #610238 16/09/2008 09:55
F
freeair Offline
Ringrev
Ringrev
F
Sitat: engekri
Har litt angst for å en dag få smekk på pungen å bli hengt ut på denne måten på internett selv. Dog, hvis jeg noengang kommer til å bli det så har jeg antageligvis bare godt av det(!).

Godt ressonert!

Det er muligens litt kjipt å skrive dritt om navngitte butikker, men det går jo an å håpe på at de tar hintet...
Regner med at noen fra de respektive butikker er aktive her på forumet.
Forresten er det vel ikke verre å anmelde sykkelbutikker i et nettforum en det er å anmelde en hvilken som helst restaurant i offentlige media?

Vil også legge til at sykkeldelisk har veldig god service på verkstedet. Spesielt kan nevnes en engelsk hjulbygger av rang som alltid er hjelpsom og hyggelig. Dessverre er det så dyrt i butikken at det gjør vondt i hjertet bare å se på prisene. Eksempelvis 1800,- for en Giro Remedy...

[Linket bilde fra iloapp.rockgarden.no]

Cove Bikes
Nuke Proof
Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: freeair] #610241 16/09/2008 10:01
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Amerikaner.....

#Pedalenkrs
Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: freeair] #610243 16/09/2008 10:03
Herr Blanco Offline
Entusiast
Entusiast
Eneste jeg ser som negativt med omtale på forum, er at "alle" får den samme oppfatningen uten nødvendigvis å ha prøvd butikken. Dermed får man jo heller ikke muligheten for å rette opp igjen eventuelt dårlig kundebehandling.

Hos oss kan jeg garantere at vi har flest fornøyde kunder, men seff har vi kunder som vi dessverre ikke kan hjelpe og som ender opp som misfornøyde kunder. Enkelte blir jo irritert bare man forteller dem at utstyr som brukes, nødvendigvis blir slitt og må byttes.

I tillegg er det jo mange deltider rundt om som mer eller mindre ufrivillig ikke blir lært opp skikkelig og som dermed ikke kan grunnleggende kundebehandling eller litt mer tekniske spørsmål om sykkel og ski.

Bedre og bedre dag for dag.
www.hockeymotkreft.no

Sykkelpark:
Scott CR1 Comp, kun ramme orginal
Commencal Meta 5.5
Merida Ninety-Six Carbon FS
Merida Scultura Evo Team
Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: Lapavoni] #610245 16/09/2008 10:07
S
siment Offline
Entusiast
Entusiast
S
Det er greit at LBS ikke innehar alle Runkepelle produktene, men noen butikker har en del...greit nok er prisene LITT over det man er vant med fra nettet, men skjiiit.

Det som frustrerer mest er den arogante holdningen man kan møte hos en del av disse som har litt utstyr( Alà Minion utsagnet)
Det er greit at lørdagshjelpen på G-sport ser ut som ? når man spør og han svarer Hæææ?!? Men når man møter den snørrhovene holdningen hos en del raskesykler og noen sykkeldeler, da blir jeg grinete, og prisippfast.

Sykkel butikk bør ha selgere.... en seleger hører på kunden og selger det kunden vil ha (selv om man kanskje må styre han i rett retning)

P.S: Jeg er forumnisse på et annet omeråde der man sliter med samme problem (Alfa Romeo), der er det et krav om å oppgi navn ved "dissing"/namdropping av firmaer, dette for å unngå en del usakligheter og gi motparten en mulighet til å svare saklig.

Hilsen
Simen Thorvaldsen

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: Herr Blanco] #610247 16/09/2008 10:10
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Herr Blanco
I tillegg er det jo mange deltider rundt om som mer eller mindre ufrivillig ikke blir lært opp skikkelig og som dermed ikke kan grunnleggende kundebehandling eller litt mer tekniske spørsmål om sykkel og ski.

Dette er da helt og fullt butikken sitt ansvar.

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: EgilS] #610265 16/09/2008 10:40
Herr Blanco Offline
Entusiast
Entusiast
Enig i det, men en del butikker har kurstider med leverandører som ikke nødvendigvis passer så bra for en student f.eks. Det er et minstekrav at man vet hva man har i butikken man jobber, men at alle skal vite om alle Runkepelle-varer, tror jeg er utopi. Selv jobber jeg i en kjede som ofte får pepper her på forumet, og i de aller fleste tilfellene er jeg enig i mesteparten av kritikken. Jeg har selv tatt saker fra dette forumet opp med ledelsen i min kjede, og de tar selvsagt kritikken på alvor. Også selv om det er, som tidligere nevnt av en annen, kanskje ikke Runkepelle vi først og fremst lever av.

