Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Finse, ikke Rallarvegen?

Finse, ikke Rallarvegen? #603821 03/09/2008 19:07
Sykkeline Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sykkelen min og jeg drar til Finse tidlig tidlig fredag morgen. Vi trenger noe å slå ihjel fredagen med, lørdagen skal vi sykle Rallarvegen ned til Vatnahalsen.

Er det noen som kjenner til om terrenget/stiene rundt Finse er sykkelbare og har forslag til en tur?

Sykkeline
Re: Finse, ikke Rallarvegen? [Re: Sykkeline] #603928 03/09/2008 21:38
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Finse - Geitrygghytta, Raggesteindalen og tilbake til Finse? Eh.. kanskje litt lang tur på en dag.. :-?

Er nok litt teknisk sykling på stiene her, men noen ruter du kan prøve deg på finner du på nettet;
http://www.turistforeningen.no/trail.php?fo_id=6293&search_string=finse&action=S%F8k&lo_id=&c%5B%5D=s&c%5B%5D=v
Kan i alle fall ikke være noe problem å bruke en dag på sykkelen her i området! (Selv har jeg dessverre bare vært her på gjennomreise og ikke fått prøvd stiene.)

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Finse, ikke Rallarvegen? [Re: ingeplinge] #604116 04/09/2008 08:33
A
Astaroth Offline
Entusiast
Entusiast
A
Bare husk at det er forbudt å sykle utenfor traktorslepene i Hardangervidda Nasjonalpark.
Om det blir håndhevet i særlig grad vet jeg ikke, men det er iallfall greit å vite det om dere skal i omegn ICON_SMILE

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Marin Mount Vision Pro - 2008
Re: Finse, ikke Rallarvegen? [Re: Astaroth] #604136 04/09/2008 08:47
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Astaroth
Bare husk at det er forbudt å sykle utenfor traktorslepene i Hardangervidda Nasjonalpark.
Om det blir håndhevet i særlig grad vet jeg ikke, men det er iallfall greit å vite det om dere skal i omegn ICON_SMILE

Verneforskriftene for Hallingskarvet er heller ikke helt gode å forstå seg på (forbud eller ikke?).
Nå er vel antallet sykkelturer i området/år svært begrenset, så det er nok ikke noe problem så lenge dere holder dere til stiene og ikke vaser rundt i terrenget.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Finse, ikke Rallarvegen? [Re: Ynot] #604179 04/09/2008 09:44
Sykkeline Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hmmmm, glemte at det var nasjonalpark....... velvel vi får se hva det blir til. I verste fall sykler vi bare tilbake til Haugastøl og opp til Finse igjen.

Sykkeline
Re: Finse, ikke Rallarvegen? [Re: Sykkeline] #604205 04/09/2008 10:20
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Har ikke prøvd å sykle fra Finse, generelt er det mye ur og stein der og vil tro at det gjør det i overkant knotete.

Jeg har gått på en sti som går fra Haugastøl over Lordehytta til Raggsteindalen. Det er en sti jeg tror det er mulig å sykle en del på (særlig ned). Noe trilling enkelte steder må nok påregnes, men også flotte partier med fin sykling.

Stien er ganske stor og merket av turistforeningen. Med et kart ser du lett hvor stien går.

Dersom du prøver den ønsker jeg gjerne informasjon om turen.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Finse, ikke Rallarvegen? [Re: yoeddy] #604467 04/09/2008 18:47
J
Joaking Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
sykkel fra finse til flåm, og toget tilbake er vel en grei tur!

Re: Finse, ikke Rallarvegen? [Re: Astaroth] #604560 04/09/2008 20:37
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
(Hei Tarjei..: 'Traktorslep'??, er du sikker??? (hm... Trodde det var 'slep' som i eldgamle tradisjonelle ferdselsveger ifb med frakt av varer og fe fra vest til øst og tilbake, jeg!! Hehehe.. så feil kan en ta.. skull

Tror uansett ikke det er noen grunn til å være redd for at noen myndighet vil påtale ferdsel med sykkel utenom slepene i denne nasjonalparken vår, heller.. Slik jeg tolker det som står i verneplanen gjelder bestemmelsene sykling utenom stier og slep, og organisert sykling i grupper, etc...

Stiene er riktignok en del brukt her, men ennå ikke som i rondane eller jotunheimen. Om en er hensynsfull mot den sårbare naturen, floraen og villreinen er det neppe noe problem.

http://www.wwf.no/index.cfm?uNewsID=19000
http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/pres....html?id=440195
http://www.regjeringen.no/upload/kilde/m...asjonalpark.pdf

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye

Moderator  support