Sti ned fra Fonåsfjellet, og Rendalen på langs så langt du ser. Drøye 2t sammenhengende sykling i bra tempo opp og bort til nedkjøringen, drøye 10 min ned lia. Mye slit for, en bra nedkjøring.
Ikke mange som har sett Rendalen fra denne vinkelen (Dette er utsikta og nedkjøringen 6 dagers Trondheim-Oslo går glipp av. Da de kjører ned omtrent der jeg sykler opp. Ikke at jeg tror den gjengen når de har kommet så langt på etappen er noe særlig stand til å nyte utsikten).
Heldigvis for oss som ikke skal kjappest mulig til Oslo, så er det etter at alle motbakkene er besteget, ei fin bu med lune vegger og fin utsikt, der nista kan nytes. Her er nøsteret og Sølen i bakkant.
Og som om de tenkte på sykkelturisme da de satt opp bua, så slengte de opp ett sykkelstativ også
Men når du står på kanten har du minst 180graders utsikt til det meste av fjell i innlandet. Til venstre har vi Rendals Sølen i all sin prakt, med sine 3 topper. Høyeste er 1755moh, den mitre toppen eller nesen til Søl'n gubben.
De to andre toppene er noe over 1600moh.
Litt kuriosa om sør toppen, eller Flytoppen som man kaller den. Etter at ett tysk fly rota seg bort under krigen og gikk rett i toppen. Bremsesporet og litt vrakrester skal fortsatt finnes der oppe. Og for de som likte Død snø, så hadde jeg en lærer på ungdomsskolen som nekter og overnatt på Sandbu, ei bu i nærheten av den toppen.
Da han er overbevist om at det var x antall skiløpere som stoppet utenfor hytta og satte skiene sine oppetter veggen ei natt han overnattet der. Uten att de fant noen spor etter dem dagen etter....... Han mener det er flygerne som går igjen opp på fjellet.....Spooky
Til høyre har vi Grøtting bratten, Ringebufjellet osv...
Og litt mer til høyre ser man såvidt Jutulhogget, Bellingan, Alvdal vestfjell, Rondane. Og snur du deg videre til høyre ut av billedkanten så vil man kunne se Tronfjell. Du kan sikkert få øye på mer, men det er dette jeg kommer på i farten.