|
Noen som har erfaring fra sykling på Kolsåstoppen?
|
Noen som har erfaring fra sykling på Kolsåstoppen?
03/09/2008 08:45
|
J@N
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har ett lite ønske om å ta en tur opp på Kolsåstoppen med sykkel, så jeg lurer da på om noen har en anbefalt rute å følge? Det ser ut til at det er bra med stier der oppe, samt tanken på "Downhill" i slalom-løypa ned frister.
|
|
|
Re: Noen som har erfaring fra sykling på Kolsåstoppen?
[Re: J@N]
03/09/2008 08:49
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Kjør på, fortell hva du finner ut.
Har hatt en plan om å bære opp fra Gjettum-siden, og sykle over mot Bærums Verk, men kom ikke så langt i sommer.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
03/09/2008 09:33
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Jeg syklet opp der en gang for 11-12 år siden. Det gikk bra det. Jeg syklet opp slalåmbakken så vidt jeg husker. Litt på kryss og tvers. Jeg synes å huske at utforkjøringen var morsom. Jeg hadde en Klein Attitude på den tiden.
|
|
|
[Re: Lapavoni]
03/09/2008 10:00
|
J@N
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Planen er å sykle inn fra Øvre Toppenhaug og på skrå på sti mot toppen av Kolsåsbakken, så derfra og inn til stupet. Har planer om å ta en rundtur på toppen også når jeg først er der. Men det blir først om noen dager, da beina er "møre" fra i går.... Ref. stien fra Tobonn - Vensåsseter - Burudvann ;-)
|
|
|
03/09/2008 10:26
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Området er jo såpass lite at det er lett å få oversikt ved prøv- og feilmetoden. Nei, nå fikk jeg lyst til å ta med ungene å parkere de hos farfar så far kan sykle litt på gamle trakter 
|
|
|
03/09/2008 13:39
|
fujifan
Ivrig
|
Ivrig
Jaggu. Der var jeg på søndag, og lurte på akkurat det samme! Så ut som masse fine stier der oppe! Lykke til med letingen, og keep us posted!!
Eli-A.
|
|
|
[Re: fujifan]
03/09/2008 17:54
|
J@N
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Sitter og ser på kart nå, det blir ikke så lange turen nei (skal riktignok sykle fra Verket), men det ser ut til å bli nok av utfordringer for lårene ;-) Og Kolsåsbakken ned blir jo rene gulleroten!
Kommer med en oppdattering når turen er gjennomført.
|
|
|
03/09/2008 22:22
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har syklet litt der oppe i gamledager. Er veldig mye knot men noen ok stier også. Mest rundt Nordre/Store Kolsås og ned mot Bærums Værk. Stien som kommer ned på Lommedalsveien rett ovenfor Melboden var morsom helt til noen la endel tonn kvist og hageavfall på stien. Fremre/Søndre Kolsås er vel nesten umulig å komme til uten å bære mye, men fin, luftig og spektakulær svasykling er det der. Egner seg kanskje best for trials. Var downhillritt i Kolsåsbakken tidlig på nittitallet. Og det var ofte endel snø igjen i bakken, noe som gjorde det morsomt å se på.  Lenge siden jeg har vært i bakken på sommerstid men det er vel ikke noe ordentlig sti der, bare humpete jord og steinrøys. Synes hvertfall ikke det var noe gøy å sykle der før og bortsett fra snøen så var det en skikkelig kjedelig utforløype om sant skal sies.
Redigert av skubisan; 03/09/2008 22:28. Rediger grunn: Kolsåsbakken..
|
|
|
[Re: skubisan]
04/09/2008 19:54
|
Lasse65
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bor på Haslum ikke langt fra Dælivann, og har syklet mye rundt men ikke på Kolsåstoppen. Området rundt slalåmbakken er sannsynligvis det eneste som er verdt å prøve for å komme oppover i terrenget - men jeg har kun syklet en bit opp og ned bakken. Generelt er det mye og vass stein på og under toppen - jeg har for eksempel trillet sykkelen min fra Krabberud søderut nedenfor stupet helt til KIF-hytta, og den turen er fullstendig skivebom og ille nok å gå uten sykkel.. I tillegg ble det mørkt og regnet.. Har også gått til fots fra Krabberud over høyeste punktet på Nordre Kolsås og ned til Søndre Kolsås - altfor mye stein og knot for å være verdt slitet å dra med sykkel mener jeg.
