Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva er en god nok rulle?

Hva er en god nok rulle? #605184 06/09/2008 08:22
F
Ferskingen Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Etter en sesong med god fremgang har jeg for en gangs skyld tenkt til å prøve å holde på sykkelformen gjennom vinteren, istedenfor å begynne på null igjen til våren. Jeg har derfor planer om å kjøpe meg en sykkelrulle som jeg kan bruke på kalde vinterkvelder. Fra diskusjonen på en mengde tråer her på forumet har jeg plukket opp at en del mener at det er lurt å måle Watt, noe som synes fornuftig. '

Dersom man først skal bruke en rulle og måle parametre, så som Watt og fart etc. så må målingene være rimelig nøyaktige og repeterbare, slik at man kan sammenligne fra gang til gang og måle (forhåpentligvis) fremgang. Man må også selvsagt kunne laste ned og analysere data. Jeg har allerede en god nok pulsklokke (Polar 725X), men det hadde selvsagt vært best å kunne registrert puls samtidig, for ellers blir det sikkert en del triksing med Excel for å få alt på samme graf.

Det å finne en rulle som oppfyller disse kravene er ikke vanskelig, men de kommer i mange prisklasser og som med så mye annet innen det vi driver med blir jo spørsmålet: Hva er godt nok? Jeg ønsker jo ikke å bruke mer penger enn strengt tatt nødvendig, da det også er mye annet som skal kjøpes inn til sykkelen…. Er det noe spesielt en bør tenke på?

Re: Hva er en god nok rulle? [Re: Ferskingen] #605190 06/09/2008 08:31
Ynot Offline
Besatt
Besatt

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hva er en god nok rulle? [Re: Ferskingen] #605262 06/09/2008 13:09
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Ferskingen
Hva er godt nok? Jeg ønsker jo ikke å bruke mer penger enn strengt tatt nødvendig, da det også er mye annet som skal kjøpes inn til sykkelen…. Er det noe spesielt en bør tenke på?

Jeg kan bare svare for meg selv, men for meg var rullesykling før om årene noe dritkjedelig, og de gangene de siste årene som jeg har sittet på treningsstudio (i forbindelse med reiser) og brukt treningssykkel med diverse fancy programmer så har jeg kjedet meg halvt ihjel.

For meg er derfor Tacx Fortius det eneste som er brukbart. Det spiller ingen rolle hvor mye wattmåling og blinkende lamper det er på en rulle hvis den er så kjedelig at man ender opp med ikke å bruke den. Fortius er selvfølgelig dyr, men sett i forhold til hvor mye penger mange av oss bruker på våre sykler så er ikke femtusen all verden, hvis det lar en drømme seg bort og kose seg mens man trener i kjelleren.

Re: Hva er en god nok rulle? [Re: Dan] #605279 06/09/2008 14:40
borgern Offline
Entusiast
Entusiast
Har selv en Flow som er oppgradert til Fortius software.
Den har en litt annen brems enn selve Fortius men en kjører på grafikk eller video. Før jeg kjøpte oppgradering så synes jeg det var dritkjedelig å kjøre rulle. Det er morsommere å sykle ute til tross men jeg er mye oftere på rulla nå. Den logger fart, kadens, puls etc. Eneste du trenger i tillegg til det som følger med er et pulsbelte. Her funker ukodede sigma-belter helt fint.
Du kan og eksportere ut filene i hrm-format for å importere de til Polar Protrainer.
Du finner Fortius på fast-bikes.no til ca 5000. Så vidt jeg husker er det litt billigere å kjøpe Flow og så oppgradere men skulle kjøpt ny nå ville jeg kjøpt Fortius.

Lars

Jeg vet hva jeg vil, men ikke med hvem..vil du?

Lars
Mail: borgern11@yahoo.no
Mob: 95844336
Re: Hva er en god nok rulle? [Re: borgern] #605501 07/09/2008 08:23
thue Offline
Besatt
Besatt
Eller du kan kjøpe en billigrulle til 1000-lappen, og sette pc'en foran deg med en god film;)

Re: Hva er en god nok rulle? [Re: thue] #605555 07/09/2008 10:32
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: thue
Eller du kan kjøpe en billigrulle til 1000-lappen, og sette pc'en foran deg med en god film;)

Og en bra film kan i dette tilfellet være Tacx sine DVDer som viser veien foran deg og en belastningsindikator som viser hvilken last du skal stille rullen på for å simulere den aktuelle stigningsgraden.

Ellers, for dem som ikke har prøvd Fortius eller lignende ruller så kan tillegges at det som gjør dem spennende er ikke bare det at man har noe å se på. Hvis det var tilfellet så ville en god film funke like bra. Det som er poenget er at det er en direkte sammenheng mellom din innsats og hvor du befinner deg på veien. Så når du ser en bakketopp foran deg så vet du at det slutter ikke å gjøre vondt før du har kommet dit, og nå har du valget, å komme dit raskt med høy innsats, eller ha det litt mindre vondt men over litt lengre tid. Akkurat som i virkeligheten. ICON_SMILE

Re: Hva er en god nok rulle? [Re: Dan] #605557 07/09/2008 10:40
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan

Og en bra film kan i dette tilfellet være Tacx sine DVDer som viser veien foran deg og en belastningsindikator som viser hvilken last du skal stille rullen på for å simulere den aktuelle stigningsgraden.

