Jeg har et problem med en PDF jeg åpner i Illustrator CS2. Ved åpning får jeg feilmeldingen at filen inneholder PDF-objekter som er blitt omtolket, og så klager den over en del manglende fonter som vil bli erstattet med andre fonter.
Så langt er alt greit. Jeg vet hvordan jeg får skiftet ut fonter i AI. Men et større problem er at tekstene er helt skrullete. Der det skal stå f eks "Grensegata" så står det "A+(),($040". Det ser forsåvidt ut å være et 1:1-forhold her, slik at "a" alltid er "0", men søk og erstatt blir en litt for omfattende workaround.
Hva er det jeg ikke har skjønt? (Bortsett fra dette med sirkushjul.)
Re: Er det her Illustrator support?
[Re: Dan]
#60289402/09/200812:17
Er teksten OK hvis du åpner filen i Acrobat? Der kan du isåfall kunne lese teksten. Hvis du har Acrobat professional kan du også klippe ut teksten fra pdf-filen (hvis den ikke er låst da) og så lime inn igjen i ai-filen.
Hm. Har du ikke fonten(e) illustrator spør etter? Virker som det blir krøll når du erstatter fonten(e) med en annen? Hvis du ikke har mulighet til å få tak i disse fontene vet jeg neimen ikke...
Hm. Har du ikke fonten(e) illustrator spør etter? Virker som det blir krøll når du erstatter fonten(e) med en annen? Hvis du ikke har mulighet til å få tak i disse fontene vet jeg neimen ikke...
Det morsomme er at den spør etter eksotiske fonter som "Arial,bold" og slikt, som jeg definitivt har i min maskin. Men den dialogen (monologen) som sier at den skifter ut fontene har bare OK, som krøller til tekststrengene, og Cancel, som lar være å åpne filen.
#60331203/09/200806:21
Det kan hende du har en annen versjon av Arial enn den som er "embedded" (sorry, sitter med engelsk software...) i pdf-filen, eller at den aktuelle fonten ikke er embedded i dokumentet. Arial kommer i en rekke versjoner, bl.a. som TrueType og Postscript m.m.
-> Select all text objects og skift font (som forøvrig er en veldig fint detalj i AI). Ser det fortsatt helt tullete ut?
Jepp, det var det første jeg testet. Nå er jobben uansett gjort. Jeg brukte søk og erstatt på alle tekster av den type det var flest av og så redigerte jeg alle de andre manuelt. Det morsomme var jo at avhengig av hvilken type tekst det var og i hvilken fil (to filer) så var det forskjellige oversettingstabeller.
Nuvel, takk for alle svar! Neste gang tilsvarende skjer så bygger jeg et nytt kart i et kartprogram isteden. Illustrator er jo ikke akkurat GIS.
#60662909/09/200810:02