|
Vedvarende halsbetennelse... hva gjør man?
|
Vedvarende halsbetennelse... hva gjør man?
10/09/2008 17:57
|
ventle
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg feirer i dag to måneder med halsbetennelse  foruten litt feber, (selvfølgelig) sår hals og at fysisk prestasjonsnivå ikke er på topp har jeg ingen plager med det, så det er til å leve med. Jeg jobber for fullt og kunne lett tatt meg en treningstur, selv om jeg har valgt å slutte å trene fordi jeg neppe ble friskere av det - men tilsynelatende tok jeg heller ikke skade av det, og jeg blir heller ikke friskere av å la være... I løpet av disse to månedene har jeg vært to ganger hos legen og tatt en drøss med prøver som etter hvert har bekreftet at det ikke er kyssesyke, streptokokkinfeksjon eller blodkreft (med det samme vi var i gang). Jeg fikk en antibiotikakur (erytromycin) som ikke gjorde noe fra eller til, og det og andre ting (jfr symptomliste på lommelegen.no) tyder på at det dreier seg om en virusinfeksjon. Per i dag venter jeg på time til øre-nese-halsspesialist da fastlegen ikke kunne gi meg flere svar. har ventet en og en halv uke, så mens vi venter spør jeg her... hva gjør man? - venter til det går over? Vil dette skje, og vil det ta lang tid? - medisiner mot virusinfeksjon finnes vel ikke? Fikk en flaske Efedrin fra legen som effektivt fjernet symptomene så lenge flaska varte, antageligvis gjorde den ikke noe utover det... - fjerne mandlene? Svelget mitt er fortsatt bebodd med mandler, kan det være ett sjakktrekk/mirakelkur å ta dette steget? - ta ut sykemelding? Jeg jobber på ett kjølelager med 1.8 varmegrader og over 90% luftfuktighet, dette er vel drømmeforhold for bakterier, men virus? Er det dette som holder meg syk? Var sykemeldt i en uke uten at det så ut til å ha effekt, grunnet dette blandet med hektiske tider på jobb har jeg ikke forlenget sykemeldinga og jobber nå mer eller mindre full tid... Hva kan øre-nese-halsspesialisten fortelle meg, som fastlegen ikke kan?
mvh Helge
|
|
|
Re: Vedvarende halsbetennelse... hva gjør man?
[Re: ventle]
10/09/2008 18:11
|
J@N
Medlem
|
Medlem
Om dette er virus, ville det nok ikke ha mye for seg å ta mandlene ville jeg tro. De er nok mer aktuelle å ta i bakterielle tilfeller. Mine tok jeg av andre grunner for noen år siden .... i så fall kan du glede deg over 14 dagers sykmelding. Jeg spiste "vanlig" etter 3 dager, for noen tar det 10. Men jeg kan love deg ett lite "H" bak i der i begynnelsen.
|
|
|
[Re: J@N]
10/09/2008 18:32
|
Gen-i-alt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette kommer kanskje som et litt rart tips. Men om du greier. Tygg rene fedd med hvitløk. Lover ikke at det hjelper, men har hatt en fastlege som har vært ram til å si dette når det ikke er bakterier og antibiotika derfor har null effekt (har ikke vært forkjølet på et år nå). Ville prøvd å gurgle listerin eller høysaltløsninger, dette vil kunne påvirke cellemembraner på celler hvor virus proliferer.
Selve jobbmiljøet du sier er kaldt. Dette kan påvirke immunforsvaret ditt. Så kunne kanskje gjort et innkjøp av sambucol, og ellers få i deg mat med mye antioksidanter. Prøv å la være å stress nervesystemet med overspisning av mat som er vanskelig å fordøye.
Mine 2 cents.
|
|
|
10/09/2008 18:47
|
DrBike
Medlem
|
Medlem
1. Legen din vet det sikkert, men hurtigtest for kyssesyke er ikke en 100% test ( kan fortsatt være syk med neg test) OG den blir ikke positiv før etter 1-2 uker etter symptomstart. 2. Cytomegalovirus? ( dette må du blodteste deg for evt.) 3. Toxoplasmose? ( Ute og reist i varmere strøk i det siste?)
