I april flyttet jeg hit til Haugesund men skuffelsen var stor da på tross av ørten sykkelbutikker som førte noen ganske rå stisykler var det ingen som viste om noen som faktisk syklet sti her i traktene, og ei viste om gode stier jeg kunne prøve meg på.
Etter et par mnd med utforsking på egenhånd (og nylig med en ny kollega som sykler, og en gammel kollega som jeg har prakket på min gamle fulldemper:) viser det seg at det faktisk er en hel del gode muligheter for sti, lyng og svaberg i regionen
Det var mange på Utflukt i år som lurte på løypemulighetene i Haugesund og de er faktisk ikke så værst som jeg kanskje ga inntrykk av da, så for å lokke flere lokale syklister ut fra hulene, og lokke flere av dere andre over på riktig side av fjellet tenkte jeg å legge ut bilder og info fra en drøss med stier her i området
Løype 1: Lysskarfjell Lengde: ca 800 meter
Alle disse bildene er fra de 100-200 første meterne men etter det var jeg så inni hampen våt og kald at jeg ikke stoppet for å ta flere bilder, regner med været kommer seg til de andre stiguidene skal lages
(Skjønte heller ikke hvordan jeg fikk vist bilder lastet opp her til forumet inline i posten og ikke bare som vedlegg...)
Både du og andre som enten er herfra eller bare reiser forbi kan gjerne kontakte meg på: Tlf: 922 45 385 , e-post: sovrevage@gmail.com (sjekker e-post mye oftere en PM og svar på denne tråden)
Jeg testet denne løypa i dag. Jeg sykler på hardtail, og er nybegynner på sti. I starten var det greit, men temmelig bratt. Jeg kom opp til det steinete partiet inne i skogen, men der måtte jeg bare gå av. Hadde ikke nubbtjangs på å sykle der (og hadde forøvrig puls på 97% etter bakken), og jeg ville bli ekstremt imponert om noen greier det steinete partiet uten å gå av. Jeg gikk da over toppen, men også der var det litt for vanskelig for en nybegynner. Bare det å komme i gang er trøblete, for det er ikke alltid så greit å klikke inn den andre foten når terrenget ikke er så medgjørlig. Jeg måtte derfor gå noen meter nedover også før jeg kom i gang på sykkelen. Det varte ikke så lenge før jeg måtte av igjen, for da lå det et gigantisk tre på tvers.
Etter det gikk det greit å sykle igjen et stykke, men det var noen steder hvor jeg ikke helt så hvordan jeg skulle sykle, så jeg måtte av sykkelen. Erfarne stisyklister hadde sikkert bare ledd av meg... :-)
Takk for flott løypeforslag. Den ska prøves ut snarest.
Jeg ble også skuffet over mangel på morsom sti-kjøring da jeg flyttet til Haugesund for 3-4 år siden. Har etter hvert funnet noen fine løyper, men gleden er ofte kortvarig da de ikke varer mer enn 3-400 meter før det blir helt ufremkommelig.
Kudos for å gidde å sykle opp helt til det steinete partiet! Jeg hopper av å leier sykkelen i de fleste bakkene før stiene her i byen
Jeg syns stien er litt fin nettopp fordi det er noen veldig tekniske partier (som jeg etter å ha syklet ørten ganger fremdeles kødder til) for da er det alltid utfordring og motivasjon til å prøve én gang til
Jeg var på Utflukt'08 for ikke lenge siden og fikk en ørliten "justering" og reality-check der så ingen fare for å bli utledd her i gården
Har fått et par henvendelser på mail etc etter den første posten og vi tenkte å prøve oss på en liten fellestur like etter jobb i morgen rundt 1630-1700, hadde vært knall å få deg også med på laget!
Det er meldt bra vær, så send meg en sms eller mail ref posten over hvis du har mulighet for å bli med
Da jeg studerte i byen for ti år siden, syklet vi mye i området rundt Steinsfjellet og Djupadalen.
Til Steinsfjellet tok vi gjerne opp asfaltveien, opp til masten og så innover på sti inn til øverste del av Djupadalen. I Djupadalen er det ofte mye folk som går tur på gruseveiene, men det er endel småstier utenfor grusveiene også.
Redigert av Jacob; 12/09/200807:21. Rediger grunn: tyrkleif