|
|
Spille av innhold på iphonen på flere maskiner?
|
Spille av innhold på iphonen på flere maskiner?
10/09/2008 19:30
|
jorg1r
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har en iphone. Denne fyller jeg med musikk fra macen hjemme. Når jeg plugger denne i pcen på jobben, vil ikke itunes ha noe med musikken min å gjøre.. Ok, det er hovedsaklig country, men allikevel.. Jeg kan se sangene som er innpå iphonen, men disse er grå, og kan ikke spilles av... Når jeg trykker "håndter sangene manuellt" eller noe sånnt, vil pcen slette all musikk på iphonen før jeg får gjøre noe.. sjait.. noen forslag?
Anyone who rides a bike is a friend of mine
|
|
|
Re: Spille av innhold på iphonen på flere maskiner?
[Re: jorg1r]
10/09/2008 19:36
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Det er vel noenlunde likt det denne tråden tar opp. Dette er lagt inn som en sperre slik at det ikke er mulig å hente musikk fra en annen PC og kopiere det etter eget forgodtbefinnende. På nerdesproget kalles det vel DRM og kan fort gi grå hår til den som har betalt for å høre på musikken...
|
|
|
Re: Spille av innhold på iphonen på flere maskiner?
10/09/2008 19:41
|
erlingba
.
|
.
Akkurat det der er grunn nok til å holde seg langt unna alt som er merket med eple. Utrolig irriterende nå man har fylt iPod'en med en god samling sanger, så lader man den via usb-porten til en annen pc, og når man kommer hjem vil iTunes slette hele skiten. Den gangen jeg brukte iPod (shuffle) var iTunes så snill at den gjorde sletteoperasjonen automatisk.
Om du bruker WinAmp til å legge inn sanger kan du kopiere alle veier. Tror MediaMonkey også kan gjøre slikt.
|
|
|
Re: Spille av innhold på iphonen på flere maskiner
[Re: erlingba]
10/09/2008 20:06
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Akkurat det der er grunn nok til å holde seg langt unna alt som er merket med eple. Nja.. Pass på slik at man ikke retter baker for smed. Hadde det vært opp til Apple hadde nok slingringsmonnet vært større. Det er nok mektige aktører hos Sony, BMG og andre som står for mye av komplikasjonene. Men hva er vitsen med å spille av på en annen PC? Kan du ikke bare ta med et headset og lytte til musikken du har på iPhonen? Om det skal spilles av på et anlegg, er det dessuten mye bedre å få signalet rett fra iPhonen til anlegget, ikke via en PC.
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
10/09/2008 20:39
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Kunne vært kjekt å synket låtene med maskinen både på jobb og hjemme, for eksempel.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
10/09/2008 20:44
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Kunne vært kjekt å synket låtene med maskinen både på jobb og hjemme, for eksempel. Jeg skjønner bare ikke vitsen, med mindre man har tenkt å kjøpe musikk, rippe CDer og administrere biblioteket i arbeidstiden. Skal man lytte til musikk på jobben er det jo bare å plugge inn headsettet rett i devicen. Jeg gidder ikke synkronisere bare for å synkronisere liksom.
NOTS
|
|
|
10/09/2008 21:41
|
jorg1r
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Eneste grunnen til at jeg vil koble den til pc på jobb er å kjøre musikken ut via høytalerne koblet til pcen + dele musikken med de andre på kontoret. Jeg har selfølgelig denne lille overgangen fra iphone-jack til vanlig jack slik at jeg kan få lyd fra iphonen til pc-høytalerne. Problemet med den er at jeg bruker den også i bilen, hjemme, til høretelefoner, og greier 2 av 3 dager å ha liggende en annen plass enn på kontoret.. Derfor spørsmålet. Winamp har jeg ikke prøvd, så det skal jeg sjekke ut
|
|
|
11/09/2008 04:29
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Er det virkelig sånn at du må ha en overgang for å bruke Iphone/Ipod til andre headsett enn det som følger med??? ::
|
|
|
[Re: skibum]
11/09/2008 06:25
|
jorg1r
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jacken er standard, men ligger litt forsenket inn i telefonen. Dersom du har en jack som har lite gods etter selve pluggen går det greit, men stortsett kommer ikke standard jack'er langt nok nedi kontakten.
|
|
|
11/09/2008 07:29
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Kjøp flere slike overganger og legg dem på kontoret/ i bilen/ hjemme etc. Og jeg er helt enig, teit at chassis på iPhone er for smalt for vanlig jack.
