Har ikke eid en sykkel på 10 år, og min siste sykkel var en Dean Duke titanium med fullt XTR. Har funnet ut at tiden inne for å ta av litt vekt.
Jeg veier oppunder 100 kilo og ønsker å kjøpe den letteste og beste fulldempede sykkelen. Hva anbefales? Er svak for alt av eksotiske materialer som titan og karbon. Takker for svar!
jeg kan gjerne bruke 50000 om det er en fet sykkel. Er 2009 modellene av f.eks trek 9.9 ssl og specialized s-works fsr tilgjengelige ennå? Hva mener dere om de to?
Veier du 100Kg og har tenkt å BRUKE sykkelen, tror jeg du gjør best i å glemme vekthysteriet som regjerte for 10-15 år siden.
Jeg veier 100 og har bygd stisykkelen min temmelig solid. Den veier vel 13,5 eller noe sånt.
Hva slags sykling skal du bruke sykkelen til? En fulldempet, allround stisykkel til folk i "vår" vektklasse, føler jeg er mer enn lett nok hvis du kommer ned på snaue 12 Kg. Crosscountry-/grusracer: Kanskje 10.
Jeg hadde aldri turt å bruke en 7-8 kilos sykkel i skogen før jeg veide 30 Kg mindre.
Så:
Hvis du er en tålmodig sjel, kan du kanskje få noen idéer fra denne tråden.
Kanskje Ibis Mojo er noe for deg? ...Jeg er litt skeptisk til karbon til såpass voksne gutter, og velgte det bort selv, men det virker jo!
Re: Hva er letteste fulldempede sykkel?
[Re: Stein]
#60330903/09/200806:12
Tviler på at du får tak i -09 Trek eller Specialiced allerede nå, men vet ikke. importør av disse er hhv FossSykler og Stians Sport, så jeg ville hørt med dem. Scott Spark kan være et alternativ for deg. Ville uansett sjekket om evt. vektbegrensinger, hvertfall på de letteste modellene.
Redigert av jeth; 03/09/200806:22.
Jens
[Re: jeth]
#60331103/09/200806:20
Merida 96 2009 mod, Scott spark, Cannondale, Trek 09 og Specialized har alle lette fulldempere. Men til 100kg er jeg litt usikker på hva du bør ha. Det er ganske mye på en fulldemper på rundt 8-9 kg
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Din gamle Dean får minnene til å strømme på! Husker finlesing av Mountain bike action i hine hårde dager...
Jeg fikk det nye MBUK (jada, jeg vet) i posten i går, og der stod det en svært kort presentasjon - et lite avsnitt - av en ny Kona, Kona one twenty. Lett stisykkel, 120mm, blanding av XT og SLX-gruppe. Har faktisk aldri selv eid en Kona, men syklene ser veldig bra ut og er solide.
Få deg en sykkel du kan stole på. Forbanna irriterende å stå midt inne i skogen med "racing lettvekteren" og finne både rammebrudd, ovale hjul m.m. Skal love deg at du kan få bygget mye fine og rålekre sykler om du går litt utenom de "vanlige" merkene som specialized, trek, fischer, canondale, Scott osv. Samtidig står de gjerne høyere i kurs blant de som har interesse for terrengsykling. Noe som ikke er standard hyllevare er kult og til inspirsjon. Se på merker som Intense, Santa Cruz, Liteville, commencal, ventana +++. Inntrykk at styrke og stivhet, går forran lett vekt hos disse.
Jeg sier ikke at merkene med sykler som er såkaldte hyllevarer er dårlig, tvert i mot, men fokuset på highend racingrigger er hos disse produsentene ikke for personer i vår vektklasse (100 kg +/-).
[Re: ktodnem]
#60347603/09/200809:21
Din gamle Dean får minnene til å strømme på! Husker finlesing av Mountain bike action i hine hårde dager...
-KT
Hehe, ja den Dean sykkelen var fantastisk på den tiden, den står her fortsatt og ryker for et skambud. Full XTR, RockShox Sid demper (husker ikke merket på bakdemper), spinergy spox hjul (navet på bakhjulet er gåent) og v-brems (før skivebremsenes inntog
Sykkelen jeg skal kjøpe skal kun brukes for å komme ned i vekt, det vi si sykling på grusveier og enkle skogsløyper. Ettersom jeg var veldig aktiv for 10 år siden og hadde stilige sykler da, har jeg bestemt meg for at jeg skal gå etter utseendet og vekt. Det må uansett bli en karbon ramme med masse karbon deler helst under 10 kilo. Dyrt blir det sikkert, men så slipper jeg å bruke 400 kroner i måneden på spenst ::
Tror jeg ville hørt på erfarne fjellfolk i ditt tilfelle, for det er erfarne folk i tråden her som gir deg råd om at du kanskje bør styre unna de letteste karbonsyklene. Skjønner heller ikke helt hvorfor du absolutt skal ha en fulldemper til ditt bruk. Hvis jeg hadde 50 lapper tilgjengelig for sykkelkjøp, ville jeg gått for skreddersøm, gjerne en titan hardtail etter mål. Og for å ta den helt ut, en Jones 29". Uansett, lykke til med handel og sykling! Og ja, bruk heller litt ekstra på sykkel enn disse hersens treningssentrene, der støtter jeg deg fullt ut.
