Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Til Skramstad på 30.00

Til Skramstad på 30.00 #603651 03/09/2008 13:29
C
cfs Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
C
Har alltid hatt problemer med å komme igang på Birken. Ender som regel blandt de siste i pulja (pulje 18) før vi har nådd Skramstad. I år var det spesielt ille, brukte nesten 38 min.La meg ca midt i pulja og følte ikke at tempoet var spesielt høyt i starten, men etter noen km kjører den ene etter den andre fra meg. Har som regel ikke problemer med å holde følge med, de i samme, eller litt raskere pulje fra Kvarstad og inn.
Trener normalt 1 intervalløkt (motbakke min 5 minutter, opp til 15min)1 Nissan cup, 1 langtur (2-3 timer) + 1 løpetur i uka.
Hvordan kan jeg legge opp treninga for å klare et høyere åpningstempo.

Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: cfs] #603675 03/09/2008 13:46
Beles Offline
Entusiast
Entusiast
har vel litt med effekt/kg å gjøre? Er du stor og tung, evt er sykkelen stor og tung?

mvh
Beles

mvh,
Beles
Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: Beles] #603697 03/09/2008 14:22
C
cfs Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
C
85 kg mann og ca 10 kg hardtail.

Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: cfs] #603719 03/09/2008 15:40
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: cfs
85 kg mann og ca 10 kg hardtail.

Jeg veier ca 87 Kg og kjører en hardtail på ca 10 kg, altså ganske likt som deg. Jeg kjørte opp til Skramstad på drøye 29 minutter, noe som sikkert er innefor din rekkevidde også med riktig trening. Men hva er riktig trening? Jeg trener ikke så ulikt det du gjør, men hordan vi utfører treningen kan være forskjellig. Jeg prøver å ha en rolig langtur i uka, gjerne på landeveien (3-6 timer), en bakkeintervall (forskjellig, men liker 6x4 minutter med 2 min hvile - altså forsøk på terskeltrening) og en tur i marka på halvannen til to timer der jeg kjører relativt hardt. Utenom langturen så kjører jeg alle lkter med relativt høy intensitet, intervallene med nær-døden opplevelse.

Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: cfs] #603771 03/09/2008 17:53
DrBike Offline
Medlem
Medlem
Jeg forsøker å kjøre lengre bakkeintervaller på terskel. For min del vil dette si 20 min x 3 i en bakke i nærheten med ca 300 meter stigning.
Sikkert ulurt i følge mange pga at dette er en veldig slitsom økt og jeg kunne sikkert teoretisk fått samme effekt med kortere intervaller, men jeg føler jeg får mye psykisk trening også ved å kjøre så lange intervaller.
Når det gjelder turen opp til Skramstad tror jeg også det er viktig å ha evne til å følge med feltet bortover den litt flatere delen på toppen. Er man utpeisa etter siste klatring så tapes fort et halvt minutt her.

Scientia vincit timorem!
Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: cfs] #603787 03/09/2008 18:24
H
Hallo! Offline
Entusiast
Entusiast
H
Kan det ha noe med oppvarmingen å gjøre? Ville anta at oppvarming har mye å si i et ritt som starter såpass hardt som Birken gjør. Ikke vær redd for å bli skikkelig varm på oppvarmingen, kjør gjerne ett sone 3 drag på 2-3 min for å komme ordentlig igang.

Hilsen Håkon
Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: Hallo!] #603790 03/09/2008 18:31
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Tror nok at mange, som meg kunne kjørt mye hardere og lengre oppvarming til Birken. Som Hallo! sier, gjerne sone 3 drag ICON_WINK (og sikkert s4)

Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: Hallo!] #603853 03/09/2008 19:44
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Hallo!
Kan det ha noe med oppvarmingen å gjøre? Ville anta at oppvarming har mye å si i et ritt som starter såpass hardt som Birken gjør. Ikke vær redd for å bli skikkelig varm på oppvarmingen, kjør gjerne ett sone 3 drag på 2-3 min for å komme ordentlig igang.
Dette er jeg enig. Jeg surra alt for mye før start og rakk ingen oppvarming. Kjente innbytterpulsen kom etter 30 sek, og kroppen jobbet noe j... for å holde tempoet oppe. Vet at min kropp bruker rundt 25min for å omstille seg, så jeg fikk liksom ikke roet rytme og pusten før vi var helt oppe og først full kontroll på vei ned mot Djupet. Jeg ble målt til 31:28 på Skramstad (selv om min klokke viste 30.46...) og jeg var vel omtrent midt i feltet.