Du kan ikke synke iPhone/ iPod mot to forskjellige biblioteker, og det ville vært klønete å stadig synkronisere to eller flere musikkbiblioteker. Sett at du legger til noen hundre megabyte, kanskje mer, en kveld hjemme. Når du kommer på jobb, vil en eventuell iPod eller annet bruke mye tid på å kopiere fra seg selv til jobbiblioteket. Låner du en CD på jobb, og ripper den, må du synkronisere andre veien.
Rett og slett fordi det dreier seg om mer enn bittesmå kalenderoppføringer eller adressekort, er det teknisk noe slitsomt å ha to eller flere up-to-date-bibliotek som stadig skal være synkroniserte. DRM og rettigheter er selvsagt bare en problemstilling omkring musikk kjøpt via iTunes Store. Filene du ripper selv fra CDer eller laster ned/ kopierer på annet vis har ikke DRM og de «skumle» og «farlige» og «forbrukerfiendtlige» egenskapene.
Framfor å bale med masse kopiering av store filer fram og tilbake hver dag, knoting med apekatt-programvare for å få det til og synke i eller utenfor iTunes, og ikke minst kaste bort arbeidsgivers tid på privat knot, ville jeg foreslå løsningen produsenten av iPhonen anbefaler. Plugg inn headset eller kabel, evt med (tullete) overganger.
NOTS
|
|
|
11/09/2008 18:03
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Man kan jo bare klippe litt rundt kanten av jack'en. Det funker bedre enn smør på fett!
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
11/09/2008 18:50
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Kjøp flere slike overganger og legg dem på kontoret/ i bilen/ hjemme etc. Og jeg er helt enig, teit at chassis på iPhone er for smalt for vanlig jack.
Du kan ikke synke iPhone/ iPod mot to forskjellige biblioteker, og det ville vært klønete å stadig synkronisere to eller flere musikkbiblioteker. Sett at du legger til noen hundre megabyte, kanskje mer, en kveld hjemme. Når du kommer på jobb, vil en eventuell iPod eller annet bruke mye tid på å kopiere fra seg selv til jobbiblioteket. Låner du en CD på jobb, og ripper den, må du synkronisere andre veien.
Rett og slett fordi det dreier seg om mer enn bittesmå kalenderoppføringer eller adressekort, er det teknisk noe slitsomt å ha to eller flere up-to-date-bibliotek som stadig skal være synkroniserte. DRM og rettigheter er selvsagt bare en problemstilling omkring musikk kjøpt via iTunes Store. Filene du ripper selv fra CDer eller laster ned/ kopierer på annet vis har ikke DRM og de «skumle» og «farlige» og «forbrukerfiendtlige» egenskapene.
Framfor å bale med masse kopiering av store filer fram og tilbake hver dag, knoting med apekatt-programvare for å få det til og synke i eller utenfor iTunes, og ikke minst kaste bort arbeidsgivers tid på privat knot, ville jeg foreslå løsningen produsenten av iPhonen anbefaler. Plugg inn headset eller kabel, evt med (tullete) overganger. Det er jo forsåvidt greit at man ikke kan synke med to bibliotek, men det burde være en mulighet til å spille musikken fra en ipod i Itunes uten større om og men. Ta med pod'en til kompisen som har fest og få mulighet til å spille din musikk uten ekstra kabler osv.