Stikk til ØNH-legen du, de bruker å finne utav det. Har du feber, ville nok jeg sykemeldt deg fra jobben i kjølelageret.
God bedring!!
Scientia vincit timorem!
|
|
|
[Re: Gen-i-alt]
10/09/2008 18:47
|
ventle
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Da sparer vi mandlene inntil videre med mindre spesialisten sier noe annet.
Gen-i-alt, jeg er mildt sagt lei av å være syk og tar i mot alle tips som i hvertfall i teorien kan funke... kjøper hvitløk i morgen (med rene fedd, mener du at jeg skal ta ut frøene inni, eller tygge dem hele?), gurgler saltvann i kveld (dette tipset har jeg faktisk fått fra noen andre også) hvis det funker med vanlig bordsalt løst opp i vann (har en kiloskartong bordsalt)... hvor mye salt til ett glass vann for å få det sterkt nok?
Doktor, jeg tar lista di til etterretning... angående punkt en hadde jeg vært syk i en måned da kyssesyketesten ble gjennomført (blodprøve, er det karakterisert som hurtigprøve?), CMV ble jeg kanskje testet for (usikker)? Og jeg har ikke vært i varmere strøk enn tropevarmen her i Trondheim i sommer, men var på Gran Canaria i mars...
mvh Helge
|
|
|
10/09/2008 19:06
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde selv ett problem med halsbetennelse som varte i 4uker.. Jeg hadde en sjelden sort virus,husker ikke hva det het(men alle øre nese hals spesialistene på sykehuset lyste meg ned i svelget) Det forsvant heldigvis av seg selv Det går ann å kjøpe xylocain(virkestoff lidokain) OBS OBSberegnet for slimhinner.Ta dette på en vattpinne og smør inn svelget før ett måltid(bedøvende og da unngår man smerter) Jeg bruker å ta litt renset sprit på en bomulsspinne ned i halsen, med en gang jeg kjenner antydning til vondt i halsen(øre nese hals legen sa dette tok drepen på bakteriene..) Må legge til at jeg har en liten grop der mandlene satt og får ofte vondt der siden det er en yngleplass for bakterier...
|
|
|
[Re: SimonS]
11/09/2008 01:14
|
sjukefan
Medlem
|
Medlem
prøv å ta noen slurker med 96%. det pleier å hjelpe.
|
|
|
11/09/2008 06:10
|
Gen-i-alt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Da sparer vi mandlene inntil videre med mindre spesialisten sier noe annet.
Gen-i-alt, jeg er mildt sagt lei av å være syk og tar i mot alle tips som i hvertfall i teorien kan funke... kjøper hvitløk i morgen (med rene fedd, mener du at jeg skal ta ut frøene inni, eller tygge dem hele?), gurgler saltvann i kveld (dette tipset har jeg faktisk fått fra noen andre også) hvis det funker med vanlig bordsalt løst opp i vann (har en kiloskartong bordsalt)... hvor mye salt til ett glass vann for å få det sterkt nok?
Ta ut frø? Nei tygg hele fedd. Men lover ikke en behagelig opplevelse for hverken deg (eller menneskene rundt deg). Prøv å ikke svelg dem med en gang. Og vær ops på mengde i starten. På meg har jeg tidligere blitt litt kvalm (men da hadde jeg fått i meg en halv hvitløk). Bra jeg var hjemme dagen etter tror jeg! Overmetter vannet. Dvs, fyll på med saltvann til du ikke greier å løse opp saltet, deretter hell i litt ekstra  Rør rundt før du gurgler. Ikke svelg, men prøv å få det langt bak i munnen/svelg for å nå områder som er plaget.
|
|
|
[Re: Gen-i-alt]
11/09/2008 06:34
|
crux
Entusiast
|
Entusiast
Når jeg eller kona er syke/ kjenner vi begynner å bli det kapper jeg opp 4-5 fedd hvitløk og blander det i en stor sterk kopp te med mye honning. Hjelper alltid.
Ellers så bytt tannbørste...mye av bakteriene vil sitte igjen der..