Jeg mener at turen opp til Skramstad ikke er så spesielt hard i forhold til andre bakker jeg pleier å teste meg på, men det nytter ikke på en kald kropp. Neste års plan er å få med oppvarmingen og komme seg opp på 27min med full kontroll. Sef. lett å si nå, men men.

Redigert av Klaus A.; 03/09/2008 19:47.

mvh.
Klaus A.
Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: Klaus A.] #603901 03/09/2008 20:53
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Klaus A.
Sitat: Hallo!
Dette er jeg enig. Jeg surra alt for mye før start og rakk ingen oppvarming. Kjente innbytterpulsen kom etter 30 sek, og kroppen jobbet noe j... for å holde tempoet oppe. Vet at min kropp bruker rundt 25min for å omstille seg, så jeg fikk liksom ikke roet rytme og pusten før vi var helt oppe og først full kontroll på vei ned mot Djupet. Jeg ble målt til 31:28 på Skramstad (selv om min klokke viste 30.46...) og jeg var vel omtrent midt i feltet.

Jeg mener at turen opp til Skramstad ikke er så spesielt hard i forhold til andre bakker jeg pleier å teste meg på, men det nytter ikke på en kald kropp. Neste års plan er å få med oppvarmingen og komme seg opp på 27min med full kontroll. Sef. lett å si nå, men men.

Har lik opplevelse som deg. Syklet bra med bakker og langintervall ala 3x10 i år. Men føler aldri at jeg har mestret starten på birken. Alt etterpå går greit. Det går rett og slett for fort i forhold til hva jeg er vant til. Skal sies jeg sykla relativt mye raskere opp i år. 31.22 en hva jeg har gjort tidlgere. Var da ca nr 80 i puljen som passerte. Varmet opp med 2 drag opp bakken på østsiden (Åsta øst) av elva, ala 2 minutt. Kunne sikkert tatt et par til, men samtidig var beina gode, det var pulsen som var unaturlig høy. Slet med dette fram til ca 3.5 mil, så begynte kroppen å fungere supert igjen. Så tapte ikke tid eller grupper på dette. Neste år er det lenge til, men hadde vært ok å syklet 1 min raskere og vært sprekere på toppen.

Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: cfs] #603909 03/09/2008 21:12
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Har alltid hatt problemer med å komme igang på Birken. Ender som regel blandt de siste i pulja (pulje 18) før vi har nådd Skramstad. I år var det spesielt ille, brukte nesten 38 min.La meg ca midt i pulja og følte ikke at tempoet var spesielt høyt i starten, men etter noen km kjører den ene etter den andre fra meg. Har som regel ikke problemer med å holde følge med, de i samme, eller litt raskere pulje fra Kvarstad og inn.
Trener normalt 1 intervalløkt (motbakke min 5 minutter, opp til 15min)1 Nissan cup, 1 langtur (2-3 timer) + 1 løpetur i uka.

For meg ser det ut som du trener nok til å kjøre raskere. Her er det jo individuelle forskjeller, men jeg har ikke trent noe mer enn det du beskriver.

I høst/vinter/vår løp jeg ca 3-4 timer i uka, minst en intervalløkt, ikke noe sykkel og ingen økter over 1t og 15min. Holdt på med det til starten av juni, da jeg fikk lyst til å plukke sykkelen ut av kjelleren etter noen års pause fra sykling. Sluttet å løpe og trente tre uker med kun langtur på sykkel (ca 6-8 timer i uka). Fra starten av juli kjørte jeg stort sett i snitt 1,5 intervalløkt i uka (ca 4 * 7 min bakkedrag) med puls rundt 90% av maks (maks ca 190) + en rolig langtur på 2,5-3 timer der pulsen lå på snitt rundt 120 (passer på at pulsen ikke er lenge over 140 på disse turene).

Siste tre uker før Birk økte jeg hyppighet og intensitet på intervalløktene, men kortet ned tiden. Kjørte 4*4min hver tredje dag i to uker, resten restitusjonstrening. Siste uke før Birk la jeg inn mye hvile og rolig trening for å få overskudd. Regner med at antall mil før Birken var 60-70.

Dette grunnlaget ga en åpning på 29 blank og avsluttet på 3.10.

Jeg har passet veldig på at de harde øktene er harde og de rolige er rolige, for ikke å overbelaste. Halvharde langturer er skummelt hvis du kjører intervall + Nissancup jevnlig i samme uka. Legger selv ofte inn en 20-30 min svært rolig løpetur i sone 1 dagen etter intervall for å få ut guff av beina. Dette har funket for meg.

Får du nok lavintensitetøkter, slik at kroppen henter seg inn igjen?

Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: Joar71] #603911 03/09/2008 21:15
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Joar71

For meg ser det ut som du trener nok til å kjøre raskere. Her er det jo individuelle forskjeller, men jeg har ikke trent noe mer enn det du beskriver.

I høst/vinter/vår løp jeg ca 3-4 timer i uka, minst en intervalløkt, ikke noe sykkel og ingen økter over 1t og 15min. Holdt på med det til starten av juni, da jeg fikk lyst til å plukke sykkelen ut av kjelleren etter noen års pause fra sykling. Sluttet å løpe og trente tre uker med kun langtur på sykkel (ca 6-8 timer i uka). Fra starten av juli kjørte jeg stort sett i snitt 1,5 intervalløkt i uka (ca 4 * 7 min bakkedrag) med puls rundt 90% av maks (maks ca 190) + en rolig langtur på 2,5-3 timer der pulsen lå på snitt rundt 120 (passer på at pulsen ikke er lenge over 140 på disse turene).

Siste tre uker før Birk økte jeg hyppighet og intensitet på intervalløktene, men kortet ned tiden. Kjørte 4*4min hver tredje dag i to uker, resten restitusjonstrening. Siste uke før Birk la jeg inn mye hvile og rolig trening for å få overskudd. Regner med at antall mil før Birken var 60-70.

Dette grunnlaget ga en åpning på 29 blank og avsluttet på 3.10.

Jeg har passet veldig på at de harde øktene er harde og de rolige er rolige, for ikke å overbelaste. Halvharde langturer er skummelt hvis du kjører intervall + Nissancup jevnlig i samme uka. Legger selv ofte inn en 20-30 min svært rolig løpetur i sone 1 dagen etter intervall for å få ut guff av beina. Dette har funket for meg.

Får du nok lavintensitetøkter, slik at kroppen henter seg inn igjen?

Hvordan får du kun 60-70 mil med det treningsopplegget der?

Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: simson] #603916 03/09/2008 21:21
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Quote:

Hvordan får du kun 60-70 mil med det treningsopplegget der?

Kanskje det var litt dårlig regna... Glem antall mil, det er sikkert noe mer for jeg har ikke sykkelcomp. Teller egentlig ikke mil, men heller timer med ulik intensitet. Timene stemmer. ICON_BLUSH

Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: Joar71] #603987 04/09/2008 06:22
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har i alle år slitt veldig til Skramstad. Aldri vært under 32 min før. I år gikk det ganske fort, og satt med teten i pulje 10 på drøye 30 minutter. Ikke var jeg spesielt sliten heller. Hadde en snittpuls på 165 på Skramstad (terskel ca 172).

Hva har jeg gjort annerledes:
- 2 kg letter sykkel + stiv gaffel.
- 5 kilo lettere rytter.
- Turte å slippe opp rikelig i forkant som ga meg masse overskudd.

Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: erling] #603996 04/09/2008 06:41
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Har aldri sykla birken og trener ikke systematisk. For min del blir det en tredjedel grus langtur og resten sti. Sti blir jo liksom intervall etter random/metoden. Uansett, er det noen som har suksess med aa bare ta det som det kommer paa denne maaten?

Disse 2x10 intervallgreiene osv virker liksom aa forberede kroppen paa eh 2x10 og ikke noedvendigvis de bakkene som maatte komme i et ritt, hvis dere skjoenner hva jeg mener.

Det virker litt som om rune i den andre traaden har mer av min metode?

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: erling] #604017 04/09/2008 07:06
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: erling
Har i alle år slitt veldig til Skramstad. Aldri vært under 32 min før. I år gikk det ganske fort, og satt med teten i pulje 10 på drøye 30 minutter.
Hvordan ble slutttiden din da Erling? Jeg stusser litt på min offesielle tid, da jeg mener at jeg hadde visuell kontakt med dere foran der. Men det er klart - tiden går fort i rolig tempo oppover...

mvh.
Klaus A.
Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: Rockefoten] #604032 04/09/2008 07:25
[
[gbz]doc Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
[
Sitat: Rockefoten
Har aldri sykla birken og trener ikke systematisk. For min del blir det en tredjedel grus langtur og resten sti. Sti blir jo liksom intervall etter random/metoden. Uansett, er det noen som har suksess med aa bare ta det som det kommer paa denne maaten?

Disse 2x10 intervallgreiene osv virker liksom aa forberede kroppen paa eh 2x10 og ikke noedvendigvis de bakkene som maatte komme i et ritt, hvis dere skjoenner hva jeg mener.

Det virker litt som om rune i den andre traaden har mer av min metode?