|
|
|
[Re: skibum]
12/09/2008 08:57
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Det provoserer meg litt at folk kjøper Apple. Jeg har vel samarbeidsfølelser jeg også. Hvis folk kunne samarbeide om å kjøpe bedre mp3 spillere, f.eks fra COWON, eller ikke bruke mp3 i det hele tatt, men .ogg eller et annet format, så ville en tatt skritt mot en mer brukervennlig hverdag. Men så var det denne designen, da.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
12/09/2008 09:38
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
På pc løses slike problemer med å la vær å bruke programvare som er elendig, Itunes, og feks. Mediamonkey.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
12/09/2008 09:51
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Det provoserer meg litt at folk kjøper Apple. Jeg har vel samarbeidsfølelser jeg også. Hvis folk kunne samarbeide om å kjøpe bedre mp3 spillere, f.eks fra COWON, eller ikke bruke mp3 i det hele tatt, men .ogg eller et annet format, så ville en tatt skritt mot en mer brukervennlig hverdag. Men så var det denne designen, da. Jeg «kjøper Apple» fordi det er brukervennlig og tilfredsstiller de behovene jeg har. Ikke alt er perfekt, men jeg ser ikke umiddelbart for meg at ogg.-formatet og merkelige avspillere av varierende kvalitet skal frelse verden og brukervennligheten. Mp3 har jeg droppet som format for flere år siden.
NOTS
|
|
|
12/09/2008 11:41
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Jeg «kjøper Apple» fordi det er brukervennlig (...)
Denne tråden vitner om alt annet enn brukervennlighet fra Apple sin side. Hvilepuls har et poeng -- Cowon/iAudio X5(L) var f.eks. en fantastisk spiller (og spesielt med 3-partsprogramvare a la rockbox). Ikke alt er perfekt, men jeg ser ikke umiddelbart for meg at ogg.-formatet og merkelige avspillere av varierende kvalitet skal frelse verden og brukervennligheten. Mp3 har jeg droppet som format for flere år siden.
Greit, ogg, shn, flac -- spiller ingen rolle. Ipod med originalfirmware kan jo ingen av dem. Ipod-ene er pene å se på og den siste generasjonen tilbyr mye kapasitet per krone. Funksjonalitetsmessig er dog iPodene *elendige* ift. konkurrentene.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: schnappi]
12/09/2008 12:18
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Funksjonalitetsmessig er dog iPodene *elendige* ift. konkurrentene. Fortell meg hva jeg ikke kan gjøre med min iPod, som konkurrentene banker ned i støvleskaftene (rent bortsett fra å koble den til en annen maskin enn min egen for å få opp et større vindu med oversikt over musikken og deretter spille lyden tvers gjennom maskinen på tross av at det enkleste og lydmessig beste er å koble iPod rett i anlegget). Mine krav til digital musikk og avspillere er: * Avspiller med godt brukergrensesnitt og god kapasitet og av god byggekvalitet. * En «modermaskin» som har orden på hele biblioteket, der jeg organiserer hva jeg vil ha på avspilleren (og ikke) med enkle menyer. * Et organiseringsprogram hvis bibliotek kan spilles av på andre maskiner i huset (slik som de fem maskinene som til enhver tid kan autoriseres av iTunes på modermaskinen) * En enkel måte å spille av musikken fra modermaskinen trådløst på husets anlegg via en enkel trådløs basestasjon (jeg vil med kun en knapp velge mellom å spille av på maskinen eller via WLAN) * Jeg vil i samme organiseringsprogram og/ eller på avspillingsenhet ha tilgang på en online musikkbutikk, siden jeg for lenge siden droppet fysiske CDer til fordel for digital kjøpemusikk og gode backuprutiner. * Jeg vil, som antakeligvis den eneste personen i dette solsystemet (foruten artistene selv) at musikken jeg kjøper ivaretar utøverens interesser, altså at vedkommende får betalt for det han produserer, slik som vi andre forlanger når vi møter opp på arbeidsplassen vår. Freaky gratismusikk fra fundamentalister interesserer meg uansett ikke stort. * Jeg vil ikke kaste bort mer tid enn absolutt nødvendig på nerdete tilpassinger av programmet, min hensikt med programvaren og avspilleren er musikken, ikke å leke dataingeniør. * Programmet skal lett som en lek gjenkjenne mine to iPods og min ene iPhone, og synkronisere dem enkelt med et tastetrykk. * Jeg vil helst at den eminente avspilleren også skal fungere som telefon, og gjerne litt til, slik at jeg slipper å drasse med meg to dingser. Så, kom med alternativene og de lysende alt-i-ett-løsningene verden ikke har sett.