Derimot er det veldig mange flotte stier i skogpartiet fra Gjettum gård, øst om Dælivann og rundt Stein Gård og nordover. Jobber med noen stiguider over området som kommer snart.
Turen fra krysset Bærumsveien-Toppåsveien ved Essostasjonen er ellers en morsom treningstur oppover blåsti forbi KIF-hytta og helt til trappene begynner opp mot Søndre Kolsås. Tungt og jevnt oppover men tilsvarende morsomt nedover!
"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
|
|
|
30/04/2010 12:46
|
Lasse65
Entusiast
|
Entusiast
Tar tak i en gammel tråd som jeg selv kom i skade for å avslutte for en tid siden..
Noen som har prøvd stien fra toppen og ned mot nordvest retning Bærums verk? Den krysser en god sti/grusvei fra Toppenhaug cirka halvveis. Stein fra toppen er relativt lang med ganske jevn hellning - ser spenennde ut på kartet. Har selv ikke prøvd med sykkel her men har derimot gått til fots opp til toppen fra Knabberud i nordøst - og klatret en god del på Sydtoppen.
Vurderer også å bære opp hovedstien fra sør, sykle over platået forbi høyeste toppen og ta nevnte sti ned mot Bærums verk.
Erfaringer, anyone?
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
|
|
|
Re: Noen som har erfaring fra sykling på Kolsåstop
[Re: Lasse65]
03/05/2010 00:02
|
chalshus
More than words
|
More than words
Vi venter på dine erfaringer, Lasse. God tur.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: chalshus]
03/05/2010 05:01
|
stiING
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kolsåstoppen er litt "miss" hva gjelder flyt. Det virker ofte som om stiene flyter fint, men en må av sykkelen så mange ganger at jeg ikke finner det særlig artig. Gidder man å ta turen helt opp på toppen (kolsås) kan man finne til dels artige linjer ned, men disse er MEGET teknisk krevende. Fant ut at snitthastigheten min på enkelte av turene var på 2-4km/t...
Mye av grunnen til av stiene ikke egner seg for flyt, er topografien som går rett opp eller ned for hver 70m og sjelden er flatt. I tillegg er området med faktisk egnet mark lite, resten er stup og steinrøys. når det er sagt kan tekniske nisser som elsker teknisk klatring og dytting av sykkel, helt sikkert legge igjen noen liter med svette.
Beste passthrough vil jeg anta er å komme seg opp ved Øvre toppenhaug, dra på grusen mot åsbråtan og ta til venstre i enden av grusveien. Så følger man "dalen" rundt Varden mot De dødes Tjern. Deretter kan man komme seg ned ved Gråmagan eller Merradalen alt ettersom hvor man skal, men begge nedkjøringer er mildt sagt av det hårete slaget og trilling er min løsning.
Jeg kan for lite om Vardens nordside (Kolsåsbakken) og vil kunne tru at man skal kunne finne enkelte snaskensstier ned herfra.
Redigert av stiING; 03/05/2010 05:07.
|
|
|
[Re: stiING]
03/05/2010 07:42
|
bronx
Veteran
|
Veteran
vær oppmerksomme på at det står oppslag om at det er forbudt å sykle utenfor gruslagte veier i Kolsåstoppen naturreservat.
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
[Re: bronx]
03/05/2010 10:23
|
Lasse65
Entusiast
|
Entusiast
Det stemmer med sykkelforbud i reservatene!
Ifølge mitt kart er det et lite reservat rundt den høyeste toppen ( Varden ), og så et større som dekker alle stupene. Dette betyr at selve platået og hellningene i nord og vest ikke er reservat - og sykling er dermed tillatt i det aller meste av området som EVENTUELT er interessant for sykling.