********** Joakim "kaster så mye stein jeg vil i mitt eget glasshus"
|
|
|
[Re: crux]
11/09/2008 06:40
|
haavardhun
Veteran
|
Veteran
I dag er det to uker siden jeg fjernet mandlene, tok min første forsiktige sykkeltur i går. Alle sier "ja du er vel glad for å bli kvitt dem". Jo, er vel det, blir sikkert bedre ettervert, men frem til nå har d vært sykt vondt frem til for noen dager siden. Frem til det var det 8 paralgin forte, 4 voltaren per dag, pluss 4 ibux om natta samt zylokain spray(dama er lege, litt for lett tilgjengelig med piller da)
Redigert av haavardhun; 11/09/2008 06:41.
grove sykler og mørk musikk
|
|
|
[Re: haavardhun]
11/09/2008 08:00
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg måtte ta kyssesyke test 3 ganger før det slo ut. Tok ca 1.5-2 mnd fra jeg fikk det til det slo ut.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
11/09/2008 08:07
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg slet med mange halsbetennelser på rappen en periode i fjord, gikk to måneder med div antibiotia kurer og begynte å bli litt stressa da ferietiden nærmet seg. Til slutt henviste fastlegen meg til en spesialist (øre-nese-hals) som mer eller mindre sa: "fastleger kan ikke det her hvis det ikke hjelper med "vanlig" antibiotika". Fikk en hestekur av han og etter den så var jeg kvitt det.
|
|
|
[Re: haavardhun]
11/09/2008 08:10
|
Spencer
Entusiast
|
Entusiast
I dag er det to uker siden jeg fjernet mandlene, tok min første forsiktige sykkeltur i går. Alle sier "ja du er vel glad for å bli kvitt dem". Jo, er vel det, blir sikkert bedre ettervert, men frem til nå har d vært sykt vondt frem til for noen dager siden. Frem til det var det 8 paralgin forte, 4 voltaren per dag, pluss 4 ibux om natta samt zylokain spray(dama er lege, litt for lett tilgjengelig med piller da) Men nå skal du etter boka være ferdig med smertene. Tok mandlene for tre år siden og har vært frisk i hals og svelg siden da.
|
|
|
[Re: kjasmas]
11/09/2008 14:44
|
pet1
Entusiast
|
Entusiast
Jeg slet med mange halsbetennelser på rappen en periode i fjord, gikk to måneder med div antibiotia kurer og begynte å bli litt stressa da ferietiden nærmet seg. Til slutt henviste fastlegen meg til en spesialist (øre-nese-hals) som mer eller mindre sa: "fastleger kan ikke det her hvis det ikke hjelper med "vanlig" antibiotika". Fikk en hestekur av han og etter den så var jeg kvitt det. Men da snakker du om en bakteriell betennelse. Det ønh-legen nok siktet til er at fastlegene er forsiktig med antibiotika og i enkelte tilfeller ikke gir kraftige nok doser. Det er en enkel test for legen å finne ut om det er bakterier eller ikke, og er det ikke utslag har pencellin ingen virkning, da bør man heller ikke få det. Så er det en annen sak at en virusinfisert hals er et utmerket grosted for bakterier også, så en halsvondt som starter som virus-basert, kan godt doble seg til en bakteriell også. Derfor er det viktig å gå til legen på nytt om man ikke blir bra etter ei uke eller så med mistenkt virus-sjukdom. Jeg vet, jeg sitter hjemme med sjukemelding pga det akkurat nå :-(
|
|
|
[Re: pet1]
11/09/2008 16:04
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
...honnnig og hvitløk er ivertfall veldig aseptisk. Lag te av begge! Det smaker ikke så ille som det høres ut. Klart om du trener som f... vil det ofte ta lenger tid før du blir frisk. To mnd med antibiotika er ivertall den beste oppskriften på å få soppinfeksjoner i ræva og resistante bakterier.
Bra du er på beina Håvard, harru vært ute med den blå hesten?
|
|
|
[Re: pet1]
11/09/2008 16:37
|
biffo
Entusiast
|
Entusiast
Hadde noe lignende en gang og da fikk jeg tilslutt noe som het Dalacin. Det var saker, når jeg leste pakningsvedlegget så viste det seg at dette var solide saker som man egentlig skulle dyrke bakterieprøver og sjekke at virkestoffet virket før man ga. Men det funket :-)
biffo
|
|
|
[Re: biffo]
11/09/2008 17:36
|
la1hka
Helt klart
|
Helt klart
Jeg hadde samme problem før jeg tok mandlene mine i fjor. Tre kurer med penicillin el i året var ikke uvanlig. Før jeg fikk barnehagebarn var det ikke så ille men det var akuratt som jeg gikk i barndommen jeg også. Hadde mye halsproblemer som barn.
