|
Service på Specialized...?
|
Service på Specialized...?
03/09/2008 12:33
|
siment
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Heisann godtfolk!
Etter en trivelig Utflukt, har jeg jo med selvsyn sett at det finnes en del Specialized sykler, derav noen Enduro SL.
I steinrøysa vår er det Stians som har ansvaret, men....
Har noen utført service på E150 og S120, utover 50 timers oljeskift? Jeg tenker på kunnskap og kostnad.
Teknisk hos Stian har ikke hørt om service intervallene, heller ikke Sportslageret eller Raske kune gi noe godt svar, de varierte fra "har du timeteller på sykkelen eller?.. til "det er bare å bytte olje selv"
Med denne typen kunnskap om produktene skjønner jeg hvorfor Specialized går bort fra sine (svært gode) egenpoduserte dempere.
Siden Bedrifter er nevnt, får jeg gi mitt: Simen Thorvaldsen
|
|
|
Re: Service på Specialized...?
[Re: siment]
03/09/2008 12:58
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med denne typen kunnskap om produktene skjønner jeg hvorfor Specialized går bort fra sine (svært gode) egenpoduserte dempere. Gjør de det, da?
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
04/09/2008 08:11
|
siment
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Okei, litt for kategorisk der, gaffelene kommer kun på S-Works modellene.
Er det noen som har hatt E150 inne for full service?
Problemet er å få noen som kan ta FULL service på gaffelen. Når jeg spesifiserer at sykkelen nærmer seg 250 timer, bytter de kun olje og fett i ytterben og sier det ikke er noe annet som skal gjøres, da blir jeg litt grinete.
|
|
|
04/09/2008 10:32
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde vært kos å finne noen gode manualer på hvordan slike ting skal gjøres selv, når svaret er "vet ikke".... Brannfakkel til frivillige hjemmemekkere; ta bilder under neste service, så kan det bli en fin-fin PDF på nett som andre kan bruke.
Gi lyd om du får noen flere vettuge svar, jeg har en specialized bakdemper som kunne trengt litt gnikking.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
04/09/2008 10:38
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når jeg spesifiserer at sykkelen nærmer seg 250 timer, bytter de kun olje og fett i ytterben og sier det ikke er noe annet som skal gjøres, da blir jeg litt grinete. Bytte av pakninger bør vel være standard i en gaffelservice, i tillegg til oljeskift, etter hva jeg kan forstå...? Ifølge Stians fins det knapt noen utenfor den engere Specialized-krets, som så langt er kursa i å gjennomføre service på FutureShock S120(!), altså gaffelen som står på vår langtidstestsykkel S-Works Stumpjumper FSR. Dette vil endre seg til neste år. 150mm-gaflene som står på Enduro-syklene, derimot, kom jo i fjor allerede, og service på slike er det ikke noe problem å få gjort.
Gaute
|
|
|
[Re: Anders A-R]
04/09/2008 11:33
|
siment
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Bakdemperen, ASR, kan man bruke FOX sin "oppskrift på" for "Air sleeve service"Dette tar 20 minutter (etter at du har fått den av sykkelen....)
Bilder til PDF skal vi få ut for E150, men forumet på MTBR.com har noen geniale mennesker som forklarer olje skift i ytter ben og som backes opp fra offisielt hold.
Gaute, helt enig at det ikke burde være noe problem med service på E150, men siden jeg er sær, grinete og generellt mistenksom, spør jeg hva som skal gjøres på gitte service (kjører Alfa Romeo til dagelig...) for å finne ut om personenhar kjennskap til prosedyrene. Svarene jeg har fått har vært forurligende...
Simen Thorvaldsen
|
|
|
09/09/2008 20:47
|
Tungebein
Entusiast
|
Entusiast
Har du funnet ut noe på nettet?
Desverre er det få hvis ingen i Norge som har kjennskap til service på catridgen. Standard prossedyre har vært å satt i ny catridge dersom den ikke fungerer som den skal..
Men jeg regner med at den fungerer som den skal, men at du bare vil følge prossedyrene som heftet til E-150´n anbefaler.
Hvis man velger å utføre denne servicen selv bortfaller jo også garantien som man har.
|
|
|
[Re: Tungebein]
09/09/2008 22:31
|
siment
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det som jeg har funnet til nå er at en 250 timer service innbefatter bytte av olje i cartridge(ikke sjølmekk) sjekke/bytte foringer (ikke sjølmekk)kontroll av/bytte o-ringer (sjølmekk) og rens/vask/olje/fett i ytterben (sjølmekk). Følg denne linken for alt du trenger å vite (og mye mer) For å beholde 5år garantien (som første eier) MÅ man ha gjort 250timer service hos godkjent Spec verksted. 50-100-150-200timer service kan godt gjøres selv, hvis man er fortrolig med det, hvis ikke bør et verksted gjøre det. Dette er fra Spec i statene, via forum. Fra norsk side har det vært stille som i graven... de leter vel fortsatt etter denne E150 gaffelen som de ikke har hørt om (grinete nå, men tar man fortjenesten, følger ansvaret også.) Simen Thorvaldsen BTW: dette gjelder kun E150 modellen. BTW2:greit at alle bare vil bytte cartridge, den får man vel mer eller mindre gratis, det som plager meg er foringer og andre slite deler og total mangel på kunnskap hos de som har ansvaret.
|
|
|
09/09/2008 22:53
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Kaster meg på denne tråden, da jeg tror jeg trenger en sjekk på ASR-demperen på min Enduro Expert. Bør jeg ringe Stians, eller ser de helst at jeg kontakter min lokale forhandler av Specialized for denslags henvendelser? (Tror swithcen på demperen er fubar, for jeg klarer ikke å endre karakter på demperen uansett hvor mye jeg fikler på den)
|
|
|
[Re: JonahHex]
09/09/2008 23:01
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Enten får dere en lokal forhandler til å sjekke opp eller så ringer dere Stian selv.
Det er Geir som sitter på teknisk!
|
|
|
[Re: K1neth]
10/09/2008 07:33
|
siment
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
He he, det er ikke bare Geir som sitter på teknisk men det er et meget godt poeng. Jeg prøver de igjen og spør etter mannen som skifter slage mens han sykler.
|
|
|
01/10/2008 10:38
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Hvordan gikk det med denne saken? Fått noe mer info?
|
|
|
[Re: JonahHex]
01/10/2008 12:24
|
siment
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Mer svar? Tja, hverken Geir eller "han andre" på teknisk har gitt lyd fra seg, så overhaling av gaffelen er jeg ikke kommet noe lengere med.Begynner å lukte TF tuned ila. vinteren.
Jeg fikk et lite problem med at oljen begynnte å renne litt og luften forsvant i gaffelen. Jeg luftet (sic) problemet for raske sykler og forklarte at jeg hadde problemer med transport av hele hojen. Vi ble enige om et kjappt patron bytte sammen med rammenr. og alt var fryd og gammen!
SUPER service fra Raske Sykler, takk Håkon!
Han som hadde mest peiling på Raske var på ferie, så noe godt svar på service fikk jeg ikke (jeg valgte å overhøre den vanlige leksa om olje og rens)
Geeeeeir, hvor er du!!!!??!!
Siden vi nevner navn: Simen Thorvaldsen
|
|
|
|
|