NOTS
|
|
|
12/09/2008 12:25
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Greit, ogg, shn, flac -- spiller ingen rolle. Ipod med originalfirmware kan jo ingen av dem. Ipod-ene er pene å se på og den siste generasjonen tilbyr mye kapasitet per krone. Funksjonalitetsmessig er dog iPodene *elendige* ift. konkurrentene. Ipod kunne godt hatt flac støtte, men det ville vel kostet for mange kroner for Apple...de skal jo melke dette så godt de kan. Funksjonaliteten blir faktisk hevet mange hakk ved å bruke en annen programvare for sync. Jeg bruker mediamonkey til å holde styr på alt av musikk(ymse formater) og alt blir konvertert til mp3 med bitrate jeg mener er fornuftig for mobil bruk av min gamle ipod mini. I tillegg til å hindre fleksibel bruk av en ipod så er Itunes ubrukelig til annet enn små musikk samlinger, responsivt som sirup når man har en del filer inne. Jeg er faktisk imponert over hvor sluggish itunes var...på min 2xdualcore 3ghz xeon maskin med 4gb ram...
|
|
|
[Re: Christian M.]
12/09/2008 12:32
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Så lenge jeg får Iphone gratis, med max lagringsplass og fri nedlasting, så kan de fleste andre mp3-spillere hoppe langflatt hvorsomhelst. Jeg greier faktisk å leve uten MMS(inntil det kommer en fix) og radio også. Synes det funker brillefint jeg. Hadde jeg kjøpt den for egne penger? Neppe, men så har jeg ikke Ipod eller noe annen MP3-spiller(bortsett fra mobil) fra før heller. Fikk forresten demonstrert AppleTv hos en kompis også, glimrende greier  Med amerikansk Itunes-abonnement(litt fiks) så får man lasta ned HD-filmer og tv-serier for nesten ingen penger. Ser bra ut gjør det også.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
12/09/2008 12:46
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
...I tillegg til å hindre fleksibel bruk av en ipod så er Itunes ubrukelig til annet enn små musikk samlinger... Men hva er definisjonen på «lite fleksibel bruk», der iTunes/ iPod tydeligvis er den største missen som noengang er produsert? Opplys meg. Om det er manglende støtte for ogg vorbis og annet obskurt møl, trenger jeg ingen forklaring.
NOTS
|
|
|
12/09/2008 13:01
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Funksjonalitetsmessig er dog iPodene *elendige* ift. konkurrentene. Fortell meg hva jeg ikke kan gjøre med min iPod, som konkurrentene banker ned i støvleskaftene (rent bortsett fra å koble den til en annen maskin enn min egen for å få opp et større vindu med oversikt over musikken og deretter spille lyden tvers gjennom maskinen på tross av at det enkleste og lydmessig beste er å koble iPod rett i anlegget). I en ikke-prioritert rekkefølge: * USB mass storage. En del iRiver- og Cowon-spillere kan bla rundt i filsystemet for å spille av låter. Dette betyr også at man bruke velkjente verktøy som rsync for å holde spilleren oppdatert. * Støtte for minnekort (for å kunne kopiere informasjonen fra/til spilleren; herunder også musikk som spilleren naturligvis skal kunne avspille med en gang uten å måtte gå gjennom noen runder med databasebygging som krever tilkobling til en modermaskin). * FM. Ja, bl.a. Belkin lager en ekstra dimp som man kan hekte på iPod-en, men da blir iPod-en større, pluss at da må man drasse på en ekstra dimp med seg. * Støtte for flere audioformater enn det usle utvalget til iPod. Dette er dog litt urettferdig, siden omtrent bare rockbox har et saklig utvalg, og den installeres på iPod. * Muligheter for brukertilpasning. iAudio X5 tillater f.eks. en å legge inn sine egne animasjoner for oppstart av spilleren og den slags. Mine krav til digital musikk og avspillere er:
* Avspiller med godt brukergrensesnitt og god kapasitet og av god byggekvalitet.