Nå et år etter har jeg ikke hatt vondt i halsen siden. Jeg kan noen ganger kjenne den følelsen at nå ville jeg blitt sjuk om jeg ikke hadde tatt mandlene. Dagen etter er jeg stort sett like pigg.
Har du ofte problmer med halsen få sjekket mandlene, ..... og fjern dem. Du vil nok ikke angre.
Eirik Nøkleby "Velg dine kriger med omhu."
|
|
|
[Re: Jokis]
11/09/2008 17:50
|
haavardhun
Veteran
|
Veteran
...honnnig og hvitløk er ivertfall veldig aseptisk. Lag te av begge! Det smaker ikke så ille som det høres ut. Klart om du trener som f... vil det ofte ta lenger tid før du blir frisk. To mnd med antibiotika er ivertall den beste oppskriften på å få soppinfeksjoner i ræva og resistante bakterier.
Bra du er på beina Håvard, harru vært ute med den blå hesten? Var såvidt ute på XC sykkeln i går, trilla en rolig runde med den blå hesten i dag. Dette ga betydelig mersmak, så i morgen skal jeg hekte den på bilen og kjøre til min favoritt spot, gleder meg til litt herjing i skauen:-)
grove sykler og mørk musikk
|
|
|
[Re: sjukefan]
12/09/2008 10:31
|
Ane
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...eller gurgle det, alkohol dreper jo basselusker så.....verdt et forsøk
Solhatt har alltid hjulpet for meg, men desverre funker det ikke når du allerede har fått det. Man må ta 50dråper i et glass vann så fort man kjenner kiling/kløe i halsen.
Redigert av Ane; 12/09/2008 10:34.
|
|
|
[Re: Ane]
18/09/2008 14:13
|
ventle
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Både saltlake og hvitløk er utprøvd uten hell, antageligvis som forventet da dette er ment å drepe bakterier, så da bekrefter vel kanskje mer eller mindre at det er virusbetennelse jeg lider av?
I dag fikk jeg endelig tildelt time hos ØNH-lege... den 4. November! Dermed vil jeg vel være syk omtrent til jul... snakkes neste år!
mvh Helge
|
|
|
18/09/2008 15:43
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
frittsykehusvalg.no sier jeg bare! snakk med fastlegen din(det er verdt egenandelen å komme seg til legen fortere...) Pluss at man kan få sett litt av landet
|
|
|
18/09/2008 16:29
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du problemer med stemmen også, som i at den i perioder nesten forsvinner?
Jeg og samboeren min bodde tidligere i en leilighet der det ble konstatert muggsopp og råte i veggene. Samboeren min utviklet muggsoppallergi og var mye syk i form av kroniske halsplager og at stemmen forsvant. Hun fikk allergipiller av legen og da forsvant plagene etter mindre enn en uke. Mulig Efedrin også virker mot den typen allergi?
Nå vet ikke jeg om det er muggsopp i huset der du bor, eller om du kan ha andre allergier, men jeg tenkte jeg kunne nevne muligheten.
God bedring i alle fall!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
18/09/2008 16:54
|
Stine L
Ringrev
|
Ringrev
Både saltlake og hvitløk er utprøvd uten hell, antageligvis som forventet da dette er ment å drepe bakterier, så da bekrefter vel kanskje mer eller mindre at det er virusbetennelse jeg lider av?
I dag fikk jeg endelig tildelt time hos ØNH-lege... den 4. November! Dermed vil jeg vel være syk omtrent til jul... snakkes neste år! Eller få henvisning til en privat ØNH i Oslo. Har en å anbefale. Garantert ikke så lang ventetid verken på time eller evt. operasjon for å fjerne mandler. Kan være verdt en Norwegian-tur til Oslo. Sender gjerne kontaktinfo på pm om du ønsker.
|
|
|
[Re: Stine L]
18/09/2008 19:02
|
ventle
OP
Besatt
|
OP
Besatt
jeg har tenkt tanken på å kontakte privat spesialist, men Oslo da... jaja, om det ikke finnes lokale alternativer så er det faktisk noe å tenke på. Noen som vet om ett privat alternativ i Trondheimsregionen?