Uansett litt tvilsomme erfaringer fra andre må jeg opp og prøve selv - det er to år siden sist og det ser jo fortsatt fint ut på kartet ( med det har det jo alltid gjort..! )
|
|
|
[Re: Lasse65]
03/05/2010 13:47
|
stiING
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sykkelforbud?! Det visste jeg ikke, kommer tross alt i fra steinrøysa rett under...  Bikkje i bånd skilt,ja,men sykkelforbud den var ny. Får være obs på det da. Forøvrig så går det sti rundt hele sullamidten, denne ser også fin ut på kartet. Flere pene partier som gir litt flyt, men så blir det stop etter stop. Brukte 2 timer på å komme rundt en av gangene jeg gav meg i kast med oppgaven. Største problemet er utvaskede stier med STORE steiner av type skarpe. (Verst på Østsiden) Ta heller turen til Dælivann. Dog ser jeg ikke helt grunnen til at det skal være reservater i området. Om dette kan linkes til de militære installasjonene i området blir jeg ikke overrasket. Med mindre dere andre kan opplyse meg om de sjeldne artene som befinner seg i området?
Redigert av stiING; 03/05/2010 13:55.
|
|
|
03/05/2010 13:51
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Steinrøysa byr på noe av de mest hårete nedoverstiene jeg har vært borti :-) Spesielt på våren, eller som en times-tur hjemmefra(bor et par lange steinkast fra steinrøysa). Kan fint sulle bort 3 timer oppi der, men 3-4 klatringer opp til Kif-hytta med påfølgende nedkjøringer. HELT annerledes enn Dælivann, men nesten like moro. Kun for litt spesielt interesserte er det dog 
Redigert av RazeFaze; 03/05/2010 13:52.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
03/05/2010 13:57
|
stiING
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
HELT annerledes enn Dælivann, men nesten like moro. Kun for litt spesielt interesserte er det dog WØRD!
|
|
|
04/05/2010 07:58
|
Lasse65
Entusiast
|
Entusiast
Årsaken til reservatene er både geologi og sjeldne vekster - Kolsås eller Oslofeltet som det kalles er visst verdenskjent for geologien med konglomerater som gir ruglete men ganske glatt stein. Obs jeg er ikke geolog men jeg tror dette stemmer sånn noenlunde. Ellers er hele området inklusive Dælivann landskapvernområde, og inne i dette er det fire ulike naturreservat, hvor det største går i en bue rundt sørtoppen og dekker alle stupene..
Jeg var ute mandag kveld og syklet sørover på den gamle grusveien ved Øvre Toppenhaug. Der veien deler seg i tre etter ca 500 meter prøvde jeg oppover til jeg møtte et veldig bratt parti som verken lar seg sykle oppover eller nedover - kun ca 100 meter fra stikrysset.
Så prøvde jeg stien som går mot nordvest nedover mot Bærums verk. Denne var bratt og veldig teknisk - stort sett sykkelbar men på ingen måte en flytsti. Syklet og trillet hele veien ned på bilveien på motsatt side av kjøpesenteret - er ikke verdt å gjenta for andre men kan sykles med visst besvær. Hadde passet bedre med dh-rigg.
Men denne er ialle fall betydelig bedre enn stien under stupet på østsiden mellom Knabberud og Kif-hytta - den stien er muligens den verste jeg har vært borti med uendelig mange spisse og store steiner hele veien.
Testet også den gamle grusveien fra Øvre Toppenhaug mot øst for å sykle skibakken til topps og så eventuelt til høgste toppen Varden. Men her glemte jeg at det brukes kunstsnø i den nordvendte skibakken - det var meterdyp snø over nesten hele bakken... Vi snakker juni før dette har smeltet...
Da er disse stiene prøvd for første og sannsynligvis eneste gang, men jeg skal tilbake og sjekke ut muligheten for å sykle til toppen via skibakken når snøen har smeltet.
|
|
|
|
|