Alle har dette kravet  Uavhengig av hva valget lander på. Jeg håper du ser at dette er veldig subjektivt. * En «modermaskin» som har orden på hele biblioteket, der jeg organiserer hva jeg vil ha på avspilleren (og ikke) med enkle menyer.
Selvsagt. Men dette er *helt* uavhengig av selve DAP-valget. * Et organiseringsprogram hvis bibliotek kan spilles av på andre maskiner i huset (slik som de fem maskinene som til enhver tid kan autoriseres av iTunes på modermaskinen)
Igjen, dette er uavhengig av spillervalget. Her er det et uendelig antall valg for hvordan man organisere ting. Fra NFS/Samba/sshfs + <velg ditt avspillingsprogram> til ampache. * En enkel måte å spille av musikken fra modermaskinen trådløst på husets anlegg via en enkel trådløs basestasjon (jeg vil med kun en knapp velge mellom å spille av på maskinen eller via WLAN)
Du tenker på AirTunes? Igjen, dette er uavhengig av spillervalget. (Dog, jeg personlig kjenner til ingen konkurrenter til AirTunes, da dette punktet stod aldri på listen med mine krav). * Jeg vil i samme organiseringsprogram og/ eller på avspillingsenhet ha tilgang på en online musikkbutikk, siden jeg for lenge siden droppet fysiske CDer til fordel for digital kjøpemusikk og gode backuprutiner.
ampache + tabs i firefox. Bare for å ta *ett* eksempel. Itunes, opplagt, er en annen mulighet. * Jeg vil, som antakeligvis den eneste personen i dette solsystemet (foruten artistene selv) at musikken jeg kjøper ivaretar utøverens interesser, altså at vedkommende får betalt for det han produserer, slik som vi andre forlanger når vi møter opp på arbeidsplassen vår.
Det er meget prisverdig, men henger igjen overhodet ikke sammen med avspillervalget. Musikken du *kjøper* ivaretar artistenes interesser. Hvis du sikter til kopibeskyttelsen, så gagner denne hverken artistene eller forbrukere. * Jeg vil ikke kaste bort mer tid enn absolutt nødvendig på nerdete tilpassinger av programmet, min hensikt med programvaren og avspilleren er musikken, ikke å leke dataingeniør.
Jepp. * Programmet skal lett som en lek gjenkjenne mine to iPods og min ene iPhone, og synkronisere dem enkelt med et tastetrykk.
Selvsagt. gtkpod og amarok er to opplagte eksempler som jeg tenkte på med en gang, men det finnes garantert flere. Men med enhver *saklig* DAP, holder f.eks. rsync massevis. Apple (og noen andre, dessverre) synes det er en god ide å kreve spesialprogramvare for en såpass triviell funksjon som "kopier en fil med oppdateringer". Synd, for at dette er komplett unødvendig. * Jeg vil helst at den eminente avspilleren også skal fungere som telefon, og gjerne litt til, slik at jeg slipper å drasse med meg to dingser.
Alle mer-eller-mindre moderne mobiltelefoner kan være DAP om dagen. Avveiingen er mellom om det skal være en mobil med DAP-egenskaper eller DAP med mobiltelefonegenskaper. Så, kom med alternativene og de lysende alt-i-ett-løsningene verden ikke har sett.