Jefe, jeg har ingen problemer med stemmen, og som trener i barne- og ungdomsidrett får den absolutt kjørt seg ett par ganger i uka... Halsen er egentlig ikke alt for sår, mer type forkjølelsessår, bare at jeg ikke er forkjølet, og at det aldri går over... jeg TROR ikke det skyldes noen allergi (har ingen kjente allergier), men om det skulle vise seg å være så vil vel ØNH-legen klare å avsløre det?
mvh Helge
|
|
|
19/09/2008 11:56
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Hallois. "Dersom en tilsynelatende banal lidelse ikke responderer som forventet på behandling MÅ man alltid tenke på annen, underliggende årsak". En gammal ringrev på riksen sa det engang. Og husk; ØNH-spesialister har bedre greie på kroner enn på ører, så ikke forvent deg for mye. Umulig å si uten å undersøke, men for å skyte fra hofta: 1. Røyker du? 2. Ellers frisk? 3. Har du AIDS? (Ikke, sikker?) 4. Har du hatt mange infeksjoner tidligere? Kanskje debut av CVID (common variable immunodeficiency) 5. Kanskje en annen immunopati?
Sannsynligvis ingen av delene, men det er her man evt må begynne å lete. Så poenget er hvor plaget er du egentlig, hvis mye må spesialister oppsøkes. Hvis lite vlle jeg kanskje avventet litt. Gurgle alkohol/desinfeksjon er et godt tips i mellomtiden. Feks Corsodyl, men det smaker "høgg"....
|
|
|
[Re: HM1100]
19/09/2008 12:26
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Kanskje litt lett å misforstå det der. Poenget er at det er svært lite trolig noe alvorlig galt med halsen din. Dersom man har en reell halsinfeksjon som varer i måneder kan det ligge noe mer alvorlig bak, men en reell halsinfeksjon er ikke det samme som lett irritasjon. Høres mer "mekanisk" ut, så tenk på hva du spiser og drikker eller evt andre ting man putter i munnen. Alle som har spist en hel pose tyrkisk pepper blir såre i halsen. Noen spiser det hver dag. God bedring 
|
|
|
[Re: HM1100]
22/09/2008 23:13
|
ventle
OP
Besatt
|
OP
Besatt
jeg har nå uansett valgt å stole på ØNH-spesialistens kompetanse, så får vi se hvordan det går... etter tips fra Stine har jeg nå fått time på en klinikk sørafor neste tirsdag, altså over en måned tidligere enn det lokale alternativet  Oslo, here I come...
mvh Helge
|
|
|
23/09/2008 07:11
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Etpar tips fra en som har vært i omtrent samme situasjon: Citrisin: kjør en månedskur. Dette er et estrakt fra grapefruktkjerner. Virker bedre en solhatt synes jeg.Men får magen til å stoppe opp så kjør på med joghurt el.l
NBG 24:7. Et immunforsterkende middel.Faktisk med norsk opprinnelse Bruker litt tid på å bygge opp forsvaret ditt men funker etter 1-2 bokser. Ingen grunn til å ta mere enn 1-2 tabletter om dagen. Ingen bivirkninger og har ikke vært forkjølet på 3 måneder nå. Udos Choice: En olje basert på planter som gir deg omega 3 og 6 osv.Veldig bra når du trener og smører ledd osc samtidig som den tildels styker immunforsvar(tenk tran) men uten div. tungmettaller som feks tran har.En spiseskje om dagen
Jan Erik/ Hobby hypokonder og president i Norsk Hypokonder Forening. OBS: Årsmøtet i NHF er utsatt pga Sykdom!
|
|
|
[Re: jan erik]
11/10/2008 22:44
|
ventle
OP
Besatt
|
OP
Besatt
...siste nytt fra legestanden er at det er påvist gjærsopp i en bakterieprøve jeg avla hos ØNH-legen. Hvem hadde gjettet det?
Har nå fått utskrevet en kur mot nettopp dette, så får vi se om det bedrer seg. I går kunne jeg feire 3 måneder siden symptomene først meldte seg...
mvh Helge
|
|
|
|
|