Personlig syns jeg det er meget givende å lære mer inngående om det som interesserer meg, og derfor leser jeg nesten alt jeg kommer over her på forumet og håper at jeg tar til meg en del kunnskap som våre kunder kan nyte godt av siden.

Bedre og bedre dag for dag.
www.hockeymotkreft.no

Sykkelpark:
Scott CR1 Comp, kun ramme orginal
Commencal Meta 5.5
Merida Ninety-Six Carbon FS
Merida Scultura Evo Team
Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: Herr Blanco] #610295 16/09/2008 11:12
Dr.E Offline
Avhengig
Avhengig
Min erfaring er at deltidsansatte/sommervikarer i større grad anstrenger seg for å gjøre enn god jobb enn fast ansatte/butikkledelse. Dette gjelder både min lokale sykkelbutikk, andre sportsbutikker, Rema 1000, Maxbo. Til og med i eldreomsorgen har jeg inntrykk av at sommervikarer ofte gjør en bedre jobb enn fast ansatte... Når det gjelder tekniske ting som reparasjoner o.l. har nok fast ansatte ofte mer peiling. Men suksessraten på servicer jeg har hatt på gafler har vært ca 20%

stigaffel service i butikk: 1stk - dårlig resultat
fr-gaffel service i butikk 2stk - 1 dårlig resultat
DH-gaffel service i butikk 6 stk - 5 dårlige resultat (3stk i Åre)

Ang. FR-gaffelen (marz 66RC). Jeg ba han som skulle utføre servicen å være på vakt for å helle på for mye olje - da det har vært problemer med det tidligere. Han målte ikke med dl-mål, hadde i på slump, og hadde i for mye. Da jeg kom tilbake og sa at det var for mye olje i - tok han av litt. Mens en av de andre i butikken hadde en 10minutter monolog der han snakket om hvor håpløst dårlig min gaffelen er, og at jeg heller bare burde kjøpe meg en RockShox boxxer i stedet, fordi alle på butikken der brukte den. Noen vil kanskje synes at det er godt butikkarbeid - å gi kunden råd. Hjalp ikke meg særlig der og da.

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: Arnebv] #610346 16/09/2008 13:00
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Det å si at landsdelens mekanikere er kunnskapsløse er rein løgn! Finnes mange bra mekanikere. Kan godt gi deg navn om det skulle hjelpe, men om servicen de yter ikke er bra nok er selfølgelig helt opp til deg å bestemme...

Kvar har eg nemd mekanikere?
Eg prater om butikker, og då tenker eg ikkje på enkeltpersonar her og der som både er hyggelege og flinke; om dei har tid, om dei er på jobb, og om dei har ein god dag.

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: Arnebv] #610402 16/09/2008 14:50
cannondalist Offline
Ringrev
Ringrev

Ikke mekanikere spesiellt nei, tok det bare som et eksempel, da de er like mye butikkansatte som en selger.

Beklageligvis har mange mekanikere hendene fulle dagen lang, da det som regel er disse som har mest innsikt i vår runkepelle hverdag ICON_SMILE
Er helt enig at dårlig service nok er en gjennomgående faktor her sør, men kunnskapsløse tullinger og dårlig service er noe ganske annet!

Re: Butikk vs nettbutikk. [Re: cannondalist] #610478 16/09/2008 17:43
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Angående butikker:

Dersom det er noen her inne på forumet som jobber på Super-G på Forus, så har jeg følgende beskjed

KAN DERE FOR #&¤@#%# BEGYNNE Å SVARE TELEFONEN NÅR KUNDER RINGER!!!!

Jeg har en Diamant som jeg har hatt MYYYYYYE problemer med, og nå er den inne for å fikse en pakning på dempegaffelen for 2. gang på en måned. Jeg forsøker å ringe dit for å høre hvordan det ligger an for de har hatt sykkelen en uke, men de besvarer ikke telefonen.

Jeg tror de har slått av lyden for å slippe å snakke med kunder, for en gang jeg ringte i dag ble telefonen tatt, jeg hørte prating og det hørtes ut som om de slo et nummer. Men når jeg sa hallo ble det lagt på. Irriterende.

.... sånn, der fikk jeg sagt det.

Det blir bare nettbutikker for meg fremover. Man betaler mindre for servicen man vet man ikke får.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support