Når du lister opp kravene dine til *DAP* (og ikke programvaren rundt den), så kan jeg iallfall prøve.
|
|
|
12/09/2008 14:09
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Kan noen "anti-apple" folk si meg en mediespiller som slår Apple Touch i forhold til pris, brukergrensenitt, osv...???
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
[Re: Freakout]
12/09/2008 14:11
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Kan noen "anti-apple" folk si meg en mediespiller som slår Apple Touch i forhold til pris, brukergrensenitt, osv...??? Pris: sjekk Brukergrensesnitt: sjekk osv...???: definitivt  Edit: en slik i fin stand er muligens ikke så billig lenger, hva vet jeg...
No added style
|
|
|
[Re: KnutAa]
12/09/2008 15:00
|
Ole
More than words
|
More than words
Litt lei å feste nedenfor tribal tatto-båndet på armen når du skal ut å jogge i ditt tettsittende Sats-antrekk. Men ellers bra saker!
Ole.
|
|
|
12/09/2008 15:25
|
1r9b1k7
Entusiast
|
Entusiast
* USB mass storage. En del iRiver- og Cowon-spillere kan bla rundt i filsystemet for å spille av låter. Dette betyr også at man bruke velkjente verktøy som rsync for å holde spilleren oppdatert. * Støtte for minnekort (for å kunne kopiere informasjonen fra/til spilleren; herunder også musikk som spilleren naturligvis skal kunne avspille med en gang uten å måtte gå gjennom noen runder med databasebygging som krever tilkobling til en modermaskin). * FM. Ja, bl.a. Belkin lager en ekstra dimp som man kan hekte på iPod-en, men da blir iPod-en større, pluss at da må man drasse på en ekstra dimp med seg. * Støtte for flere audioformater enn det usle utvalget til iPod. Dette er dog litt urettferdig, siden omtrent bare rockbox har et saklig utvalg, og den installeres på iPod. * Muligheter for brukertilpasning. iAudio X5 tillater f.eks. en å legge inn sine egne animasjoner for oppstart av spilleren og den slags.
Hva mener du med USB mass storage? På en vanlig ipod kan man jo søke etter bestemte bokstaver og ord. Eneste minuset med ipod er radiomangel og litt for få formater den støtter. Et pluss er jo at du kan få all slags mulig ekstra-utstyr til den. Hvem har behov for å legge til sin egen animasjon for oppstart. Skal ikke det gå raskest mulig. * Jeg vil ikke kaste bort mer tid enn absolutt nødvendig på nerdete tilpassinger av programmet, min hensikt med programvaren og avspilleren er musikken, ikke å leke dataingeniør.
Jepp. Med alle de oppramsingene av program som løser "problemer" nedenfor (i din post) vil ikke det for den vanlige forbruker virke enkelt med dine alternativ.
|
|
|
[Re: 1r9b1k7]
12/09/2008 15:48
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
* USB mass storage. (...)
Hva mener du med USB mass storage? Jeg ser at jeg uttrykket meg for dårlig. La meg prøve en gang til -- jeg vil at: 1) det går an å bruke DAP som en lagringsenhet på likhet med USB-pinne eller et minnekort uten ekstra programvare. Ipod kan dette, om jeg ikke husker feil. 2) spilleren er i stand til å bla i filstrukturen og spille av låtene som er bare kopiert over på spilleren (som om den var en vanlig USB-pinne). Ipod er ikke i stand til å gjøre dette, så vidt jeg vet, med mindre man bruker passende programvare for å registrere en ny låt. Flytting av filer skal selvsagt kunne gå begge veier. Altså, kopiere en mp3-fil fra en ekstern kilde til spilleren (uten ekstra programvare) eller omvendt. Eneste minuset med ipod er radiomangel og litt for få formater den støtter.