Ellers, for dem som ikke har prøvd Fortius eller lignende ruller så kan tillegges at det som gjør dem spennende er ikke bare det at man har noe å se på. Hvis det var tilfellet så ville en god film funke like bra. Det som er poenget er at det er en direkte sammenheng mellom din innsats og hvor du befinner deg på veien. Så når du ser en bakketopp foran deg så vet du at det slutter ikke å gjøre vondt før du har kommet dit, og nå har du valget, å komme dit raskt med høy innsats, eller ha det litt mindre vondt men over litt lengre tid. Akkurat som i virkeligheten. ICON_SMILE

For min del er det en STOR forskjell på å se en film og på å "sykle RLV". RLV-sykling er utrolig mye bedre motivasjonsmessig.

Re: Hva er en god nok rulle? [Re: thue] #605665 07/09/2008 17:00
chalshus Offline
More than words
More than words

Det er prøvd og funnet dritkjedelig. IMHO.

Re: Hva er en god nok rulle? [Re: chalshus] #605712 07/09/2008 18:07
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: chalshus

Det er prøvd og funnet dritkjedelig. IMHO.

Og jeg synes det fungerer utmerket. Null stress å kjøre 5 timer sammenhengende på rulla med en god KISS-konsert på pc'en ICON_WINK

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Hva er en god nok rulle? [Re: bjerkseth] #605742 07/09/2008 19:10
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
Om du klarer å kjøre 5timer sammenhengende på rulle, så er det imponerende, men jeg tror ikke dette er noe for menigmannen i gata...

Re: Hva er en god nok rulle? [Re: bstein] #606645 09/09/2008 10:36
A
AndreasT Offline
Fersking
Fersking
A
Hva er forskjellen på Fortius og I-Magic?

Re: Hva er en god nok rulle? [Re: AndreasT] #606666 09/09/2008 11:11
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: AndreasT

Hovedforskjellen er vel at motorbremsen på Fortius klarer å simulere brattere stigninger enn iMagic. Dette er viktig dersom du skal kjøre mye bakkeklatringer. Hvis du skal bruke såpass mye penger på dette at du vurderer en iMagic, så bør du heller bruke litt mer og kjøpe Fortius.

Re: Hva er en god nok rulle? [Re: gepe] #606680 09/09/2008 11:29
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: gepe

Hovedforskjellen er vel at motorbremsen på Fortius klarer å simulere brattere stigninger enn iMagic. Dette er viktig dersom du skal kjøre mye bakkeklatringer. Hvis du skal bruke såpass mye penger på dette at du vurderer en iMagic, så bør du heller bruke litt mer og kjøpe Fortius.

Jeg (62 kg) klarer meg helt utmerket med i-Magic til å kjøre styrketråkk. Slik sett så trenger du ikke Fortius for å kjøre bakker. Jeg savner egentlig ingenting på den jeg har, selv om jeg sikkert hadde kjøpt Fortius i dag.

Mulig det har vært flere problemer med Fortius enn med i-Magic???

Re: Hva er en god nok rulle? [Re: AndreasT] #606755 09/09/2008 13:45
Dan Offline
More than words
More than words

Fortius bruker bremsen som motor i nedoverbakkene. Det kansjke høres meningsløst ut, men jeg innbiller meg at det gir en mer realistisk sykkelopplevelse i det nedoverbakken går over i flatmark.

Re: Hva er en god nok rulle? [Re: Dan] #607645 10/09/2008 20:37
M
minsten Offline
Entusiast
Entusiast
M
Veit dere om Fortius og I-Magic softwaren fungerer på Mac-maskiner?

Re: Hva er en god nok rulle? [Re: minsten] #607670 10/09/2008 21:13
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R
Kjenner ikke til at det finnes noen mac versjon, men en kan jo alltids kjøre windows på en mac, gjennom vmware eller i bootcamp.

Redigert av rudolfsen; 10/09/2008 21:14.
Re: Hva er en god nok rulle? [Re: Ferskingen] #607825 11/09/2008 10:00
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg anbefaler I-magic, har selv nettopp kjøpt en og er kjempefornøyd. Den har alt du trenger og mere til...
Morofaktor er noe man absolutt bør prioritere!
Puls og/eller Wattmåler er et must...
sjekk www.bikeshop.no. Jeg betalte 3750 men Håkon sier at prisen vil gå opp med ca 400 kr pga prisøkning fra produsent.

Redigert av sykkelfantometJF; 11/09/2008 10:00.

"Wyrd bid ful aræd"

Moderator  support