Han vil ha ny sykkel NÅ, da er skreddersøm heeeeelt ut av bildet. Jeg kunne tipset om Turner Flux også, men da går både sommer og vinter. Jones, ja da snakker vi 3-4 somre og vintere.
Jeg kan også skjønne fulldemper, det er litt mer cush og komfort...og ønsket her er ikke å vinne noe, men å komme seg i form igjen.
De lettere versjonene her vil jo holde, men jeg ville vurdert hjulsett, eller i hvertfall vært klar over at hjulsett på 1500gram nok kan gå dukken.
På den annen side, så vil ikke grus og fin sti ødelegge stort.
Cannondale er kjent for stivhet i rammene sine, hvordan Spec eller andre foreslåtte her er, vet jeg ikke.
Du kan jo kjøpe den Litevillen med XTR som ligger på salgsforumet nå. (Hvis du er en medium.) Så bruker du den, tar av 20(?)kg, selger Litevillen og kjøper deg en 2009mod superlett karbonfulldemper.
Big wheels keep on turning
[Re: RazeFaze]
#60352803/09/200810:52
I august utgaven av MBR, hadde de 4 highend trailbikes (120mm vandring), fulldempere på test. Disse var fra Canondale, Gary F, Whyte og Specialized. Alle i 10 kg klassen. S-works stumpjumper FSR fikk 10 av 10 mulige. Også den karbonsykkelen som jeg selv finner mest sexy. Mulig denne kunne fungert, med et litt annet hjulsett enn i testen. Stians Sport(Specialized importør) har muligens ramme med gaffel inne. Sørg for at bakdemperen i ramma du går for, klarer vekta di uten å sprenge alle typer pakninger. Muligheten er evt. å få den tunet til din vekt.
[Re: Nilsern]
#60353303/09/200811:01
Meria 96 var det første jeg tenkte på. Tipper den vil holde hvis du kun skal bruke den som en behagelig grus-sykkel. Jeg har ikke sett sykkelen selv, ikke prøvd den og veier ikke 100 kilo.
[Re: RazeFaze]
#60353803/09/200811:05
En Specialized S-Works Stumpjumper FSR er VELDIG stiv, særlig i fronten, bl.a. takket være FutureShock-gaffelen (1,5" nede og 1,125" oppe) og rammas tilpasning til den.
Her er altså vår testsykkel før utbytting av diverse deler:
Stians Sport har ikke flere inne av årets utgave, så vidt jeg veit. Det MBR skreiv om at hjulsettet flekser mye, er jeg høyst uenig i. Roval Contrôle XC er det beste ferdighjulsettet jeg har vært borti.
Gaute
[Re: hilmer]
#60354403/09/200811:11
...har jeg bestemt meg for at jeg skal gå etter utseendet og vekt. Det må uansett bli en karbon ramme med masse karbon deler helst under 10 kilo.
Det er altså begrenset med råd som ønskes, i og med at premissene i høy grad allerede er lagt. Og premissene advarer forumet mot. Dessuten, hva gjør vel litt vekt på sykkelen om formålet er å gå ned i vekt? Tyngre sykkel er ikke bare sikrere, du må også slite mer. Det er vel ingen ulempe i dette tilfellet.
NOTS
[Re: HaraldW]
#60366903/09/200813:41
...har jeg bestemt meg for at jeg skal gå etter utseendet og vekt. Det må uansett bli en karbon ramme med masse karbon deler helst under 10 kilo.
Det er altså begrenset med råd som ønskes, i og med at premissene i høy grad allerede er lagt. Og premissene advarer forumet mot. Dessuten, hva gjør vel litt vekt på sykkelen om formålet er å gå ned i vekt? Tyngre sykkel er ikke bare sikrere, du må også slite mer. Det er vel ingen ulempe i dette tilfellet.
Vekta på sykkelen spiller liten rolle for hvor mye man må slite. For å sitere en ikke ukjent syklist: "It never gets easier, you just go faster."
[Re: HaraldW]
#60367403/09/200813:44