Som nevnt, det er ikke det eneste minuset. Hvem har behov for å legge til sin egen animasjon for oppstart. Skal ikke det gå raskest mulig.
Det var bare et eksempel. Tenk f.eks. på andre tilpassinger av brukergrensesnittet. Rockbox sitt "themes" utvalg er skummelt stort. Med alle de oppramsingene av program som løser "problemer" nedenfor (i din post) vil ikke det for den vanlige forbruker virke enkelt med dine alternativ.
Kravet om egen programvare for å overføre sangene fritt til/fra en bekjent, gjør ikke iPod til et brukervennlig alternativ. Jeg tror faktisk at ekstra programvare for å gjøre musikkfilene "kjent" for iPod er min største innvending. Hvorfor er det vanskeligere å installere amarok enn iTunes, egentlig, for den vanlige forbruker? Installasjonen av amarok eller banshee tar forbløffende få tastetrykk ("emerge amarok", f.eks. Er det blitt vanskeligere enn museklikk nå?). wine/virtualbox/vmware + itunes for meg blir flere størrelsesordner mer med jobb.
|
|
|
12/09/2008 17:05
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Du skal ha for å researche når jeg ramser opp kravene mine, hehe. Bra jobb, Schnappi! Men likevel henviser du ikke til ETT program som kan gjøre ALLE de tingene jeg ønsker. Og jeg synes ikke jeg ligner en rakettforsker om jeg krever å kunne skru AirTunes av og på med et tastetrykk, eller synkronisere musikkbiblioteket mitt.
Bottom line: Jeg vil ha ALLE funksjonene jeg listet opp, i ETT program. Det skal selvsagt være gratis.
Om DRM gagner artistene eller ikke, er en annen debatt. Jeg har så langt ikke støtt på ett eneste problem med DRMen som fester ved min kjøpte musikk, og jeg kan vanskelig se at å *kjøpe* (som jeg antar er en slags kode for å stjele) musikk slik du nevner, gir klingende mynt i kassa for den som har brukt tiden sin på å produsere salgsvaren. At piratkopiering er en indirekte kjempeinntekt får jeg ikke helt til å stemme.
At jeg ikke kan «navigere i filsystemet» er jeg sjeleglad for. Slik drit får nørdsa ta seg av, mens de lytter til musikk i ogg vorbis-formatet sitt.
Jeg trives med mine Apple-produkter (inklusive hovedmaskin..), og har sjelden eller aldri problemer med dem. De gir de mulighetene jeg forlanger og vil ha, uten at jeg må bla meg gjennom filsystemer og annet dilldall.
NOTS
|
|
|
12/09/2008 21:39
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
...I tillegg til å hindre fleksibel bruk av en ipod så er Itunes ubrukelig til annet enn små musikk samlinger... Men hva er definisjonen på «lite fleksibel bruk», der iTunes/ iPod tydeligvis er den største missen som noengang er produsert? Opplys meg. Om det er manglende støtte for ogg vorbis og annet obskurt møl, trenger jeg ingen forklaring. Jeg skiller mellom software og hardware; iTunes er ett program som sliter med å holde orden på alt annet enn ett par tusen sanger i mp3 format. Man kan ikke dra musikk fram og tilbake til ipod, samt spinkel format støtte. iPoden i seg selv er jo brukervennlig så det suser, mens programvaren er problemet. flac er feks. fritt tilgjengleig å ta i bruk. Det sagt så ser jeg ytterst sjelden behov for å spille noe mindre komprimert på ipoden min i bilen eller på headset når jeg er på reise. Selv om diskplassen nå gjør at man kunne brukt flac og ett skikkelig headset for å høre godlyd så er jeg ikke helt sikker på om målgruppen for dette til en mobil enhet er så stor. Lyden blir såpass forstyrret på reise, i bil, på bussen osv at man ikke trenger bedre lyd enn feks. Mp3 192kbit vbr. Kobler man iPod + Mediamonkey mener jeg man har en fleksibel avspiller fordi Mediamonkey går rundt itunes sine svakheter/mangler. Og jeg er blitt vant til å drive hellig krig mot codecer og kompresjon i video verden så at noe fungerer så knirkefritt som ipod+mm er nesten imponerende.
