Norge er langt og vakkert med dype fjorder og høye fjell, og innimellom en og annen sykkelbar sti. Drar i gang en liten kåringstråd her over landets vakreste / sceniske sti. Det kan godt være bare et sykkelbart parti, bare det har et sinnsykt utsyn. En kandidat: Oksen v/Ulvik (Hardangerfjorden)
ljøbrekkja på hellesylt e vel ein god kandidat?!har desverre berre sykla den i grauttjukk skodde og regn...men finnst sikkert nokon som har fine bilder derifrå
Ljøbrekka er jo blitt en hyppig nevnt kandidat i sånne tråder. Her Geir Anders i en Utflukt-artikkel fra terrengsykkel.nos barndom:
Kan forresten nevne at det kommer en sak om lange, heftige sti-utforkjøringer rundtomkring i landet i neste Terrengsykkel. Det går i trykken om ei uke og er ute i salg tidlig i oktober.
Her er etpar kandidater fra sunnmøre, håper etterhvert å se at fler enn oss sykler sånne steder, f.eks fra sogn, sunnfjord, bergenstraktene og stavangerområdet. Noen må da også ha (sva)syklet i ytre trøndelag? Helgelandskysten? Lofoten? Finnmarkskysten? Bring it on!
Skrednakken er jo greit? Bernt jager Hurtigruta mot Stranda
Sandvikshornet ved Sykkylven konkurrerer i klassen for spektakulær sykling
...men utsikten sørover Gudbrandsdalen ved Harpefoss er slettes ikke ille, den heller! (selv om den mangler glimt av fjord/hav! )
Kanskje ikke de fineste bildene (har sjelden tid til å ta bilder[brysk].. egentlig: været er som ikke regel i bilde-modus), men dette viser iallefall litt av den fine syklinga rundt Bergen: Livarden, med utsikt mot ytre Hardanger:
Norge er langt og vakkert med dype fjorder og høye fjell, og innimellom en og annen sykkelbar sti. Drar i gang en liten kåringstråd her over landets vakreste / sceniske sti. Det kan godt være bare et sykkelbart parti, bare det har et sinnsykt utsyn. En kandidat: Oksen v/Ulvik (Hardangerfjorden)
Før jeg så fil-tittel så tenkte jeg The Collective... hvem har tatt bildet? Sterling Lorence? Hvor har du hentet det? Er jo et nydelig stykke sti og fantasktisk utsikt fotografert helt fantastisk.
[quote=Heliboy]Norge er langt og vakkert med dype fjorder og høye fjell, og innimellom en og annen sykkelbar sti. Drar i gang en liten kåringstråd her over landets vakreste / sceniske sti. Det kan godt være bare et sykkelbart parti, bare det har et sinnsykt utsyn. En kandidat: Oksen v/Ulvik (Hardangerfjorden)
Før jeg så fil-tittel så tenkte jeg The Collective... hvem har tatt bildet? Sterling Lorence? Hvor har du hentet det? Er jo et nydelig stykke sti og fantasktisk utsikt fotografert helt fantastisk.
Jeg svarer for Heliboy siden han sitter fire meter unna meg og ser ut som om han er opptatt av noe annet... Han har naturligvis hentet det fra sitt eget minnekort :-)
Bildet av duden i gul jakke (bruttern!) i forrige post er forøvrig tatt på stien mellom Haverdalen og Høvringen i Rondane - på vei mot Slettfjell-platået, med utsikt østover i fjellheimen.
Heimbrent vet jeg alt om, Mork! Trenger du hjelp til Sputniken i kjeller´n, kullfiltre, satsfordeling, kolbejustering osv, så er jeg din mann :-)
Fant et bilde til her fra diasenes glade dager, tatt i Simadalen innerst i Hardangerfjorden. Riktignok ikke "sti", men et passe fint scenisk svaberg. Torgrim Dyngen, Robert Schistad og Trond Vidar Storoksen Kjellén skimtes så vidt det er...
Det finnes mange flotte bilder fra dette stedet, men jeg synes GeirK's bilder fra Bånsæterkampen i år fortjener en plass i denne tråden selv om himmelen ikke er knallblå. Eller kanskje nettopp derfor:
Og bonusbilde fra Prestkampen av samme eminente fotograf:
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
...det kommer en sak om lange, heftige sti-utforkjøringer rundtomkring i landet i neste Terrengsykkel. Det går i trykken om ei uke og er ute i salg tidlig i oktober.
Med tanke på leveranshistoriken så borde den då finnes i postkassa min i slutet av oktober.
Heimbrent vet jeg alt om, Mork! Trenger du hjelp til Sputniken i kjeller´n, kullfiltre, satsfordeling, kolbejustering osv, så er jeg din mann :-)
Fant et bilde til her fra diasenes glade dager, tatt i Simadalen innerst i Hardangerfjorden. Riktignok ikke "sti", men et passe fint scenisk svaberg. Torgrim Dyngen, Robert Schistad og Trond Vidar Storoksen Kjellén skimtes så vidt det er...
Det der så bare helt sinssykt ut!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Litt OT; Har ikke ordet "scenisk" noe å gjøre med det som utspiller seg på en scene? Man snakker om scenisk formidling innenfor teater og dans for eksempel. Allikevel ser jeg jo at ordet scenario også kan vise til et område f.eks i naturen. Men, er det ikke mer riktig å bruke ordet "pittoresk" i slike sammenhenger? Om det er prospektkortet man er ute etter mener jeg.
På vei mot Ljøbrekka på Sunnmøre, stien passerer Herdalsvatnet nede i dalbunnen og sikksakker seg bratt opp til der bildet er tatt. Mer her: http://terrengsykkel.no/index.php?id=363
Litt OT; Har ikke ordet "scenisk" noe å gjøre med det som utspiller seg på en scene? Man snakker om scenisk formidling innenfor teater og dans for eksempel. Allikevel ser jeg jo at ordet scenario også kan vise til et område f.eks i naturen. Men, er det ikke mer riktig å bruke ordet "pittoresk" i slike sammenhenger? Om det er prospektkortet man er ute etter mener jeg.
Ganske vanlig å bruke benevnelser som scenic route/tours/osv, i det engelske språket.