Jepp, min trening er i hovedsak sykling til jobben fra Ski til Oslo. Den varieres ved at jeg kan ta en tur innom skogen om jeg ønsker det, og jeg kan velge å kjøre maks eller rolig. Det skal sies at jeg har problemer med å ta det rolig, så stort sett ligger jeg på mellom 50 og 55 minutter inn til Oslo. På vei hjem mellom 55 og 60 minutter. Mao. er det ikke store avvikene, og de dagene jeg skal ta det rolig fordi beina er litt tunge så kan du jo banne på at det dukker opp en eller annen racer sykkel som vil yppe... (eller som jeg vil yppe med, hehe...) og da går det jo fort likevel.

Tiden til Skramstad uten den helt store anstrengelsen ble i år på 32 minutter. Startet heeelt bakerst i puljen og tok det egentlig ganske rolig. Oppvarming er for pyser, den tar vi opp til Skramstad som alltid. ICON_WINK

Det er jo forøvrig mye jevnere tempo på hele pulja opp til Skramstad nå med skikkelig seeding, så det føles ikke som noen krise å ligge litt bak.

Chris.

Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: ] #604033 04/09/2008 07:27
C
cfs Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
C
Nei, skal jeg kjøre Birken en gang til, så skal jeg ikke være sist til Skramstad. Utrolig demotiverende.

Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: Klaus A.] #604047 04/09/2008 07:37
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Klaus A.
Sitat: erling
Har i alle år slitt veldig til Skramstad. Aldri vært under 32 min før. I år gikk det ganske fort, og satt med teten i pulje 10 på drøye 30 minutter.
Hvordan ble slutttiden din da Erling? Jeg stusser litt på min offesielle tid, da jeg mener at jeg hadde visuell kontakt med dere foran der. Men det er klart - tiden går fort i rolig tempo oppover...

Jeg tok et svalestup over styret nederst i bakken mot Djuposet. Med litt retting av styret og påsetting av kjedet mv. så tapte jeg teten av pulja der. Kom inn på 3,19. Tror de beste kjørte inn ca. 5 min fortere. Hadde nok vært med der uten uhellet.

Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: cfs] #604063 04/09/2008 07:48
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Min trening har også stort sett bestått av ca 70 ganger til jobb, det er ca 56 km hver gang. Pluss ca 15 turer i skogen, noen asfalt turer i helgene og 3 økter intervall i july/august. Det er blitt ca 10 t sykling i uka de siste 10 ukene før birken. Kom seint til start etter oppvarming, og begynte å sykle meg oppover for å følge med litt på hva som skjedde foran i pulja. Ble veldig overrasket over hvor lett jeg hang med, var redd farten var for lav til 30 min på Skramstad. Det holdt med noen sekunder.

Var med for 2 år siden og kom til Skramstad på drøyt 36 min og hadde kjørt for hardt. Bestemte meg da for at jeg ikke skulle kjøre den bakken en gang til uten å ha tatt av 5 kg og trent mer. Kombinasjonen mer trening og lavere ryttervekt gjør store utslag. Sykkelen veier fortsatt 13 kg.

Neste år skal jeg sykle mer til jobb, og være mer nøye med å skille harde og lette dager. Det blir veldig få lette turer.

keo
Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: keo] #604085 04/09/2008 08:06
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Cluet er nok som mange har nevnt:

Ha et grunnlag med intervalløkter som ligner den intensiteten du kjører på opp til Skramstad.

Samle overskudd uka før Birken.

Varme godt opp (om mulig...) før start, slik at beina ikke får sjokk. ICON_WINK

Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: Joar71] #604307 04/09/2008 12:53
C
cfs Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
C
Noe kan nok ligge på dårlig oppvarming, spesielt i år.Det hadde sikkert hjulpet å ta av 5 kg også. (kan fint gå ned noen kilo uten at jeg blir radmager)
Føler samtidig at jeg sliter mer enn konkurrentene generelt i bakker, kan styrketråkk ha noe for seg eller får man nok styrketrening ved å kjøre bakkeintervaller ?

Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: cfs] #604313 04/09/2008 13:16
Beles Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har liksom ikke trua på at det er styrken i beina som avgjør om man kjører greit til skramstad eller ei. det er nok O2-opptak, arbeidsøkonomi og utnyttelsesgrad som er de 3 viktigste faktorene her. Disse 3 faktorene må vel stå i forholdt til hva slags vekt man har tenkt å drasse med seg opp til setra.

Beles

mvh,
Beles
Re: Til Skramstad på 30.00 [Re: Beles] #604785 05/09/2008 09:23
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
jeg tror det er noe med at styrke og o2 henger sammen. er man sterk bruker man mindre o2 på å få ut samme watt. så sånn sett så bør man jo ha begge deler ICON_SMILE

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.

Moderator  support