|
|
|
13/09/2008 00:08
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Ipod kunne godt hatt flac støtte, men det ville vel kostet for mange kroner for Apple...de skal jo melke dette så godt de kan. Bittelit utviklingstid må vel påregnes, men FLAC er vel ellers fritt tilgjengelig, det ligger liksom i navnet. Selv kjøpte jeg meg en brukt Ipod Video i våres, nettopp fordi den (foreløpig) gir max lagringskapasitet av de spillerne som kan oppgraderes med RockBox firmware. Med RockBox har man for det første FLAC-avspilling, og spilleren fungerer dessuten som en vanlig USB-disk; ikke noe proprietær programvare for å overføre musikk eller andre filer. iTunes var på PC-en akkurat lenge nok til å få lastet over ny firmware.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
13/09/2008 16:06
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Du skal ha for å researche når jeg ramser opp kravene mine, hehe. Bra jobb, Schnappi! Men likevel henviser du ikke til ETT program som kan gjøre ALLE de tingene jeg ønsker.
Jeg er ikke sikker på om det programmet finnes. Imidlertid er ikke nødvendigvis det en stor ulempe, hvis flere programmer kan gjøre det du vil bedre enn ett program ville ha det. Poenget mitt var at det er en del å velge fra. Men man må naturligvis være blind dersom man ignorerer det faktum at Apple lager en del ting som ser, tja, for mangel av bedre uttrykk, pene ut. Og jeg synes ikke jeg ligner en rakettforsker om jeg krever å kunne skru AirTunes av og på med et tastetrykk, eller synkronisere musikkbiblioteket mitt.
Jeg skriver "rsync-iriver" og trykker på enter-tasten. rsync-iriver er imildertid et alias til rsync -rvtP --modify-window=2 med "noko åttat". Bottom line: Jeg vil ha ALLE funksjonene jeg listet opp, i ETT program. Det skal selvsagt være gratis.
Jeg vet ikke om det er mulig i *ett* program. Om DRM gagner artistene eller ikke, er en annen debatt. Jeg har så langt ikke støtt på ett eneste problem med DRMen som fester ved min kjøpte musikk, og jeg kan vanskelig se at å *kjøpe* (som jeg antar er en slags kode for å stjele) musikk slik du nevner,
Eh, nei. *kjøpe* var bare uthevelsen, ikke noe mer. Jeg mente å kjøpe musikk, som i "å betale penger" for det. (...) gir klingende mynt i kassa for den som har brukt tiden sin på å produsere salgsvaren. At piratkopiering er en indirekte kjempeinntekt får jeg ikke helt til å stemme.
Det finnes en del interessant forskning på det, men, igjen, jeg mente at du uttrykket din støtte ved å betale penger for musikken. Nettopp det støtter artistene, og ikke DRM. At jeg ikke kan «navigere i filsystemet» er jeg sjeleglad for. Slik drit får nørdsa ta seg av, mens de lytter til musikk i ogg vorbis-formatet sitt.
Eh, det er ikke en enten-eller situasjon. Man skal kunne gjøre begge deler -- navigere etter filer, hvis man vil, og bla etter artist/tittel/album/år/genre/osv., hvis man vil. Ingen av Apple sine produkter kan det første. Det er skikkelig plagsomt. Jeg trives med mine Apple-produkter (inklusive hovedmaskin..), og har sjelden eller aldri problemer med dem. De gir de mulighetene jeg forlanger og vil ha, uten at jeg må bla meg gjennom filsystemer og annet dilldall.
Så hva gjør du når du vil ha en flac-fil jeg har, men akk, ingen itunes (og ej heller kan jeg installere itunes)?
|
|
|
|
|